Hyperd

Hva kjennetegner en god detailer-børste?

Hva kjennetegner en god detailerbørste?

Bust?

Håndtak?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Myk og fleksibel bust av naturhår, som ikke bøyer seg permanent. Plastring (ikke metall) rundt busten. Slipper ikke hår. Godt håndtak i plast eller tre.

(Overpriset og med "produsent"logo er også viktig, visstnok...)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

How long is a piece of string?

Bruksområdet vil jo diktere hvilke egenskaper som er viktige.

Sørg for at materiale som holder busra sammen ikke kan lage riper er vel det mest generelle jeg kommer på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes jo også børster for interiør og eksteriør som har forskjellige krav, men generelt sett - hvis den kan brukes innvendig kan den også brukes utvendig. :)

Selv bruker jeg 19 og 29mm runde malerkoster fra Clas Ohlson med tausurring rundt busten. Gode børster, langt skaft, slipper ikke (så mye) hår, riper ikke, koster lite. Til innvendig bruk har jeg en liten børste i tre med mårhår eller noe sånt fancy, fra Felleskjøpet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert bare jeg som er litt kranglete i sommervarmen ;)
Tenker litt sånn fellesbetegnelse, men ser jo at ordet brukes like mye om børste til utvendige detaljer.

Hvis så, bruker vel de fleste her disse "gule og røde" som alle selger eller "Valet Pro" varianten. Den eksisterer med og uten navn på mener jeg. Disse gjør susen både inne og ute og finnes i flere str, er billige og kan lett erstattes når de blir for møkkete eller busta står til alle kanter.

Kjekt og ha noen for motorrom og noen andre for lakk ;)

Personlig har jeg ikke tenkt så mye på hva slags materiale som er i busta, annet enn at jeg registrerte at hog hair lukter vondt i våt tilstand ;)
Jeg kjøpte AutoFinesse sitt sett, ser jo voldsomt stilig ut ;) men roper ikke hurra over de. Busta er lengre så du kan nå steder du ikke trodde du kunne nå sier reklamen. Tja, busta er så lang at den flopper helt ut når den endelig når det den skal. Og du føler den ikke treffer noenting egentlig. Håndtakene er så å si ubehandlet, og ble fort møkkete, så jeg vasket de og ga de fem lag olje før de sa takk.

Til interiør bruker jeg litt ulike sminkekoster fruen ikke ville ha lenger. Veldig myke og fine. Litt ulike busttyper, korte til kriker og kroker og skjøter, lange store til ventiler og større flater.

Fruen kom også med "brush guards" som er en strømpe de trer over etter vask, så tørkes og oppbevares børstene med de på og holder fasongen bedre. Det ligner mye på sånn strømpe man drar over kabler for beskyttelse egentlig. Funker fin fint.

For å være eksta jålete, men mest fordi frua ikke brukte den, har jeg også en sånn penselmappe, med masse lommer som de ligger pent og pyntelig i.

Sånn. Så har jeg svart orntli jeg og ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker for det meste di "gule og røde" fra bilneden. Har setter som linket til ovenfor fra Autofinesse, enig med BSA.

Alt for lange hår på di etter min smak. Jeg bruker disse kostene for å nå godt inn i hjulbolt hullene, og plasser i motorrom jeg ikke når ellers.

Enkelt å greit ikke verdt den overprisete summen di koster :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes jo også børster for interiør og eksteriør som har forskjellige krav, men generelt sett - hvis den kan brukes innvendig kan den også brukes utvendig. :)

Selv bruker jeg 19 og 29mm runde malerkoster fra Clas Ohlson med tausurring rundt busten. Gode børster, langt skaft, slipper ikke (så mye) hår, riper ikke, koster lite. Til innvendig bruk har jeg en liten børste i tre med mårhår eller noe sånt fancy, fra Felleskjøpet.

Akkurat svaret jeg var på jakt etter. Jeg er litt var for å kjøpe dyr ting til vask, jeg vil ha mulighet til å bytte ut ting jeg har sauset til.

Sikkert bare jeg som er litt kranglete i sommervarmen ;)

Tenker litt sånn fellesbetegnelse, men ser jo at ordet brukes like mye om børste til utvendige detaljer.

Hvis så, bruker vel de fleste her disse "gule og røde" som alle selger eller "Valet Pro" varianten. Den eksisterer med og uten navn på mener jeg. Disse gjør susen både inne og ute og finnes i flere str, er billige og kan lett erstattes når de blir for møkkete eller busta står til alle kanter.

Kjekt og ha noen for motorrom og noen andre for lakk ;)

Personlig har jeg ikke tenkt så mye på hva slags materiale som er i busta, annet enn at jeg registrerte at hog hair lukter vondt i våt tilstand ;)

Jeg kjøpte AutoFinesse sitt sett, ser jo voldsomt stilig ut ;) men roper ikke hurra over de. Busta er lengre så du kan nå steder du ikke trodde du kunne nå sier reklamen. Tja, busta er så lang at den flopper helt ut når den endelig når det den skal. Og du føler den ikke treffer noenting egentlig. Håndtakene er så å si ubehandlet, og ble fort møkkete, så jeg vasket de og ga de fem lag olje før de sa takk.

Til interiør bruker jeg litt ulike sminkekoster fruen ikke ville ha lenger. Veldig myke og fine. Litt ulike busttyper, korte til kriker og kroker og skjøter, lange store til ventiler og større flater.

Fruen kom også med "brush guards" som er en strømpe de trer over etter vask, så tørkes og oppbevares børstene med de på og holder fasongen bedre. Det ligner mye på sånn strømpe man drar over kabler for beskyttelse egentlig. Funker fin fint.

For å være eksta jålete, men mest fordi frua ikke brukte den, har jeg også en sånn penselmappe, med masse lommer som de ligger pent og pyntelig i.

Sånn. Så har jeg svart orntli jeg og ;)

Flott og godt svar!

Endret av Hyperd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive