Gå til innhold

Rookie's SAAB 9-3 SC


Rookie

Recommended Posts

Etter å ha lurket rundt på forumet i snart et år, er det på høy tid å bidra med egne erfaringer.

Jeg har vært inne på DCN (flere ganger) daglig etter jeg ble frelst av Polsokk i fjor høst, til min bedre halvdels irritasjon og beundring.

Får til stadighet ironiske og små-syrlige kommentarer á la "Er det ikke er på tide med bilvask snart, det er jo timer siden sist", men jaggu blir'a imponert når hun blendes av resultatet bokstavelig talt.

Blikkene og hoderistingen til naboene under den etterhvert så regelmessige søndagsvasken gidder jeg ikke kommentere :eek:

Jeg oppdaget fort at flere her inne har opparbeidet seg flere års erfaring, så mitt valg av nick var forholdsvis enkelt.

Alternativet var å innføre en ny art i faunaen vår: "Kromhjort"

Så langt har tiden kun blitt brukt på eget kjøretøy, men det skal sies at jeg benytter enhver mulighet til å spre det glade budskap.

Utrolig hvilke reaksjoner en kan oppnå ved fremvisning av flotte 50/50 bilder på DCN :)

Det nevnte kjøretøyet er en Saab 9-3 SportCombi, 2007-modell, nettopp rundet 120' km.

Her et to bilder tatt etter førstegangs detailing "DCN-style" i september i fjor.

Full vaske-pakke i regi av Polsokk, med detaljerte instruksjoner for videre egeninnsats.

Vokabularet ble raskt utvidet med ord og uttrykk som detailing brush, mitt, MF, beading osv.

Og jeg som trodde bomullspinner het Q-tips!

post-7176-0-99886200-1405450273_thumb.jp

post-7176-0-78879800-1405450299_thumb.jp

Lakken er sort metallic, kode 298 JetBlack, og har ikke vært utsatt for de helt store overgrepene.

Det er en del steinsprang foran på panseret, samt en del riper på og rundt dører og håndtak.

Det som har fått juling var felgene til sommerhjula, som for øvrig er av typen ALU-45 (17" fra Saab).

Her er et bilde tatt mens felgrensen jobber, der stygge skraper etter kantkjøring er godt synlige oppe og til høyre.

post-7176-0-43470900-1405450320_thumb.jp

Etter å ha forhørt meg både lokalt og hos et firma i Østfold (anbefalt på forumet), samt vurdert muligheten for å fikse dette selv, endte jeg opp med å skaffe meg et brukt, komplett felgsett av samme type som står på bilen.

post-7176-0-36356000-1405450342_thumb.jp

Vurderte og nye felger, men da villedende pris fra forhandler var på nesten fire laken pr stk, slo jeg det fra meg ganske raskt.

Billige Kina-felger var aldri aktuelt.

**

Jeg har gjennom vinteren og våren dokumentert arbeidet med bilder, men har altså ikke fått laget meg en worklog før nå.

Siden jeg til nå har mekket mer enn jeg har polert, lagrer jeg dette som en showcase, ikke en Show & Shine.

Bildene mine er forsøkt sortert etter "tema" og sånn halvveis kronologisk (ser for meg kommende oppdateringer i noenlunde samme rekkefølge):

Kalipere og bremser (2, 3)

Hhv lakkering og bytte av samtlige skiver og klosser

Plast- og gummifornyer

Owatrol Polytrol og SV Seal Feed

Fjærbein

Nye fjærer foran

Tepperens

Test av Nilfisk Multi 20

Sideskjørt (2)

Sliten klarlakk og overflaterust

Rens av skinnseter

Surfex der og, gitt

Oppgradering skinninteriør

Dørhåndtak og midtkonsoll, Hirsch Performance

Fjærbein, av igjen...

Bytte av støtlager, stabstag, mm

Oppgradering skinninteriør, step two

Dashbord, Hirsch Performance

***

Grovt oppsummert, all pleie og småmekking på Silkesvarten siste året.

Videre har jeg planlagt følgende prosjekter:

Rep av skinnseter

Oppfarging og rep av rift

En-stegs (korrigering hvor nødvendig) av hele bilen

Forhåpentligvis med noen spektakulære 50/50 bilder av eget arbeid :rolleyes:

Bremseskiver

Rustfjerning/lakkering

Felgfix

Rep av kantkjørte og oppskrapte felger

Oppgradering av audio

Bytte til ny 2-DIN stereo

Lista utvides etter innfallsmetoden ;)

Rekkefølgen kan endres, noen kan falle fra, andre kan bli lagt til...

Da avrunder jeg intro'en; to be continued...!

-- Erik --

Endret av Rookie
  • DCN Poeng 1

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polsokk

Kjekt å få lov til å spre DCN evangeliet. :D

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott showcase, samt flott bil!

Her er bilde av en som jeg skal ta nå. Min bil i bakgrunnen.

Hvis du ikke er medlem i STCN, så kan eg anbefale det.

a8unyqad.jpg

Endret av AndersN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger :)

STCN, ja.

Har opprettet bruker på forumet, men fikk innmeldings-eposten i retur grunnet ugyldig mottakeradresse.

Vet sannelig ikke hva status er her...

Anbefaler også STCN.

Post bilder av Hirsch performance skinnsetene?

Hirsch-interiøret jeg fikk tak i, er dashbordet (instrument-rammen) i nappalær, ikke karbonfiber.

Er ikke helt med på denne karbongreia så lenge vi snakker folie, ikke "the real stuff".

Kjøpte det nylig av en svenske som byttet bil før han rakk å montere det.

Han slengte med det jeg trodde var et komplett sett med lærhåndtak til fire dører og midtkonsoll (brekk og smart-slot), men det viste seg å være kun framdører og smart-slot - vel og merke to av hver :huh:

Kommer egen post om monteringen...etterhvert

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkering av kalipere m.m.

Etter retur fra vinterfjellet tidligere i år, fant jeg det nødvendig å foreta en ørliten vaskejobb:

post-7176-0-70168200-1405530755_thumb.jp

Fram med bøtter og spann, og med et smil om munnen kobla jeg til HT'en.

Har forøvrig laget meg følgende rutine for vask, dette er en oppskrift som fungerer utmerket - for meg:

Avfetting og felgrens, Prickbort og P21S

Skumlegging med Autofoam, deretter avspyling, HT til begge

Håndvask, NXT & mitt (CG bøtter med Grit-Guard, vask & skyll)

Avspyling, slange evt HT

Tørk, MF

Da jeg i fjor fikk levert "oppstartspakken" fra en av våre samarbeidspartnere på DCN, fulgte det med både Rim7 og CG Maxi Suds II.

Helt greie, men ble ikke nevneverdig imponert av noen av dem.

Som tidligere nevnt mener jeg at egenerfaring går foran all verdens råd og vink, også fordi valg av produkter ofte er et spørsmål om smak og behag.

At andre kan være sterkt uenig i mine produktvalg, aksepterer jeg derfor med et smil :rolleyes:

Uansett, resultatet er godkjent:

post-7176-0-19772000-1405530777_thumb.jp

Hjula var såpass skitne at jeg valgte å teste ut IronX-prøven jeg hadde bomma fra Polsokk.

Funka som juling det, men oppdaget snart at kaliperne ikke likte den behandlingen.

post-7176-0-17607900-1405530799_thumb.jp

Et sørgelig syn for en sann detailer, men oppdaget til min store glede – selvfølgelig via forumet, at en lakkeringsjobb kunne ordne den saken.

Det var på tide å legge om fra vintertøfler uansett, så hvorfor ikke?

Gikk meg vill i tenkeboksen mens jeg vurderte hvilken farge jeg skulle gå for.

Kunne her konsultert enhver rosablogger - eller kona for den saks skyld, men jeg hevder hardnakket at fersken er en frukt, så der var det neppe hjelp å få.

De opplagte alternativene som blinket seg ut var rød, sort eller sølv, kaaanskje gul.

Endte til slutt opp med å velge sølv, etter å ha dumpet over denne posten fra Øyvind G.

Visdomsord i mine ører :P

Ikke før hadde jeg bestemt meg, så var EU-kontroll gjennomført, med et omfang jeg definitivt ikke hadde forutsett: Bytte av knekt fjær foran og nye bremseskiver og -klosser (jepp…samtlige :( ).

Sveipet innom muligheten for bytte til sportsbremser helt til jeg beit meg merke i prisene.

(Vinterhjula er dessuten kun 15", så det ville blitt noe trangt. Kan selvfølgelig sko gampen med 17" vinterhjul og, men det får være et prosjekt noe fram i tid ;-))

Her er altså utgangspunktet for prosjektet.

Slitne kalipere og underkjente skiver klar for utskiftning.

post-7176-0-08634900-1405530891_thumb.jp

Vasket og skrubbet åstedet før jeg gikk i gang med grovarbeidet.

Benyttet stålbørste, negerkuse og mattefiller for å slipe ned overflaten før lakkering.

Jeg gikk for Biltema sin kaliperlakk, også her grunnet gode tilbakemeldinger på forumet.

Samme sjappe fører også et penselsett myntet på akvarell, noe jeg fant høyst brukbart.

post-7176-0-19241000-1405530919_thumb.jp

Etter å ha vasket vekk pussestøv og avfettet med rødsprit var det klart for lakkering.

Følte meg som den rene Nerdrum, dog i kjeledress – ikke kjortel; mener selv resultatet var godkjent:

post-7176-0-53194900-1405530940_thumb.jp

Fortsettelse følger :)

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiaan

Kan også skrive varmt om Biltemas Caliperlakk. Man får nesten litt "nybil-følelse" når de rustne bremsene blir sølvfarget igjen :)
ncK55aOl.jpg
bjdD3pMl.jpg

Se bort fra de møkkete felgene, da bildene ble tatt etter turen Oslo-Trondheim :)

Har Saab Tech2 og Eberspächer diagnoseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo riktig så bra det! Hva er "negerkuse og mattefiller"?

Begge deler forklares bra her.

Negerkuse er en sliperondell du setter på drillen.

Et annet navn på mattefille er slipeduk.

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaliper-eventyret fortsetter

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å hive all slags forskaling (også kjent som styling) på bilen, men diskret bling er noe annet.

Da jeg kom over et firma som leverte vinyl-stickers for kalipere, kunne jeg ikke dy meg.

For å sitere min mentor Polsokk: eBay er din venn!

Havna opp i farge-dilemmaet noch einmal, landet etter hvert på to enkle valg: Sort eller rød.

Med OK priser og lysten på å bruke energien på viktigere ting, endte jeg opp med å bestille begge.

post-7176-0-70742700-1405579559_thumb.jp

Mener selv denne lille detaljen gjorde seg:

Før:

post-7176-0-08378400-1405579580_thumb.jp

Etter:

post-7176-0-56710700-1405579597_thumb.jp

Nå var det på tide å konsentrere seg om bremsene.

Igjen, prisnivået til merkeverksteder kan ofte gi uønskede rykninger på lite egnede steder.

Nye, originale deler ble derfor bestilt fra Sverige via et forhandlerledd på Kjeller.

Relativt stor forskjell – om ikke annet rent estetisk:

post-7176-0-84780000-1405579655_thumb.jp

post-7176-0-44491200-1405579671_thumb.jp

Etter å ha blitt omvendt, ser jeg en snikende tendens til å bite meg merke i små detaljer som tidligere var ubetydelige.

Mulig det er et sykdomstegn i noens øyne, men her inne kalles det detailing.

Uansett, da jeg demonterte klossene, så festeklipsene/spennfjærene slik ut

post-7176-0-43367700-1405579698_thumb.jp

Ved å bruke mattefilla til noe annet enn underlag, endte jeg opp med dette

post-7176-0-42600700-1405579722_thumb.jp

post-7176-0-46450600-1405579738_thumb.jp

Som vår alles kjære Jeremy Clarkson lirer av seg titt og ofte: Oh Yeah…

Uttrykket "rullende snøball" ble med ett veldig aktuelt da jeg så nærmere på festebraketten til kaliperen.

post-7176-0-37419000-1405579760_thumb.jp

Fram med lakksettet igjen

post-7176-0-87456600-1405579781_thumb.jp

Etter å ha pakket vekk pensler og lakk, skjønte jeg at snøballen nå var i ferd med å bli en planet.

Det går jo ikke an å kjøre rundt med slike bremseskjold!

post-7176-0-30274500-1405579799_thumb.jp

På'n igjen…

Penselsettet holdt akkurat til alle fire hjørner så noenlunde slik ut:

post-7176-0-69456900-1405579820_thumb.jp

So far, so good… :)

  • DCN Poeng 2

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kaliper-eventyret fortsetter

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å hive all slags forskaling (også kjent som styling) på bilen, men diskret bling er noe annet.

Da jeg kom over et firma som leverte vinyl-stickers for kalipere, kunne jeg ikke dy meg.

For å sitere min mentor Polsokk: eBay er din venn!

Havna opp i farge-dilemmaet noch einmal, landet etter hvert på to enkle valg: Sort eller rød.

Med OK priser og lysten på å bruke energien på viktigere ting, endte jeg opp med å bestille begge.

attachicon.gif2g.jpg

Mener selv denne lille detaljen gjorde seg:

Før:

attachicon.gif2h.jpg

Etter:

attachicon.gif2i.jpg

Nå var det på tide å konsentrere seg om bremsene.

Igjen, prisnivået til merkeverksteder kan ofte gi uønskede rykninger på lite egnede steder.

Nye, originale deler ble derfor bestilt fra Sverige via et forhandlerledd på Kjeller.

Relativt stor forskjell – om ikke annet rent estetisk:

attachicon.gif2j.jpg

attachicon.gif2k.jpg

Etter å ha blitt omvendt, ser jeg en snikende tendens til å bite meg merke i små detaljer som tidligere var ubetydelige.

Mulig det er et sykdomstegn i noens øyne, men her inne kalles det detailing.

Uansett, da jeg demonterte klossene, så festeklipsene/spennfjærene slik ut

attachicon.gif2l.jpg

Ved å bruke mattefilla til noe annet enn underlag, endte jeg opp med dette

attachicon.gif2m.jpg

attachicon.gif2n.jpg

Som vår alles kjære Jeremy Clarkson lirer av seg titt og ofte: Oh Yeah…

Uttrykket "rullende snøball" ble med ett veldig aktuelt da jeg så nærmere på festebraketten til kaliperen.

attachicon.gif2o.jpg

Fram med lakksettet igjen

attachicon.gif2p.jpg

Etter å ha pakket vekk pensler og lakk, skjønte jeg at snøballen nå var i ferd med å bli en planet.

Det går jo ikke an å kjøre rundt med slike bremseskjold!

attachicon.gif2q.jpg

På'n igjen…

Penselsettet holdt akkurat til alle fire hjørner så noenlunde slik ut:

attachicon.gif2r.jpg

So far, so good… :)

Grønn knapp for snøplaneten :)

Hvis du vil ha ro i sjelen må du slutte å se bak felgene eller under bilen, ellers kommer det til å rable for deg til slutt...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn knapp for snøplaneten :)

Hvis du vil ha ro i sjelen må du slutte å se bak felgene eller under bilen, ellers kommer det til å rable for deg til slutt...

Takk for det, Christer, men jeg tror nok det toget er gått....

Var innom Biltilsynet nettopp og la inn bestilling på nye skilter.

I min syke verden er de gamle skadet; realiteten er vel at de har noen skraper etter fjerning av oblatene ;)

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omlegging til sommertøfler/avrunding av kaliper-jobb

Med fargestiftene på trygg avstand var det på tide å få parkert vinterhjula.

Nå var imidlertid kravet til detaljer så skyhøyt at nærmeste dekksjappe ble besøkt i all hast for å anskaffe nye bolter.

En stopper da ikke midtveis ned i halvliteren?!

post-7176-0-78987700-1405586722_thumb.jp

Mine utallige besøk på eBay og fri-frakt "Kina-sjapper" på nettet, har selvfølgelig medført at et tilsvarende antall konvolutter med dill & dall har dumpet ned i postkassen.

Fruen fikk etter hvert ferten av blod, men ved å flette inn jevnlig leveranse av nøkkelringer, viskelær og et utvalg Mario Bros/Hello Kitty-figurer til jentungen, smøg mine egne småkjøp under radaren! :ph34r:

Disse ventil-hettene er et godt eksempel på netthandel fullstendig ute av kontroll

post-7176-0-08384100-1405586738_thumb.jp

Kom også over en fyr i Portugal som leverte emblemer til senterkåper, panser m.m.

De originale "Saab-putene" var allerede begynt å løsne, så den saken var grei.

post-7176-0-52738900-1405586754_thumb.jp

Mye dill for å legge om noen dekk vil dere kanskje si, men – igjen, jeg lar bildene svare for seg selv :)

Fra dette

post-7176-0-35207100-1405586768_thumb.jp

Til dette

post-7176-0-17595600-1405586793_thumb.jp

  • DCN Poeng 4

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...