Gå til innhold

Legge voks


bmwpil

Recommended Posts

Ønsker å legge voks på bilen min, hva trenger jeg?

Har basic vaske utstyr fra før (surfex hd, prickbort) men må jeg ha korrosol og clay eller går det uten?

Hvordan fører man det på, evt noen videoer og produkt tips hadde vært fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Du trenger en voks og en skumaplikator.

Valget av voks er ikke lett da det finnes veldig mange gode vokser og det er veldig mange meninger rundt dette da alle har sine favoritter og erfaringer.

Selv liker jeg voksene fra Swissvax og Dodo Juice best. Natty's paste og Collinite 845 er også gode vokser (disse er også ganske billige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah okey :) Hvor mange går det av disse pads på en vanlig bil? Bør vell ha en voks som tåler surfex HD og som tåler vinteren?

Men det trengs altså ingen korrosol eller clay?

Du trenger en voks og en skumaplikator.

Valget av voks er ikke lett da det finnes veldig mange gode vokser og det er veldig mange meninger rundt dette da alle har sine favoritter og erfaringer.

Selv liker jeg voksene fra Swissvax og Dodo Juice best. Natty's paste og Collinite 845 er også gode vokser (disse er også ganske billige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Korrosol burde du bruke før voks. Clay kan lage merker så hvis du ikke skal maskinpolere så kan du droppe clay.

En slik pute holder lenge. Etter bruk så vasker du den slik at den er klar for neste gang. Hvilken pute som er "best" er en smakssak. Mange nøyer seg med en slik og andre mener disse er bedre osv.

Skumkanon gjør bilvasken enklere, men det gjør ikke selve voksingen enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den siste du linket til er grei til feks 845, men at den blir litt stor når det kommer til voks på krukker.

Personlig liker jeg bedre swissvax sin, samt CG UFO (mener jeg de heter) og fåes i 2pack hos scandicshine bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk, så i tilfelle så finner jeg en voks, en pad og korosoll så er jeg egentlig klar?

Edit: Noen som vet om en bra voks til 2-3-400 som tåler surfex hd?

Endret av bmwpil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge du holder deg til moderat sterk surfex blanding så går det greit med de fleste vokser.

I den prisklassen hadde jeg dog vurdert collinite 476,845 (men husk da god tilgang på frisk luft, jeg får skallebank av de)

Pluss på bittelitt til og feks polishangel master sealant kam være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge du holder deg til moderat sterk surfex blanding så går det greit med de fleste vokser.

I den prisklassen hadde jeg dog vurdert collinite 476,845 (men husk da god tilgang på frisk luft, jeg får skallebank av de)

Pluss på bittelitt til og feks polishangel master sealant kam være noe.

Hehe okey, har ikke port på garasjen så skal vell gå fint :) Hvor selger de den voksen?

Edit: Hva skal man forresten tørke av med? Den paden er vell for påføring?

Endret av bmwpil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Mikrofiber-klut. Her kan det være greit å bruke bittelitt penger på en OK klut, samtidig som du kjøper voks. Da får du en som er bløt og ikke lager ugang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofiber-klut. Her kan det være greit å bruke bittelitt penger på en OK klut, samtidig som du kjøper voks. Da får du en som er bløt og ikke lager ugang.

Altså et vanlig mikro fiber håndkle? Har ett fra før som jeg bruker til vask, men kanskje greit å ha 2 her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale autoglym HD voks. Der følger med påføring pad og en god buffeklut..og voksen er på topp 10 av dei beste voksene som brukes av folk her inne. Koster vel 7-800 for en pakke om eg ikkje husker feil. Veldig grei å jobbe med så lenge du legger ett tynt lag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Jeg redigerte litt på mitt forrige innlegg (etter å ha lest Aero sitt)

men for å fjerne voks trenger du kun 1.

også 1 eller 2 for å vaske litt innvendig

også mister du 1 på bakken, så kan du likesågreit kjøpe en 5-pack! haha ;)

Mikrofiber kjøper du veldig enkelt bare fra samme sted som du kjøper voks fra. Ikke betal 100kr i frakt for kun 5 kluter :)

Endret av RuZleBiFf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk, så i tilfelle så finner jeg en voks, en pad og korosoll så er jeg egentlig klar?

For å få litt holdbarhet på voksen, uansett hva du velger, bør du som et minimum få renset lakken litt før voks, det vil også gjøre lakken blankere og gi den litt mer dybde. Da bruker du enten en kjemisk rens/forbrukerprodukt som kan brukes for hånd, eller en finpolish med maskin. Det er vel omtrent det viktigste du kan gjøre for et bra resultat ved voksing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få litt holdbarhet på voksen, uansett hva du velger, bør du som et minimum få renset lakken litt før voks, det vil også gjøre lakken blankere og gi den litt mer dybde. Da bruker du enten en kjemisk rens/forbrukerprodukt som kan brukes for hånd, eller en finpolish med maskin. Det er vel omtrent det viktigste du kan gjøre for et bra resultat ved voksing ;)

Ah okey, hva mener du med rens? Som i korrosol?

Kan jeg være inne på noe her eller har dere bedre forslag?

post-8515-0-99111900-1407993898_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...