D.Mikalsen

S&S - BMW 325d - Black car look!

40 innlegg i emnet

BMW 325d

Detailed by Mikalsen

Fikk denne gangen besøk av en BMW 325d. Bilen hadde 75000 km på telleren og veldig godt holdt. Det ble gjort en lett utvendig jobb, samt en skinnrens og lett vask innvendig.

Fikk kjøre bilen hjem fra jobb som er ca 1 times kjøretur, og du verden for en herlig bil å kjøre. Kort oppsummert: Godkjent senkesett og trolig chippet.

Kan jo også dele at jeg har skrevet under på huskontrakt før jeg begynte på denne jobben onsdagsmorgen når jeg gikk av fra nattarbeid, så får endelig min egen garasje til neste år på Sotra rett utenfor Bergen, 7x7 garasje.

Nok om det, tilbake til jobben:

1-1_zps8e9e9b1f.jpg

Dag 1 - Ankomst, utvendig vask, innvendig vask og skinnrens (6 timers dag):

Skiltplater av og litt ankomst bilder:

DSC_0001_1024x681_zps1ed2aa73.jpg

DSC_0003_1024x681_zps62fb423a.jpg

DSC_0005_1024x681_zps877e50c1.jpg

DSC_0006_1024x681_zps3bf4620f.jpg

DSC_0007_1024x681_zps23450ca1.jpg

DSC_0008_1024x681_zps5c69bf9b.jpg

DSC_0009_1024x681_zps888c977b.jpg

DSC_0011_1024x681_zps35f29198.jpg

DSC_0014_1024x681_zpsac4a7425.jpg

DSC_0015_1024x681_zps8bb2e406.jpg

Plasti dippet (forsiktig med prickborten, har erfart at denne spiser plastidip):

DSC_0016_1024x681_zps7c394264.jpg

DSC_0017_1024x681_zps38c527a3.jpg

Innvendig inspeksjon:

DSC_0018_1024x681_zpsd7cda70a.jpg

DSC_0019_1024x681_zpsa7add6b2.jpg

DSC_0021_1024x681_zps46228b3b.jpg

DSC_0022_1024x681_zpsc2e16cbf.jpg

DSC_0023_1024x681_zps0585fb1a.jpg

DSC_0024_1024x681_zpsb30d0f16.jpg

DSC_0025_1024x681_zpsb1e14058.jpg

DSC_0027_1024x681_zps01c949d1.jpg

Motorrom inspeksjon:

DSC_0029_1024x681_zps6a738a95.jpg

DSC_0030_1024x681_zpse79c891b.jpg

DSC_0031_1024x681_zpsa517eca5.jpg

DSC_0032_1024x681_zpsfc8091b7.jpg

DSC_0033_1024x681_zpsbc74c710.jpg

DSC_0034_1024x681_zps75c3404f.jpg

Vaskefamilien (sett fra høyre: Prickbort - Surfex HD 1:5 med vann - Autofoam - (børster i front) - Iron X - Håndvask med mitt og CG citrus wash and gloss - Clay og CG ecosmart som claylube):

DSC_0036_1024x681_zps4baccc16.jpg

Vi starter først med Prickbort fra vinduer og ned (denne får stå i ca 5-6 min):

DSC_0037_1024x681_zpsca29d630.jpg

Surfex HD 1:5 over prickborten og resten av bilen som ikke ble berørt av prickbort (denne får stå i ca 7-8 min også, før bilen blir toppet med autofoam), så blir litt diverse plasser brushet:

DSC_0038_1024x681_zpse6d73315.jpg

DSC_0039_1024x681_zpsceadfe90.jpg

DSC_0040_1024x681_zps3d8ba14b.jpg

DSC_0042_1024x681_zpsd2062a17.jpg

DSC_0043_1024x681_zpsef05dc8c.jpg

Her var det smalt å komme til:

DSC_0045_1024x681_zps63d53c3b.jpg

DSC_0047_1024x681_zps50f959c4.jpg

DSC_0048_1024x681_zps92267067.jpg

Bilen ble avspylt, og det ble påført Iron X på lakk og felger, samt felgene fikk seg en runde med wheel woolies:

DSC_0049_1024x681_zpsc6d4d68e.jpg

DSC_0051_1024x681_zps26a77ee2.jpg

DSC_0052_1024x681_zps6c560f8c.jpg

DSC_0053_1024x681_zps21561768.jpg

Bilen ble avspylt igjen og det ble gjort klart for berøringsvask:

DSC_0054_1024x681_zpsf9f8f755.jpg

Starter alltid på topp og fortsetter rundt sidene så nederst på bilen til slutt (snur også mitten når halve bilen er tatt):

DSC_0055_1024x681_zpsd466ee69.jpg

DSC_0056_1024x681_zps3c675708.jpg

Bilen ble avspylt og det var tid for clay:

DSC_0058_1024x681_zpse100ae33.jpg

Hele bilen tatt:

DSC_0060_1024x681_zps2a32f051.jpg

Inn til tørk:

DSC_0061_1024x681_zps1c111af8.jpg

Starter med lett innvendig vask med greenclean (1:15 med vann) og microfiber:

DSC_0064_1024x681_zps3d0594f9.jpg

DSC_0065_1024x681_zpsf0d78a1b.jpg

DSC_0067_1024x681_zps3b951281.jpg

DSC_0070_1024x681_zpsdf757d21.jpg

DSC_0072_1024x681_zps6c6cf0b7.jpg

DSC_0074_1024x681_zps192c6611.jpg

DSC_0075_1024x681_zps7ce68e0a.jpg

DSC_0078_1024x681_zps16defb46.jpg

Flytter rattet litt for å komme til:

DSC_0080_1024x681_zps46b7a682.jpg

DSC_0081_1024x681_zps4512a97c.jpg

DSC_0082_1024x681_zpsdba889f1.jpg

DSC_0084_1024x681_zps0f2e698b.jpg

DSC_0087_1024x681_zpsfa54f670.jpg

DSC_0088_1024x681_zps543a4fd0.jpg

DSC_0089_1024x681_zps3b0fbe98.jpg

DSC_0092_1024x681_zps76836177.jpg

Valgte å vaske innvendig rundt dørene for hånd denne gang, var ikke så mye inngrodd drit:

DSC_0093_1024x681_zps6a71ece0.jpg

DSC_0095_1024x681_zps8cbe9af8.jpg

Innvendig ble lett støvsuget (veldig lite drit innvendig) og gjort klar til skinnrens:

DSC_0096_1024x681_zps3dc0e6de.jpg

DSC_0097_1024x681_zps234f2971.jpg

DSC_0100_1024x681_zpsb306374a.jpg

DSC_0104_1024x681_zps33a42487.jpg

DSC_0105_1024x681_zps661adfd9.jpg

DSC_0109_1024x681_zpsf86b18a9.jpg

DSC_0111_1024x681_zpse8d7cd40.jpg

Fant litt i setene:

DSC_0115_1024x681_zps50ed6e86.jpg

Den ble smurt inn med Swissvax Leather Milk som skulle få stå over natten:

DSC_0117_1024x681_zps3c7bea21.jpg

DSC_0120_1024x681_zpsaf52b4f1.jpg

DSC_0123_1024x681_zps1876add8.jpg

DSC_0124_1024x681_zps57381b52.jpg

Dag 2 - Lakkinspeksjon, lakkmålering, kombotesting og korrigering, LSP, detaljearbeid, motorvask for hånd, avbuffing av leather milk og avslutningsbilder. (Lang dag på 14 timer, da var bilen ferdigstilt).

Inspeksjon av lakk, startet med å trille bilen en meter fram til solen som var i garasjeåpningen for å se, kun veldig lette vaskeriper og litt små skjolding:

DSC_0127_1024x681_zps1eb73d3f.jpg

DSC_0128_1024x681_zpsf1f5a5f1.jpg

DSC_0130_1024x681_zps7b88360a.jpg

DSC_0132_1024x681_zpscc55471c.jpg

Tok også en rask kombotesting i solen, kestrel sammen med grønn uber og scholl S30, fungerte meget bra, selvom jeg er en menzerna kar så greit å prøve litt annet innimellom:

DSC_0206_1024x681_zps41ac0d51.jpg

Videre inspeksjon:

DSC_0150_1024x681_zpsc37aa1b1.jpg

DSC_0151_1024x681_zps75ccab1a.jpg

Ferdig maskert, som dere også ser så er ikke arbeidsplassen så stor:

DSC_0185_1024x681_zps33c42a9a.jpg

Lakkmålinger (kalibrerer alltid måleren før en ny bil, har jo skjønt at disse er litt ustabile):

DSC_0187_1024x681_zps93004c1c.jpg

DSC_0188_1024x681_zps708c666d.jpg

DSC_0191_1024x681_zps2333f520.jpg

DSC_0192_1024x681_zps9eff9c5c.jpg

DSC_0194_1024x681_zpsc27f935b.jpg

DSC_0195_1024x681_zps2f8c6593.jpg

DSC_0196_1024x681_zps1a2bb111.jpg

DSC_0197_1024x681_zpsb17bcfaa.jpg

DSC_0198_1024x681_zps251bfbfb.jpg

DSC_0199_1024x681_zps6100eb68.jpg

DSC_0200_1024x681_zps36c46c01.jpg

DSC_0201_1024x681_zps94360037.jpg

DSC_0202_1024x681_zpsba30869c.jpg

DSC_0203_1024x681_zpsc88f5ecd.jpg

Litt bilder under korrigering:

Før:

DSC_0152_1024x681_zpsd2eb9224.jpg

Etter:

DSC_0153_1024x681_zpsc740f7a5.jpg

Før:

DSC_0154_1024x681_zps4e9691b1.jpg

Etter:

DSC_0159_1024x681_zps2bd22c7a.jpg

Litt diverse bilder og forsøk på 50 / 50:

DSC_0208_1024x681_zps68bf37ba.jpg

DSC_0209_1024x681_zps1122b886.jpg

DSC_0210_1024x681_zps427382b2.jpg

DSC_0213_1024x681_zps8e1ded79.jpg

DSC_0216_1024x681_zpseee155e8.jpg

DSC_0219_1024x681_zps47c8eb2c.jpg

DSC_0224_1024x681_zpsfd53abed.jpg

Maskingføreren i fint driv og dyp konsentrasjon:

DSC_0235_1024x681_zpsccabadaf.jpg

Taket, litt vanskelig å se tilstand (dessverre uklart bilde), men var faktisk her det så verst ut av en merkelig grunn:

DSC_0237_1024x681_zps2047988c.jpg

DSC_0240_1024x681_zpsc0046137.jpg

DSC_0241_1024x681_zps0a671b03.jpg

Noe hologrammer fra muligens en tidligere jobb, uvisst årsak, men de gikk vekk, før:

DSC_0249_1024x681_zpse8bee579.jpg

Etter:

DSC_0251_1024x681_zps2c92e637.jpg

Noe preget lykter, disse ble polert opp igjen med Metabo roterende, sammen med orange uber og Menzerna IP 2000, speilhus fikk også samme kombo:

DSC_0253_1024x681_zps506fabb9.jpg

DSC_0254_1024x681_zpsffcb6a76.jpg

Speilhus før (venstre side):

DSC_0149_1024x681_zps9c86c49a.jpg

Speilhus etter (høyre side):

DSC_0271_1024x681_zps12b07ea8.jpg

Avbuffing av leather milk, noen plasser har det trekt inn mer enn andre:

DSC_0273_1024x681_zpscc56d7ab.jpg

DSC_0274_1024x681_zps9c1f0b77.jpg

Ut for nedspyling sammen med menzerna top inspection og Surfex HD 1:5 for å fjerne poleringsstøv og litt rester:

DSC_0276_1024x681_zps306d6f02.jpg

DSC_0275_1024x681_zpsc87968b6.jpg

Sprayet et tynt lag med top inspection over bilen før den ble dynket med Surfex HD og avspylt:

DSC_0277_1024x681_zpsf4235039.jpg

Bilen ble kjørt inn og tørket, så wipedown med CF 02:

DSC_0282_1024x681_zpsc1150cb8.jpg

Tilstanden på lakken var meget, holofritt og blankt, over til rute forsegling med Gtechniq sine produkter, starter først med G4 for å rense rutene, så merker man at rutene blir litt "tørr" og klar for fuktighet etter restene er buffet av, her kommer G5 inn i bildet som får ligge på rutene i ca 10-15 sekunder før det blir tørket av med en våt ren microfiber klut, så buffet over med en tørr klut:

DSC_0283_1024x681_zpsa44d682b.jpg

LSP Swissvax Shield (denne fikk stå ca 3 timer før den ble buffet av mens resten av detaljene ble jobbet med):

DSC_0289_1024x681_zps23a63142.jpg

Valgte denne gang å vaske motorrom for hånd, sammen med greenclean og microfiber kluter, før:

DSC_0290_1024x681_zps8290b045.jpg

Etter vask:

DSC_0292_1024x681_zpse3ca4186.jpg

Etter innsmøring av VRP dressing:

DSC_0295_1024x681_zpsc12ef33e.jpg

Eier ville ha en fin endestuss, jeg jobbet godt inn med de produktene jeg har, startet med autofinesse sin metal polish og avsluttet med kromglans:

DSC_0298_1024x681_zps2001c9b2.jpg

Så i utgangspunktet ikke så gale ut, men ble en tanke bedre:

DSC_0302_1024x681_zps337d62f2.jpg

Dekksider fikk VRP dressing:

DSC_0304_1024x681_zpscb9dfc26.jpg

Så litt merkelig skjolder etter avbuffing av voksen, det var grei temp i garasjen og alt var tilrettelagt for at det ikke skulle være noe problemer. Løsningen ble å buffe hardt og godt:

Så slikt ut:

DSC_0305_1024x681_zps46c4ea09.jpg

DSC_0307_1024x681_zpsccd41649.jpg

Etter hard og god buffing så ble det slikt, en kan jo begynne å lure av og til, det er så spennende dette med bilpleie, støter alltid på utfordringer og noe nytt:

DSC_0308_1024x681_zpsf58c1d0b.jpg

Eier ønsket også noen kule avslutningsbilder, så jeg gjorde et godt forsøk på dette, du verden, solen kom jo også fram denne kvelden etter mye regn midt på dagen.

Det var ingen problem for eier at skiltene vises, avslutningsbilder:

DSC_0316_1024x681_zps64b39ea0.jpg

DSC_0318_1024x681_zps18bef391.jpg

DSC_0319_1024x681_zpsb91187b0.jpg

DSC_0320_1024x681_zps344a8998.jpg

DSC_0323_1024x681_zps9ff632fe.jpg

DSC_0324_1024x681_zpsae0f641d.jpg

DSC_0331_1024x681_zpsf12a8e3b.jpg

DSC_0341_1024x681_zps627b61b8.jpg

DSC_0342_1024x681_zpsbd64db8c.jpg

DSC_0343_1024x681_zps30092807.jpg

DSC_0344_1024x681_zps969c16fa.jpg

DSC_0345_1024x681_zpsf854e06c.jpg

DSC_0349_1024x681_zps98e35707.jpg

DSC_0363_1024x681_zpsca574908.jpg

DSC_0367_1024x681_zpsd79a826d.jpg

DSC_0369_1024x681_zps5be4e307.jpg

DSC_0370_1024x681_zpsc41b2e4d.jpg

DSC_0371_1024x681_zps4309ba60.jpg

DSC_0373_1024x681_zpsc16e7be1.jpg

DSC_0381_1024x681_zpsd47e9b19.jpg

DSC_0382_1024x681_zps1fe255b4.jpg

DSC_0383_1024x681_zpsa13ffbcd.jpg

DSC_0384_1024x681_zpsb00e46fc.jpg

DSC_0388_1024x681_zpsceee6377.jpg

DSC_0390_1024x681_zps336e7cba.jpg

DSC_0398_1024x681_zpsce3915cf.jpg

DSC_0400_1024x681_zpsa31dd34f.jpg

DSC_0405_1024x681_zps9bdf1892.jpg

DSC_0407_1024x681_zpseecbcf77.jpg

DSC_0408_1024x681_zpsc1b033ec.jpg

DSC_0411_1024x681_zps81b4bd77.jpg

DSC_0412_1024x681_zps13bc8214.jpg

DSC_0419_1024x681_zps1c78eb36.jpg

DSC_0425_1024x681_zpsa1c5b065.jpg

DSC_0430_1024x681_zpsad6c12a9.jpg

DSC_0439_1024x681_zpsdb92a63e.jpg

DSC_0433_1024x681_zpsf6b1be2a.jpg

DSC_0435_1024x681_zps7767d6c2.jpg

DSC_0431_1024x681_zpse0e62210.jpg

DSC_0432_1024x681_zpsdd733716.jpg

Produkter som ble brukt:

Vask:

- Prickbort
- Surfex HD
- Autofoam

- Iron X
- CG Citrus wash and gloss
- CG ecosmart + vann (som claylube)
- Clay
- Diverse børster

Polering:

- Menzerna IP 2000 (Frontlyktene og speilhus)
- Scholl S30 (1-stegs komboen)
- DAS-6 Pro

- Metabo roterende
- Menzerna Top Inspection

- CF 02 (wipedown)
- X antall - Microfiber kluter
- 1 stk - Uber orange pute 100mm
- X antall - Uber grønn pute 100mm
- X antall - Uber grønn pute 140mm

Utvendig / innvendig:

- Swissvax Shield - lakk

- Gtechniq G4 og G5 (rute forsegling)
- Autofinesse metal polish

- Z1 kromglans

- Påføringsputer

- Microfiberkluter
- Greenclean
- Swissvax leather cleaning kit
- V.R.P Dressing

(Kan være jeg har glemt noen produkter)

Tidsbruk: 20 timer fordelt over 2 dager

Takk for at du tok deg tid til å se igjennom denne S&S :)

75

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff bil! Godt jobba :thumbup: Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en flott og dokumentert jobb! :) Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett og slett en nydelig jobb, bilder og alt. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig arbeid :) cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobba, og en knall S&S med gode bilder! Cred :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba!

Smellsexy maskin også! :wub:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig utført jobb med mangen fine bilder, godt dokumentert S&S dette :) strøken bil vart det her! :thumbs:

CRED!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent arbeid , og godt doku:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin bil, fine bilder og godt utført jobb.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent resultat,og flotte ferdigbilder :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble kjempe bra dette. Flott med masse bilder.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S på en flott bil.

Når det gjelder lakkmåleren har jeg også sett flere som påstår at denne er ustabil, det jeg ser går igjen er at alle har den innstilt på Zink/Aluminium når man måler på stål, kan det kanskje ha en innvirkning?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike! Jeg likte at alt var svart.... Hmmmm :P cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb og flott bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff bil! Godt jobba :thumbup: Cred!

Takker for det :) Bilen er slett ikke værst!

Nok en flott og dokumentert jobb! :) Cred

Takker så meget :)

Rett og slett en nydelig jobb, bilder og alt. :thumbup:

Takker så meget for det ØHN ;)

Nydelig arbeid :) cred :)

Takker for det :)

Veldig bra jobba, og en knall S&S med gode bilder! Cred :thumbs:

Takker for hyggelig tilbakemelding Alex B)

Godt jobba!

Smellsexy maskin også! :wub:

Takker for det :) Hehe den vekker oppmerksomhet kan man si ;)

Nydelig utført jobb med mangen fine bilder, godt dokumentert S&S dette :) strøken bil vart det her! :thumbs:

CRED!

Takker for hyggelig tilbakemelding S8 B)

Strøkent arbeid , og godt doku:)

Takker så meget for det :)

Fin bil, fine bilder og godt utført jobb.

Takker så meget Roger :)

Strøkent resultat,og flotte ferdigbilder :)

Takker så meget for det Christer R :)

Ble kjempe bra dette. Flott med masse bilder.

Kjekt å høre, takker :)

Flott S&S på en flott bil.

Når det gjelder lakkmåleren har jeg også sett flere som påstår at denne er ustabil, det jeg ser går igjen er at alle har den innstilt på Zink/Aluminium når man måler på stål, kan det kanskje ha en innvirkning?

Takker så meget :) Jeg tenkte først å fremst på at når man har brukt den på en bil eller to, så kan den vise litt feil med tanke på hvor tykk lakken egentlig er, den går ut av nøyaktigheten sin, så har vell lagt inn i rutinen at det er greit å kalibrere denne hver gang før bruk. Man burde jo egentlig forvente litt mer av denne måleren at den kan gå noen biler uten kalibrering å fortsatt være nøyaktig. Men det er jo ikke den mest eksklusive måleren på markedet. Ja det kan ha en innvirkning, helt klart, uten at jeg er noen ekspert på dette området med lakkmålere ;)

Steike! Jeg likte at alt var svart.... Hmmmm :P cred

Hehehe, du som er bmw mann likte vell denne bilen :) Må ikke du få noen ville idèer her ;)

Flott jobb og flott bil!

Takker så meget for det :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehehe, du som er bmw mann likte vell denne bilen :) Må ikke du få noen ville idèer her ;)

Jo det er akkurat det jeg fikk, søren klype nå skal jeg kikke på litt div ;)

Edit, det var dyrt :P

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent jobba :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryddig og raskt jobba! Takk for den detaljerte tråden :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempejobb! Flotte bilder! Stå på :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive