Gå til innhold
DeejayTID

Den transportable Skittenbil.no detailertralla

Recommended Posts

DeejayTID    29
DeejayTID

Akkurat som da jeg fant opp skittenbil.no så dukket dette opp da jeg minst ventet det...

Heldigvis var tabletten i nærheten så jeg fikk sketsjet ned ideen min.

KiJEiEl.jpg

Utgangspunktet er en transportkiste eller oppbevaringsboks om du vil.

Dessverre så skulle vi jo hatt med oss høytrykk, støvsuger, maskin, bøtter, sprayflasker, osv...

Det er jo ikke alle som har varebiler de bruker og det er jo ikke alltid man har mulighet til å benytte det. Derfor kom jeg på denne supre ideen. La oss kalle den Skittenbil.no's Detailertralle. Sånn, rettigheter er nå sikret og jeg gir herved alle lov å bruke bildet til å bygge sin egen tralle. (hvis du skriver skittenbil.no på undersiden av tralla, kan jo få noen evnt. klikk når tralla ligger på fyllinga om 20 år)

Føtter

Kista burde ha fire føtter slik at man slipper at hele undersiden blir grisete i evnt. ulendte strøk eller skitne garasjer. Her er det mulighet for å montere hjul som kan klipses på og av ved behov.

Håndtak

Håndtak på hver kortside av den rektangulære kassa. Dette for å hjelpe ryggene våre når vi har behov for å løfte den.

Dimensjoner

Dimensjonene kan ikke være så veldig store med tanke på bagasjeromsplass osv. Kanskje 70cm x 50cm eller noe i den duren. Høyden kan heller ikke være for stor. Her er det selvfølgelig lov å tilpasse til egen bil.

Hylleplate fra Biltema: 800x300x16mm. Kjøp 3 stk, skjær ene i to; 400x300x16mm. Man får da en tralle med dimensjonene 800x400x300mm (b, l, h). For bunn kan man fortsette med disse platene, for det reneste kuttet (har ikke regnet areal og slikt tull siden ungdomsskolen og klokken er 06:00.....) så regner jeg med at man dele en plate i to slik at man har 30x40cm*2, da mangler vi enda 20x40cm noe som gjør at man må ta enda en plate, dele den i to og kutte ned den korteste siden med 10 cm. Da tror jeg vi er i mål med 30+30+20 = 80 cm i bredde.

Dette gjør at vi ender opp på en totalkost på ca: 5 stk plater = 324,5 for platene.

Da mangler vi forsatt teleskopplata og lokket. Listverk mangler også, men dette er en svipptur innom Byggmakker enten i søppelkontaineren eller kjøp av litt listverk/smale impregnerte plankebiter. Rundt om kanskje 100 kroner eller liknende. Jeg selv har litt plexiglass liggende som jeg tenker å benytte som lokk.

Lokket

Lokket må ha en mulighet til å kunne løftes av, helst ved bruk av henglser. Det burde også være mulighet for å kunne låse kista (for at ting ikke detter ut, kan jo også være tyverisikring).

Det går ann å legge til en lukeholder fra Biltema som gjør at man kan holde lokket oppe i den vinkelen man selv vil ha det i.

Teleskopsystemet

Nå kommer herligheten med hele ideen. Man lager hull i lokket slik at man kan lage et teleskopbasert system som skal gjøre slik at man kan ha en teleskopplate på toppen. Inni kassen kan man lage dobbelvegger slik at disse teleskoppinnene ikke punkterer noe, eller så stabler du bare smart. Topp-platen burde ha lister rundt seg så ikke ting kan rulle av den. Høyden på listen bestemmer du selv etter dine behov. Skjær plass og evnt. festekrok for poleringsmaskinen(e) du vil evnt. bruke med detailertralla.

Strøm

Integrert strøm er noe du kan selv lage ved behov. Det vil kunne være mulig å installere et hjul med sveiv inni dobbelveggen (hvis du har det) som har strømkabel festet slik at du kan ha kontakter på toppen og støpsel som stikker ut bak på tralla. Dette vil være rimelig genialt.

Konklusjon/Materialvalg

Hele sulamitten vil ikke koste skjorta, men man må kunne være kreativ for å gjøre dette. Enten hobbyplater, sponplater (tåler ikke vann særlig godt) eller impregnerte plater/planker som du kler rammen med.

Endret av DeejayTID

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Den ser veldig lik Rupes sin egen:P Men genial tralle! :)

http://www.exint.no/rupes-tralle-med-230-volt-og-5-m-ledning

Så den tidligere i dag, men til den prisen kan du jo lage 20 egne traller med materialer i fra Biltema :P

Det som også er ankepunkt ved trallen er størrelsen. Den er svær. Du kan ikke akkurat hive den i bagasjerommet på sedanen. Tanken med Skittenbiltralla er jo at du skal kunne hive den i bagasjerommet (den er selvfølgelig fyllt opp med viktig utstyr) for så å kjøre til destinasjonen for neste oppdrag. Lukk opp bagasjerommet, ta ut tralla, fyr opp teleskopplata, fyr opp lokket, ta ut nødvendig utstyr, plugg i strømmen og du er i gang ;)

Endret av DeejayTID

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Har en stor bag som gjør samme jobben, den har ikke innlagt strøm, men den var grisebillig på biltema :P;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig