Gå til innhold

Korrigering og poleringserfaringer


Retr0

Recommended Posts

Tenkte å starte en tråd for oss ganske ferske på korrigering og polering. Dette steget er selvfølgelig etter full DCN - vask + clay. Har nå gjort meg endel erfaringer med Rupes 15 settet og samtlige av de tilhørende pads og produkt. Har kun holdt meg til rupes til nå. Min erfaring på 2 stk. Volvo biler er at det ikke biter noe særlig godt, har endt opp på Blå/Blå begge gangene, og fortsatt må jeg ofte ta 5-6 pass gjerne 2 ganger for at rds går bort, noen riper går ikke helt bort. Etterpå har jeg gått over hele bilen med gul/gul Rupes. Ikke press og holder maskinen så rett på underlaget som jeg kan. Er det noe jeg gjør feil, teknikk som kanskje en jobber seg inn etter endel korrigeringer?

Dette er det med mest cut fra rupes, og lurer da på om det hadde vært bedre og arbeid spart på å skaffet noe som tok enda bedre? Føler også at den blå skumputa og den blå microfiber til rupes blir fort slitt, har bytta mellom 3 stk på en bil, blåst med nøye med kompressor etter hver "hit". Fortsatt blir de slitt, klarte også å kjøre av mf fra skummet på microfiberpaden(blå). Da blir det fort dyrt i lengden, tenker en pute må da hvertfall holde til 3-4 biler, når en bytter pute etter hvert panel(en dør f.eks). Har lest rupes er best på rupes ect. så tenke at jeg hvertfall skulle starte her og få litt erfaring/trening. Tenker på ull, sterkere cutting pads, evt. bedre/grovere polering. Hva ville dere anbefalt meg å gjøre/evt. handle? =)

Er veldig interessert i å lære mer om denne kjekke men nokså krevende hobbyen, så da må jeg hente kunnskap fra folk som har vært her tidligere :) Jeg ser at etter jeg har gått over et panel med masse vaskeroser og et par rds så forsvinner ripene i den vinkelen jeg så dem fra før, men om jeg legger ansiktet nesten mot panelet og ser på skrått på det, så kan jeg fortsatt se de, er dette vanlig, eller skal de ikke kunne syns ifra noen vinkler?

Er dette riktig fremgangsmåte:
Først teste produkter og puter sammen på et avdelt panel som har skader/riper for å finne den comboen som tar alt, uten å ta for mye, for så å kjøre denne på hele bilen og så tilslutt gå over alt igjen med polering for å fremheve glans? Kjøre bilen ut for sterk avfetting (Surfex 1:5), avspyling, håndvask, tørk. For å få vekk støv, poleringsrester ect. før LSP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Hei!

Så brutalt som kraftige DA-maskiner jobber med putene vil det bli noe slitasje. Et bedre alternativ på skikkelig hardkjør med grove midler mot grove riper, er roterende maskin. Det sliter mye mindre på putene og er vibrasjonsfritt. Effektiviteten med varmeutvikling på roterende maskin gjør derimot faren for å skade noe, f. eks brenne gjennom lakken, mye større.

Du gjør riktig med ofte rengjøring og hyppig bytte av puter. Putene revner noen ganger og blir ødelagt hvis den sideveis bevegelsen treffer noe. Det skjer lettest hvis putene er brukt en stund og har blitt myke og varme. De groveste putene er mest utsatt.

Når det kommer til spørsmålet om at det tar lang tid å korrigere lakk. JA, det tar lang tid og er et stykke fysisk arbeid.

Du gjør ikke nødvendigvis noe feil siden du må kjøre 2 runder med 5-6 pass for å fjerne swirls og riper. Med erfaring vil maskinbruken bli mer effektiv, men å fjerne riper permanent tar tid. Ikke minst på en rimelig sikker måte med DA-maskin.

Jeg har måttet kjøre 6-7 runder grovpolering med roterende maskin i enkelte tilfeller. Da kan det fort bli 30 timer effektiv maskinkjøring på en bil i E-segmentet. ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar ØHN! :)

Du gjør riktig med ofte rengjøring og hyppig bytte av puter. Putene revner noen ganger og blir ødelagt hvis den sideveis bevegelsen treffer noe. Det skjer lettest hvis putene er brukt en stund og har blitt myke og varme. De groveste putene er mest utsatt. Dette stemmer nok godt! :rolleyes:

... er et stykke fysisk arbeid. OH YES! :eek:

Jeg har måttet kjøre 6-7 runder grovpolering med roterende maskin i enkelte tilfeller. Da kan det fort bli 30 timer effektiv maskinkjøring på en bil i E-segmentet. ;)Såpass, ja det tviler jeg ikke akkurat på!

Tanken har slått meg at DA er konge, les, til sitt bruk, men til de grovere jobbene blir det nok for puslete, blir for mye arbeid for karen, og for mye for putene. Det er ikke rent sjeldent, at de bilene jeg korrigerer har endel rds, og mye swirls, derfor ender det som regel med en 2-steg, grov for å få vekk alt, for så å gå over med finpolering. Kjedelig når en skal stå fort 30 timer med rupes, på noe som kunne tatt 15-20 med en bedre kombinasjon.

Holde Rupes til medium-lette jobber, finpolering og 1-stegs jobber da og heller gå over til roterende som første runde på biler med endel skader, medium riper, dype riper, evt. gå over de stedene rupes ikke tar godt nok med roterende. Hva anbefaler du her da? Hørt mye godt om Flex, men de er dyre osv. Hvordan er den gamle slageren Makita i dagens marked? Som oftest sparer jeg opp og nøyer meg kun med det som er fra øverste hylle, men på dette markedet er jeg ikke så sikker lenger.

Produkt, pads, puter ect.? De fleste compoundsa cutter vel mer en godt nok uansett merke på roterende med grov pute. Men kunne godt tenkt å hatt 1-2 merker å forholde meg til max. Scholl, Menzerna, 3M, valgets kval?

Endret av Retr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye mer menzerna enn scholl, og liker generelt det bedre. Synes FG400 er bedre å jobbe med enn s3gold og støver mindre. Og sf4000 er fenomenal.

Korrigerer bra med Rupes Bigfoot, men en del Volvo har steinhard lakk, siste v40 jeg tok måtte jeg ta noe grovere merker på panser, og etter flere runder groveste kombo på Bigfoot 21, måtte jeg over på roterende. Også her med grov kombo kjørte jeg hardt mange runder med flere pass og høy rpm! Rett og slett sinnsykt hardt å korrigere..

Makita er råbra, personlig synes jeg den er vel stor og klumpete/tung, og foretrekker derfor Flex, faktisk også Rupes sin roterende, som også er billigere enn Flex sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Tusen takk for gode svar ØHN! :)

Tanken har slått meg at DA er konge, les, til sitt bruk, men til de grovere jobbene blir det nok for puslete, blir for mye arbeid for karen, og for mye for putene. Det er ikke rent sjeldent, at de bilene jeg korrigerer har endel rds, og mye swirls, derfor ender det som regel med en 2-steg, grov for å få vekk alt, for så å gå over med finpolering. Kjedelig når en skal stå fort 30 timer med rupes, på noe som kunne tatt 15-20 med en bedre kombinasjon.

Holde Rupes til medium-lette jobber, finpolering og 1-stegs jobber da og heller gå over til roterende som første runde på biler med endel skader, medium riper, dype riper, evt. gå over de stedene rupes ikke tar godt nok med roterende. Hva anbefaler du her da? Hørt mye godt om Flex, men de er dyre osv. Hvordan er den gamle slageren Makita i dagens marked? Som oftest sparer jeg opp og nøyer meg kun med det som er fra øverste hylle, men på dette markedet er jeg ikke så sikker lenger.

Produkt, pads, puter ect.? De fleste compoundsa cutter vel mer en godt nok uansett merke på roterende med grov pute. Men kunne godt tenkt å hatt 1-2 merker å forholde meg til max. Scholl, Menzerna, 3M, valgets kval?

Ruper og FlexDA er ganske likeverdig i korrigeringsevne. Jeg får marginalt bedre korrigering med Rupes 21 enn FlexDA på større flater. I dype kurver derimot fungerer FlexDA best.

Roterende er noe mer effektiv enn disse kraftige DA-maskinene, men forskjellen er ikke så stor. Med riktig teknikk og bytte av pute for hvert panel, med DA, får man rimelig raskt til en fin korrigering.

Roterende krever langt mer av brukeren for et pent resultat og stundom opplever man å skade bilen med slik maskin. En slik maskin har derfor ikke bare fordeler.

Våtsliping med maskin er det alternativet som gir kjappest ripefjerning. I de fleste tilfeller blir det overkill. Viktig å ikke glemme at mest mulig lakk bør bli igjen på bilen for å beskytte karosseriet. Ikke noe selvsagt at det er fornuftig å fjerne alle riper helt på en bruksbil. ;)

Jeg har Makita roterende, Rupes DA maskiner og flere FlexDA. Roterende blir lite brukt, til tross for at Makitaen er en god maskin.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så god respons på kort tid! Her var det nye ting å lære:) Får fortsette med Rupes 15 DA en stund til, så kan jeg heller supplere med noe kraftigere alà roterende etterhvert.

Men å bytte produkt og/eller puter kan kanskje være en ting som fungerer også på maskinen jeg allerede har eller? Menzerna høres gøy ut, uber puter til dette da eller kun rupes puter på den maskinen, med tanke på varmegang og lufting?

Endret av Retr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg bruker mye Menzerna / Uber på min LHR15. Helt konge kombo.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

Har selv kjørt med Menzerna og en Krauss 500w. Fikk tatt rimelig mye av riper og slikt da jeg kjørte med oransje pads og pf2500 som en-stegs jobb. De gangene jeg har gjort det har dessverre kunne blitt plassert i kattepolerings-kategorien ved siden av kattevask.

Har fått anslaget på en Rupes Duetto med masse midler, så jeg gleder meg som en unge til pakken er framme i hus ;)

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

På hard lakk er det roterende som gjelder. På den siste jobben jeg tok som faktisk er en Volvo med hard lakk prøvde jeg flere ganger med min Rupes DA maskin uten at denne tok nok.

Er du ute etter et produkt med god cut så kan jeg anbefale grønn 3M.

Ta gjerne en titt i S&S tråden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Makita roterende, Rupes DA maskiner og flere FlexDA. Roterende blir lite brukt, til tross for at Makitaen er en god maskin.

Dette har gått i bølgedaler hos meg faktisk. :)

Begynte med roterende, fikk deretter en aha-opplevelse av Flex DA. Deretter brukte jeg mest Rupes DA en periode, nå er det ikke en jobb jeg gjør uten å bruke roterende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad i ting fra samme land som vant VM, så det blir fort en Flex som roterende tror jeg. Er nok mye å hente på at maskinen er lettere og smekkere som dere sier, og den leverer vel også samme kraft som de større maskinene som makita, dewalt ect.? Vil slippe å måtte oppgradere noe særlig av maskiner, da det fort blir dyrt.

Swirls og miniriper går vel greit med DA maskin da, men er det direkte korrigering må en frem med roterende. Veldig greit i grunn, med tanke på at det virker som at alle putene untatt "rubbing" putene til Rupes tåler bil etter bil, så da kan jo en jo vente med DA til en er ferdig med korrigering for å ta finpoleringen og evt. rette opp i kjørespor osv. Apropo kjørespor, er det slik at disse kommer nesten uansett med grove komboer på roterende, men går en over 2-3 pass med finpolering med roterende eller DA etterpå så er kjørespor 100% borte samt microriper? (Unntak finnes sikkert, men sånn generelt)

Noen som har klart å slite ut puter på roterende, eller er denne bevegelsen mye snillere mot putene? Ser det finnes så mangt, men om jeg holder meg til Uber puter så skal jeg kunne rette opp i alt som jeg støter på? Syntes denne gule rubbingputa til Uber var ganske så lik på den gule til rupes som forøvrig er finpolering :P Spiderpad, ull, waffel, neo for å nevne noen, ikke lett å bli klok på. Skal holde på med dette en stund, så derfor jeg spør, slik at jeg slipper å havne i en situasjon med puter som ikke biter/biter for mye.

Har også tenkt litt på slipemaskin og en mindre maskin for å komme til på de små plassene og i dype buer ect. Er vel strengt tatt ikke slik at en skal være så standhaftig å tro at en kun skal klare og utrette alt med en poleringsmaskin, noen skader er vel såpass ille at en ikke kommer utenom sliping og i noen tilfeller flekking eller omlakkering. Er det noe å anbefale her, kanskje en maskin der en både kan slipe og også ha på puter for å polere de trange plassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FlexDA er ikke noe nevneverdig poeng dersom du allerede har Rupes LHR15. De er maskiner i samme kategori.

Det er heller ingen problem å korrigere mye med DA, ta for eksempel en titt på BMW S&S i signaturen min, så ser du hva en DA maskin klarer, og det på typisk "hard lakk"

FlexDA kan trygt anbefales, men det er en maskin i samme klasse som nevnte Rupes 15/21 DA, og det et ikke noe spesielt forskjell på disse i korrigeringsevne og bruk - annet enn at noen foretrekker Flex med tvungen rotasjon, men andre foretrekker Rupes med større utkast og fri rotasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Rupes mini er et must have sammen med den andre maskinen du måtte velge :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ny DA nei, men tenker på Flex Roterende:)

Kan mini brukes som slipemaskin? Mini er veldig fristende :P

Endret av Retr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Skal du ha slipemaskin så er det duetto som er tingen sånn sett. Samme maskin som mini i utforming, men tar 130mm (evt 100 på uber osv.) pads.

Endret av Vårhus

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...