Gå til innhold

Enda et spørsmål vedrørende slitte lykter


HanDerre

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Jeg har aldri brukt spesielle lyktefikseprodukter, jeg bare kjører på med vanlig grov- og finpolish, etterfulgt av voks. For seriøst oksiderte lykter sliper jeg med sandpapir først før jeg polerer. Sliper man for mye bør man slipe enda litt mer og så lakkere lykten opp igjen med klarlakk for lykter.

TIlbake til settet du linker til - jeg kan vanskelig forestille meg at det er spesielt annerledes enn å polere lyktene med vanlig polish, men hvis man ikke har poleringsmaskin(er), pads og polish kan absolutt et slikt sett være noe.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hadde ikke sjans til å se hele :P

Jeg liker ikke å slipe lykter hvis jeg ikke må, siden det som regel fører til at man går gjennom klarlakken på lyktene veldig raskt, og da er det plutselig en 5-600 kroner i primer og lakk man ikke hadde sett for seg å bruke. Derfor polerer jeg bare lyktene med vanlig polish hvis de bare er ripete, det er som regel trygt og kan gjøres uten å gå gjennom lyktelakken.

Hvis lyktene er gule av oksidasjon må de slipes, og da må/bør de lakkeres etterpå.

Og nå skal jeg se videoen. :P


Okei, nå har jeg sett videoen og vet hva vi snakker om :P

Det der ser ut som et veldig okei sett, siden man faktisk får med alt man trenger. Hvis det er fornuftig priset kan det lønne seg å kjøpe det fremfor å kjøpe en boks silikonfjerner, primer og klarlakk for lykter hos f.eks. Mekonomen/Lakkspesialisten.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er omtrent 50/50 om man går gjennom klarlakken eller ikke.

På en Passat gikk jeg gjennom, på den neste gjorde jeg det ikke. Samme årsmodell.

På en Mercedes gikk jeg gjennom, på den neste ikke. Begge var samme karosseri, men trolig noen år imellom.

Lyktene på en A6 vi slipte ned for 2 år siden, er like strøkne i dag som da. Jeg tror skrekken for manglende klarlakk er litt overdreven, JA plasten vil gulne over tid, men om det holder i 5år kan man like gjerne slipe lyktene igjen da.

Edit:

Jeg syns også for øvrig at settet til 3M er litt dumt, da 500 korning har vist seg å være litt vel grovt. Jeg får samme resultat på lyktene ved å begynne på 800 korning, men det er vesentlig lettere å bli kvitt slipesporene igjen.

Kjører normalt 800-1200-1500 før jeg polerer opp med S3gold på lilla Scholl pad.

Kjører alt på roterende Rupes. Har også prøvd å bruke drill, syns det ble tungvint og så tappet jeg batteriet på 2 lykter.

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

http://www.hagmans.se/no/Produkter/Spray/Spraymax/0684099

Så og si identisk produkt.
Har bestilt opp 4 ny sett til butikken, så om du ønsker så kan jeg sende til deg straks jeg har fått de inn.
Dette er ikke vanlig hyllevare hos bilrekvisita-butikkene.

Skal lage en "how-to" video når jeg har tid.


Min erfaring er at det er omtrent 50/50 om man går gjennom klarlakken eller ikke.
På en Passat gikk jeg gjennom, på den neste gjorde jeg det ikke. Samme årsmodell.
På en Mercedes gikk jeg gjennom, på den neste ikke. Begge var samme karosseri, men trolig noen år imellom.

Lyktene på en A6 vi slipte ned for 2 år siden, er like strøkne i dag som da. Jeg tror skrekken for manglende klarlakk er litt overdreven, JA plasten vil gulne over tid, men om det holder i 5år kan man like gjerne slipe lyktene igjen da.

Har selv hatt inne flere biler hvor eieren har gjort dette selv, slipt ned og polert opp igjen, hvor selve plasten så har krakkelert..
Da er det ingenting som kan redde denne igjen og det er 2-er feil på eugodkjenningen, så i praksis er eneste redning nye lykter.

Dersom man er av typen som ofte behandler lyktene med voks/sealer så vil det kunne holde en god stund.
Men det er jo slett ikke alle som gjør det..
Den UV-beskyttende lakken på frontlyktene er der av gode grunner :)

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett lykter der plasten har krakkelert uten at noen har vært borti lyktene. :)

Så det tror jeg like gjerne kan skyldes produsenten. Saab skyldte på sterke avfettinger når de slet med sprekker i lyktene på 9-3 husker jeg.

Jeg tviler ikke på at lakken er der av en god grunn, men om bilen er 10år gammel og du allerede har fått en 2'er feil, og en sliping av lyktene gjør at de holder 10år til før du får neste 2'er feil, da syns jeg egentlig de har gjort jobben sin. :)

Linken funker ikke forresten, tror den siden er litt ekkel å linke til. Edit: Funker nå. :)

Jeg ser min lokale lakkleverandør også har disse, kanskje jeg skulle kjøpt et sett og prøvd.

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

9-5 har også samme problem, har tatt flere av disse.
Det er klart at lyktene kan krakkelere før man har slipt dersom uv-beskyttelsen allerede har vært borte.
Men har selv syndet for noen år tilbake på min fars bil (før jeg visste alt jeg vet i dag om lykter,Saab 9-5, surprise) hvor de i utgangspunktet kun var gule og matte. Etter sliping og polering var de strøkne, men 2 år etter hadde de begynt å krakkelere.

Som du sier er det vel verd et forsøk om man allerede har "ødelagte" lykter, kan jo ikke gjøre det verre ;)
Men jeg liker at ting holder når man først har brukt et par timer på jobben, så anbefaler ny lakk.
Det er jo litt bedre for den som evt skal overta bilen etter deg også, at de ikke begynner å brytes ned et år etter de kjøpte bilen fordi de ikke har samme behandlingsrutiner som DCN-medlemmer :D


Hmm.. lenken fungerer fint hos meg..

http://www.hagmans.se/no/Produkter/Spray/Spraymax/0684099

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Min brors Passat har sprekker i lykteglassene, men etter å ha slipt bort oksidering og drit fra glassene var det åpenbart at det ikke var mye klarlakk igjen der. Jeg begynte på P400, mener jeg, og gikk stegene via 600-800-1200-1500 før jeg avsluttet med P2000 på maskin etterfulgt av polering. De skulle helt klart hatt seg et lag klarlakk, men så bestilte jeg jo nye lykter og deretter nye lykteglass, så når de klare lykteglassene kommer flytter jeg de ribbede over på originallyktene, de klare på retrofitlyktene og kaster de originale glassene. :)


Den bilen er så inngrodd møkkete at man skulle tro den aldri hadde sett annet vann enn regnvann, så det er ikke sterk avfetting som har forårsaket problemet, hvertfall. Krakeleringen kommer også innenfra, så det er vel kombinasjon av varme fra pærene og små lyktehus uten særlig gode kjøleegenskaper som må ta skylden...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...