MagneL

Subaru Forrester - kjente utfordringer?

En kamerat av meg ønsker at jeg skal ta bilen hans og shine den opp. Skal se bilen og høre hva han ønsker utført, om kort tid.

Det som gjør meg nysgjerrig er hva jeg hører om lakken til Subaru. De aller fleste kommenterer at den er tidkrevende å jobbe med. Hva de legger i "tidkrevende" har jeg ikke fått noe konkret svar på. Denne her er i tillegg svart, med det som følger med den fargen.

Noen som har erfaringer de vil dele ang Subaru og lakken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok en 2008 Subaru outback, grå-svart, for et par mnd siden. Syntes ikke den var noe spesielt vanskelig å jobbe med. Ikke noe stort problem med hologrammer eller annet tull.

Visstnok hadde de veldig myk lakk tidligere, men det skal ha blitt bedre de siste 10 årene, eller noe sånnt. (Såvidt jeg har forstått i allefall)

Endret av RuZleBiFf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er tett sort lakk, så kan det by på litt ekstra arbeid. Varmesensitiv, får lett hologrammer, men ikke værre enn av DA maskin og 2 steg gjør jobben. Dette fikser du! (Lakken er mest sannsynlig litt tynn, så fordel å måle litt rundtom for å få litt "feeling" på det")

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke vært borti forrester. Men har hatt to imprezaer. En 2006 og en 2011 modell.

Lakken på de var veldig grei å jobbe med. Begge var WR blå.

Ganske myk lakk, men såpass hard at det gikk greit å jobbe med DA. Ingen hologrammer hvis man bruker maskin fornuftig.

Har vært borti lakk som fikk swirls av microfiber kluter, når man tørket av polish. Saab lakk.

I forhold til det er metallic lakken til subaru en drøm. Er omtrent som toyota lakk i hardhet. Ganske myk, men fortsatt så hard at den er grei å jobbe med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke blitt så stressa mtp denne jobben, og med disse tilbakemeldingene er jeg enda mer beroliget. Skal inspisere bilen senere denne uken, så da får vi se.

Tok en Impreza WRX STI ett eller annet edition, og den synes jeg var veldig fin å jobbe med, var sølv riktignok. Eneste med den var alle kriker og kroker hva gjaldt spoilere osv:) det har ikke denne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en 2003 modell Forester som jeg har litt "hands on" erfaring med. Min er også svart (med metallic, slik at det er gull/grønnskjær i fargen i sollys).

Kan si som så at den fargen på 2003-2005 kan være utfordrende. Veldig sticky lakk på disse. Skal ikke noe varme til før polishen henger igjen på lakken, slik at du ikke får buffet den av. Ligger igjen en tynn, grå hinne.

Det er enkelt å få bort riper og slikt på denne lakken siden den er myk. Så det går fint.

Men å få et pent resultat er ikke så lett.

Jeg prøvde det meste av det vi har i arsenalet, og jeg fant egentlig bare en kombo som fungerte som sluttsteget. Og det var Scholl S40 på blå scholl på DA. Det ble det knall.

Så om du har det i arsenalet ditt, så bør det gå fint.

Nå nevner du ikke noe om årsmodellen på bilen, så det kan jo tenkes at du ikke får samme utfordringer som meg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt en forester det var en hvit perlemor 2011 model veldig grei lakk å jobbe med. S30+ på oransj uber tokk omtrent alt på den lakken vertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en 2003 modell Forester som jeg har litt "hands on" erfaring med. Min er også svart (med metallic, slik at det er gull/grønnskjær i fargen i sollys).

Kan si som så at den fargen på 2003-2005 kan være utfordrende. Veldig sticky lakk på disse. Skal ikke noe varme til før polishen henger igjen på lakken, slik at du ikke får buffet den av. Ligger igjen en tynn, grå hinne.

Det er enkelt å få bort riper og slikt på denne lakken siden den er myk. Så det går fint.

Men å få et pent resultat er ikke så lett.

Jeg prøvde det meste av det vi har i arsenalet, og jeg fant egentlig bare en kombo som fungerte som sluttsteget. Og det var Scholl S40 på blå scholl på DA. Det ble det knall.

Så om du har det i arsenalet ditt, så bør det gå fint.

Nå nevner du ikke noe om årsmodellen på bilen, så det kan jo tenkes at du ikke får samme utfordringer som meg...

Den ser slik ut som 2010 modellen, noe mer vet jeg ikke. Har S40, men ikke Scholl blå, men lilla og oransje. Har gul Ûber, samt de fleste Rupes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser det ut til at det snek seg inn en grov feil. Mente selvsagt at finish ble tatt med S40 og blå uber, og ikke blå scholl. Den er jo selvsagt altfor grov til sluttsteget. Om det er bil av nyere dato som du skriver, så kan det jo tenkes at lakken er lettere å hanskes med. Vi får satse på det. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen tanker om jobben. I tillegg har jeg bilen en hel uke da han skal på offroad guttetur på Island (misunnelig!! :)). Så jeg har god tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det blir en SS av denne?!? Ihvertfall om lakken er kranglete, slik at andre kan se hva du erfarer. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri laget noen S&S tidligere, men kan godt prøve:)

Hadde befaring av bilen nå, og vi kunne kjapt felles konkludere at bilen var ripete. Den er under ett år gammel visstnok, så ikke slik ut!!:) Han ble paff da jeg tok lommelykta fra I-phone og gikk rundt bilen, ble litt flau nesten:) Skal gi han tilbud på Mail i morgen, og evt har jeg bilen i over en uke. Så jeg har god tid på et bra sluttresultat:)

Ta Alfa Giulietta'n til en kollega's kone nå til helgen, så det er nok å fylle fritiden med:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er Subaruen ankommet gårdsplassen. Begynner i kveld. Til og med min kone som ikke er så interessert i biler, riper osv, men som synes det gjør godt å kjøre ren og pen bil, kommenterte hvor ripete den bilen var. Perfekt for å kunne lage en god s&s da:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er Subaruen ankommet gårdsplassen. Begynner i kveld. Til og med min kone som ikke er så interessert i biler, riper osv, men som synes det gjør godt å kjøre ren og pen bil, kommenterte hvor ripete den bilen var. Perfekt for å kunne lage en god s&s da:)

Venter i spenning :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Me too. Venter i spenning. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring fra både Scholl Neo Pad (oransje) vs Uber oransje? I kombi med Scholl S30? Hvilken kombi etterlater seg penest resultat?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer vel veldig ann på lakken, akkurat som alle andre kombinasjoner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive