Gå til innhold

HMS-PVU-Forebyggende tiltak.


FMV

Recommended Posts

Er jo ganske ny i dette, men jeg har jo fokus på verneutstyr gjennom jobben, og tenkte litt på hva vi utsetter oss når vi driver med dette her. Jeg tenker vel først på Prickbort, SurfexHD, Korrosol o.l. som er de sterkeste stoffene jeg er borti. Er det noen som har satt seg litt inn i hms databladet og sjekket litt rundt dette? Det farligste er vel som alt annet spraytåken evt. produktet gir?

Jeg bruker til daglig både Maxiflex hanskene til Würth. og kombiner med sorte nitrilhansken ved oljesøl, har også ånderettsvern jeg bruker ved anledning. Har nå også begynt å bruke noe av dette under vask, men kan selvfølgelig bli flinkere til dette..

Tenker vel egentlig ganske forebyggende da jeg har en bekjent som er løsemiddelskadet (gammel lakkerer) og vil ikke ende opp med samme problemene som han har... :wacko::eek:

Endret av FMV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.detailersclub.no/forum/topic/20652-miljoemessige-hensyn-taes-det/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/7456-funderinger-om-helse/

Er jo til dels blitt diskutert før, men det skal nok nevnes at dette ligger i en helt annen liga enn det lakkerere har holdt på med og som har fått løsemiddelskader.

Selfølgeligt bør en jo ikkje stå og puste inn alt.

Prickbort er helseskadeligt ja:

R41 Fare for alvorlig øyeskade.
R65 Farlig: kan forårsake lungeskade ved svelging.
R66 GJENTATT EKSPONERING KAN GI TØRR ELLER SPRUKKET HUD

Har noen andre datablad for de respektive produkt det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMS-datablad er jo greit å sette seg inn i ja, men det er vanskelig er å tolke disse riktig. Når man er inne på PVU og slikt så bør en også vurdere dette ut ifra hvor mye/ofte en er borte i kjemikaliene. Ut i fra dette kan jo en type kjemikalie se veldig farlig ut, men siden de fleste bruker en viss utblanding og ikke bruker stoffet så mye over lengre tid så minimeres risikoen for eksponering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg i hvertfall databladet til Prickbort http://ecoonline.no/Sok-Sikkerhetsdatablad/ men finner ikke for Surfexhd.. skal lete videre etter jobb.

Og som oftes så skjer jo vask ute, så angående ventilasjon så er vel ikke dette noe problem hvis du ikke er uheldig med vind og får spraytåken rett i ansiktet..

Jeg vasker verken med maske eller hansker... Er dette noe jeg burde bruke?

Det gjør i hvertfall ikke noe skade hvis du begynner med det nå :) Benyttet nitril hanskene til Wurth og er fornøyd med disse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg slet/sliter med veldig tørr hud på hendene etter langtidseksponering for avfetting og bilsåpe, så jeg bruker tykke, kjemiresistente hansker gjennom hele vaskeprosessen. Jeg har også halvmaske jeg bruker hvis det blåser for å slippe å få sprøytetåke i luftveiene. Jeg bruker briller, så øynene er noenlunde dekket, men jeg ser jo på dem etter en vask at de er fulle av greier, og kjenner også på huden rundt øynene at det har kommet produktrester der ("stiv i masken"), så noen større vernebriller kan umulig skade.

Under polering bruker jeg av og til maske, sjelden til aldri vernebriller, men hørselsvern er et must. Jeg glemte dette hjemme nå i helgen, og det ringte greit i ørene i natt og i morges etter 14 timers maskinkjøring...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...