Henrikooo

Rustboble - klarer jeg å få dette fint?

Hei!

Da jeg skiftet bremseklosser på bilen oppdaget jeg at det var noen rustbobler på venstre forskjerm. For å hindre spredning pusset jeg vekk rust og grunnet det. Så nå er spørsmålet: Klarer jeg å få dette fint? Jeg vet at det sannsynligvis ikke kommer til å bli 100%, men det kan jeg leve med.

Jeg har fikset endel steinsprut med våtslip, lakkering og polering med godt resultat, men dette er jo et litt større område. Jeg har original lakk og klarlakk fra VW og våtslipesett fra 3M (til info).

Det viktigste er å få et bra resultat på det som synes. Er det noen som har noen tips om framgangsmåte?

Bilder (etter grunning):

2014-08-02193636.jpg

2014-08-02193625.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva du klarer vet jeg ikke. Men hvis du ikke vet, har du sannsynligvis ikke gjort grunnarbeidet slik at rusten er stoppet. Det beste utgangspunktet for en varig rustbeskyttelse hadde VAG da de lagde bilen. Det sviktet tydeligvis, og utgangspunktet nå for en varig fiks er ikke like stor. Hvor lenge en DIY rustfiks holder, er dermed usikkert. Hva som er definisjonen på "fint" resultat varierer også med hvem du spør. :)

Med andre ord må du antagelig pusse ned og grunne på nytt etter saltvinter i mars/april 2015, hvis ikke før. Spørsmålet er da hvor mye energi du skal legge i lakk og farge, for en fiks som kanskje holder en vinter før det bobler frem igjen.

Jeg ville fått utbedret dette mer holdbart av noen som kan, eller flekket over selv hver vår etter beste evne. Lommeboka avgjør. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er student i ett år til, så lommeboka bugner ikke akkurat over av penger nå. I og med at det er vanskelig å få det fint (og holdbart) på egenhånd vil kanskje den beste løsningen være å flekklakke etter beste evne for så å få et lakkverksted til å fikse det når jeg har råd?

Jeg regner med at sjansen for spredning er mindre nå enn hvis jeg ikke hadde gjort noe med det?

Takk for raskt svar forresten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masker hele skjermen og spraylakker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der ville eg skrudd ned plasten inni hjulbuen. Tipper det skjuler seg meir rust innunder der! Pusset alt godt ned, slengt på rustkiller, grunning og flikklakket over..så skulle en tru du klarer og holde det i sjakk om du ofte spyler vekk salt på vinterstid

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette avhenger jo og om kor god lakken og grunninga er. Grunninga må vera av god kvalitet, og klarlakken må vera 2K om dette skal vare. Anbefaler denne grunninga, den er holbar: http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=780&product=8224

Om du får vekk all rusten, og du klarer og få det fint, så vil dette vare lenge :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette avhenger jo og om kor god lakken og grunninga er. Grunninga må vera av god kvalitet, og klarlakken må vera 2K om dette skal vare. Anbefaler denne grunninga, den er holbar: http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=780&product=8224

Om du får vekk all rusten, og du klarer og få det fint, så vil dette vare lenge :)

Jeg har originallakk fra VW, er det 2K-lakk? 2 små beholdere med farge og klarlakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har originallakk fra VW, er det 2K-lakk? 2 små beholdere med farge og klarlakk.

Nei. Må ha to beholdere med klarlakk som skal blandes sammen før bruk om det skal være 2K.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Må ha to beholdere med klarlakk som skal blandes sammen før bruk om det skal være 2K.

Aha, skjønner. Så lakken jeg har egner seg kanskje ikke til dette formålet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må dra til en lakkforhandler og kjøpe base (farve) og klarlakk 2K. Masker opp hele skjermen og innerskjerm der du har pusset og spray over. Er nok det beste du kan få til uten større kostnad. Det blir med stor sannsynlighet mer matt enn du ønsker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får 2k klarlakk på (en) sprayboks også.

De har en aktiveringsknapp under som må trykkes inn for at de to komponentene skal blandes, og da må den normalt brukes et-to døgn (for da herder den inne i boksen).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er litt kjedelig med å gjøre ting selv er at det fort koster noen kroner i innkjøp av utstyr. Brunox eller annen rustspiser, litt sparkel kanskje, slipepapir, grunning, en boks farge blandet til din bil, 2k klarlakk og du er godt over 1000 lappen allerede. Og som sagt over hvis du ikke er voldsom dreven er det ikke sikkert resultatet blir veldig holdbart, eller pent.

Sjekker du nett etter smart repair starter prisene fra 2000 og opp til 4000. utifra sammenlignbare bilder.

Jeg tror jeg ville slengt på det jeg hadde nå, og sjekka innom et par steder og fått et prisoverslag når økonomien tillater :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er litt kjedelig med å gjøre ting selv er at det fort koster noen kroner i innkjøp av utstyr. Brunox eller annen rustspiser, litt sparkel kanskje, slipepapir, grunning, en boks farge blandet til din bil, 2k klarlakk og du er godt over 1000 lappen allerede. Og som sagt over hvis du ikke er voldsom dreven er det ikke sikkert resultatet blir veldig holdbart, eller pent.

Sjekker du nett etter smart repair starter prisene fra 2000 og opp til 4000. utifra sammenlignbare bilder.

Jeg tror jeg ville slengt på det jeg hadde nå, og sjekka innom et par steder og fått et prisoverslag når økonomien tillater :)

Min far har garasjen full av verktøy, grunning, sparkel, sandpapir etc., så det eneste jeg egentlig trenger er lakk. Jeg har innsett at jeg ikke får det 100% uansett, så jeg gjør nok som du sier her, nemlig slenge på det jeg har for så å fikse det hos et verksted en dag.

I og med at det skal lakkeres en dag så blir det et morsomt lite prøveprosjekt.Det er vel uansett bedre å gjøre det selv og få et resultat som ikke er så fint, enn å ikke røre det og la rusten spre seg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive