Hyperd

Polering for første gang

Dette er en post myntet på deg som skal i gang med polering for første gang.

Dette er ikke en guide men en oppsummering av noen av erfaringene jeg har gjort meg.

Det første det du bør ha lest/lært er skikkelig bilvask.

En nyttig link på veien: http://www.detailersclub.no/forum/topic/33-ny-mht-bilpleie/

Sørg for at du har gjort dette mange ganger før du går videre til polering.

Jeg har vært "medlem" på forumet i vel et år og vasket bilen DCN style, samt spurt utrolig mye spørsmål for å lære mest mulig. Det finnes veldig god kunnskap på dette forumet, både i eksisterende poster og i hodet på de andre medlemmene. Stor takk til alle sammen, det er sjelden jeg har sett en slik samling av kompetanse OG hjelpsomhet.

Du bør også ha lest guiden for polering med oscillerende:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/285-guide-til-da-maskinpolering/

Helst også sett litt videoer:

http://scandicshine.no/blog/maskinpolering-for-nybegynner/

Les også gjennomsyn god del av shine&show trådene. Her er det masse gode bilder, råd og motivasjon å få! Men ikke legg listen etter de beste her. Jeg ville ha et likt resultat som proffene, men innså tilslutt at dette kommer med erfaring og "touch". Jeg ble godt fornøyd med resultatet, men hadde en sliten bil som utgangspunkt og fikk ikke vekk alle RDSene (random deep scratch).

Jeg skal ikke gå inn så mye på produkter, men må si at det er ekstremt viktig å ha alle tingene som det blir anbefalt. Det er en grunn til at det blir anbefalt av medlemmene, det er av erfaring, noe jeg også lærte her.

Når du starter må du ha klart:

Tid:

Du må ha mulighet til å jobbe på bilen uten at den blir brukt. Jeg hadde sendt av gårde kona og ungene i tre dager, og brukte ca 20 effektive timer på dette. Mye tid går med på forberedelser.

Hvis kona/kjæresten evnt. andre skal bruke bilen/ har andre forventninger til hva du skal gjøre - da bør du planlegge annerledes, eller blir dette kun en øvelse i frustrasjon.

Plass:

Jeg sto ute hele tiden, og hadde heldigvis godt vær nesten hele veien. Men på grunn av støv/pollenvarsel ble det noen ekstra runder med vask (og tiden går...) for å være sikker på at det ble blank bil og ikke mere striper i stedet. Aller helst skulle jeg hatt bilen i garasje hele tiden, anbefaler dette hvis du har mulighet.

Jeg måtte flytte bilen for ikke å ha bilen i solen mens jeg holdt på også.

Til vask og forberedelse:

-Bøtte med grittguard

-Vaskesvamp eller mitt.

-bilshampo uten voks.

-Høytrykkspyler (ja du må ha dette, jeg levde i et år uten, men for polering med den mengde støv man får som nybegynner så MÅ du ha en HT)

-Tørkehåndklær (jeg hadde to, og vasket bilen åtte ganger i prosessen, dette var et av de områdene jeg skulle ønske at jeg hadde flere av. Både vaskemaskin og tørketrommelen gitt parralellt med prosessen (enda en grunn til at jeg er glad jeg var alene i helgen))

-Prickbort (eller tilsvarende) for å fjerne tjære og asfalt

-Surfex HD (eller tilsvarende) denne er brukt både til å fjerne trafikkfilm, men også for å vaske vekk poleringsstøv og oljer.

-Korrosol/iron X - denne fjerner metallpartikkler i lakken. Den er dyr, men jeg er veldig glad for at jeg har brukt den. Du kan erstatte dette med ekstra claying, men claying er allerede tungt nok for min del.

-foamlance. Denne brukes til å legge skum over bilen. Se forøvrig kommentar om høytrykkspyler.

-Autofoam (eller tilsvarende) brukes som såpe i foamlancen.

Clay - du må ha clay for å sørge for at lakken er helt ren før polering.

-Vann, kanskje litt selvsagt, men det går en del av dette :)

Jeg går ikke inn på vaskerutinen - se guiden over, men det ble mange vask, så sørg for at dette er lett å få gjennomført.

Til polering:

-Poleringsmaskin, helst oscillerende, såkalt DA maskin hvis du aldri har gjort dette før. Det er selvfølgelig mulig å gjøre for hånd (og jeg gjorde dette under dårhåndtakene) men jeg ville heller hoppet over dette steget hvis jeg kun skulle gjort det for hånd. Jeg prøvde tidligere med GTechnique's håndpoleringspakke som har P1 og egen poelringspad for håndpolering, og selv om denne er svært god så er det ikke i nærheten av hva du får til med maskin. Jeg ville ikke fått til bilen for hånd med så sliten lakk jeg hadde.

-Maskeringstape, til å beskytte områder som ikke skal poleres(mer om det senere). I tillegg kan man bruke dette til å lage 50-50 øvelser hvor du polerer en side og ser hvordan resultatet blir opp mot hvordan det var før.

-Poleringspads. Her er det veldig viktig å ha nok, og i forskjellige størrelser. Her bør du planlegge godt hva du trenger og hvordan du skal gjøre det. Har du valgt en stegs prosess så sørg for å ha nok pads (minimum 4 av denne padden) i tillegg vil jeg anbefale å ha ihvertfall minimum 1 av de andre typene slik at du kanenten rette opp grovere striper eller finere steg i tillegg etter behov. Jeg hadde altfor få pads og endte opp med å vaske pads veldig ofte for å komme i mål.

-poleringsmiddel, du må ha en flaske med dette i forhold til hvilke steg du hadde planlagt. Jeg hadde og brukte alle tre fra menzerna i bilnerdens poleringspakke.

-bakplater til maskinen som padsene festes til. Jeg hadde kjøpt en del ekstra pads som jeg skulle bruke på små områder. Men dessverre hadde jeg ikke bakplate til dette. Jeg fikk heller ikke tak i dette på bilextra. Ikke gå i fellen altså, men sikre deg i god tid at du har nok pads, og riktige bakplater!

-mikrofiber for avbuffing. Her må du også ha nok. Sørg for at dette er riktig type. Jeg hadde tolv stykker, og jeg brukte ihvertfall 7 av disse. Avbuffingen bør utrolig fin del av arbeidet på grunn av klutene. Spesielt når man ser hvor fint resultatet ble. Det gjorde også jobben mye lettere med alt støvet som samlet seg.

-børste. Dette kom som en overraskelse for meg i prosessen, og med god hjelp fra medlemmene da jeg postet et par bilder fra kombotestingen. Denne brukes til å børste padsene mellom poleringene. Bruk neglebørste eller tannkost, anbefaler ikke å pusse tennene med denne etterpå.

- zalo og spruteflaske. Jeg brukte dette med hell for å vaske padsene. Jeg hadde en liten dæsj zalo i en tom spruteflaske og fylte på vann. Dette gjorde det veldig lett å vaske padsene mellom poleriengene i vasken.

- vaskemaskin tilgjengelig (vasking av pads og mikrofiber), ikke like viktig hvis du har nok av tingene over.

- jekk. Dette gjør det lettere å ta sidene på bilen hvis du får den opp litt. Det gjør det lettere å arbeide også.

- krakk. Jeg har en ståkrakk fra ikea som var fin å sitte på når jeg skulle ta dørene og fin å stå på når jeg skulle ta taket. Link: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80159519/

- støvmaske. Dette kjøpte jeg en hel kartong på apoteket (type blå med strikk) i forbindelse med oppussning. Da jeg våknet dagen etter første polering og lungene surklet og pep så var det bare å få det på i resten av prosessen (se Støv under).

- hørselsvern. Smart, da blir du ikke så sliten av all lyden. Greit å ha hørsel når man blir gammel også.

- drikke og mat. Sørg for at det er klart slik at du ikke må kjøre å hente dette. Sørg også for å spise og drikke slikt du ikke går "sur".

PAuse: upehuzaz.jpg2amugedu.jpg

(DCN pizzaen)

Dette skal være en koselig øvelse.

- brødpose, type ren - se ØHN-style under.

- forlengelsesledning, selv om ledningen er lang på maskinen bør du ha en forlengelsesledning slik at du kan bevege deg rundt bilen. Når den er klar for polering bør du flytte minst mulig på bilen.

Beskyttelse:

Etter at du har gjort hele jobben med polering bør du også legge på en beskyttelse av bilen.

- Enten voks eller coating, avhengig av preferanse (jeg la collinite 915)

- påføringspad (eller tilsvarende hvis du har valgt coating, da må du kanskje ha andre ting i tillegg, sjekk i god tid før jobben).

- Mikrofiber for å buffe vekk overflødig voks eller coating.

Før du starter:

Sørg for at du har vasket og tørket bilen DCN style. Den skal være helt ren og glatt, inklusiv clayet

Sjekk at bilen er ren og glatt ØHNstyle:

yty5a3e4.jpg

Legg frem alt slik at du slipper å løpe for å hente ting.

Lag en "skitten" side. Hvis noe går i bakken, eller er "oppbrukt" så legg det bort der for vask. Ta en runde med dette når du ser at det begynner å bli mye på dette. Det ble mange runder på meg på dette siden jeg hadde så få pads.

Skru av skiltene, disse er bare i veien.

Hvis du har så kan du måle lakktykkelse med lakkmåler. Jeg har ikke det, og med DA maskin så er jeg ikke redd for å brenne lakken.

Masker alle steder som ikke skal ha poleringsmiddel på seg, og håndtakene på dørene slik at du ikke ødelegger disse.

uvyqu4y5.jpgebypapar.jpg

Jeg endte opp med å maskere flere ganger da jeg endte opp med å vaske bilen flere ganger (mellom grovt og fint steg, og hver dag jeg startet opp). Til slutt endte jeg opp med ikke å maskere noe. Det var egentlig greit, med unntak av dørhåndtakene, hvor jeg var litt uheldig på det ene.

Hvis du har tenkt å kjøre roterende maskin så MÅ du måle lakktykkelse og maskere som nybegynner!

Polering - endelig!

Selve poleringen er gøy. Du tar tre til fire dæsjer, størrelse ert, på poleringspadden. Så sett padden på området du skal polere. Jeg trykket den litt rundt på forskjellige steder for å fordele før jeg startet. Hold alltid padden inntil bilen mens maskinen går! Jeg startet den aldri uten at den var inntil, men 2-3 ganger tok jeg padden vekk fra bilen mens maskinen gikk. Det er ikke noe gøy å buffe av poleringsmiddel du har sprutet over hele bilen.

Sjekk, hver gang, at du starter maskinen på laveste turtall (1) og begynn å fordel poleringen utover området du skal polere. Jeg valgte ca et halvt panel hver gang med unntak av panser (1/3 del hver gang) og tak (1/4 del hver gang). Fordel som sagt poleringsmiddelet uten noe særlig press. Øk så hastigheten (avhengig av hvilke type kombo du kjører (grov full hastighet, fin ikke full, men høyere hastighet) og legg press på maskinen (grov ca 15 kilo, finere - mindre). Beveg maskinen ca 1 cm hvert sekund, pass på at padden går rundt hele tiden! Beveg maskinen rundt på området du har fordelt poleringsmiddelet. Gå rundt 3-5 ganger på dette området med press. Avslutt med litt lettere press. Husk å slå av maskinenmens padden er i kontakt med panelet! Så buffer du av og nyter synet av hvor flott det er blitt!

Jeg kjørte en to stegs jobb - det betyr at jeg kjørte først en gang over hele bilen med en grov pute og grovt poleringsmiddel - vasket av bilen og så Giske jeg over hele blind med fin pute og fint poleringsmiddel. Jeg kunne kanskje klart meg med en et stegs jobb hvor jeg kun hadde kjørt med en medium pute og medium poleringsmiddel.

Mellom hver gang du polerer på et panel må du børste av padden. I tillegg må du bytte pad mellom hvert panel.

Padsene skal ikke se slik ut:

3eba9e9y.jpg

(den gule er brukt for mye)

Jeg hadde som sagt kun to pads på hvert steg, så i realiteten ble det mye vasking av pads på meg for å komme rundt alle panelene.

Når du har tatt hele bilen så er du klar for vask av bilen igjen. Dette for å fjerne olje og poleringsstøv (se Støv under) Du vil se at vannet nå ligger helt flatt på bilen.

Etter tørk av bilen så bør du legge beskyttelse før du begynner å bruke bilen. Dette for å ta vare på alt det fine arbeidet ditt.

I alle tråder jeg leser så virker poleringssteget så lett, men det tar tid! Vær tålmodig. I tillegg må du ikke bli overveldet over alle de flotte resultatene du ser andre får. Det kommer med øvelse (trøster jeg meg selv med). Ikke legg listen for høyt. Det blir fint uansett selv om ikke alle striper blir borte.

Vask av pads:

Jeg vasket padsene ved å sprute med zalo-spruteflasken på padden, og gned så padden med hendene under rennende vann.

9uha6a9a.jpg

Slik fikk jeg både renset padden for poleringsmiddel og kjølt den ned. Så klemte jeg vannet ut av den. Gikk utenfor og ristet padden ( fikk ut meste parten av vannet) og så kjørte padden uten poleringsmiddel på laveste hastighet i god avstand av bilen. Økte så til full hastighet etterpå. Dette fikk alt vannet ut av padden uten å ødelegge den.

Jeg vasket padsene uten vaskemiddel (litt zalo på de) i vaskemaskinen hver kveld.

Støv!

Til slutt mitt store problem. Jeg fikk masse støv fra poleringen, jeg brukte menzerna sine produkter og uber pads. Jeg fikk spesielt mye støv på fin steget (blå uber, 4000) når jeg slapp opp presset. Dette støvet samlet seg på bilen og måtte buffes av. Enkelte steder fikk jeg det ikke med meg og selv med grundige vask mellom grov og fin steget, og etter fin steget så klarte jeg fremdeles å legge voks over poleringsstøv. Komgjerne med råd til hvordan man kan unngå støv da dette gjør jobben vanskeligere enn den burde være. Min teori er at jeg bruker for mye poleringsmiddel på padden.

Til slutt et bilde av resultatet:

etezeqy4.jpg

Lykke til til deg som skal gå i gang for første gang!

Takk til hmsilset, knutis, christer, polishduden, ØHN, johnsen90, dejaytid og alle andre som tålmodig har hjulpet med mange gode svar underveis! Håper denne posten kan være til hjelp for andre som skal til å polere.

Endret av Hyperd
23

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der får du cred for, for ei liste! Den var nok ikke skrevet på 5 minutter? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser som en av de som sa at jeg ikke kom til å bli så aktiv på forumet, at du er veldig lærevillig oog at du virkelig har potensiale mtp interessen din :) Det er mye jeg kan rette på her.F.eks trenger du ikke ha lakkdybdemåler mer for roterende enn for DA.det kommer an på komboer av produkt og pads også.Men kestrel DA og flex roterende er uansett en stor forskjell.Flex Da og roterende er bare en litt stor forskjell ;) Tvunen rotasjon på DA har en god del å si er min mening etter noen hundre biler. Med din interesse er du velkommen hit med en hvilken som helst bil :) Gratis! Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten også tipse om at jeg kjører de fleste putene mine tørre slik som du gjør. Med unntak av de groveste, f.eks gul uber. Der løsna borrelåsen fra liminga første gangen da padden blir såpass tung av vann :) På alle andre puter maskintørker jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat det jeg var på utkikk etter! Er i samme bås, holder på å lære å få til dette med korrigering/polering, med maskin, puter, produkter, dype riper/lette riper, osv osv. Kanon gjennomgang, den setter jeg pris på, takk! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive