Gå til innhold

Foliering spørsmål


Kattlikzm

Recommended Posts

Morn :) Jeg har et kjapt spørsmål angående foliering:

Kan man foliere ulakkerte paneler?

Vil det bli vanskeligere å jobbe med ulakkerte deler enn lakkerte? Og har ulakkert panel noe effekt på holdbarheten til folien?

Tenker å kjøpe inn nye sidespeil, baklukeleppe (til stasjonsvogn), og front- og bakfanger. Bilen skal helfolieres. Spørsmålet er om jeg må lakkere fangeren først eller ikke :P. Takker på forhånd for all hjelp!

Ps: Delene jeg har nevnt over er av plast (ABC plast tror jeg det heter? <-- er snakk om deler til en bmw e39 stasjonsvogn)

Takker på forhånd for alle svar! ;)

Edit: et lite spørsmål til: hvor lenge holder folie? Et år? Flere år? Tåler folie å bli vasket med høytrykkspyler og håndvask? Er det noen midler folie ikke tåler? Jeg vet forøvrig at plastidip og prickbort er en dårlig kombo.

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan foliere ulakkert plast, men det vil i utgangspunktet henge dårligere. Løsningen da er å påføre en primer (som gir ekstra heft) rundt kantene. Det er der folien vil slippe om den slipper. 3M har en slik primer som heter Primer 94. Denne er da laget for å passe ilag med 3M sin limtype, og det er ikke alle foliefabrikat som liker denne. Sånn at det er nevnt.

Ulakkert plast har ofte en litt ruglete tekstur (typisk på biler som har ulakkerte fangere, lister etc). Denne teksturen vil vise gjennom folien. Man ser det gjerne ikke før man studerer på nært hold, men det er nå alikevel engang sånn. Vet derimot ikke om disse BMW-delene er i teksturert eller helt glatt plast (abs-plast heter det nok).

Folie som er beregnet på bilwrapping tåler det meste av normal bruk i forhold til lakk. Høytrykkspyler og håndvask er ikke noe problem. Prickbort, (utblandet) Surfex HD, iron-x, alt sånt går fint. Holdbarhet er avhengig av flere ting. Kvalitet på folie, kvalitet på montering (vesentlig!) og stell/vedlikehold. Men blir det brukt en god folie, montert av noen som kan triksene (og unngår fallgrubene), samt normalt vedlikehold (på samme måten som man vedlikeholder lakk) så skal dette i utgangspunktet vare i flere år (5+).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svaret Haakon! :)

+ 5 år for noe som koster rundt 4500 er ikke dårlig i mine øyne :) (jeg kommer til å wrappe bilen sammen med noen venner som har lang erfaring, så da betaler jeg kun for varmepistol og folien.) Tror jeg heller går for å lakkere alle delene i bilens farge så jeg slipper å tenke på det i ettertid :).

Vil forresten bittesmå steinsprut synes gjennom folien?

Jeg antar at 3M er de beste på bil vinyl/folie? Det er isåfall det merket jeg skal gå for. Fikk anbefalt denne selgeren fra en på bmw forumet:

http://www.ebay.com/usr/autovinylsolutions?_trksid=p2047675.l2559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! da blir det 3m 1080 serien så fort jeg har kjøpt meg bilen jeg har lyst på.

Grunnen til at jeg spør om alt det er så jeg har alle kostnader kalkulert på forhånd ;)!

Oj et spørsmål til! Hva er den beste metoden for å rengjøre/klargjøre bilen til wrapping? Jeg har hørt om rødsprit, men kan ikke dette skade org lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isopropanol/blå rens er anbefalt for å rense lakken/fjerne alt av voks/oljer.

Steinsprut viser gjennom, folie skjuler svært lite av defekter i lakken. Kun fargeforskjeller ;)

Vil også anbefale å kjøpe skikkelige squeegees som er myntet på slik folie, som dette settet: http://www.wraptools.com/Glass-Tape-Edge-Squeegee-Kit_p_91.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...