Concker

Felle ned sub i hjulbrønn

Var vel kanskje ikke så lenge siden jeg så en tråd om dette?

mulig jeg blander forum.. men uansett

Nå er det snart på tide at jeg gjør noe med opplegget mitt i bagasjen så tenkte skulle spørre om litt tips.
Bilen er forøvrig en A4 B5 sedan, elementet er et Focal P30 element.

Det jeg har som en plan er å bygge opp gulvet hele veien noen cm, så bruke en tilsvarende tykk plate som blir fungerende som en baffel over hjulbrønnen hvor elementet vil sitte, slik at hjulbrønnen i seg selv blir selve kassa.
Denne må jo naturligvis lydempes en del med noe for å unngå resonanse etc.

Så for å fortsette med svart treverk som gulv, noe foliering av forsterkertopp etc.

Hva vil folk anbefale her som en billig, men god løsning?
Ser biltema har diverse matter, men usikker på hva man burde gå for.. kombinere noe kanskje? default_smile.png
Samt om det vil være noe nødvendig med noe mer tetting rundt platen som går over hjulbrønnen, eller om ren vekt vil være tilstrekkelig?
tenkte kanskje å legge en tynn lydisolerende filt med noe under selve baffel platen.

Jeg tror ihvertfall dette hadde vært en enkel å grei løsning kanskje?
Jeg har ikke lyst til å begynne med glassfiber kasse, ei heller lyst til å kjøpe en "dyr" ferdig rund kasse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer an på om du skal ha trykkammer eller bassrefleks. Dvs du vil aldri kunne lage et trykkammer på den måten du skisserer. Til det blir antagelig ikke vekten du planlegger å ha oppå stor nok. Det er nok en grunn til at de fleste velger å lage en kasse, enten av glassfiber eller i MDF/spon. Hva har du tenkt å tune suben til, hvor stor skal kassen være?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjulbrønn i seg selv som selve kassa er ikke noe problem :) I og med formene på hjulbrønnen gjør sitt i å fungere som avstiving vil du neppe være plaget med resonanser av betydning heller.

Lyst til å skissere hva du tenker? Litt usikker på om jeg helt ser det for meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vi kanskje har samme tanke til bilene våre.

Jeg tenkte bare å lage et "lokk" (med noe pakning eller bare tec7 mellom plata og stålet) for å ha over reservehjulsbrønnen og ha lyddempingsmatter på stålet. Slik at man får utnyttet hele volumet i brønnen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar foreløbig, her en slengs skisse.. fort å galt i paint :D

6shj9.jpg

Det som var tanken var da og bygge opp gulvet noen cm, så legge en tilsvarende tykk spon/mdf plate som baffel over hjulbrønn.

mulig jeg må tette med tec7 eller lignende i mellom her. (I bunn er hjulbrønnen tett uansett)

Så til slutte legge svart laminat gulv over hele bagasjerommet, så lage hull til elementet å felle det nedi, da blir elementet sitten oppå laminatgulvet å baffelen (Synlig)

Skjærer også hull til forsterkeren slik at den blir felt ned tilsvarende antall cm jeg bygger opp gulvet, da blir toppen synlig, samt får kjøling mens kabler etc blir skult i "Luftlomma" som jeg får der.

Problemet jeg ser med å kjøpe en ferdig rund kasse blir at den kan bli for kort eller høy da jeg ønsker å ha elementet synlig i overkant. Støperør får jeg maks i ca 30cm på biltema ser det ut som, det blir for lite.

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare se opp hvis det er drenering i hjulbrønnen da. Tetta det i 190E jeg hadde. Det var ikke lurt :P

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støperør fra 800 - 1200mm lengde. Bedre bruke en kasse er sikker blir tett elementet får skikklig arbeidsforhold og bedre lyd...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du få dette til å spille noenlunde bra ville jeg undersøkt Vas-verdier på elementet for å beregne anbefalte mål på kassen. Skal du ha det bra krever det litt forarbeide med beregning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bygge kassen mot bakseterygg å porte den inn i kupeen via hattehylle eller eventuelt skipose åpning?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode poeng hele veien her.

Jeg har i dag kasse mot seterygg som fungerer veldig bra, noe porting inn i kupeen slipper jeg da jeg har fjernet det originale bose anlegget, da er det friluft gjennom grillene der de originale bass elementene satt under i hattehyllen, veldig praktisk!

samt alt fremdeles ser 100% originalt ut.

Hvorfor jeg skal bygge det om er ganske enkelt at skal få det til å se litt mer presentabelt ut, samt jeg har bare midlertidig slengt forsterkeren ned i hjulbrønnen hvor det er alt annet en optimalt klima.

Får tenke litt å se på det, i dag har jeg en ganske liten tynnvegga kasse fra thorshov til 200kr som fungerer over all forventning.

jeg kan være enig til en viss grad at volum etc kan ha litt å si, men at ting må være super nøye mener jeg er bortkastet, har bygget en del forsterkere å utstyr til gitar så vet litt at mye ofte kanskje ikke er like reelt som man skulle tro.

Men får se, tror jeg har plass til en veldig enkel kasse nedi der, får jeg se hvordan jeg løser det med at jeg vil ha elementet synlig i overkant av laminatet. Mulig jeg har et felt der sub'n er som jeg kler inn med filt eller noe.

Noe ala slik

086.jpg

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

forøvrig..

Load Volume F-3 (Hz) Ql
Sealed 25 49 0.77
Sealed 35 48.7 0.69
Sealed 45 49.1 0.64
Mener kassa jeg bruker nå er 30l.
Volumet er jo greit, men hva i all verden er Ql og F-3 ?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du for en lukket kasse må du være litt mer nøyaktig med volum med tanke på baktrykk for å hindre "popping".

http://www.focal.com/en/expert/283-sub-p-30-3544054750124.html

Her er specs etc til P30 elementet med 6 forslag med tankte på volum og eventuelle port diameter og lengder

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F-3 er freq boksen er "tunet" til.

Ql (that's an L) is "Q due to box loss". A leaky box has a lower Q and a secure box, a higher Q. Duh. I'm a little rusty but I believe you can set it between 0 and 15, hence the 7 midpoint at 'average'.

Play with the Ql feature on a sealed and your curve doesn't change but a hair. Sure, we all want nice tight boxes but some construction techniques are absolute overkill. I'd use a 10 for cabinet grade work with precision cuts and craftsman grade construction.

Endret av JonasNordvoll
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive