mmosberg

Test - Suge eller tappe av motorolje?

Oppdatering 16.11.2014: Testet også på en 2012 VW Sharan med 2.0 TDI motor. Avtappet mengde olje etter suging på samme måte som under: 1,5 dl.

Jeg har alltid sverget til å tappe av motorolje da jeg har vært usikker på om en suger får ut all den gamle oljen. Samtidig har jeg sett at å suge ut oljen nå gjøres av flere og flere, både privatpersoner og verksteder. Og i ELSAWIN (den elektroniske verkstedmanualen for biler produsert av VAG gruppen) står det i instruksjonene for oljeskift på de siste årsmodellene ingenting om å tappe av motoroljen. Der sies det bare: "Koble til oljesuger og sug ut gammel motorolje....."

Å suge ut oljen er også ganske tidsbesparende da man slipper å demontere dekselet som ligger under motorrommet. Jeg bestemte meg for å gjøre en test på Audien. Først suge ut med en oljesuger og så åpne tappepluggen for å se om det er noe igjen.

Etter å ha kjørt motoren varm sugde jeg helt til det kom luft, ventet 15 min og sugde en gang til for å få med det siste tilsiget. Jeg løsnet også på oljefilteret slik at tilbakeslagsventilen i oljefilterhuset åpnet og volumet i filterhuset også rant ned i bunnpanna. Deretter åpnet jeg tappepluggen og satte et dl mål under. Der kom det ut ca 3,5 dl! Jeg ble litt overrasket over at det kom såpass mye. Jeg hadde forventet at sugeren fikk med seg mer. 3,5 dl tilsvarer nesten 5% på Audien der kapasiteten er 6,4 ltr.

Konklusjonen for mitt vedkommende blir at sugeren ikke skal brukes på Audien ved oljeskift. Jeg skal gjøre en test på Sharanen også, men det blir først i november.

post-8062-0-09087000-1405498297_thumb.jp

Brukt olje suges ut.

post-8062-0-48048900-1405498312_thumb.jp

Resten tappes av.

post-8062-0-14881000-1405498318_thumb.jp

3,5 dl kom ut etter suging.

post-8062-0-36890000-1405498332_thumb.jp

Nytt filter settes inn.

post-8062-0-24861800-1405498339_thumb.jp

Ny olje er klar.

post-8062-0-62025800-1405498348_thumb.jp

Fersk olje helles i motoren.

Endret av mmosberg
3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er tilhenger av å bruke tappepluggen. Eg trur at du vil få med deg meir metallspon då, enn ved bruk av oljesuger.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aller helst burde vel bunnpanne også blitt tatt av, og renset, samt renset magneten som sitter der. Da finner du nok litt mer spon.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det de fleste gjør feil , er ikke og la suge punktet være lavest . De fleste står på plant underlag . Prøvde på min Mb 2014 modell , der fabrikken annbefaler suging , og det kom 4 dråper ut av tappe hullet ..........

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aller helst burde vel bunnpanne også blitt tatt av, og renset, samt renset magneten som sitter der. Da finner du nok litt mer spon.

Det er tappepluggen som er magneten. Når man tar denne ut så ser man om det er spon på den. Jeg tror allikevel at dette med spon ikke er noe særlig tema på moderne biler. Jeg har ikke sett spon på noen tappeplugg siden tidlig på -90 tallet, og det var på en gammel Opel 2.2 motor....... :-)

Det de fleste gjør feil , er ikke og la suge punktet være lavest . De fleste står på plant underlag . Prøvde på min Mb 2014 modell , der fabrikken annbefaler suging , og det kom 4 dråper ut av tappe hullet ..........

Tilter du MBen din?

Det er tappepluggen som er magneten. Når man tar denne ut så ser man om det er spon på den. Jeg tror allikevel at dette med spon ikke er noe særlig tema på moderne biler. Jeg har ikke sett spon på noen tappeplugg siden tidlig på -90 tallet, og det var på en gammel Opel 2.2 motor....... :-)

Tilter du MBen din?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nevnes at det er ei stund siden eg holdt på med eldre biler, men der var det ofte flere magneter i bunnpanna.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det de fleste gjør feil , er ikke og la suge punktet være lavest . De fleste står på plant underlag . Prøvde på min Mb 2014 modell , der fabrikken annbefaler suging , og det kom 4 dråper ut av tappe hullet ..........

Hva slags oljesuger bruker du, og hvordan bruker du den? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tilgang til løftebukk, og sverger derfor til å tappe. Sugern er veldig fin hvis man er litt uheldig å fylle på for mye olje.. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg konsekvent tapper. Suger har jeg ikke trua på

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har grøft i garasjen vår, så jeg pleier også å tappe. Må uansett under bilen for å bytte filter så hvorfor ikke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tapper alltid. Greit å få sjekket magneten om der er spon..bruker og å fylle på med diesel og la den stå over natta..da får eg ut alt av gammel olje,og eventuelt drit som ligger i bunnpanna og koks i rørene. Så fylle på billig olje fra europris/biltema, kjøre motoren varm..så tappe den ut og fylle på ny kvalitetsolje :) muligens litt masse ball bare for oljebytte..men veit jaffal at alt er på stell inni motoren :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo riktignok detailersforumet.. men har det egentlig noe å si? :P

Btw, sitter sugepluggen i bunnpanna?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke dette temaet egentlig et spørsmål om økonomi og effektivitet for verksteder?

Tapping er:

-Løft av bil.

-plassering av spilloljebeholder.

-skru av tappeplugg, kanskje etter et beskyttende deskel.

-tømme spilloljebeholder.

+++

Tilgang til oljefilter ligger ofte tilgjengelig fra oversiden av motor.

Sug ut olje (peilepinnehullet?) rett til bort til stor verkstedsbeholder for spillojle. (Tilrettelagte moderne verksteder, disse har også systemer for påfylling med måling)

Man slipper løft, skruing og kanskje noe søl.

Mulig jeg antar noe her, men ser helt klart besparelser for verksteder ved å definere "verkstedsmanualen" etter sin merkeverkstedsstandard slik at de får etablert listepriser for alle standard operasjoner

Resultatet blir vel det samme. Olje og filter blir byttet uansett metode.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker oljesuger og har tilgang til oljefilter ovenfra. Det er en bekvemmelig måte å skifte på, og jeg har ingen betenkeligheter med det.

Hvis man vurderer hele livsløpet for bilen, i forhold til alt annet som kan gå galt når bilen blir eldre, er neppe oljesuger bekymring nummer en.

Om en ønsker at en bil skal overleve 500.000 km ++ betyr det langt mer hva slags bilmerke man velger, bruken av bilen og at oljeskiftintervallene overholdes til punkt og prikke fra vugge til grav. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker oljesuger og har tilgang til oljefilter ovenfra. Det er en bekvemmelig måte å skifte på, og jeg har ingen betenkeligheter med det.

Hvis man vurderer hele livsløpet for bilen, i forhold til alt annet som kan gå galt når bilen blir eldre, er neppe oljesuger bekymring nummer en.

Om en ønsker at en bil skal overleve 500.000 km ++ betyr det langt mer hva slags bilmerke man velger, bruken av bilen og at oljeskiftintervallene overholdes til punkt og prikke fra vugge til grav. :)

Tror egentlig det ofte er veldig irrelevant hvilket merke man velger, så lenge man husker å ta oljeskift, service osv, og selvfølgelig bruken av bilen. Man finner støtt og stadig "merkelige" merker som har ruslet langt over gjennomsnittet :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker oljesuger og har tilgang til oljefilter ovenfra. Det er en bekvemmelig måte å skifte på, og jeg har ingen betenkeligheter med det.

Hvis man vurderer hele livsløpet for bilen, i forhold til alt annet som kan gå galt når bilen blir eldre, er neppe oljesuger bekymring nummer en.

Om en ønsker at en bil skal overleve 500.000 km ++ betyr det langt mer hva slags bilmerke man velger, bruken av bilen og at oljeskiftintervallene overholdes til punkt og prikke fra vugge til grav. :)

Jeg tror også at det kan ligge økonomiske og markedsmessige motiver bak sugemetoden. Og jeg har ingen vitenskapelige bevis for at 15000 km / 1 år mellom oljeskift og tapping er bedre. Men når en del av oljen blir liggende igjen ved å benytte suging så foretrekker jeg å tappe. Akkurat som jeg foretrekker 15000 km intervall fremfor 30000 km intervall på oljeskift. Om levetiden øker vet jeg ikke, men jeg får en bedre følelse :-) Jeg gjennomførte denne testen for å undersøke om suging kan sidestilles med tapping og det kan det ikke. Ihvertfall ikke på Audi sin 3.0 TDI motor. Endret av mmosberg
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det mye å si egentlig om det ligger igjen en DL eller 2 av den gamle oljen? hva slags skade kan skje om 2-5% ligger igjen?

Blir ikke dette blandet ut med den nye oljen rimelig bra? ikke skyt meg, jeg bare spør :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren er helt klart ikke det svakeste på bilene i dag.

De fleste bilene som kommer til hugging maler motoren som en katt så om det blir igjen noe ifm bytting betyr nok ingenting nei:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering 16.11.2014: Testet også på en 2012 VW Sharan med 2.0 TDI motor. Avtappet mengde olje etter suging på samme måte som under: 1,5 dl.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive