Gå til innhold

Plastskjermer løsner - avfettinger/såper?


BjørnG

Recommended Posts

Jeg har hatt trøbbel med at plastskjermene på min 2012 Skoda Octavia Scout løsner av og til. I følge Møller/Skoda er det sjelden at dette skjer men noen tilfeller er det på Allroad og Alltrack. Bilen har kun rullet 18300km.
Forhandleren jeg kjøpte bilen hos har vært grei å tatt kostnaden men sier det vil være begrenset hvor mange ganger de kan gjøre det siden det mest sannsynlig er ytre påvirkninger, dette kan jeg jo forstå sett fra deres side.
Jeg er glad i bilpleie og vasker bilen ofte, så jeg lurer på om noen smarte hjerner kan se hva av produktene som potensielt kan løsne lim og dobbelsidig tape.
Dette er det jeg primært bruker:
Prickbort (sjelden etter voks)
Proglazer sin avfetting, Micro (?), skal være lik Surfex HD 1:15-20 (hver vask)
Iron X (sjelden typ 2 ganger i året)
Korrosol (sjelden typ 2 ganger i året)
Chemical Guys Maxi Suds II blandet med JIF bilshampo i foam lance. (annenhver til hver tredje vask)
Maxi Suds II i bøtte (hver vask)
Før jeg fikk ordentlig voks på bilen var jeg nødt til å bruke mye avfetting (Prickbort) for å få den klar til berøringsvask. Nå gjør Swissvax Onyx jobben så greit at det holder med svak avfetting.
Noen som har noen ideer? Når bilen er ekstremt skitten så lar jeg PB ligge 8-10 min før jeg legger skum på, mulig det er for lang tid?
Beklager om dette er postet på feil sted, litt newbie her inne.
Bjørn G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

De svarte over hjula som løsner? Hadde latt møllerdritten tatt det hver gang jeg... Skal jo ikke løsne av surfex og prickbort eller noen av de andre produktene for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de ikke klipset/skrudd fast i karosseriet på noe vis? Bare limt? Er uansett ikke noe du skal belemres med nei, med mindre det står eksplisitt i instruksjonsboken at bilvask er forbudt.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De svarte over hjula som løsner? Hadde latt møllerdritten tatt det hver gang jeg... Skal jo ikke løsne av surfex og prickbort eller noen av de andre produktene for den saks skyld.

Listene over hjulene ja samt listene på dørene som har løsnet et par ganger. Bilen er importert av en ordentlig forhandler sørpå som har gitt meg 5 års garanti. Menneskene der er hyggelige å behjelpelige så jeg prøver å ikke være så krass på noe jeg ikke kan motbevise. Flere biler med plastdetaljer som blir vasket på dcn vis og som ikke faller fra hverandre, derfor klør jeg meg litt i hodet.

Er de ikke klipset/skrudd fast i karosseriet på noe vis? Bare limt? Er uansett ikke noe du skal belemres med nei, med mindre det står eksplisitt i instruksjonsboken at bilvask er forbudt.

Listene er bare festet med dobbelsidig tape, de som Møller har fikset ba jeg om å bruke ekstra lim på. Hentet bilen fra verksted idag så akkurat pr nå er alt i orden, enn så lenge. Tror jeg får blande litt svakere å la det ligge litt kortere tid på bilen ved neste vask.

Endret av BjørnG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort løser i alle fall opp lim på gaffatape, kanskje det også løser opp limet på bilen??

Det er mulig, kanskje jeg rett og slett lar den ligge for lenge og at 3-5 minutter holder.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en lite holdbar patent om det bare er brukt tape vil jeg påstå, så da er jo bare varme og sol en faktor også. Samt vind/luftmotstand..

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt av alle plastdetaljer og lagt en larve rutelim/tec7 eller lignende istedet for tape :P gjorde dette på dørlistene på gammelbilen pga dritttapen løsnet etterhvert...

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hadde tatt av alle plastdetaljer og lagt en larve rutelim/tec7 eller lignende istedet for tape :P gjorde dette på dørlistene på gammelbilen pga dritttapen løsnet etterhvert...

X2

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proglazer sin avfetting, Micro (?), skal være lik Surfex HD 1:15-20 (hver vask)

Surfex er en alkalisk avfetting og prickbort er en kaldavfetting. Hvis Proglazer er en microavfetting er det på en måte en mellomting mellom alkalisk og kaldavfetting, den skal altså inneha litt av egenskapene til begge. Personlig synes jeg (ihvertfall de jeg har prøvd) at de kommer til kort på begge punkter. Så hvis du bruker den regelmessig kan det jo være noe å ha i bakhodet. Støtter forsåvidt forslagene over her, finn et lim som tåler petroleumsprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Denne 5 årsgarantien du snakker om er ikke forhandlerens ansvar. Kompisen min driver bruktbilsjappe/importsjappe så dette er en garanti de selger på vegne av andre og ikke noe de har ansvar for. Så det er bare å kaste seg rundt å plage dem om bilen er over garantitiden for du har 2 års garanti fra møller uansett fra bilen var ny, men 5 års reklamasjonen gjelder ikke og det er derfor du har denne 5 års garantien som vel typisk er fra fragus eller norsk bilgaranti om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en lite holdbar patent om det bare er brukt tape vil jeg påstå, så da er jo bare varme og sol en faktor også. Samt vind/luftmotstand..

Ja helt enig og Møller sa det samme, er ikke lett å forstå hvordan enkelte bilprodusenter tenker.

Hadde tatt av alle plastdetaljer og lagt en larve rutelim/tec7 eller lignende istedet for tape :P gjorde dette på dørlistene på gammelbilen pga dritttapen løsnet etterhvert...

Kommer nok til å gjøre det etterhvert om de skulle løsne igjen, Tec7 lønser ikke.

Surfex er en alkalisk avfetting og prickbort er en kaldavfetting. Hvis Proglazer er en microavfetting er det på en måte en mellomting mellom alkalisk og kaldavfetting, den skal altså inneha litt av egenskapene til begge. Personlig synes jeg (ihvertfall de jeg har prøvd) at de kommer til kort på begge punkter. Så hvis du bruker den regelmessig kan det jo være noe å ha i bakhodet. Støtter forsåvidt forslagene over her, finn et lim som tåler petroleumsprodukter.

Takker for input, har aldri lest meg opp på hva de forskjellige typene er. Men Prickbort har iallefall aldri skuffet, men er dog noe hard synes jeg på en nyvokset bil som bare er litt skitten.

Denne 5 årsgarantien du snakker om er ikke forhandlerens ansvar. Kompisen min driver bruktbilsjappe/importsjappe så dette er en garanti de selger på vegne av andre og ikke noe de har ansvar for. Så det er bare å kaste seg rundt å plage dem om bilen er over garantitiden for du har 2 års garanti fra møller uansett fra bilen var ny, men 5 års reklamasjonen gjelder ikke og det er derfor du har denne 5 års garantien som vel typisk er fra fragus eller norsk bilgaranti om jeg ikke tar feil.

Bilen er registrert i 2011 som 2012 modell så garantitiden på 2 år er allerede utløpt, reklamasjonen gjelder i 3 på import. Men garantien fra forhandler her er vel 5 år ift forbrukerkjøperloven.

Problemet er å motbevise at dette ikke er ytre påvirkninger. Uansett så har forhandler til nå vært veldig hyggelig og gitt upåklagelig service. Jeg ville bare finne ut om det er noen mulighet for at det å vaske en bil dcn-style virkelig er for hardt for dobbeltsidig tape etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet er den tape de bruker. Listene på dørene mine på Opel'n er limt med tape, de løsner ikke av prickbort.

Det er godt mulig, det er nok tape som sitter på listene fra fabrikk. Likevel merkelig at det skjer på få biler, derav jeg lurer på om det er noe i det jeg bruker. Men vi får se fremover, nå er bilen godt vokset å trenger ikke så sterk avfetting, enda iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Garantitid på importbil er ikke 5 år.

Bruktbilbutikken har vel bare plikt på å gi 3 mnd. Du har ikke reklamasjonsrett til dem. Produsenten er pliktig å gi 2 år siden den er importert og ikke ble solgt som ny vare i norge for da gjelder ikke norsk reklamasjonsrett på at en vare som er beregnet å holde mer enn en viss tid.

Det som er med 5 års garantien jeg trodde du hadde er om du betaler ekstra eller om selger baker garantien inn i prisen for deg men da skal du ha fått med et garantibevis fra den tilbydereen som bilselgeren samarbeider med. Ofte koster det rundt 6000 for en sånn 5 års brulktbilgaranti på en nyere bruktbil.

Har du ikke den så er det bare jævlig god service av de du har kjøpt bilen av. :)

Hadde ikke vært løselig å drevet som bilforhandler med bruktbil om de måtte gitt 5 års garanti til alle som skal kjøpe importbil for avansen ligger oftest rundt 15-25000 per bil. I noen tilfeller kanskje opp mot 50000 men det er gjerne 1 av 20 maks.

I noen tilfeller ender de også opp med å gå i tap på enkelte biler faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantitid på importbil gjennom offisielle kanaler er 2 år, det vet jeg. Men på denne bilen som var forholdsvis ny (2012 - 11500km) ga forhandleren meg 5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Da er det bare meget bra:)

Kompisen min selger som sagt biler, men han hadde ikke hatt nubbesjans til å gi 5 års garanti sånn så han baker de 6000 som jeg sa inn i salgsprisen men da får de en type forsikiringsselskap å forholde seg til i ettertid og ikke ham :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for input, har aldri lest meg opp på hva de forskjellige typene er. Men Prickbort har iallefall aldri skuffet, men er dog noe hard synes jeg på en nyvokset bil som bare er litt skitten.

Skal ikke bruke prickbort på en nyvokset bil som bare er litt skitten ;)

Bruk prickbort hovedsaklig på vinteren NÅR du kjenner at lakken har begynt å bli "nuppete", utover det bruker du en alkalisk avfetting som f.eks surfex utblandet 1:20-1:40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke bruke prickbort på en nyvokset bil som bare er litt skitten ;)

Bruk prickbort hovedsaklig på vinteren NÅR du kjenner at lakken har begynt å bli "nuppete", utover det bruker du en alkalisk avfetting som f.eks surfex utblandet 1:20-1:40.

Ja er klar over det ;)

Nå som bilen har fått beskyttelse i form av Swissvax så trenger jeg heller ikke så kraftig forvask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Det er godt mulig, det er nok tape som sitter på listene fra fabrikk. Likevel merkelig at det skjer på få biler, derav jeg lurer på om det er noe i det jeg bruker. Men vi får se fremover, nå er bilen godt vokset å trenger ikke så sterk avfetting, enda iallefall.

Jeg hadde i alle fall prøvd å komme til bunns i dette mens enda innen form for garanti. ;)

Spray på kun prickbort (dynk ordentlig) og se om tape løsner på eks en del/side.

Prøv et produkt om gangen og finn ut hva som lager problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...