herrbrand

Nybegynners forsøk på sliten takboks

Her er en nybegynners forsøk på å jobbe for hånd en sliten skiboks. Etter å ha scannet her inne på forumet har jeg kommet fram til min begynnelse på oppfreshing av skiboksen. Den skal være svart av

merke Skiguard 850 som jeg fikk kjøpt billig grunnet noen skader og sliten lakk.

Det må sies at for best læring starter jeg å gjøre alt for hånd så får maskinene gjøre jobben om resultatet blir dårlig eller om skuldermuskulaturen går rett vest :)

Starte med SurfexHD 1:10, og vasket deretter med chemical guys citrus wash & gloss. Etter tørk ble den seende slik ut:

post-8278-0-76429300-1403775348_thumb.jp

Tok så Scholl3 med pute m/riller som var ganske hard å få på i starten, noe jeg tolket at skiboksen var såpass tørr at det var normalt. Dere proffene kan kanskje komme med innspill på det?

Uansett så den slik ut etter påføring med scholl3

post-8278-0-41311700-1403775385_thumb.pn

Etter mikrofiberbonanza synes jeg fortsatt den så blass ut og la på en runde med Autofinesse tripple hvorpå den så slik ut:

post-8278-0-85149400-1403775412.png

Etter nok en runde med mikrofiber og en fin pusseboks måtte jeg prøve Petes`s53 (det er vel chemical guys tror jeg):

post-8278-0-35182900-1403775431.png

Og vips var klokken så mange at fruen sa at nå var det nok. Dermed ser den slik ut foreløpig. Noen som ville ha gjort noe annerledes eller har tips til videre forløp?

Vet godt at det er langt ifra normal detailers standard dette, husk det er den første etter litt innkjøp. En plass må man jo starte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du tatt denne med maskin hadde den nok blitt like svart og fin som ny ca. Skal du gjøre det samme for hånd går det vanvittig mye mer tid på og få ett dårligere resultat enn med maskin. så jeg ville absolutt gått på denne med maskin.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du jobbet virkelig med Schollen, sant? For slik du ordlegger deg kan det se ut som om du "la på" polishen som en voks, og buffet av igjen. Det er jo i bunn og grunn slipepasta, fin sådan, og må jobbes MYE med. Derfor maskin.

For hånd er det kraft og tempo!

Autofinesse Tripple inneholder vel "fillers", som fyller igjen skavankene (LES: Swirls, RDS osv.), i stedet for å fjerne de.

Så den er legg på, buff av. Tror jeg. Aldri brukt.

Voksen du legger på, Petes'n, er bare for beskyttelse, da av resultatet du har oppnådd på forhånd :)

Maskin er uansett veien å gå. Stå på! :)

Endret av Mz6
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du tatt denne med maskin hadde den nok blitt like svart og fin som ny ca. Skal du gjøre det samme for hånd går det vanvittig mye mer tid på og få ett dårligere resultat enn med maskin. så jeg ville absolutt gått på denne med maskin.

Har en kompis med kestrel das6 så tanken var å starte for hånd for å se hvordan det ble, og så ta med maskin. Har du tips til videre framgang? Hvilke pads som er best å fortsette med?

Du jobbet virkelig med Schollen, sant? For slik du ordlegger deg kan det se ut som om du "la på" polishen som en voks, og buffet av igjen. Det er jo i bunn og grunn slipepasta, fin sådan, og må jobbes MYE med. Derfor maskin.

For hånd er det kraft og tempo!

Autofinesse Tripple inneholder vel "fillers", som fyller igjen skavankene (LES: Swirls, RDS osv.), i stedet for å fjerne de.

Så den er legg på, buff av. Tror jeg. Aldri brukt.

Voksen du legger på, Petes'n, er bare for beskyttelse, da av resultatet du har oppnådd på forhånd :)

Maskin er uansett veien å gå. Stå på! :)

Schollen ble jobbet ganske bra med ja, men ut ifra det du beskriver tror jeg fortsatt at jeg ikke jobbet nok med den. Får prøve igjen en dag snart. Tenkte egentlig å prøve en liten runde til før jeg går på med maskin.

Samme jeg har forstått med auto finesse tripple ja, den fyller i riper og lignende samt skal gi en fin glinsende finish.

Pete`s luktet veldig godt så det er en liten fare for å bli ivrig på å legge på voks framover ;)

Uansett, blir nok innkjøp av maskin etter hvert, men veldig kurant å prøve for hånd old school style.

Problemet med maskiner er jo at det er så mange å velge mellom (har lese veldig mange innlegg på forumet), men får vel starte med en enkel sak og ta det derfra. Dette er jammen meg en dyr hobby.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Schollen ble jobbet ganske bra med ja, men ut ifra det du beskriver tror jeg fortsatt at jeg ikke jobbet nok med den. Får prøve igjen en dag snart. Tenkte egentlig å prøve en liten runde til før jeg går på med maskin.

Samme jeg har forstått med auto finesse tripple ja, den fyller i riper og lignende samt skal gi en fin glinsende finish.

Pete`s luktet veldig godt så det er en liten fare for å bli ivrig på å legge på voks framover ;)

Uansett, blir nok innkjøp av maskin etter hvert, men veldig kurant å prøve for hånd old school style.

Problemet med maskiner er jo at det er så mange å velge mellom (har lese veldig mange innlegg på forumet), men får vel starte med en enkel sak og ta det derfra. Dette er jammen meg en dyr hobby.

Dyr hobby ja, men du må heller tenke at bil og tilbehør holder seg bedre i verdi om det vil veldhold, og at den prisen du må ut med en gang kan deles på mangen gangers bruk!

Anbefaler og bare få lånt deg den DAS-6 maskinen med en gang, er unødvendigt å gå for hand når du har maskin tilgjengeligt.

Og med DA maskin så kan du nesten ikkje ødlegge noe.

Scholl S3 ville eg prøvd først med gul pad, evt lilla. men alt dette ligger i egen scholl tråd.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dyr hobby ja, men du må heller tenke at bil og tilbehør holder seg bedre i verdi om det vil veldhold, og at den prisen du må ut med en gang kan deles på mangen gangers bruk!

Anbefaler og bare få lånt deg den DAS-6 maskinen med en gang, er unødvendigt å gå for hand når du har maskin tilgjengeligt.

Og med DA maskin så kan du nesten ikkje ødlegge noe.

Scholl S3 ville eg prøvd først med gul pad, evt lilla. men alt dette ligger i egen scholl tråd.

Helt enig i at bil og tilbehør holder seg bedre i verdi, samt at det er fordømt moro at bilen ser lekker ut. Får bare prøve å holde kvitteringer unna hjemmet for hjemmefreden sin skyld :)

Det blir DA maskin ja, bare ikke rett før ferie. Så jeg får spørre pent om å låne kompisen sin :)

Takk for tips IvarB :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst. hva har du av produkter og pads til rådighet? lettere og gi tips når man vet hva du har og bruke

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst. hva har du av produkter og pads til rådighet? lettere og gi tips når man vet hva du har og bruke

Selvfølgelig får du låne av meg, herrbrand!

Dette har jeg til formålet;

*Kestrel Deltalyo DAS-6 Pro Oscillerende

*Auto Finesse Revitalise - Komplett poleringspakke

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=381

Endret av Automatic
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA ville jeg brukt restoring compound på organge pad.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kjapp oppdatering på framdriften på skiboksen.

Da er det gjort innkjøp av diverse produkter uten at jeg skal nevne hele listen, men det som er gjort er start på bakparten med Scholl03, deretter full runde med Menzerna fast gloss GF400, Menzerna power finish PF2500 og Menzerna super finish SF4000. Alt ble gjort med Kestrel das6 pro og über pads.

post-8278-0-76615500-1407927902_thumb.jp
Personlig synes jeg ikke det var så stor forskjell på scholl og menzerna GF400 så med hensyn til tidsbruk på den første runden med maskinen ble scholl bortprioritert på fremre halvdel.
post-8278-0-15604400-1407927538_thumb.pn
Litt sløv med bildetaking da det ble noe mas fra fruen om å gjøre seg ferdig, dette ble sluttresultatet etter første prøving med DA maskin.
post-8278-0-13495200-1407927450.png
Som konklusjon fungerer ikke håndpolering på så sliten skiboks, og jeg angrer ikke et sekund på DA maskinen. Bitt av basillen, JUP!!
Dog ble jeg ikke helt fornøyd med innsatsen så det vil nok prøves flere produkter for å få enda mer shine i boksen. Noe som har tips på det? Har hørt mye positivt om GC Vertura blond f.eks.
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom seg jo veldig med maskin da. Uten tvil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive