Jump to content
Sign in to follow this  
torgrand

Fargeforskjell etter lakkering

Recommended Posts

torgrand

Hei

Jeg er ganske nye på dette med ordentlig bilhold, men jeg lurer på om dere lærde kan hjelpe meg.

Vår Touran fra 2008 ble nylig delvis lakkert pga noe rust.

Begge forskjermer ble lakket men ikke panser.

Jeg ser nå en ganske enorm fargeforskjell mellom det som er ny-lakkert og det som ikke er.

Jeg tenkte at dette var vel noe som en ordentlig plering og litt voks ville kunne fikse.

Men når jeg i dag har forøkt med min DA maskin, Menzerna PF2500 og Grønn Uber er det forsatt kjempestor forskjell.

Må jeg gå hardere til verks med rubbingen, er dette slik man bare må forvente når man bare lakker litt av bilen, eller skal jeg klage på lakkeringsjobben?

post-7920-0-16519700-1407432607_thumb.jppost-7920-0-69527900-1407432608_thumb.jp

På forhånd takk for hjelpen

mvh

Torgrim Andersen

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Hadde klaget, uten tvil! Hadde lignende problem med min bil, allerede fra den var 2 uker gammel, 3 forsøk måtte til før jeg kunne leve med resultatet..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild

Tydelig feil farge jo. Greit det kan være bittelitt forskjell men den var drøy.

Må ha messa skikkelig med blandingsforholda der.

Mye brunere de som er nylakka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Tydelig feil farge jo. Greit det kan være bittelitt forskjell men den var drøy.

Må ha messa skikkelig med blandingsforholda der.

Mye brunere de som er nylakka.

Det er faktisk ikke så lett som å si "feil farge"

Det har mye mye retning på metallic flak osv på hvordan fargen blir f.eks. Jeg var gjennom hele regla for et par år siden, og selv om de scannet fargen som var på bilen for å matche, så blir det ikke 100% i alle lys og vinkler..

  • DCN Point 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
JanEspen

På vanskelige farger kan man ungå fargeforskjell ved å flekke ut fargen ut på tilstøtende flate.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommy

Helt klart noe lakkereren må rette opp i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
torgrand

Takker for gode svar. Jeg får ta en tur tilbake til verkstedet....

mvh Torgrim

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Er det samme forskjell mellom skjermer og dører?

tr86 har er godt poeng, en ting er å få fargen blandet rett, men så skal også flakene legge seg/fordeles likt, det har også litt å si om panelet blir lakkert sånn som det skal være på bilen, eller om det henger/ligger/står når det blir sprøytet. Når det da i tillegg finnes masse forskjellige nyanser innenfor samme lakk-kode, bør de ha tunga rett i munnen + en del kunnskap for å treffe bortimot 100%.

Du skal bare dra tilbake å få de til å prøve igjen, husk å vær høflig og saklig, så er sjansen større for at de ordner opp uten noen større diskusjon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klykken

Ble samme klinsj på fatterns bil, da frontfanger skulle lakkeres. Da hadde de hengt opp fangeren og lakkert uten at den stod på bilen. Metallflakene (metallic) lå i en annen vinkel som gav en annen lysbrytning, og fangeren så derfor MYE mørkere ut. Lys grå metallic. De så det selv når de monterte fangeren på bilen igjen før overlevering (innrømmet de), men unnlot å si noe da de hadde et lite håp om at "det ikke var så nøye". Klaget selvfølgelig på det og ba de lakkere med fangeren montert på bilen, samt å skygge over litt på tilstøtende paneler, noe de gjorde.

Ble ikke 100% på andre forsøk heller da vi nå begynte å studere veldig nøye (siden de var såpass sleipe i første forsøk), men det kan man heller ikke forvente med mindre man hellakkerer bilen. Man må dessverre tåle litt nyanseforskjeller, men innen rimelighetens grense. :)

Edited by Klykken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Boundish

off topic, men er det ikke litt ille at det har kommet rust på så ny bil?

Edited by Boundish

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øivind S

off topic, men er det ikke litt ille at det har kommet rust på så ny bil?

Er dessverre vanlig det på VW.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krisse

Er dessverre vanlig det på VW.

Ikke minst hos Mercedes, vi hadde en C-klasse fra den var ny og den rusta over alt. Til og med taket ble rusta på den driten, ALDRI mer nazibrakke...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Boundish

Er dessverre vanlig det på VW.

Ikke minst hos Mercedes, vi hadde en C-klasse fra den var ny og den rusta over alt. Til og med taket ble rusta på den driten, ALDRI mer nazibrakke...

Ja , det er synd at det er sånn . Mercedes har jo 30 års rustgaranti?

jeg trur det er planlagt foreledelse fra bilprodusentene jeg, de vet nok hvordan de skal galvanisere og produsere en bil slik at den ikke ruster , men de skal jo fortsatt selge nye biler også.

Hos japanerne mener jeg at bl.a mitsubishi stiller svakt mtp rust . har en nabo som har en 2008 l200 som er pent brukt og absolutt ikke brukt som noe arbeidsjern. På den bilen er panser og rammevang fremme sterkt angrepet , det er faktisk hull i falsen på undersiden av panser.

Share this post


Link to post
Share on other sites
torgrand

off topic, men er det ikke litt ille at det har kommet rust på så ny bil?

Jo, du har helt rett. Det er nok ett stort problem med dårlig galvanisering på en del av disse tyskerene...

Derfor dekket VW 80% av utbedringen, selv om bilen var over 5 år og gått mer enn 100.000.

Share this post


Link to post
Share on other sites
torgrand

Er det samme forskjell mellom skjermer og dører?

tr86 har er godt poeng, en ting er å få fargen blandet rett, men så skal også flakene legge seg/fordeles likt, det har også litt å si om panelet blir lakkert sånn som det skal være på bilen, eller om det henger/ligger/står når det blir sprøytet. Når det da i tillegg finnes masse forskjellige nyanser innenfor samme lakk-kode, bør de ha tunga rett i munnen + en del kunnskap for å treffe bortimot 100%.

Du skal bare dra tilbake å få de til å prøve igjen, husk å vær høflig og saklig, så er sjansen større for at de ordner opp uten noen større diskusjon :)

Det er klar forskjell mellom skjerm og dører, men ikke så utpreget som mellom skjerm og panser.

I arbeidsbeskrivelsen stod det demontering av skjermer, siden de måtte ta rust mellom kanaler og skjermer...

Tidligere har jeg brukt rene lakkerinsverksteder (Custom Cars) til oppretting, tydelig at de har en helt annen yrkesstolthet enn merkeverkstedet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
R3m0

Det er fort gjort å få en feil. Når det gjelder blanding av lakk. Får en 1gram for mye av en nyanse blir det feil. Osv. (Eksempel ikke ta alt som god fisk. Det blir feil men 1 gram må du vær flink for å se differanse) men før en lakker må en kontrollere at fargen er rett. Er noen som stoler på andre og bare "gir gass" og regner med at nr stemmer på boksen. Og vis det blir feil så håper de at det ikke blir oppdaget.

Det blir også forskjell med forskjellige underlag. Men dette er jo ikke tilfelle.

Desverre men ville gått og klaget. Og når en først må gjør det omigjenn så er det ingen som "slurver" som regel.

Lykke til.

Edited by R3m0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...