Gå til innhold

S&S Tesla Model S (sort 2014)


krister461

Recommended Posts

krister461

Da var det tid for å leke detailer for andre gang. Denne gangen var det drømmebilen min som skulle til pers: Tesla Model S. Mitt første forsøk var på min forrige drømmebil. Denne gangen har jeg tatt litt flere bilder underveis…

Litt om bilen: Dette er en fantastisk bil som jeg digger. Det er en relativt dyr bil, men når jeg ser på totalregnskapet i forhold til min gamle Ford Mondeo som jeg kjørte 30.000 i året med, så kommer jeg ikke så mye verre ut nå. Istedenfor å betale for diesel og bompenger betaler jeg på billån isteden. Bilen har nok plass og rekkevidde til at det er ingen problem å bruke den som bil nr. 1 for en familie på fire. Nøkkel en er forøvrig pent oppbevart i et silikon-etui:

1-_EM51729_zps1039588b.jpg

Bilen er i dag 4,5 måneder og har gått snart 11.000 km. Den så flott ut når den ble levert ut fra Tesla Bergen (i motsetning til en del biler levert fra Tesla Oslo), og har blitt vasket «DCN-style» fra dag 1. Det har i hovedsak blitt en berøringsfri vask hver 1-2 uker og berøringsvask en gang i måneden. I dag var det duket for første runde med maskinpolering og voks.

Som familiefar i tidsklemmen er det vanskelig å få satt av nok tid til dette. Men, jeg hadde bortimot en dag til rådighet. Så da var fokus på lakk og plast. Interiør får jeg ta seinere. Felger hadde alt fått Collinite 845, dekk hadde fått Duragloss Tire Shine og alt av glass hadde fått Rain-X tidligere i sommer. Mer om dette senere.

Anyways, tid for bilder. Først måtte garasjen ryddes litt for å lage litt arbeidsplass.

Rotete:

1B-_EM51672_zpsa74c48bb.jpg

Ryddig:

2-_EM51674_zpscfcbc00c.jpg

Autobrite Magifoam blandes i skumkanon:

3-_EM51675_zps3a902ffd.jpg

Diverse vaskeutstyr legges i bilen for å fraktes de 40 meterne ned til vaskeplassen:

4-_EM51676_zpsbbe9dbfe.jpg

Klar til dyst:

5-_EM51680_zps8dbafad7.jpg

Noen før bilder (bilen var vasket for en uke siden og har bare vært brukt til småkjøring i fint vær siden):

6-_EM51681_zpsbdb69e32.jpg7-_EM51682_zpsef098335.jpg8-_EM51683_zpsbf4b15a5.jpg9-_EM51687_zpsc5a06eac.jpg10-_EM51688_zpsf0b0044e.jpg

Høytrykkspyler og skumkanon gjøres klar før avfetting. Ønsker å være klar slik at ingenting rekker å tørke på lakken:

11-_EM51689_zps3998e015.jpg

Riktignok var det strålende vaskevær – godt og varmt men overskyet når jeg vasket, regn når jeg polerte i garasjen og sol når jeg skulle ta ferdig-bildene.

Starter med Prickbort som får virke noen minutter fra vinduer og ned:

12-_EM51690_zpsa029716a.jpg13-_EM51692_zps5343c02c.jpg14-_EM51693_zps591c87c9.jpg

Legger Surfex HD (ca. 1:15) oppå Pricbbort og over hele bilen:

15-_EM51697_zpsd7e10e17.jpg16-_EM51698_zps8b7b7e35.jpg17-_EM51699_zpsac28fc4a.jpg18-_EM51700_zps22c9e8ad.jpg

Bruker ca. en liter Surfex per vask:

18B-_EM51712_zpsa3a1b437.jpg

Etter noen minutter til er det tid for skumlegging:

19-_EM51701_zps4f8133af.jpg

Jobber litt rundt emblem og et par steder til:

20-_EM51702_zps175c4b54.jpg

Mens skummet jobber er det tid for å blande litt drikke. Blandingsforhold ca. 1:10 og mye isbiter:

21-2014-07-25105421_zpsc5134b49.jpg

Skummet har fått jobbe i ca. 10 minutter før det spyles av (er utålmodig og bilen ikke så skitten):

23-_EM51704_zps53cda32e.jpg

Kjører en runde Iron-X på lakk for sikkerhets skyld. Felgene ble som nevnt vokset for et par uker siden så de blir spart:

24-_EM51707_zps2d0aa6dc.jpg

Vanskelig å se om den finner noe på sort lakk:

25-_EM51708_zps605989b9.jpg

Tid for berøringsvask:

26-_EM51709_zpsf04fc92e.jpg

Skummer såpen (klok av skade passer jeg på at det ikke er grus på høytrykkspyleren). Dog vanskelig å unngå at noe av såpen spruter ut av bøtten:

27-_EM51710_zps3aaa61c4.jpg

Ready for action (jeg har bare grit guard i skyllebøtten foreløpig):

28-_EM51711_zps8693a7f9.jpg

Felgene får litt utblandet P21S (1:5) for litt forsiktig vask siden disse er rimelig rene og skal ikke behandles:

30-_EM51713_zps3c4ba4a9.jpg

Ferdig vasket. Noen steder er det litt beskyttelse igjen på lakken:

31-_EM51714_zps4cb7d7a8.jpg32-_EM51715_zpsee920cc7.jpg33-_EM51719_zpsf555a49d.jpg34-_EM51721_zps38a97d6c.jpg35-_EM51718_zps075fde77.jpg

Som nevnt har alt av glass har blitt behandlet med Rain-X tidligere:

36-_EM51717_zps2af75e8a.jpg37-_EM51716_zps3124a7d5.jpg

På frontruten fikk jeg problemer med viskerhopping med Rain-X, så jeg prøvde å skifte til Gtechniq G1 isteden. Dog var jeg kanskje ikke flink nok til å fjerne Rain-X for hånd, så det var fortsatt hopping. Derfor blir det i dag polering av frontrute også.

Tilbake i garasjen har jeg funnet frem to kasser med MF-kluter – en for rene og en for skitne:

38-_EM51723_zps6f7697f9.jpg

Jeg velger et stort og mykt tørkehåndkle fra Ebay til tørk:

39-_EM51725_zps8a8a6b01.jpg

Det holder vanligvis til hele bilen, men siden jeg skal polere går jeg over med et ekstra:

40-_EM51726_zps948c2ef3.jpg

Så er det frem med poleringsbagen (maskinen er under der et sted):

41-_EM51727_zpsceecef35.jpg

Utstyret er funnet frem:

42-_EM51728_zps9e812d0e.jpg

Etter å ha lest en andre S&S (og erfart hvor myk Tesla-lakken er) så fant jeg ut at Menzerna SF4000 og et par sorte Uber pads i 140mm burde være mitt beste alternativ. Jeg har dog ikke fått skaffet meg en sort 100mm enda, så der blir det en blå. Maskinen er en Kestrel Das-6 Pro med 74mm og 150mm bakplater. Jeg har Menzerna Top Inspection whipedown, Collinite 845 voks og Owatrol Polytrol til plast.

Først noen inspeksjonsbilder av lakken:

44-_EM51732_zpsfa0d615c.jpg45-_EM51734_zps64e1420a.jpg46-_EM51737_zps2b6e2971.jpg47-_EM51745_zpsadce93b4.jpg48-_EM51747_zpse0005a70.jpg

Jeg synes for øvrig det var vanskelig å ta gode bilder av denne lakken. Som man ser av bildene over var den full av kalkflekker etter X antall berøringsfrie vasker, samt en god del mindre riper. Men, alt dette var mye mindre fremtredende enn det ser ut til når jeg kjører på med blits som over. Hovedfokuset mitt var å forbedre synlige merker.

Jeg tapet opp et testområde og fant frem et mykt og godt Eurow Shag Weave MF, som dessverre fortsatt loer etter en rekke vask:

49-_EM51750_zpse9d82278.jpg

Jeg kjørte testområdet med sort Uber og SF4000, men synes det var litt for mange kalkflekker igjen etterpå, til tross for at det var en god forbedring. Når jeg forsøkte å ta bilder av disse viste blitsen mest noen kjørespor som ikke var synlig uten blits:

50-_EM51757_zpsa1c4f618.jpg51-_EM51759_zps1c586b7c.jpg

Jeg gjorde deretter et forsøk med blå Uber og SF4000 for å sammenligne. Her ble jeg kvitt litt mere kalkflekker, men fikk også litt synlige kjørespor. Fortsatt ikke helt fornøyd, og heller ikke helt lett å vise med bilder:

52-_EM51754_zps2098a6e7.jpg54-_EM51766_zps14aee3ae.jpg

Ikke helt fornøyd fant jeg frem Menzerna PF2500 og prøvde denne med blå Uber:

55-_EM51768_zps6fef6f9b.jpg

Dette fjernet det meste av kalkflekker men lagde tydelige kjørespor:

58-_EM51771_zps63dd84bc.jpg

En ny runde med sort Uber og SF4000 gjorde det pent igjen:

59-_EM51776_zps947c7ff7.jpg

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tid til å kjøre to-stegs. Men bestemte meg for å gjøre det på panser og bagasjerom siden de var mest utsatt for kalkflekker. Dvs. først blå Uber og PF2500 og så sort Uber og SF4000. Øvrig lakk fikk bare sistnevnte kombinasjon.

Maskering er kjedelige greier, men litt må til:

60-_EM51779_zps7849ae9e.jpg

50/50 ved panel foran passasjerdør:

61-_EM51782_zps2c287b5a.jpg

Pausestol:

63-_EM51786_zps297cacaf.jpg

Detailersbord og arbeidskrakk:

64-_EM51797_zps28e0c44e.jpg

50/50 høyre bakskjerm:

65-_EM51805_zps36e57a5e.jpg

Høyre bakskjerm før:

66-_EM51799_zpsbfd41821.jpg

Høyre bakskjerm etter:

67-_EM51801_zps64c8ee32.jpg

Venstre bakskjerm:

68-_EM51818_zps60f3ded9.jpg

Venstre bakskjerm detaljbilde før:

69-_EM51821_zps8fb15419.jpg

Venstre bakskjerm detaljbilde etter:

70-_EM51823_zps3111d306.jpg

Venstre bakdør før:

71-_EM51834_zps721ae9a0.jpg

Venstre bakdør etter:

72-_EM51836_zps739abe0b.jpg

Også frontruten ble polert med sort Uber og SF4000 for å få bort ruteforseglingen som ga hakking.

Ferdig:

73-_EM51838_zpsf945347d.jpg

Alt i alt ble jeg godt fornøyd med resultatet. Det ble en god del bedre enn man kan få inntrykk av «etter»-bildene som er tatt med direkte blits. Det er noen små riper og flekker igjen, men de må man se etter for å se. Skulle jeg fått alt bort burde jeg nok kjørt to-stegs på hele bilen og gjerne flere runder i hvert steg.

Bilen ble igjen skummet for å få bort poleringsrester og støv:

74-_EM51840_zpsf790ffdb.jpg

Vannskrekk er borte fra frontrute og lakk:

75-_EM51841_zps2759ea19.jpg76-_EM51843_zpsf7591451.jpg

Også hakking fra viskerne var blitt borte. :)

Inn og tørke igjen med nytt håndkle:

77-_EM51844_zps7195ec1f.jpg

Lakk får Collinite 845 med en Meguiar’s applicator pad:

78-_EM51845_zps7a19303d.jpg

Utvendig plast får Owatrol Polytrol med rimelig ebay applicator pad:

79-_EM51846_zpsb85abec7.jpg

Ferdig:

80-_EM51847_zpsf4e85bd0.jpg

En stor andel MF-kluter er flyttet til skittenkurven:

80B-_EM51876_zpsd7fcab12.jpg

En rekke oppstillingsbilder til slutt:

81-_EM51851_zps0ea6ca51.jpg82-_EM51852_zps8986947e.jpg83-_EM51855_zps4ce0a4e2.jpg84-_EM51857_zpsf24838e4.jpg86-_EM51859_zps4fd1da0a.jpg87-_EM51861_zps7388e3ef.jpg88-_EM51863_zpsed0e701a.jpg89-_EM51864_zps0fdab588.jpg90-_EM51867_zpseba5dc2b.jpg91-_EM51868_zps3278a96a.jpg92-_EM51870_zpsa34b43e3.jpg94-_EM51872_zps75dc0160.jpg95-_EM51873_zps2dd41437.jpg96-_EM51874_zps94ad0075.jpg97-_EM51875_zps47539514.jpg

Total tidsbruk: 10 effektive timer.

Endret av krister461
  • DCN Poeng 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pen bil og flott resultat. Cred gitt. :)

Jeg også hadde lyst på Tesla, men dragen ville ha Leaf??? istedet for <_< . Men nok om det. Som sagt flott resultat :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Dette ble jo riktig så bra på vrien lakk. Og en godt dokumentert s&s :)

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krister461

Meget pen bil og flott resultat. Cred gitt. :)

Jeg også hadde lyst på Tesla, men dragen ville ha Leaf??? istedet for <_< . Men nok om det. Som sagt flott resultat :)

Takk for det. Leaf er jo en god bil det også - dog i en annen klasse mtp rekkevidde og plass i forhold til Tesla. Hvis du først er ute etter en bil i den klassen kan jo e-Golf være et alternativ. Eller kanskje BMW i3 om du vil ha supre kjøreegenskaper og mindre plass. ;)

Flott resultat på en krevende lakk. :)

Dette ble jo riktig så bra på vrien lakk. Og en godt dokumentert s&s :)

Takk begge to - alltid kjekt å få skryt av eksperter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Leaf er jo en god bil det også - dog i en annen klasse mtp rekkevidde og plass i forhold til Tesla. Hvis du først er ute etter en bil i den klassen kan jo e-Golf være et alternativ. Eller kanskje BMW i3 om du vil ha supre kjøreegenskaper og mindre plass. ;)

Leaf er helt kurant bil det. Vi gikk inn i et kompromiss. Ho kjøpte den og jeg E-klasse. hehe så begge ble fornøyd likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krister461

Helt topp arbeide! Hvor har du kjøpt/lagd skiltplata bak?

Takk. Den fikk jeg til jul av en kamerat. :-)

Digger Vossen felgene dine. Er det 20" eller 21"?

Dette er 20'' Vossen wannabe aka Concave Wheels. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...