Gå til innhold

Kast i drivaksel - åpenbart?


Simen

Recommended Posts

Simen

Hei!

Har slitt litt med pulsering som kommer og går i bremsepedalen og litt i rattet under bremsing, så var nettopp ute og jekka opp bilen for å sjekke om det var kast i bremseskivene (noe som er typisk på Galant)..

Men, for meg ser det mer ut som kast i drivaksel på den ene siden (den siden jeg filmer i aksjon først)? Noen som kan bekrefte dette?


http://www.youtube.com/watch?v=Bs_nDWEGZio


Eller er det dårlig hjullager som kan gjøre at drivakselen ikke spinner som den skal?

Takker for alle svar her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Litt vanskelig å se ordentlig på den video, da man jo kan bli lurt av drivknutemansjett'en. (som jo kaster litt på begge sider, mere på den ene siden)

Hvis du legger noe å ha som referanse nesten inntil selve drivakselen på samme test, hvor mye flytter/kaster selve akselen seg?

Hvis det er hjullager som er så dårlig at det kaster i drivknute, så skal du både høre dette under kjøring og ikke minst kjene ved å røske tak i dekket (oppjekka bil) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville du nok merket det betydelig mer når du ikke bremser. Kast i ratt osv pluss at Knutene ryker etter kort tid.

Jeg stemmer for skivene

Etter å ha sett videoen så ser du også at skiven kaster sideveis

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Drivakslingene på Galant er så å si skuddsikre, mens kalippere, bremseskiver, drivknuter og hjullagre er forbruksvare...


Og nei, jeg har ikke bremser liggende i boden lenger :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan og tyde på glidere i kalipere, dårlige pakninger kommer inn dritt de ikke fjærer lenger så føles det som kast.

Repsett og enkelt fikse.

Sjekk om kalipere glir sideveis eller om de står bom dermed kast..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Da ville du nok merket det betydelig mer når du ikke bremser. Kast i ratt osv pluss at Knutene ryker etter kort tid.

Jeg stemmer for skivene

Etter å ha sett videoen så ser du også at skiven kaster sideveis

Synes du? Synes ikke det så ut som det var noe kast i skivene egentlig jeg, men det er kanskje litt vanskelig å se når det gikk så fort?

http://www.youtube.com/watch?v=lPVM0C-euZA

Hadde akkurat samme symtom som du beskriver på begge mine biler. Å begge gangene var det kast i bremseskive som var årsaken.

Okei. Hadde tenkt å kjøpe meg nye bremser snart uansett, så håper egentlig det er det som er problemet.

Drivakslingene på Galant er så å si skuddsikre, mens kalippere, bremseskiver, drivknuter og hjullagre er forbruksvare...

Og nei, jeg har ikke bremser liggende i boden lenger :)

Jau. Hehe, nei jeg hadde faktisk ikke tenkt å spørre om det denne gangen, men regner med at du fortsatt har skjoldene bak liggende?

Kan og tyde på glidere i kalipere, dårlige pakninger kommer inn dritt de ikke fjærer lenger så føles det som kast.

Repsett og enkelt fikse.

Sjekk om kalipere glir sideveis eller om de står bom dermed kast..

Gliderne skal være bra, men tror jeg mangler en gummi ring innerst på den ene, på den ene siden. Har aldri skjønt hva som er poenget med det?

Sjekk om de står bom? Hva mente du tilslutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hylse rundt boltinnfestning med paking som skal sørge for kaliperer fjører sideveis, mangler du gummiring/ tetting så kommer det dritt inn og dermed setter seg fast til slutt.

Repsett er billige, nye glidere med paking og fett er ikke mange hundre kr.

Kaliper kan du dra litt sideveis og går de tungt / står fast vil jo bremse pulsere mye mer det hugger til føles som kast.

De kaller det glidere eller og bremseåk sjelden gang noen bilmerker.

Første jeg ville sjekket er at gliderne ikke er rustne og fulle av dritt.

Ut fra videoen så er det vel mye møkk som gjør at ser ut som er kast drivaksling, bremseskjold bidrar til at det ser ut til kast i skiver.

Rengjør drivasksling, ordne glider så vil det nok bli slutt på vibrering/ pulsering.

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Holder en knapp på de bremseskjolda der

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene du beskriver stemmer bra med kast i skivene, ofte vanskelig å se, men hadde det vært såpass med kast at det var lett å se tror jeg ikke du hadde turt å bruke bilen. Er det kast i skivene kan du ta en kjapp sjekk av kalippere samtidig, er det treghet i stemplet på kalipper, kan du få litt ekstra varmgang i skiva, og da er du bare en søle/vanndam unna kast :)

Holder en knapp på de bremseskjolda der

Pulsering i pedal og vibrasjoner i ratt pga dårlige bremseskjold? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Symptomene du beskriver stemmer bra med kast i skivene, ofte vanskelig å se, men hadde det vært såpass med kast at det var lett å se tror jeg ikke du hadde turt å bruke bilen. Er det kast i skivene kan du ta en kjapp sjekk av kalippere samtidig, er det treghet i stemplet på kalipper, kan du få litt ekstra varmgang i skiva, og da er du bare en søle/vanndam unna kast :)

Pulsering i pedal og vibrasjoner i ratt pga dårlige bremseskjold? ;)

Aerodynamikken er svært svekket! Lufta går i alle retninger, bilen vil gå i oppløsning i fart uten forvarsel ;)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Takk for flere gode svar her folkens.

Kommer nok til bestille nye bremseskiver og klosser, samt bremseskjold og nye glidebolter. Det er noe jeg har tenkt å gjøre en stund allikevel, så satser på at dette vil hjelpe. Kommer også til å ta en bremsetest på jobben, og rengjøre drivakslingen.

Ha en fin kveld folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...