Gå til innhold

Kaffemaskin som kverner bønner. Hva er bra?


Hirobofly

Recommended Posts

Hirobofly
Det går jo med et vist antall timer daglig på forum som her på DCN og da er jo god kaffe et must. B)
Vurderer å kjøpe en sånn kaffemaskin som kverner bønnene. -Er ikke helt fornøyd med slike kapselmaskiner og MokkaMasteren går oftest når man er flere enn to som skal ha kaffe.
Tenker at 3-6 laken burde holde for å få tak i en bra maskin? -Eller må kanskje opp imot 6-8, eller enda høyere kanskje for å få noe bra?
Noen som har maskin stående på kjøkkenet som har erfaringer å dele?
Type maskin, fordeler/ulemper, etc? Hva skal man se etter? Hvorfor er eks gitt maskin bra?
Ser at flere/de fleste har melkeskummer. Fordeler/ulemper med disse å se etter?
Vann og bønner skal dem jo ha. Noe å se etter rundt dette? Støy? Rengjøring?
Mye greier for å få seg en god kopp kaffe. B)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss på jobben gikk kraftig lei av Møkkamaster'n, og fikk ordna innkjøp av en slik maskin.

Valget falt på Jura, som vitterlig er et "proff-merke".

Vi er godt fornøyd med både maskin og kaffe, selv om gammelkara fremdeles sipper traktekaffe og skuler stygt på nyervervelsen...

I starten handlet vi og bønner fra leverandør, men har nå gått over til vakuumposer fra butikk.

Forskjellen i smak er ikke på langt nær så stor som prisen :-)

Maskinen gir også tevann, noe damene (av begge kjønn) setter stor pris på.

Nå skal det sies at den kosta over 15 store, men jeg vil tro de har maskiner både over og under dette.

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt forgjengeren (TK52001) til denne i ca. 4 år nå. Den blir brukt flere ganger til dagen. Er vel kun ett minus med den. Den bråker noe hinsides når den kverner. Ellers kjempemaskin til prisen.

http://www.lefdal.com/product/hjem-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/TK53009/siemens-surpresso-compact-kaffemaskin-tk53009

Melkesteameren har jeg ingen anelse hvordan den er. Skal ikke ha noe annet skvip i den svarte gode kaffeen :)

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt forgjengeren (TK52001) til denne i ca. 4 år nå. Den blir brukt flere ganger til dagen. Er vel kun ett minus med den. Den bråker noe hinsides når den kverner. Ellers kjempemaskin til prisen.

http://www.lefdal.com/product/hjem-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/TK53009/siemens-surpresso-compact-kaffemaskin-tk53009

Melkesteameren har jeg ingen anelse hvordan den er. Skal ikke ha noe annet skvip i den svarte gode kaffeen :)

En kompis av meg har hatt TK52 lenge, og jeg har selv TK53. Han har hatt sin på service en gang da kverna en dag stoppet, men siden det er Siemens er det jo aldri problemer med service eller deletilgang.

Min har fungert perfekt de to årene vi har hatt den. Melkesteameren fungerer greit, men siden vi har induksjonstopp, varmer jeg heller melken der ved behov.

Bråker litt når den kverner, men for familier som vår der jeg er den eneste som drikker kaffe, gir denne et mye bedre resultat enn kapselmaskinene (hadde en Nespresso før denne) og jeg slipper jobben med trakting for hver kopp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Mye god feedback her ja!

Hvordan er rengjøringen på disse maskinene nevnt? -Brukes det sånne tabletter som man kjører igjennom når maskina sier ifra og/eller må noe tas ut og (helst) rengjøres daglig?

Er oppvarmingstid en sak å tenke på? (eks snakker vi sekunder eller minutter på at maskina skal bli klar??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Vi har en Jura som anbefales på det høyeste.

Det blir litt som med bil, at hvis du kjøper Rålls Råjs så svir det i lommeboka, men det er en glede i overskuelig framtid! ;)

Vår, (og muttern sin Jura-maskin) rengjøres med tabeletter. Maskinen sier selv ifra når dette trengs.

Den vil ha kalk-tabeletter ganske ofte, men det går Ann å utsette en del siden vi har såpass lite kalk i vannet i Norge.

Den sier også ifra når det er tid for full rens, og da må en tabelett løses opp i kokende vann, så gjør maskinen resten selv.

Oppvarming går på ca 1 minutt, tipper jeg. Aldri tatt tida.

Endret av RuZleBiFf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjøring er en smal sak med Jura.

Vi tømmer "askeskuffen" når maskinen ber om det, og vasker samtidig trauet under dysene.

Ellers er det som det sies i forrige innlegg, periodisk rens med tabletter og evt. filterskifte.

Skal dere bruke melkeskummer (forøvrig med fersk melk, ikke pulver) snakker vi om et helt annet rense-regime.

Men kaffe skal da nytes svart? ;-)

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en innebygd Miele som er helt knall, men dette er mulig i overkant av budsjettet ditt, men anbefales sterkt.

Du får disse bordstående med samme funksjoner fra flere men har sjekket både Miele og Siemens som virker bra til rundt 10k om jeg husker riktig. Du kan gjøre gode kjøp på utstillingsmodeller. Sjekk finn

Når du skaffer deg en slik maskin bør du eksperimentere med forskjellige typer bønner for å finne ut hva som passer deg best. Det merke du brukte på Mocxa masteren din smaker helt annerledes på bønnemaskinen. Det er ihvertfall min erfaring og beste råd.

Når du vurderer så ta i betraktning hvor god den er til å rengjøre. Kanskje en fordel med automatisk regjøringsprogram?

Brukt sak til eksempler og god pris her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50429564&searchclickthrough=true&searchQuery=Kaffemaskin%20miele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Hmmm, Jura og Siemens høres ut som de mest populære maskinene så langt. Greit å høre at rens ikke er allverdens mye styr.

Burde nok se litt på maskiner i real life også ja. Hvor kan man se Jura maskiner tro??

Siemens mener jeg Elkjøp har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...