Jump to content
Sign in to follow this  
MonkeyMadness

Skifte nedre bærekule Volvo V70 '97

Recommended Posts

MonkeyMadness

Må skifte begge nedre bærekuler på min Volvo.

Er jeg nødt til å skifte hele bærebrua, eller kan jeg skifte kun kula?

I så fall, vet noen hvor jeg kan gå tak i kulene?

De på skruvat har en brakett på kula med 3 bolter i, men kan ikke se at disse passer på bærebrua på bilen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Hvis du får løse bærekuler til bilen må du ikke skifte hele bærearmen, det stemmer bra at det er en brakett med 3 bolter.

Bærekula skal presses/skrues inn fra undersiden av fjærbeinet med de 3 boltene, bærearmen skal på tappen på bærekula og festes med en mutter. Husk å få justert forstillinga etterpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ovlov86

Det er litt forskjellig hva slags type du kan trenge. Finnes en type med løs kule, og en type hvor kula er fast i armen.

Om du bytter hele bærearmen må du være nøye med at du ikke strammer de indre boltene uten vekt på armene. De skal altså stå slik de gjør når bilen står på bakken før de blir strammet helt. Hvis ikke kan foringene vris og ryker mye fortere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MonkeyMadness

Aha, så for meg at braketten skulle festes på bærearma. Da er jo saken løst da!

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Biltema og skruvat har veldig billige bærekuler til disse bilene, men passformen kan være litt så som så. Da blir de i værste fall litt utfordrende å få på plass, har sett folk som til slutt sliper vekk litt av rillene på kula for å få den på plass. Men for 150-200.- stk. er det jo langt billigere enn mekonomen (ca.800.-) eller originale volvo kuler (fantasipris).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild

Det er litt forskjellig hva slags type du kan trenge. Finnes en type med løs kule, og en type hvor kula er fast i armen.

Om du bytter hele bærearmen må du være nøye med at du ikke strammer de indre boltene uten vekt på armene. De skal altså stå slik de gjør når bilen står på bakken før de blir strammet helt. Hvis ikke kan foringene vris og ryker mye fortere.

Skal skifte nedre bærearmer selv så nyttig info for meg også det.

Høres ut som du er kyndig så... Må man ikke ta hjulstillingskontroll når man bytter forstillingsdeler? Eller var det bare når man bytta øvre ? Hørte noe om det hvertfall

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Skal skifte nedre bærearmer selv så nyttig info for meg også det.

Høres ut som du er kyndig så... Må man ikke ta hjulstillingskontroll når man bytter forstillingsdeler? Eller var det bare når man bytta øvre ? Hørte noe om det hvertfall

Hvis du skal skifte bærearm med bærekuler bør du få tatt en forstillings/firhjulskontroll, rattet blir også litt skjevt hvis kulene var veldig slitt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ovlov86

Skal skifte nedre bærearmer selv så nyttig info for meg også det.

Høres ut som du er kyndig så... Må man ikke ta hjulstillingskontroll når man bytter forstillingsdeler? Eller var det bare når man bytta øvre ? Hørte noe om det hvertfall

Det er ikke dumt å få gjort i ettertid uansett.

Men når det er sagt byttet jeg nedre bærearmer, fjærseter og topplager på svigermors 850 uten forstillingskontroll. Bilen gikk 30.000 etter dette uten skevslitasje på dekk eller skeivt ratt.

Men er som regel best å være sikker, så hvis du er i tvil er det nok lurt å få en kontroll.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild

Lurte i grunnen bare på om jeg måtte.. Skal bytte begge nedre bærearmer.. Men skal om ikke lenge sette på nye senkefjærer så da må jeg vel ha en 4 hjulskontroll uansett.. Så dumt å gjøre dette dobbelt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Så lenge det ikke er ovale hull med eksentriske bolter for justering i foringene, så trenger man ikke forstillings kontroll. Når det gjelder V70 fra 97 så er jeg ganske sikker på at du ikke har noen justering på bærearmene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ovlov86

Meg bekjent er det kun spissingen som kan justeres foran. Camberen kan med montering av noen spesielle "brikker".

Bærearmene kan ikke justeres på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...