Marius Engel

Hvor mange ganger kan en bil poleres korrigeres?

Hvor mange ganger kan man korrigere en normal bil, med normal slitasje, gjennomsnittlig med riper og swirls, og normal lakk før den er "tynnslitt"/"utslitt"?

Er det for mye å polere/korrigere 2 ganger i året gjennom bilens levetid? (Eks 15. år).

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du gjør det ofte er det normalt sett ikke behov for grove midler, da tar du heller ikke like mye av klarlakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I praksis fjerner du fint lite lakk om bilen poleres jevnlig. Skal du holde lakken strøken på en bruksbil innebærer det ofte våtsliping, og det sliter mer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ingen problem så lenge du ikke kjører på grovt hver gang :) Jeg pleier å maskinpolere 2-3 ganger i året min bil.Da med medium eller fin kombo.Demper bare riper og får frem glans.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en bruksbil som er din egen som du har intensjoner om å beholde en stund bør du ikke perfeksjonere helt ripefri. Jeg har en volvo v50 som parkeres på barnehage da kvinnen i huset jobber i barnehage. Den parkeres også alle mulige ufine steder som parkeringshus med rimelig tett oppmerking ogsåvidere. De virkelig dype ripene som jeg må våtslipe godt for å få vekk lar jeg gå. Jeg demper de så godt det kan gjøres og lever med det. Årsaken er enkelt at jeg VET at det kommer flere dype ripe ned til grunninga på samme området i løpet av året som kommer som jeg må jobbe med. Det er visse ting som er utenfor min kontroll og dette er en av de tingene.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en bruksbil som er din egen som du har intensjoner om å beholde en stund bør du ikke perfeksjonere helt ripefri. Jeg har en volvo v50 som parkeres på barnehage da kvinnen i huset jobber i barnehage. Den parkeres også alle mulige ufine steder som parkeringshus med rimelig tett oppmerking ogsåvidere. De virkelig dype ripene som jeg må våtslipe godt for å få vekk lar jeg gå. Jeg demper de så godt det kan gjøres og lever med det. Årsaken er enkelt at jeg VET at det kommer flere dype ripe ned til grunninga på samme området i løpet av året som kommer som jeg må jobbe med. Det er visse ting som er utenfor min kontroll og dette er en av de tingene.

Høres fornuftig ut.

Liten vits i å perfeksjonere en bruksbil ja. Men å fjerne lette riper og swirls, gjør nok at den ser bedre ut enn 95% av bilene på veiene ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en bruksbil som er din egen som du har intensjoner om å beholde en stund bør du ikke perfeksjonere helt ripefri. Jeg har en volvo v50 som parkeres på barnehage da kvinnen i huset jobber i barnehage. Den parkeres også alle mulige ufine steder som parkeringshus med rimelig tett oppmerking ogsåvidere. De virkelig dype ripene som jeg må våtslipe godt for å få vekk lar jeg gå. Jeg demper de så godt det kan gjøres og lever med det. Årsaken er enkelt at jeg VET at det kommer flere dype ripe ned til grunninga på samme området i løpet av året som kommer som jeg må jobbe med. Det er visse ting som er utenfor min kontroll og dette er en av de tingene.

Det er noe av det mest fornuftige jeg har lest på veldig lenge! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange ganger en bil kan poleres kommer an på hvor mye lakk den har, hvor myk eller hard lakken er, og hvor strøken man skal ha den etter hver polering. Når jeg kjøper bil går jeg skikkelig over den første gangen, så blir det mest "vedlikehold" med finpolish etter det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange ganger en bil kan poleres kommer an på hvor mye lakk den har, hvor myk eller hard lakken er, og hvor strøken man skal ha den etter hver polering. Når jeg kjøper bil går jeg skikkelig over den første gangen, så blir det mest "vedlikehold" med finpolish etter det.

Om lakken er myk eller hard har vel ikke betydning? Det er jo mengden lakk tilgjengelig, og mengden lakk som må fjernes ved korrigering som betyr noe?

Myk lakk går raskere å korrigere / krever ikke like grove midler som en hard lakk, men 10my med myk lakk fjernet ved korrigering tilsvarer vel noe så nøyaktig som 10my med hard lakk også vel?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om lakken er myk eller hard har vel ikke betydning? Det er jo mengden lakk tilgjengelig, og mengden lakk som må fjernes ved korrigering som betyr noe?

Myk lakk går raskere å korrigere / krever ikke like grove midler som en hard lakk, men 10my med myk lakk fjernet ved korrigering tilsvarer vel noe så nøyaktig som 10my med hard lakk også vel?

Myk/hard lakk har gjerne betydning når det gjelder hvor OFTE det er behov for korrigering på en bruksbil. ;)

Ellers stemmer det som du sier at en fjerner tilsvarende mengde lakk med en mildere kombo på myk lakk, kontra grovere kombo på hardere lakk. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjønner jeg.

Men det er likevel hvordan den blir vedlikeholdt som egentlig da har betydning.

Det som er litt spesielt er at de som normalt har hard lakk gjerne har vært de med mest herjet lakk, kontra de med tradisjonelt myk lakk, av de jobbene jeg har.

Om man skal korrigere en bil full i vaskeswirls, eller en med mindre mengde vaskeswirls, så er det likevel lik mengde lakk som må fjernes (såfremt det ikke er dypere riper i en av eksemplene selvsagt)

Myk lak er gjerne mer utsatt for vaskeriper etc, men ikke nødvendigvis store forskjell på det som går på grovere og dypere riper, da er det gjerne noe med mer kraft som har laget ripene, og forskjellen vil være mindre her på hard/myk lakk.

Det blir mer vaskerutiner som er avgjørende, kontra lakktyper/hardhet mener jeg.

Bortsett fra Volvo v40 (den blåfargen er så hard den sikkert kunne vasket med 1

3000papir uten problem...)

Endret av tr86
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om lakken er myk eller hard har vel ikke betydning?

Med myk lakk kan behovet for 1-stegs eller full korrigering oppstå oftere, jeg gidder ikke kjøre full korrigering 2 ganger i året for å holde bilen 110% strøken til enhver tid, bilen skal jo også brukes. Ofte blir det da til at jeg kjører en kjapp 1-stegs nu og da, med veldig myk lakk vil jeg da fjerne mer enn ved veldig hard lakk. Da er det snakk om å ha produkt på padn, kjøre over et felt til polishen er ferdigkjørt, tørk produktrester og fortsette på neste felt ved siden av. Forskjellen er sikkert ikke målbar i løpet av 1 eller 2 år, men kjør jevnlige 1-stegs over 10-15-20 år, så vil det ha litt mer å si. Det er kanskje litt pirkete å ta med argumentet for myk lakk, men i praksis risikerer man å fjerne noen ekstra my over flere år.

Selvfølgelig er det lik mengde lakk som må fjernes hvis ripene er like dype, uansett om lakken er hard eller myk, men nå skjønner du sikkert hva jeg mener ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å fremstå som krerulerende, og skjønner godt hva du mener. Men jeg klarer likevel ikke helt å bli enig.

Jeg har selv biler med typisk "myk" lakk, japanske, og etter 6-12mnd så kjører jeg gjerne 1 stegs for å fjerne det verste og få opp glansen igjen.

På de med hard lakk så er det kanskje ikke fult så mange, men de er like dype, og jeg må da gjerne kjøre en grovere kombo for å få det tilsvarende. Til syvende og sist har jeg likevel fjernet lik mengde lakk for å få samme resultatet.

Poenget mitt er gjerne at om lakken er myk er den kanskje lettere å få swirls, men likevel er det vaskerutiner og gjerne forvask som er avgjørende for hvor mye man må korrigere, og ikke nødvendigvis hvor hard lakken er.

Mener også å ha lest at merc sin Keramisk lakk er latterlig hard, men til gjengjeld relativt lett får småriper/swirls etc. Om det er tilfelle kan jeg dog ikke uttale meg om, men de verste eksemplarer jeg har hatt innom er faktisk de med typisk hard lakk..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men når jeg kjører 1-stegs er ikke ripefjerning målet mitt, jeg kjører finpolish for maks glans uavhengig hvor mye vaskeriper jeg fjerner eller ikke. Jeg har stort sett kun kjørt volvo med hard lakk hvor jeg uansett må over på groveste steg for å få fjernet noe særlig, derfor kjører jeg en "ukritisk" 1-stegs av og til, og hadde jeg hatt myk lakk ville jeg da fjernet mer enn jeg gjør med den harde volvolakken. Jeg mener derfor at det er en mulighet at det blir fjernet mer lakk i løpet av mange år hvis lakken er myk, så får du være så enig eller uenig du bare vil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei. Jeg kjører uansett en helt annen kombo for å få opp glansen på myk lakk, og da blir det kompensert for mykhet i lakken på den måten.

Dersom det ikke skal fjernes noe, men kun øke glans, så er det omtrent ikke målbart før/etter en runde sf4000 på min japanske hvertfall.

Poenget mitt er bare at man gjerne må/kan bruke grovere kombo for å oppnå tilsvarende resultat på hard, kontra myk lakk.

Og sluttresultatet er også ofte relativt lik.

Poenget her i tråden var heller ikke polering med kun formål å øke glans, tema var korrigering av bruksslitasje, små swirls og riper, og da mener jeg påstanden min holder bedre vann.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget her i tråden var heller ikke polering med kun formål å øke glans, tema var korrigering av bruksslitasje, små swirls og riper, og da mener jeg påstanden min holder bedre vann.

Ok, for å ta et annet eksempel på myk vs hard lakk. Du skal fjerne akkurat like dype riper på en steinhard og en smørmyk lakk.

Hvordan vet du nøyaktig når siste rds er fjernet helt?

Hva om den er helt borte allerede etter første eller andre pass på siste runden med groveste kombo på roterende, du skal fortsatt kjøre polishen helt ut, altså kanskje 5-10 pass til. 5-10 pass gjør plutselig stor forskjell på steinhard vs smørmyk lakk. Så lenge du ikke har en futuristisk maskin som stopper av seg selv nøyaktig på det punktet lakken er 100% ripefri, vil du fortsatt kjøre litt ekstra, og da blir plutselig forskjellen enda større.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig, men personlig foretrekker jeg å ikke kjøre med groveste kombo og full spiker på roterende for å fjerne normale defekter på en myk lakk.

Da går keg som oftest heller for en mildere kombo.

Feks må man kanskje kjøre s3gold,fg400 på grov pute for å fjerne tilstrekkelig på knallhard lakk, men på myk lakk kanskje det holder med Rupes gul/gul for å fjerne tilsvarende.

Med mildere kombo minsker risikoen for å fjerne altfor mye som du nevner, pga mildere slipemidler.

Jeg bruker som sagt ikke like grove produkt, og like aggressivt fart på roterende på myk lakk, men tilpasset heller produkt til lakktyper - og trodde egentlig at det var vanlig her inne?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker som sagt ikke like grove produkt, og like aggressivt fart på roterende på myk lakk, men tilpasset heller produkt til lakktyper - og trodde egentlig at det var vanlig her inne?

Det er helt normalt, men det er såpass mange variabler som spiller inn her at jeg synes det er helt på sin plass å mene at med myk lakk risikerer man å fjerne mer enn med hard lakk over flere år, så får vi heller være enig om å være uenig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men la oss heller la diskusjonen ligge siden eksemplene og diskusjonen ikke virker å ende her, jeg skjønner hva du mener og poenget er gyldig nok, selv om jeg mener eksemplene blir litt vel sort /hvitt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive