Gå til innhold

Zepticon's Mazda RX-7


Zepticon

Recommended Posts

Zepticon

!! -- Advarsel -- !!

Jeg er aller mest mekaniker, nest mest ricer, nest nest mest bilvasker, og aller minst racebilsjåfør. Denne tråden kommer derfor etter all sansynlighet til å innehold bilder som kan virke støtende for enkelte tynnhudete detailfanatikere.

^_^

Zepticon's Mazda RX-7 - 1994 mod

IMG_3784.jpg

Litt info om bilen:
- Euro spec RX-7 FD, med èn tidligere eier. Han kjøpte den fra Mazda når den var kjørt 6000km, og jeg kjøpte den 40k km senere.
- Registered 10. August 1994, og er FD #19 som forlot Hiroshima dette året, med adresse europa.
- 100% stock utenom felger og eksos. Dette er Remus og BBS, som er rebranded av Postert.
- Km stand når jeg overtok den i Tyskland: 46.300

Planer med eksteriøret:
- Nye felger. Digger BBS-LM og kommer nok til å gå for dette.
- Soting av vinduer
- 99-spec front
- 99-spec baklys
- Feed skjørt, og diffuser
- Liten leppe over baklysene
- Senk (Öhlins Road and Track er høyt opp på ønskelista)

Planer for Interiør:
- Spirit-R ratt, gir, håndbrekk og gulvmatter. Spirit-R er de siste 1000 utgave av RX-7 produsert.
- RZ Recaroseter. Mazda leverte orginale Recaroseter i RZ utgaven (svart) og Spirit-R (rød)
- Mulig det blir skinn i hele interiøret. Vil ha litt tysk premium feel. Men hvem kan levere slikt håndtverk?
- Litt bedre stereo. Ikke noe storveis, men OEM kasettspiller blir litt tammt, selv om den har AUX.

Motordrømmer:
- Stock utseende. Stealth all the way.
- Reliability mods, det er jo en wankel, så da må den passes litt ekstra godt på.
- Har litt lyst å runde 400hk, men tiden får vise

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zepticon

Når man har kjøpt skikkelig bil, så må man jo lære å ta vare på den! Så jeg laget meg en tråd her og spurte etter råd, og fikk så mye mer enn det. Det viste seg jo at to av forumets enthusiaster bor mindre enn 100meter fra meg.

Så da var det rett på detailingskurs hos Espen og Christian (Lysholm og cotte78)

Etter at en grunnleggende treningsøkt var gjennomført, og jeg hadde fått prøvd med med poleringsmaskinen var turen kommet for min egen bil. Christian leide ut garasje og utstyr i påsken, og bidro med gode råd og tips:

IMG_3557.jpg

Nyvasket:
IMG_3558.jpg
IMG_3559.jpg
IMG_3560.jpg
IMG_3561.jpg
IMG_3562.jpg
IMG_3566.jpg

Tester polish:
IMG_3567.jpg
IMG_3568.jpg

I full gang med brodern som medhjelper:
IMG_3569.jpg
IMG_3570.jpg
IMG_3571.jpg

Christian er innom og inspiserer arebidet:
IMG_3577.jpg

Ferdig!
IMG_3578.jpg
IMG_3579.jpg
IMG_3580.jpg
IMG_3572.jpg

Voks:D
IMG_3600.jpg

Jeg ahr aldri vært noe fan av vinger på biler, og fjerner dem stort sett med en gang. RX-7en var inget unntak, og den måtte jo bort før poleringen for å gjøre det lettere. Her er hullene tettet med plastpropper i bilens farge og skikkelig lim, i påvente av sveising og lakkering.
IMG_3638.jpg


I sommer har jeg bare gjort litt småtteri. Og jeg skal stort sett bare nyte å bruke den.

Det som skal gjøres er:

- Montere blanke blinklys

- Lakkere reflekser

- Montere Tåkelys

- Plastidippe frontleppa for å få den skikkelig svart.

- Bytte olje :D

Blinklys kom i posten fra Tyskland:
IMG_3678.jpg
post-8310-0-48586700-1401213224.jpg

Ferdiglakka reflekser er montert. Ble veldig bra synes jeg.

Ellers så synes jeg den så overaskende kul ut uten leppen :ph34r:

IMG_3770.jpg
IMG_3771.jpg
IMG_3773.jpg

Endret av Zepticon
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zepticon

Ellers så driver jeg å sparer til skikkelig bilvaskeutstyr. Som dere ser av bildene over er den ikke helt strøken, men mesteparten av det kommer rett og slett bare av at den står i ro. Hadde aldri trodd det skulle være så mareritt å ha svart bil. Kan vaske den om kvelden, og om morgenen er det et fint lag med støv på den. En liten regnskur så er den prikkete igjen:(

Kjenner at en egen garasje hadde vært fint, så kunne den få stått trygt og godt under trekk hele tiden <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78
hmsilset

Blir glad hver gang jeg ser det kommer mere japser her blant detailerene ;) Ser bra ut denne! Jeg må si de går meget bra originalt også, og lyden er fantastisk!Rx8 derimot synes jeg var veldig treg med 240 hk.Rart.. Kan være fordi jeg er vant med 0-100 på 3,8 sek året rundt :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Gjorde seg med en polerings runde, klart det skal ikke mye til før den blir skitten, men holder man bilen med en god LSP så er det så mye kjekkere å vaske bil også :) skitten løsner lett og kjekt med beading,sheeting :) tøff bil det her

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Herlig bil :) og fint resultat!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Kult at også japser blir ivaretatt! Mener jeg så bilen på cars and coffee treff øvrevoll for noen mnd siden?

Var der med min mr2 samtidlig.

Bare stå på, og ta godt vare på bilen. Så fort du får en skikkelig garasje som er relativt tett trenger du ikke å tenke på støv og vannflekker lenger ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zepticon

Takker for skryt :D Den ble kjøpt for å bli tatt vare på, og jeg var derfor veldig kresen på å få rett eksemplar. Ville ha orginal svart, og 94/95 utgaven siden disse hadde to airbagger og oppdatert interiør. At bilen nesten var ubrukt fjernet all tvil om at den måtte kjøpes.

Blir glad hver gang jeg ser det kommer mere japser her blant detailerene ;) Ser bra ut denne! Jeg må si de går meget bra originalt også, og lyden er fantastisk!Rx8 derimot synes jeg var veldig treg med 240 hk.Rart.. Kan være fordi jeg er vant med 0-100 på 3,8 sek året rundt :)

Går helt greit orginalt vil jeg påstå ja. ^_^ Har ikke så mye å sammenligne med, bortsett fra min 198hk 626, men forskjellen er stor på de to bilene i hvertfall, selv om 626en er lettere.

Kult at også japser blir ivaretatt! Mener jeg så bilen på cars and coffee treff øvrevoll for noen mnd siden?
Var der med min mr2 samtidlig.

Bare stå på, og ta godt vare på bilen. Så fort du får en skikkelig garasje som er relativt tett trenger du ikke å tenke på støv og vannflekker lenger ☺

Øvrevoll er vell nede i Oslo området? Har bare vært på Cars&Coffee her i Trondheim.
Ja gleder meg til skikkelig garasje!

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zepticon

Skulle montere tåkelys i dag men fikk problemer. Finner ikke pluggen til tåkelysene på motor nettet, så da ble det ikke tåkelys i dag.

Uansett så ble olja byttet og R1 leppa kom på plass igjen, nå med plastidip. Ble ganske bra. Så var det rett til vask med den :)

R1 lip:
IMG_3778.jpg
IMG_3780.jpg

Resten av bilen:
IMG_3776.jpg
IMG_3777.jpg
IMG_3781.jpg
IMG_3782.jpg
IMG_3784.jpg
IMG_3787.jpg
IMG_3788.jpg
IMG_3801.jpg
IMG_3806.jpg

Andresjåføren min :)
IMG_3808.jpg

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zepticon

Vet ikke hvor vanlig det er her inne, men jeg kjører bare på emd vanlig worklogg :D Så får de som ikke er så interessert i å se mekking, men mer vasking bare styre unna de postene.

På impuls i en pause på jobb endte jeg med å bestille 2x5 fot svart vinylwrap fra 3M.

Planen er å gjøre en 99-spec mod, på baklyktene. 99-spec ble levert med nye baklykter, som etter min menig er ca 1000 ganger mer sexy enn de orginale.

Guiden ejg bruker finnes her:
http://www.rotaryadd...om/?page_id=446

Og vi går fra dette:
img-382269-1-99tails_housings-before-600
img-382269-2-99tails_housing-open-600x40

Til dette:
img-382269-3-99tails_reheating-600x402.j
img-382269-4-99tails_reassembled-600x402

99tails_complete_installed.jpg

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

Smart løsning med å foliere innenfra og ut.

Kanskje man gjør dette selv :o.

Må selv bytte blinkelys framme siden de er sprukket (ikke gjennom glasset, men midt i(?)) og blinkelys på sidene blir byttet ut med ferdigsota fra eBay.

$_12.JPG

Det er litt sånn småplaner man går med.

Bil er ikke bare lakk :).

Endret av DeejayTID

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zepticon

Smart løsning med å foliere innenfra og ut.

Kanskje man gjør dette selv :o.

Må selv bytte blinkelys framme siden de er sprukket (ikke gjennom glasset, men midt i(?)) og blinkelys på sidene blir byttet ut med ferdigsota fra eBay.

Det er litt sånn småplaner man går med.

Bil er ikke bare lakk :).

Ja tenkte det var best med folie siden det kan reverseres, i steden for lakk der lykta er ødelagt om jeg tabber meg ut..

Mine blinklys var også "sotet", men det var jaggu meg fint lite. Men er egentlig fornøyd i etterkant, da de hvite er med i samme stil som frontlyktene.

Har bare småplaner, og synes det er litt greit egentlig. Trenger garasje og arbedslyst og et lite statsbudsjett for resten, og det har jeg ikke for øyeblikket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Zepticon

Da hadde jeg gjort 99-spec modden. Eller i hvertfall startet på den.
Planen om å legge folie på glassene inni lykta utgikk til fordel for lakk. Resultatet så langt er overaskende bra synes jeg :D

Før bile av ene lykta:

IMG_3863.jpg

Bakes på 150 grader i 8 minutter for å smelte limet:

IMG_3865.jpg

Innsiden:

IMG_3869.jpg

IMG_3870.jpg

Ferdig å lakke:

IMG_3873.jpg

Det som gjenstår nå er montering, og enda en tur i ovnen.

Fikk ikke tid til det i går da lakken måtte herde i 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...