torgrand

Fargeforskjell etter lakkering

Hei

Jeg er ganske nye på dette med ordentlig bilhold, men jeg lurer på om dere lærde kan hjelpe meg.

Vår Touran fra 2008 ble nylig delvis lakkert pga noe rust.

Begge forskjermer ble lakket men ikke panser.

Jeg ser nå en ganske enorm fargeforskjell mellom det som er ny-lakkert og det som ikke er.

Jeg tenkte at dette var vel noe som en ordentlig plering og litt voks ville kunne fikse.

Men når jeg i dag har forøkt med min DA maskin, Menzerna PF2500 og Grønn Uber er det forsatt kjempestor forskjell.

Må jeg gå hardere til verks med rubbingen, er dette slik man bare må forvente når man bare lakker litt av bilen, eller skal jeg klage på lakkeringsjobben?

post-7920-0-16519700-1407432607_thumb.jppost-7920-0-69527900-1407432608_thumb.jp

På forhånd takk for hjelpen

mvh

Torgrim Andersen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde klaget, uten tvil! Hadde lignende problem med min bil, allerede fra den var 2 uker gammel, 3 forsøk måtte til før jeg kunne leve med resultatet..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydelig feil farge jo. Greit det kan være bittelitt forskjell men den var drøy.

Må ha messa skikkelig med blandingsforholda der.

Mye brunere de som er nylakka.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydelig feil farge jo. Greit det kan være bittelitt forskjell men den var drøy.

Må ha messa skikkelig med blandingsforholda der.

Mye brunere de som er nylakka.

Det er faktisk ikke så lett som å si "feil farge"

Det har mye mye retning på metallic flak osv på hvordan fargen blir f.eks. Jeg var gjennom hele regla for et par år siden, og selv om de scannet fargen som var på bilen for å matche, så blir det ikke 100% i alle lys og vinkler..

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vanskelige farger kan man ungå fargeforskjell ved å flekke ut fargen ut på tilstøtende flate.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart noe lakkereren må rette opp i.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode svar. Jeg får ta en tur tilbake til verkstedet....

mvh Torgrim

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det samme forskjell mellom skjermer og dører?

tr86 har er godt poeng, en ting er å få fargen blandet rett, men så skal også flakene legge seg/fordeles likt, det har også litt å si om panelet blir lakkert sånn som det skal være på bilen, eller om det henger/ligger/står når det blir sprøytet. Når det da i tillegg finnes masse forskjellige nyanser innenfor samme lakk-kode, bør de ha tunga rett i munnen + en del kunnskap for å treffe bortimot 100%.

Du skal bare dra tilbake å få de til å prøve igjen, husk å vær høflig og saklig, så er sjansen større for at de ordner opp uten noen større diskusjon :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble samme klinsj på fatterns bil, da frontfanger skulle lakkeres. Da hadde de hengt opp fangeren og lakkert uten at den stod på bilen. Metallflakene (metallic) lå i en annen vinkel som gav en annen lysbrytning, og fangeren så derfor MYE mørkere ut. Lys grå metallic. De så det selv når de monterte fangeren på bilen igjen før overlevering (innrømmet de), men unnlot å si noe da de hadde et lite håp om at "det ikke var så nøye". Klaget selvfølgelig på det og ba de lakkere med fangeren montert på bilen, samt å skygge over litt på tilstøtende paneler, noe de gjorde.

Ble ikke 100% på andre forsøk heller da vi nå begynte å studere veldig nøye (siden de var såpass sleipe i første forsøk), men det kan man heller ikke forvente med mindre man hellakkerer bilen. Man må dessverre tåle litt nyanseforskjeller, men innen rimelighetens grense. :)

Endret av Klykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

off topic, men er det ikke litt ille at det har kommet rust på så ny bil?

Endret av Boundish
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dessverre vanlig det på VW.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke minst hos Mercedes, vi hadde en C-klasse fra den var ny og den rusta over alt. Til og med taket ble rusta på den driten, ALDRI mer nazibrakke...
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke minst hos Mercedes, vi hadde en C-klasse fra den var ny og den rusta over alt. Til og med taket ble rusta på den driten, ALDRI mer nazibrakke...

Ja , det er synd at det er sånn . Mercedes har jo 30 års rustgaranti?

jeg trur det er planlagt foreledelse fra bilprodusentene jeg, de vet nok hvordan de skal galvanisere og produsere en bil slik at den ikke ruster , men de skal jo fortsatt selge nye biler også.

Hos japanerne mener jeg at bl.a mitsubishi stiller svakt mtp rust . har en nabo som har en 2008 l200 som er pent brukt og absolutt ikke brukt som noe arbeidsjern. På den bilen er panser og rammevang fremme sterkt angrepet , det er faktisk hull i falsen på undersiden av panser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, du har helt rett. Det er nok ett stort problem med dårlig galvanisering på en del av disse tyskerene...

Derfor dekket VW 80% av utbedringen, selv om bilen var over 5 år og gått mer enn 100.000.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det samme forskjell mellom skjermer og dører?

tr86 har er godt poeng, en ting er å få fargen blandet rett, men så skal også flakene legge seg/fordeles likt, det har også litt å si om panelet blir lakkert sånn som det skal være på bilen, eller om det henger/ligger/står når det blir sprøytet. Når det da i tillegg finnes masse forskjellige nyanser innenfor samme lakk-kode, bør de ha tunga rett i munnen + en del kunnskap for å treffe bortimot 100%.

Du skal bare dra tilbake å få de til å prøve igjen, husk å vær høflig og saklig, så er sjansen større for at de ordner opp uten noen større diskusjon :)

Det er klar forskjell mellom skjerm og dører, men ikke så utpreget som mellom skjerm og panser.

I arbeidsbeskrivelsen stod det demontering av skjermer, siden de måtte ta rust mellom kanaler og skjermer...

Tidligere har jeg brukt rene lakkerinsverksteder (Custom Cars) til oppretting, tydelig at de har en helt annen yrkesstolthet enn merkeverkstedet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fort gjort å få en feil. Når det gjelder blanding av lakk. Får en 1gram for mye av en nyanse blir det feil. Osv. (Eksempel ikke ta alt som god fisk. Det blir feil men 1 gram må du vær flink for å se differanse) men før en lakker må en kontrollere at fargen er rett. Er noen som stoler på andre og bare "gir gass" og regner med at nr stemmer på boksen. Og vis det blir feil så håper de at det ikke blir oppdaget.

Det blir også forskjell med forskjellige underlag. Men dette er jo ikke tilfelle.

Desverre men ville gått og klaget. Og når en først må gjør det omigjenn så er det ingen som "slurver" som regel.

Lykke til.

Endret av R3m0
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive