smurf

Hva skjer når regreimen ryker?

Hei! Min søster har kjøpt seg en 2005 Audi a3 1,6 kjørt 93000. Etter kjøp har det vist seg at endel reperasjoner må tas, og det ser også ut for at regreimen er på overtid. Det hun da lurer på er hva som kan skje om regreimen ryker? Om det ikke skjer noe annet enn at den bare må erstattes lurer hun på å utsette litt og heller få ordne de andre reperasjonene først..

Takker for hjelp på forhånd :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke motorekspert, men reggreima er vel noe av det mest kritiske i en motor. Ryker den, så følger vel ett total motorras sekunder senere. Jeg hadde ihverfall ikke turt å gjøre andre reprasjoner istede for regreimbytte. Og sørg for at ett verksted eller noen med kompetanse bytter den. Blir det timet feil i montering, så kan motoren ryke. Kjekt om da ett verksted står ansvarlig. Selv om det er skjeldet av de som kan det, så kan jeg skrive under på at det kan skje. :-)

Endret av juniormathisen
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble hun informert om reg.reim ikke var byttet, i så fall er vel det grunn nok til å reklamere. Jeg tror vel privatpersoner også har et visst ansvar for slike store mangler av vedlikehold med mindre det var kontraktsfestet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

D har to typer vanlige motorer:

1 - Interference

2 - Non-Interference

An interference engine is a type of 4-stroke internal combustion piston engine in which one or more valves in the fully open position extends into any area that the piston may travel into. By contrast, a non-interference engine is one where the piston does not travel into any area into which the valves open.

Kort og godt betyr dette, at på en interference motor, så er stemplene går så høyt opp, og ventilene så langt ned, at det er et område i toppen av sylindren som brukes av begge to.

Registerreimen sørger for at stemplene, og ventilene spiller på lag, altså at når stemplene beveger seg opp, så gjør ventilene det samme. Dersom reima ryker, så vil stemplene bevege seg opp, men ventilene vil ikke bevege seg i det hele tatt. Dette fører til at de kræsjer inni motoren.

Non-interference motorer har ikke dette problemet, da stemplene og ventilene aldri har overlappende plass.

Her er forskjellen:

engine_types.gif

Vi har noe som kalles Top-Dead-Center (TDC) på en cylinder. Det er når stempelet er så høyt opp i sylidneren som den kan komme. På samme måte har man på en ventil noe man kaller "lift". Lift er avstanden som ventilen presses ned i sylinderen.

I en interference motor vil en ventil på max Lift kræsje i et stempel som er TDC.

I en non-interference motor vil stempel og ventil kunne ha både max lift og TDC samtidig uten å kræsje.

Om man har en intereference motor, og regreima ryker, blir resultate noe som dette:

1125d1147455770-federal-suit-interferenc

Endret av Zepticon
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt og greit, ryker registerreima på en interference så kan du nesten bare bytte motor da det vil koste så mye å overhale hele motoren, har opplevd at noen motorer så har ventilene gnagd i blokka slik at den ikke er noe å ha ;) Dette er fra en kompis sin motor der registerkjede flyttet seg ei tann ;)pytaqade.jpg

Endret av Mykland
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uavhengig av hva som ble sagt/ikke sagt og om hun skal beholde bilen/returnere den, rekkefølgen for reparasjonene er:

1. Registerreim

2. Resten i nødvendig rekkefølge for å kunne bruke bilen

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster ikke så alt for mye å bytte registerreima visst ho tar et ikke merkeverksted:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regreima røk 40000 etter skifte på gamle a6en min mens den stod på tomgang.

Røyken stod ut av panseret men motoren fortsatte å svive.

Ingenting i selve motoren røyk men den smalt av sånn at den tok med seg multireima og gjorde at den ødela alle løpe og strammehjul og knakk ymse bolter osv.

Kosta 25000 det å fikse på meca

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Alfa Romeoen jeg hadde røk reimen. Det ble dyrt det.

Lav topp motor i den så alt krasjet, heldigvis slapp jeg å bytte stemplene. Ventiler, ventil føringer, løftere ble ødelagt. Byttet alt som normalt byttes ved et regreim bytte, fikk toppen planet, ny topp og topdeksel pakning, pluss en god del mere.

Det hele resulterte i en regning på rundt 40 000,-

Så leasson learned, jeg kommer nok til å bytte etter anbefaling fra fabrikk fra nå av.

Og i følge serviceheftet på havaristen som fulge med når jeg importerte bilen, var det byttet reim for 40000km siden og 2 år. Verkstedet sa at den reimen kunne aldri ha vert byttet, alle tennerne på reima var bare borte :-)

Dyrt er det men be henne koste på bilen den servicen før det smeller :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På motoren til søstera di blir det totalt motorhavari hvis reima ryker.

Dra på ett verksted (meca,mekonomen e.l, ikke merkeverksted) og få en fastpris på bytte av reim. På VAG biler så bytter de samtidig vannpumpa da den drives av reg reima etter -99.

Dette er en relativt kjapp og enkel jobb på en slik motor og burde ikke koste henne veldig mye. Nå husker jeg ikke i farten om denne motoren sitter riktig eller feil vei i denne bilen men mener å huske den sitter riktige veien. (Dvs med reima mot fronten) sitter den feil vei så er det litt trangere og går litt lenger tid men ikke mye.

Hadde du bodd nærmere Oppland så skulle jeg ordnet ett billig skift for deg hos en vw mekaniker:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På motoren til søstera di blir det totalt motorhavari hvis reima ryker.

Dra på ett verksted (meca,mekonomen e.l, ikke merkeverksted) og få en fastpris på bytte av reim. På VAG biler så bytter de samtidig vannpumpa da den drives av reg reima etter -99.

Dette er en relativt kjapp og enkel jobb på en slik motor og burde ikke koste henne veldig mye. Nå husker jeg ikke i farten om denne motoren sitter riktig eller feil vei i denne bilen men mener å huske den sitter riktige veien. (Dvs med reima mot fronten) sitter den feil vei så er det litt trangere og går litt lenger tid men ikke mye.

Hadde du bodd nærmere Oppland så skulle jeg ordnet ett billig skift for deg hos en vw mekaniker:)

Det heter vel gjerne tverrstilt eller langsgående motor, begge deler har fordeler og ulemper, gjerne i.fbm 4x4.

En 2005 mod A3 1.6 har tverrstilt motor.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har du helt rett i. Men sitter den tverrsnitt så sitter den "feil" vei i forhold til en bil som har bakhjulstrekk. Slik har det blitt sagt på verksted i alle år, ihvertfall der jeg har vært.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive