Hyperd

Støv, støv, h******* poleringsstøv

Frustrasjonen min er ganske stor, da jeg opplevde at det støvet noe voldsomt da jeg polerte og jeg har søkt en del i etterkant for å finne ut hva jeg gjorde galt og hva jeg burde ha gjort annerledes.

Først hvilke produkter jeg brukte:

Krauss DAS 6 pro

Menzerna fg400, 2500, 4000

Uber gul, oransj, grønn og blå pads.

Eurow buffekluter (mange)

Jeg hadde få pads så jeg brukte dem på et helt panel og så vasket jeg dem. Jeg børstet av padsene med tannbørste mellom hver runde.

Jeg brukte ca 4 perler med fg400 på gul eller oransj pad og 4 perler med 2500 på grønn eller blå pad.

Det støvet litt med fg400 og mye i finsteget. Så mye at det ikke bare var på panelet jeg holdt på med, men gjerne på tak vinduer osv. Spesielt i dørkarmene kom det mye.

Støvet var ganske sticky, jeg måtte buffe mye for å få det vekk.

Jeg vasket bilen etter polering med surfex hd og autofoam og høytrykkspyling. Jeg brukte IKKE berøringsvask (noe jeg kanskje burde ha gjort, men hadde allerede vasket bilen 7 ganger i løpet av prosessen i forkant)

Jeg la så collinite 915. Problemet så jeg så senere, på talet hadde jeg da vokser inn poleringsstøv slik at det ser ut som masse malingsprikker. Dette skal jeg alltid klare å fjerne, men jeg trenger å vite hvordan jeg unngår så mye støv.

Så spørsmålene mine:

1) hva er dette støvet? Er det padsene eller poleringsmiddelet?

2) hva burde jeg ha gjort for å unngå dette?

3) rett etter polering, hva bør jeg gjøre for å fjerne støvet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som du enten har brukt for mye produkt, eller kanskje at paden ligger feil mot panelet. Kanter du?

Pad mot panelet, og (minst) et lett press. La paden stanse før du løfter den fra panelet, samt ligge inntil når du starter.

Surfex 1:5, evt. IPA bruker å løse det greit opp.

Edit: Kan jo være at paden er mettet i tørr polish, men du sier du børster, så..

Edit2: Litt støv blir det uansett. Spesielt ved grov kombo.

Surfex og Autofoam skal klare å fjerne det. La virke en stund :)

Endret av Mz6
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode spørsmål.

Jeg kanter ikke. Men noen ganger så er det buer osv, og jeg brukte 160mm plater og noen 140mm, så det kom sikkert litt.

Børstingen min gjorde jeg ved å skyve børsten fra midten av paden og ut, men fikk aldri noe særlig av (jeg kjørte ikke maskinen mot børsten, skulle jeg det?)

Gjorde tabben med å ha våt pad med polish på og tabben med å løfte padden opp fra panelet før det hadde stoppet. Men det lærte jeg fort å ikke gjøre.

Jeg tror det heller er tørr polish kanskje....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trogha skrev akkurat dette i en annen tråd (autoglym): "De fleste produkter støver en del hvis man bruker for mye produkt, evt. ikke er nøye på å rengjøre padn mellom hver produktpåføring eller kjører litt for lenge."

Her er kanskje komboen min: for dårlig rengjøring og kjørt med samme pad for lenge?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe :)

Kjør maskinen når du børster, ja! Så tenker jeg det kommer seg betraktelig skal du se :))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bruker ofte å ta en vask med surfex 1:5 og berørins vask etter grovsteget før fin steget for å fjerne støv slik at dette ikke skal blande seg i fin steget, litt usikker på om du gjorde det her eller om det var vask etter begge stegene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg drar over hvert panel med wipedown etter grovsteg er buffet. Etter finsteg det samme :) da slipper jeg vann og drit som kan surre med lsp. Om du har en metrovac så vask i vei :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bruker ofte å ta en vask med surfex 1:5 og berørins vask etter grovsteget før fin steget for å fjerne støv slik at dette ikke skal blande seg i fin steget, litt usikker på om du gjorde det her eller om det var vask etter begge stegene.

Jeg gjorde det. Samtidig var nok finsteget det som støvet verst. Kjørte også over dørkantene og det er nok grunnen til alt støvet i dørkarmene

Jeg drar over hvert panel med wipedown etter grovsteg er buffet. Etter finsteg det samme :) da slipper jeg vann og drit som kan surre med lsp. Om du har en metrovac så vask i vei :)

Jeg skjønner jeg må blande meg litt wipedown. Samtidig var det støv over ganske det hele, så det hadde jo blitt wipedown av hele siden pluss tak, i det minste, for hvert panel...

Tror nok det er børstingen min som er problemet...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja sikkert en god start å prøve med skikkleg børsting av pad, og kanskje kjøpe noen til :) Noen lakk typer kan være ganske sticky og da får man veldig lett spytting av produkt, og blir ikke så lett å buffe av produktet etter på heller. men med litt øving så finner man til slutt ut av en ok løsning på det meste både med produkt valg å kjøre mønster :)

Håper det går bedre neste gang :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det støving som er problemet her da? Høres mer ut som sprut fra padden.

Siden støv er tørt er det ikke noe problem å tørke bort. Og du får ikke lagt voks over det høres mer ut som om det har sprutet polish under kjøring før det er tørt.

For å redusere støving er det to ting som er viktig.

Mindre produkt og mindre arbeidsområde.

Mindre spruting av polish. Dytt padden borti panelet flere steder hvor du skal jobbe før du starter maskinen for å spre produktet.

Da har du allerede spredd det litt ut og det er ikke fult så mye polish i padden når du starter maskinen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna støver jo veldig lite..så det er nok sprut fra pads :)

Endret av Aero
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna støver jo veldig lite..

Ikke hvis man bruker for mye produkt eller ikke rengjør padn mellom hver produktpåføring eller treffer kanter e.l. ;)

Men det høres jo ut som det kan være sprut fra pads iom at trådstarter sier at støvet er sticky, støv fra polish kjennes mer ut som grus og kan som oftest "blåses" bort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg har hatt en god blanding, men er nok sprut som har vært problemet. Har nok kjørt med for store pads (og kanskje fuktige?) på kanter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive