MonkeyMadness

Må noe gjøres mellom claying og lakkorrigering?

Heisann!

Første post på forumet her!

Er fullstendig bitt av detalingbasillen, fantastisk morsom hobby!

Så da fyrer jeg bare løst med mitt første (og garantert ikke siste) spørsmål til dere.

Etter at bilen er grundig vasket og clayet, er det noe som er anbefalt eller må gjøres før jeg setter igang med lakkorreksjon med f.eks. Scholl S03+ og Scholl S40?

Og er det nødvendig med en lakkforsegling hvis man har tenkt å vokse bilen? Dette er sikkert et spørsmål som kan starte en eviglang diskusjon, men lurer bare på om det er et MUST, eller om det fint kan hoppes over?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen.

Etter at bilen er vasket godt kan du begynne å maskinpolere ja.

Man trenger ikke å legge lakkforsegling før en evt voks nei.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt og greit svar, mange takk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter clay er det tørking av bil,måle dybde på lakk om du har måler og maskering av de delene du ikke vil komme borti med pad :) Maskering av rails,dørhåndtak,gummilister og overganger fra lakkert metall til lakkert plast.Såå kan du sette i gang med maskinpoleringa. Ps: når en blir litt dreven kan en kutte ut maskering av enkelte deler om det ikke er veldig grov kombo som skal brukes.eneste plassen jeg maskerer på min egen bil nå, er dørhåndtak.Er så irriterende å brenne lakken på de ;)

Nei du trenger ikke legge lakkforsegling før voks.Har du en god voks så holder beskyttelsen lett 6-12 måneder med riktig vask.

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter clay er det tørking av bil,måle dybde på lakk om du har måler og maskering av de delene du ikke vil komme borti med pad :) Maskering av rails,dørhåndtak,gummilister og overganger fra lakkert metall til lakkert plast.Såå kan du sette i gang med maskinpoleringa. Ps: når en blir litt dreven kan en kutte ut maskering av enkelte deler om det ikke er veldig grov kombo som skal brukes.eneste plassen jeg maskerer på min egen bil nå, er dørhåndtak.Er så irriterende å brenne lakken på de ;)

Nei du trenger ikke legge lakkforsegling før voks.Har du en god voks så holder beskyttelsen lett 6-12 måneder med riktig vask.

Takk for svar!

Er det stor forskjell på lakkert metall og lakkert plast mtp fremgangsmåte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremgangsmåten er mye det samme for lakkert metall og lakkert plast. Eneste er at man bør være mer forsiktig på plast da det ikke liker varme på samme måte som metall. På lakkert metall, meste parten av bilen kjører man jo gjerne grovt, mye press og fart for å få polisheb til å jobbe raskere. Gjør man det helt likt på plastikk vil man lettere brenne lakken/plastikken da underlaget ikke klarer å fordele varmen på samme måte. Med en god DA maskin og litt mere tålmodighet blir det bra uten fare for å ødelegge så lenge man tar litt pauser og ikke presser hardt.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremgangsmåten er mye det samme for lakkert metall og lakkert plast. Eneste er at man bør være mer forsiktig på plast da det ikke liker varme på samme måte som metall. På lakkert metall, meste parten av bilen kjører man jo gjerne grovt, mye press og fart for å få polisheb til å jobbe raskere. Gjør man det helt likt på plastikk vil man lettere brenne lakken/plastikken da underlaget ikke klarer å fordele varmen på samme måte. Med en god DA maskin og litt mere tålmodighet blir det bra uten fare for å ødelegge så lenge man tar litt pauser og ikke presser hardt.

Takk for det. Easy does it med andre ord.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive