Gå til innhold

Voks etter lakkering


Mykland

Recommended Posts

Hei, fikk frontfangeren min lakkert for ca en uke siden, og lurte på å vaske bilen skikkelig for så å legge et lag med voks. Kan jeg gjøre dette eller bør jeg vente lengre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å vente en måned ca med voks og annen lakkforsegling etter lakkering av panser og frontfanger. Fikk også beskjed om å ta det rolig med HT i samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil Lehne

Tror det skal være trygt å bruke carnubavoks da denne puster slik at gassene fra den nye lakken kan komme ut. Derimot vil en sealer eller en voks som ikke puster holde disse gassene inne.

Noen får bare rette meg hvis jeg tar feil, men det jeg fikk beskjed om fra en lakkerer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme "problem" selv. Leste mye forskjellig om dette og ble ikke helt klok. Ventet i underkant av fire uker før jeg la Swissvax Onyx. Dette gikk tilsynelatende helt fint. Info fra nettet sa alt i fra "pustende voks med en gang" til "vent i 6mnd". Skriv som fulgte med fra Møller sa at jeg skulle vente min 4 uker før jeg "polerte" bilen. Regner med de tar litt i, og at de forutsetter at folk bruker noe turtlegreier fra bensinstasjonen. Anbefaler deg å vente ca 4 uker, for så å legge noe som puster. Lakken beader jo faktisk av seg selv i begynnelsen. Husk også å unngå sterk- og petroleumsbasert avfetting den tiden og vær forsiktig ved vask. Fersk lakk er myk og følsom ;)

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Hvordan er det da med bilene som kommer fra fabrikk. Blir ikke de vokset og polert like etter de ankommer forhandleren?

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gjerne helt andre muligheter for herding av lakk på fabrikk enn hva de har hos lakkeringsverksted. Hvertfall de fabrikker jeg har vært på besøk hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg lakkerte panser og begge framskjermer på forrige bilen min i fjor og lakkereren sa at etter 2-3 dager kunne jeg maskinpolere den.

Som sagt så gjort. Polere med maskin og lakken tok 0 skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakkerte panser og begge framskjermer på forrige bilen min i fjor og lakkereren sa at etter 2-3 dager kunne jeg maskinpolere den.

Som sagt så gjort. Polere med maskin og lakken tok 0 skade av det.

Hvilken LSP brukte du?

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller går det nok bra uansett, men hvorfor ikke bare vente en måned eller så uansett sånn for sikkerhets skyld? Jeg venter selv til lakken har slutta å beade på egenhånd, da jeg antar dette indikerer at alle løsemidler er "svettet" ut.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...