Gå til innhold

Garanti/reklamasjon OZ felger


villans

Recommended Posts

Det som ville vært interessant å vite er jo selvsagt hva de mener som korrekte felgprodukter..

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen bilder av de aktuelle skadene på felgene dine å vise oss? Greit å vite hva importøren mener felgvaskproduktene er skyld i, for det høres noe suspekt ut fra deres side i mine øyne..Spesielt siden du nevner at kun Swissvax produkter har blitt brukt - det er vel ingenting der som "river i lakken" for å si det sånn? Er vel mer på den milde skalaen alt derfra?

Uansett så blir det ord mot ord, selv om de gir ut en liste av produkter og man følger den til punkt og prikke - så kan de enda påstå at man ikke har gjort det - da ingen kan bevise verken for eller mot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har jo brukt felgrens med syre i alle år, og man trenger vel strengt tatt bare et lite hakk eller steinsprang i felgen for å starte "prosessen". Det blir vel nesten umulig å bevise noe den ene eller andre veien med såpass mange variabler, og det er de nok veldig klar over, og ikke minst gjemmer de seg bak det så godt de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Slik så de sorte mine ut også etter noen år.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Har du gjort de oppmerksomme på denne tråden? Hva med å kontakte Autofil osv og virkelig spre ryktet om enestående kvalitet?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk mine Oz felger her for noen dager siden fulgte det med en slags håndbok der det står om vask og vedlikehold...vasking av felg anbefalles med svamp og bilsåpe..de fraråder felgbørste.Det stod også at man kunne bruke felgspray uten syre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har jeg også opplevd, og hørt om flere som har slike problemer med OZ felger.

Skal ikke påstå at andre merker er bedre/dårligere, men etter å hørt og opplevd slikt kun med OZ, så skal jeg ikke ha det igjen.

Opplevd at lakken posnet rundt monteringskanten mot dekket, slik at det ble luftlekkasje også, et område som ikke er særlig utsatt for ytre påvirkning - annet enn dekket i seg selv, som jo felgen er laget for.

Dette skjedde med hele felgsettet faktisk..

Når i tillegg man hører at OZ ikke har lyst å ordne opp, så er det ikke noe jeg anbefaler hvertfall.

Ironisk nok har jeg nesten alltid flere steinspranger og små lakkskader på bilen i frontfanger/panser enn felger, men har aldri opplevd slike flasseskader på annet enn OZ felger enn så lenge.

Hvordan kan forresten OZ bevise hvilke produkter du har brukt som har svekket lakken? Kan de virkelig bare spy ut en påstand og så godtas det av alle instanser uten noen mulighet til å bevise/motbevise dette heller?

I smell bullshit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av lokal dekkforhandler når jeg kjøpte nybil at ingen av felgene han kunne selge meg er like gode kvalitet som originalfelger. Men jeg kunne få felger mye billigere. Originalfelgene har garantert rent metall og dobbelt så tykk lakk.

Videre nevnte han at originalfelger var de eneste felgen som garantert var avmagnetisert (?), slik at lakken ikke vil kunne slippe med tiden.

Jeg tror han nevnte at OZ felger var de beste han hadde, men da ble prisen ganske lik original. Med andre ord, man forventer god kvalitet som varer mer enn 5 år!

Ikke vet jeg, men da jeg solgte min 7 år gamle opel, så felgene ut som nye. Og de vasket jeg med syrebasert felgrens fra biltema, når de ble vasket.

Hvilken spesifikke produkter påstår produsenten at felgene ikke tåler, og hva har du benyttet på felgene? Her er det vel produsent som sitter med bevisbyrden? De må jo ha spesifisert ett type produkt felgen ikke tåler. Det kan vel ikkenforventes at du skal lukte hvilken produkter produsent fraråder?

Hvilken krav til informasjon gjelder? Fulgte det med bruksanvisning til felgene, og stod det noe der?

Det er ikke gitt at en "orginalfelg" er bedre enn en uorginal felg. Alt avhenger av aluminiumsblanding, hvordan den er laget/dreid, temperatur ved produksjon osv. Lakk er så forskjellig fra felg til felg at det er utrolig. Enkelte felger har så tynn klarlakk at du håndpolerer det vekk med rimelig mild polish. Mens andre har kanskje tykt lag, men en klarlakk som er litt sprø, og flasser lett ved steinsprut o.l osv osv osv. Utrolig mange orginalfelger som blir kassert her hos meg iløpet av et år, pga dårlig lakk, flassing, dårlig behandlet av eier, fått mye julig, fått lite juling men tålt lite osv osv osv. Skal ikke engasjere meg i selve OZ diskusjonen her. Men dette er på generelt nivå. En får ofte det en betaler for, men ikke alltid det dyreste som er best. Kanskje ikke engang det dyreste som er bra.

Kan og nevne at som oftest så er felger produsert i europa (ikke bare later som de er det) ofte av god kvalitet og har en god klarlakk eller annen finish. Felger produsert i statene ofte litt dårligere, men fortsatt bedre enn det generelle ifra asia. Det er veldig få som produserer felger i europa. OZ har vel få eller ingen i europa lenger. (og begynner å bli noen år siden)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Vet du tilfeldigvis hvor felger fra nissan og skoda kommer fra? :)

Både ja og nei.

Dette varierer fra størrelse, type bil det skal på osv. Men jeg kan si at noen felger (både fra skoda og nissan) har felger levert av Brock (100% produsert i europa) mens andre har ifra samme fabrik som MAK og enkelte vertini ifra asia. Osv osv! De fleste felger har stemplet hvor de er produsert hen. Men dette gjelder ikke alltid orginalfelger. I tillegg har du forskjellig merking. Noe jeg ikke orker å gå innpå pga jeg sitter på jobb :P (http://www.felgimport.no/felgskolen står litt her, i tillegg kan det googles felgmerking så kommer det opp litt forskjellig)

Avslutningsvis vil jeg legge til at hvilke felger som er med eller tilbys med hver enkelt bil har med hvilken avtale bilselger har mtp dekk og felg, hvilken avtale bilimportør har mtp dekk og felg og hvilken avtale bilprodusent har mtp dekk og felg. Du har fit-on-fabric og du har levert hos bilselger. Litt mange faktorer som spiller inn. Sikkert flere her inne som kan mye mer om dette enn meg.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke mange bilfabrikanter son lager sine egne felger, men får de fra underleverandører som lager felger. Så at originalfelger er så mye bedre biter jeg ikke på, det er heller kvaliteten/prisen som avgjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Ford bruker Borbet eller Ronal :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at de fleste felger blir produsert i kina for tiden..selv de kjente merkene.

Veldig mange har flyttet produksjonen til kina og andre asiatiske land med store fabrikker for felger. Men langt ifra alle.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...