Jørn M

Innkjøp av produkter og poleringsmaskin

Jeg er ny på forumet, og er vel en nybegynner innenfor bilpleie. Det jeg har gjort (og lært) tidligere, er kun polish og voks. Har bare fulgt bruksanvisning på flaskene. Nå tenker jeg å utvide horisonten litt, og også kunne ta litt lakkorigering. Har da noen spørsmål:

1) Har Meguiars Deep Crystal serien. Har kun brukt disse for hånd tidligere, går det an å bruke maskin på disse, eller er det forskjell på det? Er det i hele tatt bedre å bruke maskin på polish og voks?

2) Hvilke produkter trenger jeg hvis jeg skal ta for meg en 12 år gammel svart metallic bil med endel riper som har kommet gjennom årenes løp? Tenker da at jeg må ha noe rubbing først, men usikker på rekkefølge og produkter. En stikkordsliste her hadde vært fint :) Tenker kvalitetsprodukter (Meguiars?) Og hva skal man bruke for å virkelig kunne fjerne riper og vaskestriper? Rubbing?

3) Tenker å kjøpe meg poleringsmaskin. Har tidligere brukt en Makita med eksenterbevegelse (DA?), og det var visst en ganske dyr maskin. Er dette noe jeg bør kjøpe, eller finnes det bedre (og kanskje rimeligere) alternativer som duger?

Takknemlig for svar :) Flere spørsmål kommer helt sikkert :P

Endret av Jørn M
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan klare deg greit med feks das6, hadde da valgt den med 900watt:-)

Dersom du ønsker å kjøpe for litt mer penger hadde jeg vurdert Rupes, enten duetto eller 15 som gode allroundere, eller FlexDA:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en egen kategori på forumet som heter nybegynner som har tråder for nybegynnere :).

Bare for å tipse littegranne:

Her på bruket er det vel mest MG ikke-poleringsprodukter som blir benyttet. Hvorfor vet jeg ikke (kanskje de ikke har poleringsprodukter for maskin etc)

Skikkelige merker for polering som du vil se hvis du bruker litt tid på å lese vil være følgende: Menzerna, Scholl, Rupes og 3M. Det er vel de mest brukte merkene for polering. Hver enkelt merke har flere forskjellige grovheter på poleringsmidlene; Menzerna har f.eks. PF400 som er noe av det groveste helt opp til f.eks. PF4000. Scholl har S0+, S03+, S17+, S30+ osv. Rupes har farger/navn de også, men kommer bare på Diamond som er den fineste.

Når du har bestemt deg for merke på poleringsmiddelet må du se på hvilke pads som er best til maskinen/poleringsproduktene eller begge deler. Der har hvert merke pads i tillegg til andre produsenter (Uber f.eks.).

Og når du alt er i gang så er det bare å åpne horisonten fordi du vil finne ut at det du var fornøyd med før (ei flaska Prickbort til hele bilen, felgene osv.) ikke holder. Her på bruket er det Surfex HD + Prickbort som er tingen til selve bilen, også må du ha noe til felgene, gjerne 1-2 midler der også hvis du ikke bare kjøper Rim7 og kombinerer det med Iron Out, IronX eller hva du nå enn ender opp med.

Og før du polerer må du utføre visse steg med visse midler (noen av de har jeg nevnt ovenfor), men anbefaler at du leser et par "bruksanvisninger" på nybegynnerseksjonen først.

Endret av DeejayTID
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å tipse littegranne:

Her på bruket er det vel mest MG ikke-poleringsprodukter som blir benyttet. Hvorfor vet jeg ikke (kanskje de ikke har poleringsprodukter for maskin etc)

Meguiar's har poleringsprodukter for maskin, vær du trygg. Antagelig det største utvalget i verden på proffprodukter. ;) Gode produkter også, selv om utviklingen de siste årene har gjort en del av de klassiske maskinpolishene til Meguiar's avlegs. Grunner til at de ikke er så mye brukt her inne er kanskje først og fremst prisen i Norge og hvilke merker forhandlere har valgt å føre.

Når det er sagt har de andre produsentene du nevner minst like gode produkter til en rimeligere penge. Derfor er det naturlig at de velges fremfor Meguiar's.

Jeg har brukt mye Meguiar's Mirror Glaze i mine S&S. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguairs har fine produkter for polering.

Menzerna som deejayTID sier heter FG400 og SF4000 ikke pf

Endret av johnsen90
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna som deejayTID sier heter FG400 og SF4000 ikke pf

Google search suggestions som tulla med meg ;(

Endret av DeejayTID
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive