Marius Engel

Understellsbehandling helt ny bil? Hvilken?

34 innlegg i emnet

Jeg har bestilt ny skoda octavia, og har 3 valg når det gjelder understellsbehandling. Jeg bor på vestlandet, og her saltes jækla mye.

Planen er å ha bilen i mange år (ca. 10 år).

Alt. 1: Ikke gjøre noe. Bilen har ett tynt voksbelegg som skal beskytte mot rust. Rustgarantien er 12 år, og gjelder for gjennomrusting som begynner på innsiden. Rust som følge av steinsprut eller veisalt blir ikke dekket. Egentlig ikke aktuelt for meg å la bilen gå uten behandling.

Alt. 2: Få den levert ferdig med Dinitrol belegg fra fabrikk. Krever ingen vedlikehold av belegget, kreves heller ikke at dette blir fornyet hvert 3. år. Dette blir sjekket hver service, og evt. hull i belegget blir lappet. Om ny behandling trengs får jeg beskjed om dette. 4650,- for første (og kanskje eneste) behandling. 12 års garanti mot gjennomrusting fra innsiden. Jeg har ingen erfaring med denne type behandling og metoden den blir sjekket på.

Alt: 3. Levere bilen direkte etter henting til Thorsen antirust i åsane. Ett av de beste Tectylverkstedene i landet. Alle behandlinger tar 3 virkedager pga. veldig grundig vask og tørk i 150kw tørkeanlegg.

Dette må gjøres om igjen hvert 3. år og koster ca 5000 per behandling. Da får jeg 16 år rustgaranti som og gjelder steinsprut, veisalt og andre ytre påvirkninger! Dette er det dyreste alternativet. Min erfaring med Tectyl fra Thorsen er at bilen ruster overhodet ikke dersom du følger programmet. Men det er såpass dyrere enn alternativ nr. 2 at jeg vurderer det også. Med mine 2 biler blir dette 10-11000 kr hvert 3. år.

Noen som har råd om hva jeg bør velge? Noen som har erfaring med Dinitrol, Tectyl eller måten det blir gjort på i alt. nr. 2?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på de mengdene salt de dumper på veiene her i Bergensregionen hadde jeg ikke tatt sjansen på én behandling og så satset på at Møller vil ta kostnaden når (ikke hvis) bilen ruster i stykker før det har gått 12 år. Jeg hadde gått for alternativ 3 og tatt den kostnaden, og sovet godt om natten og visst at bilen er godt beskyttet under. Alternativ 2 hadde jeg vurdert om jeg bodde nord for polarsirkelen, der de etter ryktene å dømme ikke salter. Alternativ 1 er ikke et alternativ, egentlig... det voksbelegget slites bort etter 14 dager på nedsaltede Bergensveier. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

365*3 = 1095.

5000/1095 = 4.57 kroner om dagen.

4.57 kroner om dagen for en rustfri bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt verdt det, spør du meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nr 2! Personlig hadde eg aldri brukt Nr 3 pga kostnadene kontra Nr 2 som er og en veldig grei beskyttelse :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tectyl behandling anbefales å rebehandle etter 3-5år som du nevner, men disse sjekker vi på service/vedlikehold, og har ALDRI opplevd at det faktisk er behov for rebehandlinger etter denne tiden. Gjøres det skikkelig så holder dette leeeenge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tectyl når bilen er ny. Da blir vertfall rust prosessen forsinket med 3-5år? Minimum. Om den begynner å ruste da, så får det heller være. Er bare en bruksbil. Ville jo selvsagt vurdert en 2. behandling, men mulig ikkje tatt den 3.?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tectyl når bilen er ny. Da blir vertfall rust prosessen forsinket med 3-5år? Minimum. Om den begynner å ruste da, så får det heller være. Er bare en bruksbil. Ville jo selvsagt vurdert en 2. behandling, men mulig ikkje tatt den 3.?

Vet ikke helt hva du legger i ordet bruksbil. Håndtverkerbil ser jeg på som bruksbil. En helt ny stasjonsvogn til over 370 000 er for meg en bil jeg ikke har råd til å ikke ta veldig godt vare på.

Jeg ønsker at bilen skal holde seg bra så lenge jeg har den, og den dagen jeg selger den skal den være i god stand. Det verste jeg vet er uforutsette utgifter på bil.

Det virker som de fleste her sier at å rebehandle hvert 3. år holder i massevis. Men det kan også være unødvendig å gå så ofte til behandling, og unødvendig dyrt. Men gjør jeg ikke det mister jeg 16 års rustgaranti. Den kan jo være grei å vise til når man skal selge bilen om 10 år? Mulig man får igjen en del av pengene man har brukt på behandling (eller ikke)?

Tectyl behandling anbefales å rebehandle etter 3-5år som du nevner, men disse sjekker vi på service/vedlikehold, og har ALDRI opplevd at det faktisk er behov for rebehandlinger etter denne tiden. Gjøres det skikkelig så holder dette leeeenge.

Thorsen sier hvert 3. år for å beholde 16. års rustgaranti.

Er det ikke slik at hvis belegget først blir dårlig og kan ha sluppet salt/vann inn så kan det bli rust under belegget? Og derfor må man behandle på nytt før dette skjer? Jeg har ikke peiling, jeg bare tipper... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være, jeg har bare aldri opplevd det på min tid i bransjen, både på vedlikehold/reparasjoner og EU-kontroller.

Har ikke opplevd behov for å ny behandling på så kort tid.. Det finnes sikkert alltid unntak her, men på generelt grunnlag så vurderer jeg tilstand på årlig vedlikehold.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk beskjed om på min BMW (som har voksbasert rustbeskyttelse) at Tectyl løser opp beskyttelsen som allerede er der. Dinitrol er voksbasert, så det er nok et lurere valg. Kjipt å bruke masse penger på en behandling som fjerner det gamle når du egentlig vil dobbeltsikre deg ;)

Merk: dette ble jeg fortalt når jeg hadde samme spørsmål selv, og jeg har ingen dybdekunnskap selv om emnet. Skyt meg gjerne dersom jeg har blitt løyet for :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ødelegger det som er under bilen fra før, men erstatter det med noe som er mye, mye bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo også et godt poeng det du kommer med der. Sånn sett blir det jeg lærte den gangen litt vel unyansert. Jeg aner ikke hvor god den opprinnelige beskyttelsen faktisk er, men ville i utgangspunktet tro at det var negativt å erstatte eksisterende beskyttelse kontra å legge til enda mer voksbasert stoff.

Er Tectyl så overlegent Dinitrol?

Endret av Bangdalen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tippe det meste man sprayer på er bedre enn det som er fra fabrikk. Om man velger tectyl eller mercasol osv tror jeg spiller noe mindre rolle.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg har hørt, men ikke vet sikkert, er at Tectyl var petroleumsbasert, men er nå voksbasert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg har hørt, men ikke vet sikkert, er at Tectyl var petroleumsbasert, men er nå voksbasert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bestemme meg til i morgen. Her er svar fra verksmester på hvordan dinitrolbehandling blir utført hos forhandler:

["Vi har drevet med vedlikeholdsbehandling i ca 1 år, vi behandler bilen etter instrukser fra som gjør at bilen beholder fabrikk rustgarantien.

Vi demonterer alle hjul, lokariskjermer og deksel under bilen, og behandler bunnplate, hjulbuer, forstilling og bakstilling.

Vi har et eget lokale for vedlikeholdsbehandling og bruker trykkluft til fjerning av fuktighet før vi bruker 2 stk IRA tørkere ved tørking, bilen blir da tør i løpet kort tid (20 - 30 min)"]

Hva mener dere om dette? Jeg har ikke snøring, men jeg synes tørketiden var veldig kort...? Har ingen idé om hvor effektivt 2 IRA tørkere er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativ 3 som gir hjelp i 16 år på noe du skal beholde i 10 år høres kostbart ut. Spørsmålet er om du får igjen 4-5% er av nybilpris den dagen du selger fremfor å ikke gjøre noe. Rent økonomisk er det kanskje best å ikke koste på noe ekstra. OM det skulle vise seg at forhandler ikke tar på seg ansvar den dagen rust (kanskje) begynner å vise seg, er det jo om å gjøre å selge skiten fort som fy uansett. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha!!!

Jeg spurte Thorsen om 16års garanti gjaldt for rust som følge av salt og steinsprut. To ganger fikk jeg bekreftet at den vil gjelde. Spurte om de da tar kostnaden ved reprasjon om det kommer rust, og fikk da oversendt betingelsene.

Der står at den kun gjelder ved gjennonrusting fra innsiden av behandlet plate i tillegg til en del kostnadsbegrensinger. Garantien er ikke så bra allikevel, og etter noen år vil du ikke få dekket så mye da bruktprisen på bilen også spiller inn.

Kommer til å velge Møller sitt opplegg, da dette er en del billigere. 12 års garanti er mer enn nok!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha!!!

Jeg spurte Thorsen om 16års garanti gjaldt for rust som følge av salt og steinsprut. To ganger fikk jeg bekreftet at den vil gjelde. Spurte om de da tar kostnaden ved reprasjon om det kommer rust, og fikk da oversendt betingelsene.

Der står at den kun gjelder ved gjennonrusting fra innsiden av behandlet plate i tillegg til en del kostnadsbegrensinger. Garantien er ikke så bra allikevel, og etter noen år vil du ikke få dekket så mye da bruktprisen på bilen også spiller inn.

Kommer til å velge Møller sitt opplegg, da dette er en del billigere. 12 års garanti er mer enn nok!

Jeg er ikke overrasket over betingelsene, det er de samme som bilbransjen bruker. Kan de påvise ytre påvirkning på karosseriets beskyttelse, dekkes ikke dette etter at garantien på lakk er ute. Den er sjelden mer enn 3 år.

I noen tilfeller kan reklamasjon gi deg 5 år gratis rustfiks fra ytre påvirkning. Etter 5 år blir det goodwill/kulanse etter spesifikke krav fabrikk/forhandler selv definerer, som for eksempel komplett servicehefte fra merkeforhandler etc.

Hvis du går for Møller sitt opplegg er jo det gull for neste eier, etter at du har gjort deg ferdig med bilen de første 10 årene. Håper du får igjen utlegget på snaut 5000,- den dagen du selger. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det verste jeg vet er å levere bilen på verksted utenom service, samt overraskende reprasjonsutgifter. Jeg vedlikeholder derfor bilene mine veldig bra, og selger med god samvittighet :)

En annen ting er at ved privatkjøp har man to års reklamasjonsrett mot selger. Dersom man selger noe man vet, eller burde vite at ikke er helt i orden, eller at det oppstår problemer som koster en betydelig del av kjøpesummen å utbedre innen denne tiden kan man få krav på seg. Jeg har gjort dette selv da jeg ble opplagt lurt ved bruktkjøp på 180 000 kr. Etter ett halvt år med brevskriveri fikk jeg tilbake ca. 120 000, uten å blande inn advokater, heldigvis for meg.

Derfor velger jeg å gjøre det jeg kan for at bilen skal være i grei stand ved salg. Det finnes desverre for mange dårlige bruktkjøp der ute, og alt for få velger å reklamere mot privatpersoner..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive