Marius Engel

Hvordan vaske bilen raskt og effektivt?

Med familie og jobb blir det lite tid til bilvask.

Hvordan får dere bilvasken unnagjort kjappest mulig, uten at det går utover kvaliteten på arbeidet? Både innvendig og utvendig vask. Har dere noen knep/tips som gjør det hele litt enklere/raskere?

Selv har jeg gjort følgende for å redusere tiden en bilvask tar:

- 9 liters trykksprøyte med surfex 1:30. Står alltid klar til bruk, slipper å bruke tid på å blande surfex hver vask.

- 6 liters trykksprøyte med prickbort. Slipper å fylle på ofte.

- Passe størrelse på måleskje til bilshampoo. Raskt å blande/måle.

Forutenom det bruker jeg en god del tid på å finne fram bøtte, varmtvann, høytrykk, hageslange osv. TØRKING med sånne store blå microfiberhåndkler synes jeg tar tid. Tørker også alltid inni dørene, så holder det seg ganske rent der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10-15min vask:

• Surfex 1:20
  • Evnt. insektsfjerner ved behov.
  • Statoil shampoohøytrykk
  • Statoil avspyling
  • Kjør bilen tørr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med familie og jobb blir det lite tid til bilvask.

Hvordan får dere bilvasken unnagjort kjappest mulig, uten at det går utover kvaliteten på arbeidet? Både innvendig og utvendig vask. Har dere noen knep/tips som gjør det hele litt enklere/raskere?

Selv har jeg gjort følgende for å redusere tiden en bilvask tar:

- 9 liters trykksprøyte med surfex 1:30. Står alltid klar til bruk, slipper å bruke tid på å blande surfex hver vask.

- 6 liters trykksprøyte med prickbort. Slipper å fylle på ofte.

- Passe størrelse på måleskje til bilshampoo. Raskt å blande/måle.

Forutenom det bruker jeg en god del tid på å finne fram bøtte, varmtvann, høytrykk, hageslange osv. TØRKING med sånne store blå microfiberhåndkler synes jeg tar tid. Tørker også alltid inni dørene, så holder det seg ganske rent der.

Trykksprøyte til Prickbort gir unødvendig høyt forbruk av produkt. Spørs om du sparer så mye tid, når du må ut å handle mer avfetting oftere. Du sparer i hvert fall ikke lommeboka. Bruk f. eks Atomiza sprayhode. Det rekker til 3-4 biler på en liter :)

Ellers strider kjapp vask vs DCN vask mot enhver naturlov. :P De som vasker definitivt kjappest, har neppe hørt om DCN. ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg går ut etter at unga er lagt i 7 tia og holder på til 22-23ish :) har alltid alt av kjemi ferdig blandet og fylt opp så det er klart til enhver tid!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykksprøyte til Prickbort gir unødvendig høyt forbruk av produkt. Spørs om du sparer så mye tid, når du må ut å handle mer avfetting oftere. Du sparer i hvert fall ikke lommeboka. Bruk f. eks Atomiza sprayhode. Det rekker til 3-4 biler på en liter :)

Ellers strider kjapp vask vs DCN vask mot enhver naturlov. :P De som vasker definitivt kjappest, har neppe hørt om DCN. ;)

Sant at det går mer produkt. Kwazaar sine trykksprøyter dusjer meget bra da, så tror ikke det er så stor forskjell. Dessuten er det enklere og kjappere å dekke bilen med sprøyte.

Leste innpå her at noen brukte en løvblåser til å tørke bilen, og at det gikk veldig fort. Kanskje jeg skal prøve det. Det er ihvertfall skånsomt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror det er vel så effektivt og gå over bilen med et MF tørkehåndle da

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

15min vasken min gjøres ved å skumlegge bilen, mens dette virker i 5-10min fyller jeg vaskebøtten. Så avspyling og svampvask før ny avspyling.

Hvis nødvendig dusjer jeg prickbort med kwazar trykksprøyte fra vinduer og ned + bakluke. Om man bygger opp godt trykk i sprøyta og strammer dysen deretter så bruker man ikke mye produkt.

15min vasken min gjøres ved å skumlegge bilen, mens dette virker i 5-10min fyller jeg vaskebøtten. Så avspyling og svampvask før ny avspyling.

Hvis nødvendig dusjer jeg prickbort med kwazar trykksprøyte fra vinduer og ned + bakluke. Om man bygger opp godt trykk i sprøyta og strammer dysen deretter så bruker man ikke mye produkt.

Å blåse bilen tørr er kun effektivt om bilen er nybehandlet.

Men det er en god måte å tørke bak lister, speilhus, dørkarmer etc.

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den største tjenesten du kan gjøre deg selv er å ha en bil som holdes godt voksa. Da kreves det mindre for å holde den ren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker stor forskjell på vasketida når eg vasker familie tralla som er ny vokset, kontra arbeids tralla som skulle fått ny voks for lenge sia. Ligger knapt vann igjen på ny vokset bil etter spyling, så tar bare noen minutter å tørke..eller å kjøre den tørr om eg bruker vaskeanlegg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En avspyling + håndvask og lufttørking/"kjøre den tørr" kan gå unna på rundt en halvtime her.

Jeg går ut etter at unga er lagt i 7 tia og holder på til 22-23ish :) har alltid alt av kjemi ferdig blandet og fylt opp så det er klart til enhver tid!

3-4 timer på kun vask og tørk? Hvordan får du til det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En avspyling + håndvask og lufttørking/"kjøre den tørr" kan gå unna på rundt en halvtime her.

Lufttøring? Blir det ikke mye waterspots da? På nyvokset bil går vel gjerne det også bra.

Hva gjør du da med dekksider og felger? Bare drar over med svampen til slutt?

Jeg sliter med at dekkene blir så jævla brune etter vask. Og dette begynte etter at jeg brukte swisswax pneu for første gang. Må vaske med veldig sterk surfex og påføre pneu igen for å få de sorte. Da blir det like brunt neste vask...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å ta litt ekstra, og når jeg først vasker så koser jeg meg :) om jeg rasker på så kan det gjøres unna på 1.5 time. Må utnytte hvert sekund i garasjen vettu ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufttøring? Blir det ikke mye waterspots da? På nyvokset bil går vel gjerne det også bra.

Hva gjør du da med dekksider og felger? Bare drar over med svampen til slutt?

Jeg sliter med at dekkene blir så jævla brune etter vask. Og dette begynte etter at jeg brukte swisswax pneu for første gang. Må vaske med veldig sterk surfex og påføre pneu igen for å få de sorte. Da blir det like brunt neste vask...

Bruker aldri surfex på dekk jeg. Min erfaring er at det trekker farge ut av dekkene...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker aldri surfex på dekk jeg. Min erfaring er at det trekker farge ut av dekkene...

Å. Jeg har pleid å dekke de med vanlig forvask.

Hva pleier du å bruke på dekk/felger da? Bare svampen til slutt eller, når de ikke er veldig skitten? Det holder vel sikkert det.

(Ønsker wheel woolies til jul jeg :) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den må du utdype litt. Hva mener du med trekker farge ut av dekkene? At de blir mindre sorte og mere...charcoal eller?

Og hvis man ikke skal bruke surfex hva skal man da bruke?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å ta litt ekstra, og når jeg først vasker så koser jeg meg :) om jeg rasker på så kan det gjøres unna på 1.5 time. Må utnytte hvert sekund i garasjen vettu ;)

En av grunnene til at jeg er her inne er fordi jeg som deg liker å vaske bilen og koser meg. Jeg har ikke noe problem å bruke 3t på en vanlig vask i karm, felger, motor++ Vasker motoren hver 4. vask ca.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg er her inne er fordi jeg som deg liker å vaske bilen og koser meg. Jeg har ikke noe problem å bruke 3t på en vanlig vask i karm, felger, motor++ Vasker motoren hver 4. vask ca.

Herlig er det, rett og slett :thumbsup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vasket dekk med hovedsaklig surfex i mange år, og det fjerner ikke farge av dekkene hos meg. Er dekkene blitt brune e.l funker ihvertfall surfex bra, har heller ikke hatt brune dekk siden jeg sluttet med meguiars sin dekkfornyer. Jeg har dårlig tru på at vannbasert kjemi skal klare å løse opp noe som helst i.fht gummi, da må du over på petrokjemi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vasket dekk med hovedsaklig surfex i mange år, og det fjerner ikke farge av dekkene hos meg. Er dekkene blitt brune e.l funker ihvertfall surfex bra, har heller ikke hatt brune dekk siden jeg sluttet med meguiars sin dekkfornyer. Jeg har dårlig tru på at vannbasert kjemi skal klare å løse opp noe som helst i.fht gummi, da må du over på petrokjemi.

Hva bruker du nå da for å unngå brune dekk? Ingenting, eller har du en god dekkfornyer som ikke blir brun etter neste vask?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva bruker du nå da for å unngå brune dekk? Ingenting, eller har du en god dekkfornyer som ikke blir brun etter neste vask?

Jeg vasker dekkene med surfex eller P21`s og børste, og påfører dekkfornyer. Har stort sett kun brukt Pneu matt de siste årene, men også Migliore Bella Lustra Tyre Glaze. Jeg tror at dekk blir brune av forskjellige årsaker, en av årsakene kan være dekkfornyer, og de krever da flere runder med vask/skrubb for å bli bra. Men de blir også brune av generell møkk/ytre påvirkninger, men er da langt enklere å få ren og sort igjen. Dette er dog bare mine tanker rundt brune dekk, da det virker som det finnes veldig mange sprikende og forskjellige erfaringer rundt dette, men dekkene mine blir ikke brune av verken Pneu eller Migliore :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive