SverreP

Krisehjelp til overivrig svigermor!

23 innlegg i emnet

Svigermor skulle ta en enkel polering av bilen sin og jeg stresset henne litt på å gi den en skikkelig vask først. Dette var nemlig noe hun glemte sist, og da brukte jeg timesvis på korrigering etter at hun hadde polert skitten bil. Denne gangen skulle hun gjøre det skikkelig, og tok fram kraftvasken hun nettopp hadde brukt på terrassen. Spylte løsning 1:10 over hele bilen og lot det stå og virke en stund i varmen... Resultetet er "frosta" glass i alle ruter (spes. siderutene) og tilsynelatende ødelagt lakk. Lakken er skjoldet, matt og virker "myk"/sticky. Jeg håper hun kan få dekket skadene på forsikring, men selskapet hadde aldri vært borti tilsvarende sak og måtte derfor bruke litt tid på å avgjøre dette. Er det noe som kan gjøres med lakken, unntatt omlakkering?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er nok bilder nødvendig for å kunne gi noe som helst svar på hva som er mulig å få til. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal le eller grine når jeg leser sånt som dette her

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørres ut som du må til med skikkelig vask med sterk surfex, samt berøringsvask. Om kraftvask har tørket seg fast må det nok polerest etterpå. men om en blanding på 1:10 har ødlagg lakken hørtes litt rart ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kraftvask matter ned glass permanent. Derfor er jeg veldig forsiktig når jeg bruker det på huset før det skal males...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Førerkortbeslag... ?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kraftvask matter ned glass permanent. Derfor er jeg veldig forsiktig når jeg bruker det på huset før det skal males...

Har aldri prøvd, vasker hus med Autofoam og surfex. Men trekker det inn i glass? eller klarer du å polere det vekk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare så vidt sett bilen etter st dette skjedde, den er fraktet til verksted for takst. Blir spennende å høre hva de konkluderer med. Uansett om lakken kan reddes blir det nok bytting av alle ruter, og det er dyrt nok i seg selv... Antagelig blir det en avkorting i evt forsikringsutbetaling, pluss egenandel og bonustap..

Forøvrig er jeg enig i førerkortbeslag ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får bare håpe det ikke er arvelig :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal vel kunne ta dette på vanlig glass forsikring? da skal man vel ikke ha bonus tap etc? bare egen andel, så får man prøve å redde lakken selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det høres litt rart ut at kraftvask skal ødelegge lakk og glass. Sikker på et det ikke er såperester som har tørket?

Hvis lakken har hvert håndpolert tidligere (noe jeg misstenker siden henne gjør dette selv) så vil jeg tro at kraftvasken har fjernet produkt og fillere fra lakken samtidig som noe av såpen har tørket inn.

Det hadde hvert interessant å sett noen bilder av dette.

Jeg har ikke testet kraftvask på hus eller glass, men siden det er laget for huset så bør det ikke ødelegge glass.

Har brukt kraftvask på mopeden min for mange år siden uten at jeg kunne se at verken sal, plast eller lakk tok skade av dette. Utifra hukommelsen så tror jeg ikke kraftvask er noe sterkere enn SurfexHD. Mulig det er noe av det samme (vannbasert alkanisk APC)?

Ville testet hva poleringsmaskinen og produkter som er laget for poleringsmaskin klarer å få bort. Tenker da på lakk og på ruter.

Edit:

Jeg søkte akkurat opp databladet på Jotun kraftvask og det ser ut som at jeg har rett i noe av det jeg tippet.

"Belegg: Vaskemiddel Jotun Kraftvask er et kraftig vaskemiddel basert på alkalier og

andre biologisk nedbrytbare råvarer. Jotun Kraftvask er et kraftigvirkende
vaskemiddel for meget skitne flater eller flater som skal males om. Produktet løsner
smuss som ikke lar seg fjerne med milde vaskemidler. Jotun Kraftvask fjerner
effektivt fett, olje, sot, nikotin, smuss, svertesopp o.l., og matterer svakt olje- og

alkydmalte flater (f.eks. husvegger utvendig)."

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verksted/takstmann har konkludert med at bytte av bak- og sideruter er nødvendig, men mener at lakken kan reddes. De hadde sett skader fra kraftvask på glass tidligere. Forsikringsselskapet dekker glassbytte, men ikke redningsforsøk på lakken. Tenker jeg går på lakken selv når vinduer er byttet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres også ut som at hun ikke skal slippes løs for bilvask uten tilsyn flere ganger... stram lenke fra nå av!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det vanlig kraftvask eller var det sånn som skal fjerne gammel beis fra terrassen? I såfall er vel den rimelig sterk, mener den er lutbasert... Svir godt hvis man får det på seg i hvertfall. Er nok ikke særlig god mot lakken. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro at den uansett ikke har gjort annet enn å matte ned klarlakken noe.. (Nå ser jeg for meg noe ala typ rød bil som aldri har blitt polert og blitt hvit).

Tipper den blir bra igjen i lakken med en god rubbing og polering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hun sa Kraftvask, men mulig det var terrasserens. Vinduer ble byttet i går, så i dag går jeg på lakken. Tipper Menzerna løser dette greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder bilder bilder! sku gjerne sett vinduene også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres mer ut som terrasserens enn kraftvask, ja.

Uansett leit resultat...hold henne unna fra nå av ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her trengs det en ss:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må dokumenteres så vi kan "beundre" redningsaksjonen og harselere med svigermødre samt annen inkompetanse :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive