Gå til innhold

Nok en nybegynner - hjelp til produkter


chrino

Recommended Posts

Først og fremst hei. Her er min første post etter å ha saumfart forumet i litt over tre uker. Vanvittig mye godt lesestoff her, og jeg må innrømme at jeg har blitt litt hekta allerede :-)

Så til spørsmålene mine. Jeg har som sagt lest mye(!) på forumet, men sitter alikevel igjen med mange spørsmål innenfor flere områder. Bilen er en tre uker gammel Mazda CX-5 2014. Lakken heter Jet Black Mica.

Er i utgangspunktet litt opptatt av å være miljøvennlig, men på ingen måte noen fanatiker. Har hørt at mye bilpleieprodukter inneholder kjemikalier som ikke løses opp i jorda, og som sådan er miljøskadelige. Derfor har jeg sett meg ut Selaclean sin produktserie, men overraskende lite erfaringer om de her.

Den eneste nettbutikken jeg finner som selger Selaclean er Bilpleiekongen.no Så vidt jeg kan se er det ingen av samarbeidspartnerne her som selger dette merket. Noen som vet hva dette kommer av?

Har da eventuelt tenkt til å kjøpe disse produktene:

Selaclean Høytrykkshampo (1 Ltr)
Selaclean Felg Cleaner (500 ml.)
Selaclean Karosserirens (500ml.)
Selaclean Glass Cleaner (500 ml.)
Selaclean Fugleskitt- og Insektfjerner 500 ml
Selaclean Dekk Cleaner 500 ml
Selaclean Interiør Cleaner 500 ml
Burde dette holde i tillegg til nødvendig tilbehør av bøtter etc? Berøringsvasken føler jeg at jeg har rimelig kontroll på utstyrsmessig. Skal også gå til innkjøp av en claybar. Foreløpig usikker på hvilken.
Har kjøpt meg en Kärcher K4.600 med "innebygd" foamcannon. Ser de også selger foamcannon/lance som ekstrautstyr. Noen som har erfaring med disse, evt. om det er noe forskjell på den innebygde og den som er ekstra?
Etter vask og avfetting vurder jeg å gå for Duragloss 101 da jeg ser denne får mye skryt. Deretter Duragloss 111 og til slutt Swissvax Shield. Er DG 111 strengt talt nødvendig? Tenker å rense/polere/vokse to ganger i året. Dersom DG 111 ikke er nødvendig, burde jeg gå for SV CF i stedet for DG 101 som rens? Lurer også på hva forskjellen er på SV Shield og SV Autobahn? Kan jeg bruke Shield på felger også?
Ser også at Bilpleiekongen mener man kan bruke voks på ruter, men logikken min sier at det i utgangspunket er en dårlig idé. Enig? Kommer nok heller til å gå for Rain-x eller tilsvarende.
Dette var første rulle med spørsmål. Mer følger nok :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan Sande

å kjøpe en foamgun utenom er justeringsmulighetene så er det største forskjellen , har samme spyler :-)

Endret av Kjartan Sande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i utgangspunktet litt opptatt av å være miljøvennlig, men på ingen måte noen fanatiker. Har hørt at mye bilpleieprodukter inneholder kjemikalier som ikke løses opp i jorda, og som sådan er miljøskadelige. Derfor har jeg sett meg ut Selaclean sin produktserie, men overraskende lite erfaringer om de her.

Den eneste nettbutikken jeg finner som selger Selaclean er Bilpleiekongen.no Så vidt jeg kan se er det ingen av samarbeidspartnerne her som selger dette merket. Noen som vet hva dette kommer av?

Ser også at Bilpleiekongen mener man kan bruke voks på ruter, men logikken min sier at det i utgangspunket er en dårlig idé. Enig? Kommer nok heller til å gå for Rain-x eller tilsvarende.

Det har vert flere diskusjoner på dette forumet angående miljø hensyn,å det meste som blir brukt er

http://www.detailersclub.no/forum/topic/20652-miljoemessige-hensyn-taes-det/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/20091-asfaltfjerner-som-ikke-plager-ncrmiljoeet/

Og på rutene ville eg anbefalte noe annet en Rain-x, altså rain-x virker bra, men finnes produkter med lengre holdbarhet som Nanolex Glass eller Gtechniq G1 eller G5.

Shield kan brukes på felger, kan brukes på ruter også, men kan lage skjolder(som du ser i sollys) så frontrute er ikkje anbefalt.

Autobahn skal inneholde mer teflon og være mer varmebestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Voks på ruter er bortkastet tid og produkt. For det første blir det omtrent konsekvent skjolder av det som man ser veldig tydelig fra innsiden, og for det andre varer det veldig kort tid siden voks er laget for å binde seg til lakk, ikke glass.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kjøpe en foamgun utenom er justeringsmulighetene så er det største forskjellen , har samme spyler :-)

Du er altså ikke fornøyd med den innebygde foamgun'en? Kan vel ikke være så stort forskjell på den innebygde og den utenom? De blander jo bare såpa inn med vannet, og begge har jo justeringsmuligheter?

Surfex HD som blir mye brukt her inne, er miljøvennlig og nedbrytbar.

Hva tenker du at jeg skal bytte den ut med (ref. lista ovenfor)? Ser den ikke egner seg som avfetting noe særlig. Bør vel heller bruke Prickbort/Prickfritt da kanskje?

Sånn jeg tolker det jeg har lest til på forumet om Surfex HD til nå, kan jeg jo droppe alt untatt shampo, avfetting, lakkrens/polish og LSP til fordel for Surfex HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Nå har ikke jeg satt meg så mye inn i det miljøvennlige her, men kommer likevel med noen innspill.

Av de produktene som blir brukt mest her så tror jeg at det er Prickbort som er mest skadelig for naturen da denne er petrolumsbasert. Ved vanlig vask på egne biler bruker jeg ikke dette produktet så ofte, kun når jeg ser det er behov for det. På vinteren blir PB brukt litt mer enn på sommeren. Da står jeg på jobben å vasker. Jeg jobber på et verksted så der er det lagt opp til at slike ting kan kå i slukene.

Selv om man bruker PB noen ganger i året hjemme så er det så små mengder at det har nok ikke så stor betydning.

Jeg vasker mye hjemme. På sommeren prøver jeg å vå vasket alle 3 bilene 1 gang i uken. Har kun grusplass tilgjengelig, men det er natur på alle kanter som lever like godt som før jeg flyttet hit. Jeg pleier også å helle ut såpevannet som er igjen i bøtten på samme sted og kan ikke se at naturen der lider noe serlig av dette.

Som det sies over her så er veldig mange av produktene som brukes her vannbasert (som f.eks Surfex). Disse produktene vil vannes ut mer og mer etterhvert som det regner og vil nok ikke være til bry for naturen.

Jeg tror nok at DCN medlemmer bruker snillere produkter enn fork flest når de vasker bil og er dermed mer miljøvennlige uten å egentlig tenke over det.

Dette er mine tanker og teorier rundt emnet. :)


Voks på ruter er bortkastet tid og produkt. For det første blir det omtrent konsekvent skjolder av det som man ser veldig tydelig fra innsiden, og for det andre varer det veldig kort tid siden voks er laget for å binde seg til lakk, ikke glass.

Jeg har ikke fått skjolder ved å legge voks på ruter, men er enig i at holdbarheten er mye bedre på et produkt som er laget for ruter.


Det har vert flere diskusjoner på dette forumet angående miljø hensyn,å det meste som blir brukt er

http://www.detailersclub.no/forum/topic/20652-miljoemessige-hensyn-taes-det/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/20091-asfaltfjerner-som-ikke-plager-ncrmiljoeet/

Og på rutene ville eg anbefalte noe annet en Rain-x, altså rain-x virker bra, men finnes produkter med lengre holdbarhet som Nanolex Glass eller Gtechniq G1 eller G5.

Shield kan brukes på felger, kan brukes på ruter også, men kan lage skjolder(som du ser i sollys) så frontrute er ikkje anbefalt.

Autobahn skal inneholde mer teflon og være mer varmebestandig.

Selv synes jeg RainX er litt ekkel å jobbe med og man får fort skjolder. G5 er et mye bedre valg i ca samme prisklasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg har ikke fått skjolder ved å legge voks på ruter, men er enig i at holdbarheten er mye bedre på et produkt som er laget for ruter.


Selv synes jeg RainX er litt ekkel å jobbe med og man får fort skjolder. G5 er et mye bedre valg i ca samme prisklasse

Forslag til andre alternativer uavhengig av prisklasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Nanolex Glass Ultra, Gtechniq G1, Aquapel, Modesta sin glassforsegling, Wolf's Chemicals Glass Guard, Dodo Juice Supernatural glassforsegling, Nanolotus Glas Proffesionel...

Det var de jeg kom på i farten. Prismessig ligger de strødd over hele spekteret, fra etpar hundrelapper til noen tusenlapper.

Selv har jeg prøvd Biltema RainOff, Nanolotus, Gtechniq, Wolf's og Nanolex. Nanolex er den eneste jeg er fornøyd med.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takk for innspill.

Forslag til andre alternativer uavhengig av prisklasse?

Jeg har testet mye forskjellig, alt fra RainX og Wolf's til Nanolotus og G1 og må si jeg liker G5 best.

Årsaken til dette er pga. hvordan G5 er å jobbe med iforhold til mange andre og kjangsen for en resultat uten skjolder er mye større med G5.

G5 har en tykkere konsistens enn de andre jeg har testet. G5 har konsistens som f.eks en polsih og de andre har konsistens som er tynn som vann.

Vet at Nanolex får mye skryt her inne også. Vet ikke om det er Urban eller Ultra som er favoritten.

Utifra det jeg kan se på bilder så kan det se ut som at Urban har samme konsistens som G5 og er da kanskje ganske lik å jobbe med.

Har også testet litt forskjellige aplikatorer. Bruker du en vanlig skumaplikator så blir aplikatoren ødelagt. Gikk over til å bruke bomullsputer slik som jenter bruker sammen med sminke (GT har også noen egne). Bomullsputer fungerer utmerket med de produktene som har vann konsistens, sammen med G5 kan det også bli litt klinete etterhvert da de mettes med produkt. Synes også de er litt små å jobbe med.

De siste gangene nå har jeg lagt G5 med en bit vanlig kjøkkenpapir og dette ser ut til å fungere meget bra. Bedre å holde i, produktet trekker ikke inn i papiret og jeg kan ikke se noen skjolder eller at effekten er svekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan Sande

Du er altså ikke fornøyd med den innebygde foamgun'en? Kan vel ikke være så stort forskjell på den innebygde og den utenom? De blander jo bare såpa inn med vannet, og begge har jo justeringsmuligheter?

Ja er mer fornøyd me den utenom :-) men den i spyleren er ikke på noen måte dårlig

Ny foamgun er jo noe du kan vurdere etter du har fått d viktigeste på plass

Hva tenker du at jeg skal bytte den ut med (ref. lista ovenfor)? Ser den ikke egner seg som avfetting noe særlig. Bør vel heller bruke Prickbort/Prickfritt da kanskje?

Sånn jeg tolker det jeg har lest til på forumet om Surfex HD til nå, kan jeg jo droppe alt untatt shampo, avfetting, lakkrens/polish og LSP til fordel for Surfex HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

Er også litt miljøbevisst og kan nevne produktene som vil være "miljøfiendtlig":

- IronX, IronOut osv. (produkter som fjerne metallpartikler)

- Prickbort

- Auto Finesse Revive - Trim Dressing

Du kan også sjekke produsentenes hjemmesider osv. for å finne ut om produktene er miljøskadelig. Flaskene er også merket med det om de er det.

sf-20040601-0930-kap11-09-01.gif?timesta

Skumkannon ekstern koblet på kontra intern, en helt annen verden.

Og uansett.... Har brukt Selaclean selv... det er helt utrolig hvor lite det tar.

Sjekk rundt på de skikkelige produktene også velger du i fra dem.

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Jeg bruker konsekvent aquapel til glassforsegling- og da en enhet for frontruta alene.

Vi prøvde det på en flett ny passat og den holdt faktisk i nesten 2 år med bra resultat.

Dog er den mindre bra å sniffe inn gasser fra så vær litt obs på det om dere skal legge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også litt miljøbevisst og kan nevne produktene som vil være "miljøfiendtlig":

- IronX, IronOut osv. (produkter som fjerne metallpartikler)

- Prickbort

- Auto Finesse Revive - Trim Dressing

Du kan også sjekke produsentenes hjemmesider osv. for å finne ut om produktene er miljøskadelig. Flaskene er også merket med det om de er det.

sf-20040601-0930-kap11-09-01.gif?timesta

Skumkannon ekstern koblet på kontra intern, en helt annen verden.

Og uansett.... Har brukt Selaclean selv... det er helt utrolig hvor lite det tar.

Sjekk rundt på de skikkelige produktene også velger du i fra dem.

Har lest den miljøvennligtråden du startet tidligere. Mange takk for tilbakemeldingen om Selaclean. Da vet jeg at det er noe søl :-)

Hvilke produkter bruker du i stedet for disse du lister opp her og i stedet for Selaclean? Jeg er (sikkert som deg) litt opptatt av at de "skikkelige" produktene er miljøvennlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

Har lest den miljøvennligtråden du startet tidligere. Mange takk for tilbakemeldingen om Selaclean. Da vet jeg at det er noe søl :-)

Hvilke produkter bruker du i stedet for disse du lister opp her og i stedet for Selaclean? Jeg er (sikkert som deg) litt opptatt av at de "skikkelige" produktene er miljøvennlige.

Når jeg vasker utenom hallen på jobb (der det er utslagsplass for alle ulumskheter) så bruker jeg alle midler utenom PB og disse metallpartikkelfjernerne.

Den AF Trim Revivern er ikke noe du skyller bort, du smør det på også er det ok så det er ikke noe miljøfarlig utenom om du heller det på bakken.

En vanlig vask for meg er SurfexHD, P21S (finnes sikkert bedre alt) 1:2, AF Avalanche eller BH Autofoam og Shampoo.

Trenger jeg vask med prickbort/iron out etc. drar jeg ned på jobb og fyrer på med alt.

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vasker utenom hallen på jobb (der det er utslagsplass for alle ulumskheter) så bruker jeg alle midler utenom PB og disse metallpartikkelfjernerne.

Den AF Trim Revivern er ikke noe du skyller bort, du smør det på også er det ok så det er ikke noe miljøfarlig utenom om du heller det på bakken.

En vanlig vask for meg er SurfexHD, P21S (finnes sikkert bedre alt) 1:2, AF Avalanche eller BH Autofoam og Shampoo.

Trenger jeg vask med prickbort/iron out etc. drar jeg ned på jobb og fyrer på med alt.

Får man egentlig tak i noe miljøvennlig, eller i det minste mer miljøvennlig, som erstatter PB og IronX, Korrosol etc. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Da må det isåfall fjernes mekanisk, og da blir det vel clay eller claymitt som er alternativet.


...og da bør man helst polere etterpå, siden det etterlater seg masse marring og småriper.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått, men er clay og de midlene jeg nevnte ovenfor for samme jobben? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt begge deler. Er kanskje dumt å claye en ny bil hvis det lager såpass mye riper? Eller er det ikke noe stort problem så lenge man bruker mye lube?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clan tar alt som er i/på lakken. IronX tar metallpartikkler. Prickbort tar asfalt. Surfex tar generell dritt.

Når du berører lakken, so er det jo klart at det kan bli riper, so det er greit å ta vekk mest muligt dritt osv før berøringsvask/clay.

Om det blir merker etter clay, er jo avhengigt av mange ting. Som f.eks. hardheit på lakk, hardheit på clay, temperatur, press mot lakken og kor masse dritt som er på lakken.

Det ein kan gjere noko med er: Ikkje bruk for grov clay, varm opp clayen. Eg bruker 2 claybiter. Har alltid ein i ei bøtte med heitt vann. Ikkje bruk press og bruk nok lube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis du kjører full runde med avfetting før clay er det liten risiko for riper, men noe marring etter clayen vil det bli uansett hvor mye lube man bruker. Jeg clayer ikke hvis jeg ikke skal polere etterpå.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...