Gå til innhold

Vask av motorrom for første gang, tips?


KP2

Recommended Posts

Har planer om å vaske motorrommet på min Toyota Avensis snart (det trengs!), har dere tips til hvilke komponenter som må/bør dekkes til? Har lagt ved bilder da jeg ikke vet hvor de forskjellige komponentene evt. måtte befinne seg :D

FqyF6GIl.jpg

cQ2eGrpl.jpg

hjQyCK4l.jpg

4Hd3hivl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vasket utallige slike, og dekker ikke til noe, vær forsiktig og ikke ha spyler for nært når du jobberrundt bremsevæskebeholder osv.

Har ikke opplevd noe problemer med litt sunn fornuft på disse motorene..

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen klokken 7 og litt ned i motorrommet for toyotamerket på toppdekselet er grei å tre en liten pose på, det skader heller ikke å passe litt på batteriet! Etter det er det vel tut og kjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk er altfor rett for motorvask, eller at andre merker er super-kresen ift Toyota som jeg har erfaring med. Har i alle år bare kjørt på med motorvask uten noe tildekking - ALDRI har det vært noe problem..

Har tatt utrolig mange av disse ZZ motorene avbildet også, sålenge man ikke kjører dysen på HT 2mm fra dynamo osv, så er man egentlig ekstremt uheldig om man klarer å skade noe, min erfaring blir at det er større fare for å bli truffet av lynet NÅR man holder på med selve motorvasken:-P

Dynamoen klokken 7 og litt ned i motorrommet for toyotamerket på toppdekselet er grei å tre en liten pose på, det skader heller ikke å passe litt på batteriet! Etter det er det vel tut og kjør

Ved Toyota merke på plasten på toppdekselet du mener er farlige greier?

Og du mener at det er viktigere å være forsiktig rundt batteriet enn feks rundt bremsevæske og sikringssboks?

Endret av tr86
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel tatt motorsvask på 20 biler nå, aldri problemer. DYNKER først alt i Prickbort, lar det virke i 5 min, børster, og spyler med hageslangen. Dekker ikke til noe, men starter bilen med en gang og lar den oppnå 90 grader før den stoppes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Jeg dynker alt i motorrommet i Surefx først, også skummer jeg det, børster med detailbrush før jeg spyler med høyttrykk, bruker god avstand når jeg spyler, så starter jeg opp motoren og lar den gå seg varm på tomgang.

Dekker kun til i gamle motorer med forgassere etc. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt søkefunksjonen?

Søker du på vask av motorrom kommer det opp ganske mange tråder om dette og flere av de er på mange sider, så jeg er sikker på at det meste alt er dekket der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk er altfor rett for motorvask, eller at andre merker er super-kresen ift Toyota som jeg har erfaring med. Har i alle år bare kjørt på med motorvask uten noe tildekking - ALDRI har det vært noe problem..

Har tatt utrolig mange av disse ZZ motorene avbildet også, sålenge man ikke kjører dysen på HT 2mm fra dynamo osv, så er man egentlig ekstremt uheldig om man klarer å skade noe, min erfaring blir at det er større fare for å bli truffet av lynet NÅR man holder på med selve motorvasken:-P

Ved Toyota merke på plasten på toppdekselet du mener er farlige greier?

Og du mener at det er viktigere å være forsiktig rundt batteriet enn feks rundt bremsevæske og sikringssboks?

Beklager hvis du synes at det er tull for deg at jeg liker å ta visse forhåndsregler ved motorvask. Hvis du leser hva jeg skrev igjen ser du at jeg brukte Toyotamerket som et referansepunkt for å peke ut hvor dynamoen lå, altså at den ligger cirka klokken 7 for, og litt ned i motorrommet for Toyotamerket på toppdekselet.

Grunnen til at jeg gjorde dette var at TS skrev i sin første post at han la ved bilder av motorrommet fordi han ikke visste hvor de forskjellige komponentene lå. Dette igjen KAN innebære at TS faktisk kan finne på å "kjøre dysen på HT 2mm fra dynamo osv".

Bremsevæsken ser jeg ikke noen problemer med i og med at det er en lukket krets, og sikringsboksen er i dette tilfellet veldig mye bedre beskyttet mot fukt enn batteriet, det kan selvfølgelig variere fra bil til bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis du synes at det er tull for deg at jeg liker å ta visse forhåndsregler ved motorvask. Hvis du leser hva jeg skrev igjen ser du at jeg brukte Toyotamerket som et referansepunkt for å peke ut hvor dynamoen lå, altså at den ligger cirka klokken 7 for, og litt ned i motorrommet for Toyotamerket på toppdekselet.

Grunnen til at jeg gjorde dette var at TS skrev i sin første post at han la ved bilder av motorrommet fordi han ikke visste hvor de forskjellige komponentene lå. Dette igjen KAN innebære at TS faktisk kan finne på å "kjøre dysen på HT 2mm fra dynamo osv".

Bremsevæsken ser jeg ikke noen problemer med i og med at det er en lukket krets, og sikringsboksen er i dette tilfellet veldig mye bedre beskyttet mot fukt enn batteriet, det kan selvfølgelig variere fra bil til bil.

Uten å være verken frekk eller spydig her; men hvis man kjører HT rett på batteriet, er det noe problem egentlig?

Men siden det ikke er noe pakning mellom lokk på bremsevæske og clutchvæske, så ville derimot fult/vann der være et seriøst problem vel? Og derfor ville jeg betydelig mer forsiktig rundt dette området enn feks ved batteriet..

Dette er som sagt bare mine erfaringer og at jeg aldri har opplevd å skade / ødelegge et batteri ved bruk at HT ved motorvask, og de e kjører jeg ofte høyt trykk og relativt nært for å fjerne dritt ved enkelte anledninger..

Nå gav jeg også konkret erfaringer på akkurat denne motortypen som vist i tråden, siden jeg har tatt 2-3sifret antall motorvask på de siste 8-10årene, uten å ha opplevd en eneste feil i ettertid.

-Hvor står det forresten at jeg synes det er tull? Jeg antydet at jeg "tror" folk er litt for redd for å ta motorvask, men ikke at det er tull å ta forholdsregler.

Du må gjerne ta en krass tone tilbake uten at keg tar meg nær av det, men jeg deler altså konkret erfaring på nøyaktig denne motortypen, og jeg har faktisk aldri hørt om problemer relatert til motorvask og heller aldri at et batteri har tatt skade av motorvask.

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg spyler rett på batteriet, ser ikke problemet med det - det er tross alt hermetisk lukket. Etter vask tørker jeg av polene og skulle sikkert satt dem inn med et eller annet, men på alle motorvaskene jeg har tatt har det ikke vært et problem i etterkant.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyler rett på batteriet, ser ikke problemet med det - det er tross alt hermetisk lukket. Etter vask tørker jeg av polene og skulle sikkert satt dem inn med et eller annet, men på alle motorvaskene jeg har tatt har det ikke vært et problem i etterkant.

Det gjør jeg også for å være ærlig, og jeg lar det egentlig lufttørke i ettertid ig også ved hjelp fra motorvarme under bruk av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar sålangt! :)

Har lest noe om at coiler, forgassere og fordelere ikke liker vann, har bilen min disse komponentene? :blush:

Endret av Fornavn Etternavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar sålangt! :)

Har lest noe om at coiler og forgassere ikke liker vann, har bilen min disse komponentene? :blush:

Denne motor har ikke forgasser.

Den har 4 coiler, direkte på hver sin tennplugg/sylinder, og sikkert under det sorte plastdekselet - kjør på, dersom du fjerner dekselet kan du fremdeles relativt trygt vaske i vei, men med noe lengre avstand og lavere trykk dersom du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bilmotor er laget for å tåle litt vann. Høytrykk er noe annet, så det holder jeg meg unna.

Spørsmålet er jo om vann fra hageslangen er mer enn "litt vann" kontra mye mindre vann og litt mer trykk fra HT?

Masse folk som bruker HT uten problem, bare holder litt avtand så er de fleste enige om at det går helt fint.

Selv NAF sier det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne motor har ikke forgasser.

Den har 4 coiler, direkte på hver sin tennplugg/sylinder, og sikkert under det sorte plastdekselet - kjør på, dersom du fjerner dekselet kan du fremdeles relativt trygt vaske i vei, men med noe lengre avstand og lavere trykk dersom du er usikker.

Flott, tusen takk! Endret posten du quotet til også å inkludere fordelere, finnes en slik en i motorrommet mitt?

Da blir jeg nok å dekke til komponentene jeg har markert med rød/blå på bildene under, ser dette greit ut? Kommer nok til å vaske de for hånd med en MF-klut eller lignende, før eller etter vask av motorrommet.

OdYu9qtl.png

7XvqEAul.png

z141pUtl.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke fordeler/tennkabler osv nei.

Jeg hadde personlig vasket batteriet, og selv om jeg ikke hadde dekket til det andre du har merket, så hadde jeg spylt de med god avstand og ikke direkte på de komponentene. Men med spikeren 30-40cm unna burde være grei skuring.

Luftfilterboks kan du også ta det litt forsiktig, men ingen grunn til bekymring der heller mener jeg, bare unngå HT rett på og nært skjøt så du ikke får vann inn så går det greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om vann fra hageslangen er mer enn "litt vann" kontra mye mindre vann og litt mer trykk fra HT?

Masse folk som bruker HT uten problem, bare holder litt avtand så er de fleste enige om at det går helt fint.

Selv NAF sier det ;)

Tror ikke det er avgjørende om du bruker hageslangen eller høytrykk mtp. vannmengde, men høytrykken presser inn vann der vannslangen ikke klarer å presse inn vann, som lagre, kontakter+++.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er avgjørende om du bruker hageslangen eller høytrykk mtp. vannmengde, men høytrykken presser inn vann der vannslangen ikke klarer å presse inn vann, som lagre, kontakter+++.

Det er et poeng; men sunn fornuft underveis så er dette svært, svært sjeldent noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...