Marius Engel

Hvordan fjerne harpiks/kvae fra lakken?

Hei.

Jeg har fått bilen dekket med pittesmå skarpe krystaller som sitter lett fast i lakken. Jeg tipper harpiks, men jeg har egentlig ikke peiling på hva dette er.

De løsner lett når jeg stryker fingeren over de, og de kjennes skarpe ut. Høytrykkspyleren + surfex fjerner de ikke.

De lå på bilen i ca 18 timer før jeg fikk vasket bilen så forsiktig jeg kunne. Fikk da fjernet det meste utenon de på taket. De lager lett riper om de ikke er fjernet når jeg tørker min myke sorte metallic nissan leaf lakk.

Hva er dette, og hvordan får jeg det vekk? Gjerne ute å fjerne voksen, men det er ikke det viktigste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autoglym intesive tar remover (den blå).

Fukt en klut litt og stryk lett over.

Et av de viktigste og beste bilpleieproduktene jeg har i garasjen.

Har du gamle polishrester på svarte detaljer så forsvinner de også umiddelbart.

Den tar nok voksen uansett..

Endret av Arild
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitrusrens.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M GPAC har jeg best erfaring med på kvae ihvertfall

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode tips :) Takk skal dere ha :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er 3 bilder av hvordan faenskapet ser ut. Har dere sett noe lignende?

Har enda ikke fått det vekk. Det går vekk litt og litt for hver vask, men det kan hende at det er mekanisk fjerning med vaskehansken som blir gjort.

Prøvde Geyon Prep etter anbefaling fra Bilnerden. Dette hjalp kanske litt, men det kan også ha vert mekanisk fjerning via kluten som skjer.

yha8ades.jpgmeduge8y.jpgseqevasu.jpg

EDIT: Bildene er tatt etter at jeg har vasket bilen, forsøkt Geyon prep, og så har jeg helt en flaske vann over panseret.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask vekk med ren SurfexHD, la det virke et par minutter, berøringsvaske, skyll godt med vann og voks bilen. :)

IMG_9992.jpg

Om det ikke fjerner alt kan du helle litt ren SurfexHD i en kork som du dypper vaskeredskap/Q-tips i og fjerne flekk-restene en for en.

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0019.jpg

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask vekk med ren SurfexHD, la det virke et par minutter, berøringsvaske, skyll godt med vann og voks bilen. :)

IMG_9992.jpg

Om det ikke fjerner alt kan du helle litt ren SurfexHD i en kork som du dypper vaskeredskap/Q-tips i og fjerne flekk-restene en for en.

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0019.jpg

Ren surfex har jeg ikke forsøkt. Er det trygt for lakken?

På bildene du la ut ser det ut som metallpartikler/rustflekker på lakken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ren surfex har jeg ikke forsøkt. Er det trygt for lakken?

På bildene du la ut ser det ut som metallpartikler/rustflekker på lakken?

Om det er rust? Om det er trygt?

Det er ikke rust, men harpiks/kvae fra Popler. Hvorfor skulle jeg legge ut bilder av rust når du spør om harpiks/kvae?

Hva som er trygt kommer jo helt an på hva som gjøres med produktet. Jeg forklarte hvordan du kunne gjøre det. I forhold til fuglebæsj er det tryggere å la ren SurfexHD ligge noen minutter hvis det er det du bekymrer deg for.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er rust? Om det er trygt?

Det er ikke rust, men harpiks/kvae fra Popler. Hvorfor skulle jeg legge ut bilder av rust når du spør om harpiks/kvae?

Hva som er trygt kommer jo helt an på hva som gjøres med produktet. Jeg forklarte hvordan du kunne gjøre det. I forhold til fuglebæsj er det tryggere å la ren SurfexHD ligge noen minutter hvis det er det du bekymrer deg for.

Ahh, jeg synes det så ut som rust jeg. Det var så brunt. Noen jævlige kvaeklumer du hadde fått på lakken der ja :P

Grunnen til at jeg lurte på om det var trygt å bruke ren surfex på lakk var fordi jeg tenkte det var veldig sterkt, og kan lage skjoldet på lakken om den ligger for lenge? Men hvis du sier at det ikke er noe å bekymre seg for, så tror jeg deg på det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bland opp surfex og w2 sammen med skum i kanon. Type jævlig sterk blanding og la det ligge så lenge som mulig før du spyler og håndvssker.

Jeg hadde hele outlandern dekket av små seige prikker tidligere i sommer. Dynka bilen i pb, surfex 1:5 før jeg la på nevnte skumblanding. Etter håndvask var alt borte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, jeg synes det så ut som rust jeg. Det var så brunt. Noen jævlige kvaeklumer du hadde fått på lakken der ja :P

Grunnen til at jeg lurte på om det var trygt å bruke ren surfex på lakk var fordi jeg tenkte det var veldig sterkt, og kan lage skjoldet på lakken om den ligger for lenge? Men hvis du sier at det ikke er noe å bekymre seg for, så tror jeg deg på det :)

Ja, ren SurfexHD må ikke ligge lenge. Et par minutter som jeg skrev tidligere, er nok, før det spyles av. Hvis du får det av med en mildere blanding, bruker du selvsagt det først. :) På den ML'en bildene er hentet fra, var det ravbrune harde store klumper på lakken. Vanlig forvask hadde ingen sjanse på disse. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kjedelige alternativet er å vente til vinteren tar det, akkurat som insekter osv. Alt slikt er jo borte etter vinteren ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive