Gå til innhold

Hjelp til bilvalg - A4


Øystein

Recommended Posts

Øystein

Hei

Ny (brukt) bil skal anskaffes.

Så langt har jeg lyst til å fortsatt ha Audi, så det er snakk om en A4 Avant.

Quattro er ikke et must for meg nå, men kan jeg få det "med på kjøpet", så er det selvsagt fint.

Pris: maks 300" / 350", gjerne under.

Ser for meg innbytte (privat-kjøp er ikke et tema nå)

Så er jeg i tvil om følgende:

2010/2011-modell med rundt 50-80" km kjørt

eller

2009 som har gått over 100", men som kan gi bedre utstyr/hk o.l.

Hodet sier at jeg helst vil ha en som ikke har passert 100", er det lurt?

Hva anbefaler / mener dere?

Hva gir mest for pengene, og er har km-standen på en 2009 vs 2011 så mye å si?

Og: er det noen motorer jeg bør styre unna? Jeg tror nok jeg vil opp i 143hk.

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Øystein

    14

  • Christer

    5

  • IvarB

    5

  • Arild

    4

Mest aktive i dette emnet

På 09 mod må du vel skifte registerrem allerede neste år vel? Om det er samme intervall som en 06 mod. Der ryker det fort 10000kr da.

Nå har en del av motorene gått over til kjede.

Men det skjedde jo små ting rundt 09\10 som LED baklykter, og mindre endringer.

Eg ville helst funnet en med S-line,Nav,fullskinn. men det er jo meg,

Motor, 2.0TDI er jo grei for denne bilen, men syns også 1.8tfsi og 2.0tfsi er like kjekt, her blir jo behovet ditt avgjørende, eg tenker ofte bensin om det er masse småkjøring, diesel om det er masse lang kjøring.

A4(B8) er vel den audien med minst feil, men det har vert en del barnesykdommer som hjullager, oljeforbruk på 07\08 modeller så de bør du styre under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skydancer

Godt fornøyd med min 09 modell, 2.0 TDI. Eneste jeg har gjort er å bytte baklysene, plasten sprekte opp, for mye vasking om vinteren kanskje... he he.

Service en gang i året, syns intervallene på 30000 km er litt drøye.

Løp og kjøp er min anbefaling, sort optikk er tøft syns jeg, synd dette ikke hadde kommet ennå når jeg kjøpte min.

Hadde jeg vært deg, ville jeg godt for en bil som har gått under 100", lettere å selge igjen om noen år. Min erfaring er at når biler runder 200" km kommer kostnadene.

Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer

Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.
Skydancer Detail

Skydancer Detail på Facebook

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Custom

Nå har en del av motorene gått over til kjede.

Det stemmer nok ja :)

Har akkurat byttet tannstang på min A4 som har rullet 130k nå. Det var ikke billig:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 80 000 og 120 000 km ser det ut som barnesykdommene har slått til på (bla clutch og svinghjul). Det kan bli kostbart å skifte.

Rust: sjekk hjulbue forskjermer, fremre del av hjulbue bakskjermer og bakluke med lupe. Er det antydning til ulumskheter så få dem til å fikse det først da dette skal dekkes fra Audi.

Utstyrskrav? Ikke noe spesielt?

Ta med deg pc'en og sjekk første siden på service heftet etter kodene med ustyret som bilen har.

Info:

http://www.audienthusiasts.com/Articles_PRCodes.html

Dekoder:

http://www.audienthusiasts.com/Application_PRDecoder.asp

Finn en bil som har så mye ustyr som mulig og du har spart masse penger. Har bilen riktig "modul" installert så kan mye kodes om med vag-com da det ser ut til at på enkelte biler er
mange ting "skrudd av".

Endret av MarioCG

NAD-Nanolex Approved Detailer

 

VCDS / VAGCOM bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein

Mellom 80 000 og 120 000 km ser det ut som barnesykdommene har slått til på (bla clutch og svinghjul). Det kan bli kostbart å skifte.

Rust: sjekk hjulbue forskjermer, fremre del av hjulbue bakskjermer og bakluke med lupe. Er det antydning til ulumskheter så få dem til å fikse det først da dette skal dekkes fra Audi.

Utstyrskrav? Ikke noe spesielt?

Ta med deg pc'en og sjekk første siden på service heftet etter kodene med ustyret som bilen har.

Info:

http://www.audienthusiasts.com/Articles_PRCodes.html

Dekoder:

http://www.audienthusiasts.com/Application_PRDecoder.asp

Finn en bil som har så mye ustyr som mulig og du har spart masse penger. Har bilen riktig "modul" installert så kan mye kodes om med vag-com da det ser ut til at på enkelte biler er

mange ting "skrudd av".

Takk for innspill rundt rust og slikt.

Utstyrskrav: har jo ønsker, men ikke nødvendigvis krav. Men vil gjerne ha S-line, gjerne annen farge enn sort/grå, multi-ratt og gode seter er vel det nærmeste "må ha". Kan klare meg med stoffseter.

Joda, vil ha mest mulig utstyr, selvsagt, men henger jo sammen med pris ;)

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Jeg har slitt voldsomt med både min gamle audi a6 og min 2007 passat som jeg akkurat har solgt.

Altfor mye problem med bykjøring og diesel. Skifta bl.a 2 turboer på min 2007 passat før kjørtr 150000 km.

Bremsecaliperenmotorene røk, låsekasser i bakdørene, rattlåselektronikk osv osv.

Audi og vw er jo samme delene. Fra å ha vært aktiv i vacn så har jeg nå gitt opp vw/audi og kjøpt bmw.

Men skulle jeg kjøpt ny audi i dag hadde jeg gått for bensinmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Mellom 80 000 og 120 000 km ser det ut som barnesykdommene har slått til på (bla clutch og svinghjul). Det kan bli kostbart å skifte.

Rust: sjekk hjulbue forskjermer, fremre del av hjulbue bakskjermer og bakluke med lupe. Er det antydning til ulumskheter så få dem til å fikse det først da dette skal dekkes fra Audi.

Utstyrskrav? Ikke noe spesielt?

Ta med deg pc'en og sjekk første siden på service heftet etter kodene med ustyret som bilen har.

Info:

http://www.audienthusiasts.com/Articles_PRCodes.html

Dekoder:

http://www.audienthusiasts.com/Application_PRDecoder.asp

Finn en bil som har så mye ustyr som mulig og du har spart masse penger. Har bilen riktig "modul" installert så kan mye kodes om med vag-com da det ser ut til at på enkelte biler er

mange ting "skrudd av".

Litt off topic.

Er det ikke tidlig å måtte se etter rust på en såpass ny bil som har gått så lite eller har jeg for høye forventninger?

Synes noe er feil hvis en bil til nærmere en halv million skal begynne å ruste etter ca 5 år/ 100 000 km. Hvis det er noe så dekkes vel dette av garantien, men uansett så blir det aldri som en ny bil etter slike reparasjoner.

Er det tilfelle at de ruster så tidlig så ville jeg absolutt sett etter dette og nedprioritert alle som har begynt å ruste. Bedre med en bil som trenger noen reperasjoner fremfor en som er rusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic.

Er det ikke tidlig å måtte se etter rust på en såpass ny bil som har gått så lite eller har jeg for høye forventninger?

Synes noe er feil hvis en bil til nærmere en halv million skal begynne å ruste etter ca 5 år/ 100 000 km. Hvis det er noe så dekkes vel dette av garantien, men uansett så blir det aldri som en ny bil etter slike reparasjoner.

Er det tilfelle at de ruster så tidlig så ville jeg absolutt sett etter dette og nedprioritert alle som har begynt å ruste. Bedre med en bil som trenger noen reperasjoner fremfor en som er rusten.

Har sett samme problemer på både A4 og A5 fra 09-11. Ved en handel så vil jeg anbefale og sjekke servicehefte og evt kontakte møller for å høre hva som har blitt gjort med bilen. Er det rust/sinkslipp så sjekk dette nøye.

Det høres ille ut på en såpass ny bil, er enig der men hva skal man si? I bunn og grunn så er det bra at de har den garantien og tar tak i det. Ellers kan det fort bli en dyr bil....

Min erfaring er at de tar tak i det og utbedrer de feilene. Har/har hatt 3 stk Audier fra 09 og oppover som har hatt mer eller mindre samme problemer.

Stikkord for å bevare bilen er skvettlapper og folie på utsatte steder.

Endret av MarioCG

NAD-Nanolex Approved Detailer

 

VCDS / VAGCOM bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic.

Er det ikke tidlig å måtte se etter rust på en såpass ny bil som har gått så lite eller har jeg for høye forventninger?

Synes noe er feil hvis en bil til nærmere en halv million skal begynne å ruste etter ca 5 år/ 100 000 km. Hvis det er noe så dekkes vel dette av garantien, men uansett så blir det aldri som en ny bil etter slike reparasjoner.

Er det tilfelle at de ruster så tidlig så ville jeg absolutt sett etter dette og nedprioritert alle som har begynt å ruste. Bedre med en bil som trenger noen reperasjoner fremfor en som er rusten.

Både ja og nei. Ting er ikkje laget for å vare, men for å vare garanti tid. De satser nok på meirsalg og etter arbeid etter endt garanti tid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinmotor. 1.8tfsi 160hk får du i den prisklassen. Godt nok turbodrag på lave turtall, men mye mer komfortabelt ift støy. Du slipper dessuten den sure diesellukta når du fyller suppe, bare deilig bensinlukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har en del av motorene gått over til kjede.

Men det skjedde jo små ting rundt 09\10 som LED baklykter, og mindre endringer.

Eg ville helst funnet en med S-line,Nav,fullskinn. men det er jo meg,

Motor, 2.0TDI er jo grei for denne bilen, men syns også 1.8tfsi og 2.0tfsi er like kjekt, her blir jo behovet ditt avgjørende, eg tenker ofte bensin om det er masse småkjøring, diesel om det er masse lang kjøring.

A4(B8) er vel den audien med minst feil, men det har vert en del barnesykdommer som hjullager, oljeforbruk på 07\08 modeller så de bør du styre under.

B8 kom høsten 2007 i form av 2008 modeller. Facelift ble lansert i 2011, og da mye småting. 1.8 TFSI blir da 170 hk. Endret av MVinter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B8 kom høsten 2007 i form av 2008 modeller. Facelift ble lansert i 2011, og da mye småting. 1.8 TFSI blir da 170 hk.

Klar over at facelift kom da, men LED baklykter kom før faceliften som fikk hakket nyere lykter.

Endret av IvarB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein

Bensinmotor. 1.8tfsi 160hk får du i den prisklassen. Godt nok turbodrag på lave turtall, men mye mer komfortabelt ift støy. Du slipper dessuten den sure diesellukta når du fyller suppe, bare deilig bensinlukt!

Og får gleden av å betale 2,- mer pr liter i drivstoff. Det frister ikke så veldig.

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og får gleden av å betale 2,- mer pr liter i drivstoff. Det frister ikke så veldig.

Jeg ser poenget ditt. Drivstoff er billig sammenlignet med mye annet vi kjøper, og drivstoffkostnaden utgjør en veldig liten andel av totalkostnad i et bilhold. Prisforskjellen kan dessuten forsvinne ganske raskt med et politisk pennestrøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Diesel er ikke så mye billigere med trøbbelet som følger med. EGR, partikkelfiltre osv kald og jævlig bil om vintern

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...