Gå til innhold
Marius Engel

Hvilken felgfarge på helt ny bil? Trenger tips.

Recommended Posts

Marius Engel    123
Marius Engel

Hei.

Jeg skal bestille meg en ny Scoda Octavia stasjonsvogn 2015 mod. Familiebil.

Fargen jeg har valgt er Metal Grey, altså en koksgrå farge, havlmørk. Men jeg er veldig usikker på hvilken farge jeg burde velge på felgene (og takrails). Det er snakk om 17" sommerfelger.

Jeg tenkte i mitt hode at noen mørke felger (ikke helt svarte), og sorte takrails blir fint. Men jeg er veeeldig usikker på om jeg heller burde gå for mer "vanlige" sølv/alu felger (evt. chrom). Takrails kan jeg betale ekstra for å få i chrom hvis det har noe å si for å matche felgene bedre. Svarte takrails er standard.

Det følger med 17" felger med bilen, som er sølvgrå. Disse blir benyttet som vinterdekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
griffenfeldt    184
griffenfeldt

Hva med Gunmetal?

Jeg er iferd med å foliere alt av chrome med sort blank, inkl tak, vinduslister og rammen rundt grillen, men ikke takrailsene. Der beholder jeg chrome'en.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Tror du det blir fint? Da ligner fargen på bilen. Kan hende det blir bra ja.

Det blir vel en slags mellomting mellom veldig mørk/svart og sølvfarget da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Jeg liker vanlig farge på felgene på grå bil. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    661
magne

Hvorfor ikke bare google litt og se på bilder? Så kan du selv bestemme deg for hva du synes ser best ut av felgfarger på grå bil.

Personlig synes jeg blank sorte felger ser veldig bra ut på grå bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ejay    3
Ejay

For all del, ikke krom! Vurder hvit heller da... Ellers liker jeg at det er helhet, så er det en del svarte detaljer på bilen, burde du kanskje gå for svarte felger, kanskje matt. Ellers får du PlastiDip i mange farger, så du kan bytte når det passer seg. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
griffenfeldt    184
griffenfeldt

Tror du det blir fint? Da ligner fargen på bilen. Kan hende det blir bra ja.

Det blir vel en slags mellomting mellom veldig mørk/svart og sølvfarget da.

Ja, jeg tror det blir fint, men jeg tror jeg ville gått opp til 18" felg. Jeg endte selv opp med 17" pga forglemmelser hos selgeren.

Litt avhenger selvsagt av designet på felgen, men Polarwheels sine i Gunmetal er flotte ( de har foreløpig bare 1 felgdesign )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Har googlet masse, defor jeg spør ;)

Vurderte 18", men jeg synes kjørekomforten blir bedre med 17".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
griffenfeldt    184
griffenfeldt

Flott motor, men noe fremtung. Ergo muligens kan det muligens oppleves som litt stutt med større felger.

Prøvekjørte den motoren, og den er minst like frisk om ikke friskere enn 170 hk rs mk2. Mye takket være den raskere girkassen.

4x4 systemet er jeg MEGET fornøyd med. Rask kickdown gjennom hårete svinger og den legger seg elegant ut med baken uten bli helt tullerusk.

Selv valgte jeg bensin utgaven.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Valgte diesel med manuell kun fordi vi skal trekke campingvogn som veier ca 1500 kg. Får da en maks hengervekt på 2000kg på bilen. 4x4 var ikke tilgjengelig i automat.

Hadde det ikke vert for campingvognen ville jeg valgt automat og en mindre/rimeligere motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MKLars1    141
MKLars1

Tror også jeg ville satt en knapp på gunmetal, men har sett noen her inne som er flinke på photoshop, så om du laster opp bilde av bilen med felgene så kan de eventuelt "lakkere" de i forskjellige farger til deg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Jeg liker generelt "mørke detaljer" altså ikke krom men gjerne sort,grått,pianogloss osv.

Også på felger, men smaken er som baken:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Tror også jeg ville satt en knapp på gunmetal, men har sett noen her inne som er flinke på photoshop, så om du laster opp bilde av bilen med felgene så kan de eventuelt "lakkere" de i forskjellige farger til deg?

Heller mest mot gunmetal ja.

Håper skoda har originale felger i gunmetal. Sånn som jeg har forstått det så er kvaliteten på originalfelger betydelig bedre. 4 felger og dekk blir ca 3-4000 dyrere originalt enn uoriginalt for 17". Kanskje jeg tar feil, og kvalitet på uoriginale er like bra?

Kan laste opp ett bilde om jeg finner noe. Jeg får ikke bilen før i oktober, så jeg jan ikke ta bilde selv. Prøvde felgsimulator på vianor sin side, men den var ikke noe særlig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MKLars1    141
MKLars1

Kvalitet på felger er som kvalitet på alt annet!

Du får hva du betaler for! Kan få billige alufelger til 4000,- settet og du kan få magnesiumfelger til 20 000 pr felg! Så desverre er nok kvalitet og pris hand i hand :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

"Uoriginal" felger er ikke dårligere enn de med et bilmerke på. Det finnes mye seriøse felgprodusenter og mange forskjellige prisklasser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Ok. Det var han som jobbet på vianor dekkbutikken som sa til meg at det var originale felger som hadde best metall, hadde dobbel så tykk lakk og var garantert skikkelig avmagnetisert før lakkering. Uorginale var først like bra om man gikk veldig høyt i pris.

Att de aller billigste felgene er dårlige har jeg skjønt. Skal jeg først ha felger skal det være noen i god kvalitet (som ikke flasser etter noen år).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Ok. Det var han som jobbet på vianor dekkbutikken som sa til meg at det var originale felger som hadde best metall, hadde dobbel så tykk lakk og var garantert skikkelig avmagnetisert før lakkering. Uorginale var først like bra om man gikk veldig høyt i pris.

Att de aller billigste felgene er dårlige har jeg skjønt. Skal jeg først ha felger skal det være noen i god kvalitet (som ikke flasser etter noen år).

Orginale felger er som regel lagd av kjente firma som bbs, ronal, enkei, borbet, . Så det blir som sagt over, du får det du betaler for.

Ofte er det sjangs for å prute litt ekstra på felger ved kjøp av ny bil. Men forhandlerene har ofte sky høye priser, for så å gi godt tilbud.

Endret av IvarB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Siden det er chromlist rundt dørene på bilen valgte jeg også chrom/sølv takrails og dermed sølv/børstet alu felger med litt mørk "skyggelegging" mellom eiekene. Tror det blir veldig tøft.

Jeg gikk for 17" på vinter også, bare fordi det er penere enn 16.

Men 16" er litt smalere og smale dekk har tradisjonelt sett bedre egenskaper på vinterføre har jeg blitt fortalt. Stemmer det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig