Gå til innhold

Bilt-Hamber Epoxy Mastic, erfaring?


G-A

Recommended Posts

At biler ruster kommer egentlig ikke overraskende på oss nordmenn.

Jeg har en bil som det er et par flekker på som jeg bør ta i nærmeste framtid. Jeg har så langt hørt med et verksted og de antok rundt 6-7 000,- for jobben. Han mente egentlig at jobben skulle være grei å utføre selv, men ettersom jeg kun har lakkert et par ganger så tenkte jeg å få jobben gjort skikkelig. Dog ikke til enhver pris. Jeg har lakkert et par ganger tidligere, men har mistanke om at jeg gjorde alt for dårlig grunnarbeid siden mye av rusten kom tilbake innen 12-18mnd. Fremgangsmåten nedenfor er kanskje derfor litt "overkill", men ønsker ikke å gjøre samme tabbe som sist slik at alt arbeidet er forgjeves. Jeg har derfor lest litt rundt og tenkte at fremgangsmåten blir noe lignende dette (selv om det egentlig ikke er det denne tråden er tiltenkt til):

  • Sandblåse området hvor det er rust og pusse litt ekstra rundt for mykere overgang til lakk/klarlakk
  • BH Deox Gel
  • BH Deox C
  • BH Hydrate 80
  • (BH Electrox zinkgrunning, kan sikkert sløyfes)
  • BH Epoxy Mastic Black
  • Grunning
  • Sparkel + pussing
  • Grunning
  • Base lakk
  • Klarlakk (2K) + bittelitt fade thinner

Tenkte også silikonfjerner mellom hvert punkt før base lakk.

Nok OT, tilbake til emnet.

Deox Gel, Deox C og Hydrate 80 er testet her inne tidligere og er uten tvil et godt produkt når det brukes riktig. Electrox er nevnt en del, men ikke mye.

Dessverre er det lite/ingenting om Epoxy Mastic..

Hentet fra Bilnerden

Bilt-Hamber Epoxy Mastic danner en ultraholdbar "heavy duty" beskyttelseshinne til stål. Gir stålet en ultimat og langvarig korrosjonsbeskyttelse. "Made in the UK" med overlegen epoxy som er kombinert med ren sink-fosfat for å gi den beste rust og korrosjonsbeskyttelsen.

Denne kan brukes som top coat over Hydrate 80 og Electrox.

Dekkevne: 10m2 per liter

Selv om det ikke er nevnt hos bilnerden, så er dette 2-komponent.

Noen her inne som har erfaringer de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med bruk av Epoxy Mastic, men dessverre ikke over lengre tid. Jeg brukte Epoxy Mastic over Electrox (trykk her for å komme til bilpleieloggen min, står litt spredt over den første siden).

Ellers så forstår jeg det slik at om du får fjernet alt rusten vil Electrox være et mye bedre valg enn Hydrate 80, det er i tilfeller der det er litt overflaterust igjen at Hydrate 80 er det beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en dialog jeg hadde med BN fikk jeg anbefalt Hydrate80 hvis det var litt rust, og Electrox hvis metallet var fritt for rust.
Ikke begge deler.
Epoxy Mastichar jeg intrykk av, og er sånn jeg har brukt den, ment mere som topplaget, gjerne i understellsammenheng. Skal du ha farge og klarlakk på tilslutt tror jeg ikke Epoxy Mastic har så mye for seg.

Deox Gel og C gjør samme jobben, bare i ulik form, bare så det er nevnt.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tråden har gått meg hus forbi. Det sto en del nyttig der.

Jeg har også forstått det slik at Hydrate 80 fjerner det lille resterende som er av rust, det er også litt av grunnen til at jeg ønsker å bruke det før Electrox for å legge et lag zink over. Det samme gjelder også Epoxy Mastic, for å få et ekstra beskyttende lag. Men som det nevnes så er vel egentlig farge og klarlakk nok beskyttende?

Jeg tenkte å bruke Gel først fordi den henger lengre . Tenkte å bruke C etterpå fordi den kan man lage sterkere og er tynnere, slik at den går inn i "porene" og tar siste rest.

Så Epoxy Mastic er vel egentlig ikke å anbefale? Kan det egentlig sammenlignes litt med Brunox, Owatorl eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig snakk om enten/eller når det kommer til Hydrate 80/Electrox, uten at jeg husker begrunnelsen for hvorfor det er slik.

Om du klarer å senke alt av rust nedi et kar eller lignende med Deox C så tror jeg ikke det har mye å si om du kjører på med Deox gel først. Deox C tar alt det Deox Gel tar, men er mye mer effektiv. Eneste fordelen med Deox Gel er at den vil kunne henge (litt!) på vertikale overflater. Tviler på at det vil være noe rust igjen om du lar Deox C få stå og virke lenge nok (har ikke brukt Deox C selv, så litt usikker på hvor lenge det må stå).

Har dessverre liten kjennskap til Brunox og Owatrol (med unntak av Polytrol). Men Brunox er vel mer som en kombinasjon av Hydrate 80 og Epoxy Mastic?

Jeg ville tro at det vil gå fint å sløyfe Hydrate 80 (om Deox C brukes på alt av rust) og Epoxy Mastic med mindre det er snakk om rustfjerning i hjulbuer og lignende, og da bør det påføres en "stone chip resistant"-coating av noe slag oppå Epoxy Mastic, slik jeg forstår det.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Når du bruker gel, husk på at den ikke må tørke. Jeg var sikker på at det ikke gjorde noe, men den sitter godt når den tørker. Kjør flere korte områder eller tape/plast inn gel hvis du vil la den ligge over natten.

Du kan jo ta en titt her.

Epoxy Mastic blir litt matt i fargen når den er ferdig herdet, men dette har ingen betydning så lenge du skal ha noe over igjen. Mulig den blir blankere ved å polere over.

Jeg har også laget noen tester av Deox produkene.

Deox C er meget efektiv!

For.jpg

Under.jpg

Etter.jpg

Du finner flere bilder i testen jeg linker til over her. Der bruker jeg også Hydrate 80 og Epoxy Mastic.

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig snakk om enten/eller når det kommer til Hydrate 80/Electrox, uten at jeg husker begrunnelsen for hvorfor det er slik.

Hva ville du ha gått for? Hvorfor er det enten/eller? Jeg ønsker gjerne å påføre Hydrate 80 for å få bindet det siste av rust, men jeg ønsker også å bruke Electrox for å få sinkbeskyttelsen. Ettersom Epoxy Mastic fungerer godt til topping av disse og gir god beskyttelse, tenkte jeg å påføre denne før grunning/sparkling. Men ser nå at kanskje den ikke er helt slik jeg hadde trodd den kunne brukes...

Jeg har planer om å bruke Deox Gel/C først for å fjerne det meste av rust. Hvis man så bruker Hydrate 80, så vil dette reagere med det som evt ligger igjen av rust og danne en beskyttende hinne. Men hva om det ikke er igjen noe rust? Er Hydrate 80 da overflødig eller dannes denne hinnen selv om det ikke er rust å reagere med? Hvis ikke så burde Electrox være et bedre alternativ for å få på et par beskyttende lag med sink.

Å senke dette i et kar er dessverre umulig. Rusta ligger rett under dørlåsen på sjåførsiden så derfor tenker jeg å bruke gel først pga hengetid, etterfulgt av C.

Det var disse testene og de du hadde lagt ut på VCCN jeg tenkte på i første post, Øyvind. Egentlig det som gav meg motivasjon til å prøve å gjøre noe med dette selv og få gjort jobben skikkelig. Noen ganger blir det nesten verre hvis man begynner å fikle med slik selv uten å ha skikkelige produkter.

Reagerte lakk/klarlakk med noen av disse produktene?

Hvordan Epoxy Mastic ser ut er ikke så viktig siden det skal sparkles/lakkeres over.

Har du gjort noe videre med 940'en? Hvordan ser det ut? Har du lakkert?

Endret av G-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke Hydrate og Epoxy mastic er rette produktene hvis du skal lakke og få et fint resultat. Begge disse er ganske tykke. Hvis du har vært borti Hammerite er du litt i nærheten. Jeg tror detta blir altfor klæbbete. Begge produktene er anbefalt påført med pensel hvis du ser på BH sine sider...

Et lakkverksted gjør vel ikke noe mere magisk enn å sand/glass/kokos/hydrogen/whateverdegjørnåomdan-blåse området rent for rust, kanskje det er noe antirustgreier i en grunning før de peiser på med base og klarlakk. (?) (antar jeg blir korrigert hvis dette er feil ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å pusse ned etter dette og det blir vel sikkert nødvendig med sparkel oppå dette hvis det skal bli helt bra.

Som nevnt så er dette en av grunnene til at jeg ønsker å bruke Electrox. Det er vel ikke uten grunn at bilprodusenter beskytter bilen med sink. Men det er vel lite vits med sink hvis det allerede ligger igjen rust under. Det er da Hydrate 80 kommer inn i bildet.

Det er vel mange måter å gjøre det på. Jeg er ihvertfall ingen ekspert, så en må nok bruke utallige timer på lese seg litt opp igjen..

Evt får jeg ta med i det og sende en e-post til BH og BN for å høre hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du ha gått for? Hvorfor er det enten/eller? Jeg ønsker gjerne å påføre Hydrate 80 for å få bindet det siste av rust, men jeg ønsker også å bruke Electrox for å få sinkbeskyttelsen. Ettersom Epoxy Mastic fungerer godt til topping av disse og gir god beskyttelse, tenkte jeg å påføre denne før grunning/sparkling. Men ser nå at kanskje den ikke er helt slik jeg hadde trodd den kunne brukes...

Jeg har planer om å bruke Deox Gel/C først for å fjerne det meste av rust. Hvis man så bruker Hydrate 80, så vil dette reagere med det som evt ligger igjen av rust og danne en beskyttende hinne. Men hva om det ikke er igjen noe rust? Er Hydrate 80 da overflødig eller dannes denne hinnen selv om det ikke er rust å reagere med? Hvis ikke så burde Electrox være et bedre alternativ for å få på et par beskyttende lag med sink.

Å senke dette i et kar er dessverre umulig. Rusta ligger rett under dørlåsen på sjåførsiden så derfor tenker jeg å bruke gel først pga hengetid, etterfulgt av C.

Det var disse testene og de du hadde lagt ut på VCCN jeg tenkte på i første post, Øyvind. Egentlig det som gav meg motivasjon til å prøve å gjøre noe med dette selv og få gjort jobben skikkelig. Noen ganger blir det nesten verre hvis man begynner å fikle med slik selv uten å ha skikkelige produkter.

Reagerte lakk/klarlakk med noen av disse produktene?

Hvordan Epoxy Mastic ser ut er ikke så viktig siden det skal sparkles/lakkeres over.

Har du gjort noe videre med 940'en? Hvordan ser det ut? Har du lakkert?

Husker som sagt ikke begrunnelsen, bare at de to prouktene ikke er laget for å ligge oppå hverandre, Electrox skal vel helst påføres bart metall, og det samme gjelder Hydrate 80.

Hvordan har du tenkt å gå Deox C til å ligge å reagere med rusten under dørlåsen over lengre tid?

Hvis det ikke er noe rust igjen er Electrox 100 % veien å gå, er vel ingen tvil om det (om valget står mellom Hydrate 80 og Electrox).

Hydrate 80 vil danne en slags hinne om den ikke reagerer med rust, men tror ikke den er all verden for å være helt ærlig. På Bilt-Hamber sine sider står det (tatt herfra):

"Hydrate 80 is a thin film coating that has a highly reactive chelating mechanism; this allows rapid neutralisation of mechanically cleaned rusted surfaces. A better choice than Deox GEL where speed is required or the working conditions do not allow the application of thick Deox GEL layers"

Jeg har ikke kommet i gang med rustfjerning fra ytre del av karosseriet enda, så har ingenting erfaring med hva som er best på det området. Men husk også at Electrox har en herdetid på 96 timer etter det andre strøket har blitt påført, kanskje ikke så ideelt om det er din "daily driver" det er snakk om.

Du kan også sjekke detailingworld.co.uk, søk på Hydrate 80, Electrox, Epoxy Mastic (det er dessverre ikke bare BH som selger et produkt som heter "Epoxy Mastic", så litt stress å filtrere ut irrellevante treff) osv.

Edit: Her står det litt mer om coatings fra BH.

Endret av Fornavn Etternavn
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker som sagt ikke begrunnelsen, bare at de to prouktene ikke er laget for å ligge oppå hverandre, Electrox skal vel helst påføres bart metall, og det samme gjelder Hydrate 80.

Hvordan har du tenkt å gå Deox C til å ligge å reagere med rusten under dørlåsen over lengre tid?

Ikke annet enn at jeg hadde tenkt å pensle det på.. Ut fra den første linken ser det ikke ut som at det er mye vits med C til mitt bruk og heller kjøre flere runder med Gel til jeg får et resultat jeg er fornøyd med.

Hvis det ikke er noe rust igjen er Electrox 100 % veien å gå, er vel ingen tvil om det (om valget står mellom Hydrate 80 og Electrox).

Hydrate 80 vil danne en slags hinne om den ikke reagerer med rust, men tror ikke den er all verden for å være helt ærlig. På Bilt-Hamber sine sider står det (tatt herfra):

"Hydrate 80 is a thin film coating that has a highly reactive chelating mechanism; this allows rapid neutralisation of mechanically cleaned rusted surfaces. A better choice than Deox GEL where speed is required or the working conditions do not allow the application of thick Deox GEL layers"

Jeg har ikke kommet i gang med rustfjerning fra ytre del av karosseriet enda, så har ingenting erfaring med hva som er best på det området. Men husk også at Electrox har en herdetid på 96 timer etter det andre strøket har blitt påført, kanskje ikke så ideelt om det er din "daily driver" det er snakk om.

Med flere runder Gel tror jeg at flaten skal være nokså ren og klar til påføring av Electrox. Selv om det er min eneste bil blir den ikke brukt så mye, så jeg skal nok klare meg uten bil i 4-5 dager. Dragen blir vel litt grinete siden det "alltid" er noe med bilen, men det får bare være;-)

Jeg får også det inntrykket. Det virker som at Hydrate 80 er litt "fort og gæli", funker greit nok for deg med dårlig tid og hvis resultatet ikke er så nøye, feks til understell før Epoxy Mastic.

Du kan også sjekke detailingworld.co.uk, søk på Hydrate 80, Electrox, Epoxy Mastic (det er dessverre ikke bare BH som selger et produkt som heter "Epoxy Mastic", så litt stress å filtrere ut irrellevante treff) osv.

Edit: Her står det litt mer om coatings fra BH.

Takk for tipset.

Etter et kjapt søk fant jeg dette svaret fra en som kaller seg Bilt-Hamber kid:

DON'T waste money and put Electrox on top of Hydrate - Electrox needs to have direct contact with a metal surface for the zinc to take effect - Hydrate will insulate the metal and it won't be effective.

Og dette fra Bilt-Hamber Lab:

Its fine to use Hydrate-80 on bare steel but two coats are really needed.

Electrox would be a better choice for de-rusted steel as it can deal with a small amount of rust on the surface anyway.

I en annen tråd fra Bilt-Hamber Lab hvor en har tenkt på samme som meg. Deox Gel -> Hydrate 80 -> Electrox.

After Deox GEL, and it will depend on how heavy the rust is to hao many applications, you will have a clean bare steel surface, go directly on to this with Electrox. You would use Hydrate 80 is you had just sanded and not gelled. So it's either or. Deox GEL then elextrox is the best for longest repair. Best to avoid sanding it as you don't want to break the film, so use a filler primer on the electrox if flatting back is required.

Ser ut til at begge jobber i/for Bilt-Hamber. Det ser ut til at du har helt rett :thumbup: Electrox er ikke å anbefale over Hydrate 80. Hydrate over Electrox har jeg ikke funnet noe om, men antageligvis er det vel ingen vits heller da Electrox lager et sinklag.

Edit: For å bekrefteBilt-Hamber kid sitt svar fant jeg også dette svaret fra Bilt-Hamber Lab:

If you're using Electrox use Deox GEL first the zinc content must be in contact with the steel to be effective. Hydrate 80 forms an insulating barrier.

Emnetittel og tråd henger vel egentlig ikke så mye sammen lengre, så moderatorer kan gjerne endre den til noe mer fornuftig.

Endret av G-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har/har hatt opptil flere ansatte som kommentere på Detailersworld.co.uk :).BH har tidligere vært ganske aktive der virker det som, men ser ut som at de har sluttet/trappet ned litt.

Å pensle på Deox C vil gi null effekt, du må egentlig kunne senke delen(e) ned i et kar med blandingen, slik at det kan virke i flere timer.

Tror det var Øyvind G (skyt meg om jeg tar feil) som kjørte rundt i den røde Volvoen mens Deox Gel jobbet med rust (pakket inn i plast/glapakk), så det vil jo være mulig å bruke bilen mens rusten fjernes. Tror det kan være lurt å kjøre flere 12 timers/24 timers-økter med Deox Gel, avhengig av hvor mye rust det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, det var vel derfor de har Gel i sortimentet. Det blir nok å handle inn C og Hydrate 80 også for å ha liggende hvis det plutselig dukker opp noe.

Helt klart, men jeg må nok av med håndtaket for å komme skikkelig til. Det skal nok gå bra. Mest sannsynlig er det bare litt overflaterust, men man vet aldri før man har begynt jobben. Blir spennende å se hvordan dette går og hvordan disse produktene virker.

Takk for hjelpen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer, tenkte ikke over hvor rusten befinner seg :).

Jeg må også av med håndtaket på førersiden, men jeg håper og krysser fingrene for at det bare er en bolt eller noe som har begynt å ruste (lest at det kan være en svakhet på visse biler, tror min bil er blant dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

1. Reagerte lakk/klarlakk med noen av disse produktene?

2. Hvordan Epoxy Mastic ser ut er ikke så viktig siden det skal sparkles/lakkeres over.

3. Har du gjort noe videre med 940'en? Hvordan ser det ut? Har du lakkert?

1. Ingen av produktene jeg brukte reagerte mot hverandre eller mot lakken på bilen.

2. Det samme tenkte jeg også når jeg holdt på. Dette ble gjort for å få bremset rustprosessen og for å beskytte videre frem til det blir gjort skikkelig. Jeg trodde riktignok at EM hadde en blank finish, men jeg tok jeg feil.

3. Har ikke gjort noe enda. Det beste hadde hvert å sette denne jobben bort til de som kan det (en lakkerer), men det er såpass kostbart at jeg vet ikke om det er verdt å gjøre det på denne bilen. Det er så mye småtteri ellers som også hadde hatt godt av en lakkering.

Har planer om å prøve meg selv, men er usikker på når det blir. Jeg tror det er mulig å gå et helt OK resultat.

De har/har hatt opptil flere ansatte som kommentere på Detailersworld.co.uk :).BH har tidligere vært ganske aktive der virker det som, men ser ut som at de har sluttet/trappet ned litt.

Å pensle på Deox C vil gi null effekt, du må egentlig kunne senke delen(e) ned i et kar med blandingen, slik at det kan virke i flere timer.

Tror det var Øyvind G (skyt meg om jeg tar feil) som kjørte rundt i den røde Volvoen mens Deox Gel jobbet med rust (pakket inn i plast/glapakk), så det vil jo være mulig å bruke bilen mens rusten fjernes. Tror det kan være lurt å kjøre flere 12 timers/24 timers-økter med Deox Gel, avhengig av hvor mye rust det er.

Stemmer. Jeg brukte den andre bilen min (den røde) når jeg holdt på med rusten på den svarte.

Jeg pakket desverre ikke inn Deox Gel, derfor fikk jeg erfare at tørket Deox Gel sitter såpass godt at det må slipes av igjen. Derfor er det viktig at dette produktet ikke tørker. Det løser man ved å pakke inn området man legger gel på eller kjører kortere og flere runder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ingen av produktene jeg brukte reagerte mot hverandre eller mot lakken på bilen.

2. Det samme tenkte jeg også når jeg holdt på. Dette ble gjort for å få bremset rustprosessen og for å beskytte videre frem til det blir gjort skikkelig. Jeg trodde riktignok at EM hadde en blank finish, men jeg tok jeg feil.

3. Har ikke gjort noe enda. Det beste hadde hvert å sette denne jobben bort til de som kan det (en lakkerer), men det er såpass kostbart at jeg vet ikke om det er verdt å gjøre det på denne bilen. Det er så mye småtteri ellers som også hadde hatt godt av en lakkering.

Har planer om å prøve meg selv, men er usikker på når det blir. Jeg tror det er mulig å gå et helt OK resultat.

Stemmer. Jeg brukte den andre bilen min (den røde) når jeg holdt på med rusten på den svarte.

Jeg pakket desverre ikke inn Deox Gel, derfor fikk jeg erfare at tørket Deox Gel sitter såpass godt at det må slipes av igjen. Derfor er det viktig at dette produktet ikke tørker. Det løser man ved å pakke inn området man legger gel på eller kjører kortere og flere runder.

Tror faktisk jeg tenker på noen andre, mener at denne personen kjørte rundt i den bilen som det ble fjernet rust fra :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ingen av produktene jeg brukte reagerte mot hverandre eller mot lakken på bilen.

2. Det samme tenkte jeg også når jeg holdt på. Dette ble gjort for å få bremset rustprosessen og for å beskytte videre frem til det blir gjort skikkelig. Jeg trodde riktignok at EM hadde en blank finish, men jeg tok jeg feil.

3. Har ikke gjort noe enda. Det beste hadde hvert å sette denne jobben bort til de som kan det (en lakkerer), men det er såpass kostbart at jeg vet ikke om det er verdt å gjøre det på denne bilen. Det er så mye småtteri ellers som også hadde hatt godt av en lakkering.

Har planer om å prøve meg selv, men er usikker på når det blir. Jeg tror det er mulig å gå et helt OK resultat.

Høres bra ut. Jeg tenkte det samme som deg ang. EM, men det er litt vanskelig å se på bilder.

Lakkering er sykt dyrt. En kompis kjenner en som kjenner en som lakkerer. Men det begynner egentlig å bli så langt ut at man ikke er sikker på om lakkereren driter i hvordan resultatet blir så lenge det ser pent ut der og da og holder en stund. Og fortsatt flyr lappene ut av lommeboka..

Tror faktisk jeg tenker på noen andre, mener at denne personen kjørte rundt i den bilen som det ble fjernet rust fra :).

Stein86 har prøvd Gel på en MK4 Golf, men han vet ikke om han kjørte med den.

Endret av G-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...