Gå til innhold

Hjelp! Volvo V70 sort nybegynner, Holos


FMV

Recommended Posts

Jeg har i dag tatt en Volvo v70 2009 modell sort, og kjørt med en 3-steg Menzerna kombo med DAS-6Pro maskin og uber puter. Bilen ble helt utrolig dyp og blank i lakken, men jeg sliter med holos som jeg ikke får bort. Jeg har tatt 9 biler både mørke og lyse med bra resultat men denne her blir jeg grå i håret av!

Jeg har kjørt FG400 med gul uber, PF2500 med orange og PF4000 med grønn. Jeg har brukt følgende framgangsmåte, 40x40 område med 4 pass, sprer på 1, 4 med mediuim+, for så slippe presset. Jeg la merket til en "film" på PF4000 som jeg slet med å få bort med mikrofiberklut, kjørte derfor en gang ekstra over med uber blå.

Er det noen som har noe tips og råd til meg, nå merket jeg at frustrasjonen tok overhånd så jeg tok kvelden. Til info så har jeg også meguiars 105,205 og mirror glaze som jeg tenkte jeg skulle prøve på i morgen hvis jeg ikke fikk det resultatet jeg ville ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Uber blå, sf4000, full spiker, 2-3 kjappe pass og rett av. NULL press. Øk område til gjerne 50% av et panel da sf4000 er drøy

Har du wipedown/kontrollspray? Prøv det først.

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uber blå, sf4000, full spiker, 2-3 kjappe pass og rett av. NULL press. Øk område til gjerne 50% av et panel da sf4000 er drøy

Har du wipedown/kontrollspray? Prøv det først.

Flott takk for tips, da skal jeg prøve det i morgen... Ja har wipedown som jeg blander selv, sitter med ubegrenset tilgang av batterivann :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Flott takk for tips, da skal jeg prøve det i morgen... Ja har wipedown som jeg blander selv, sitter med ubegrenset tilgang av batterivann :)

Har du sort uber? Kjør ivertfall med den fiiiineste puta du har :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sort uber? Kjør ivertfall med den fiiiineste puta du har :)

Nei har ikke sort uber :( ser ikke at dem ikke har det på bilnerden, vet du om et annet sted som selger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Fint hvis du tar noen bilder av dette. Da er det lettere å hjelpe deg.

Jeg vet at man kan fort bli lurt av produktrester og at IPA ikke alltid avslutter så pent. Misstenker du at det kan være oljer eller produktrester så kan dette ofte fjernes med QD. Ha godt lys å se om du får "flyttet" sporene eller ikke med QD.

Er det kjørespor så kan du begynne med tipset til polishduden her. Synes det er rart at du skal få kjørespor med DA maskin (vet at det er mulig, så det kan jo være tilfelle).

Det kan også hende at lakken din ikke er så glad i varme så prøv å jobb slik at du utvikler minst mulig varme. Husk på å vente til panelet er kaldt før du tørker over.

Vurderer du å prøve noe nytt av produkter og puter så burde du gå for gul Rupes. På eldre sort Volvo lakk (019) så er hvertfall dette den beste komboen jeg har testet.

Jeg har jobbet endel på denne lakken for å øve meg da den er meget utfordrende. Har endel info om dette i loggen min. Her kan du se jeg tester endel forskjellige finnish produkter, noe som ikke er så lett. (Husk å klikk på neste i bunn av posten da dette går over flere poster)

Når jeg i senere tid testet gul/gul Rupes tok jeg dessverre ingen bilder, men denne komboen var perfekt for denne lakken virket det som.

(Fant ut av at jeg hadde tatt noen bilder ved Rupes testingen også. De ligger i denne tråden)

Vær obs på at lakken forandrer seg opp igjennom årene selv om det er samme farge. Derfor kan du ikke bruke dette som en fasit, men det kan være en fin veiledning. Lakken jeg har holdt på med er fra 98. Jeg har også jobbet på en 2002 V70 med samme farge. Denne var bedre å jobbe med enn min 98, men likevel utfordrende.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt over en gang til med polishduden sin anbefalinger, ble mye bedre resultat av dette. Jeg tror rett og slett at dette er rester etter produktene som satt igjen. og at dette gjorde at det så ut som det ble holos. Har gått over med led lykt og synes det ser bra ut. I mangel på garasje og ordentlig lys så må jeg vente på sola for å se om bilen har blitt bra :)

Har dessverre ikke QD, men driver å lager en bestilling hos BN nå og skal legge dette til i kurven:) Er det noen som har noe anbefalinger der å komme med? Ser at mange synes at FK425 er bra..

Tusen takk for alle råd og tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Tenkte å nevne det når du startet tråden, siden det egentlig ikke kan bli holos med komboer du har brukt med DA på volvo lakk :) Om hologrammene endrer retning når du buffer, så er det produktrester.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Nå har jeg kjørt over en gang til med polishduden sin anbefalinger, ble mye bedre resultat av dette. Jeg tror rett og slett at dette er rester etter produktene som satt igjen. og at dette gjorde at det så ut som det ble holos. Har gått over med led lykt og synes det ser bra ut. I mangel på garasje og ordentlig lys så må jeg vente på sola for å se om bilen har blitt bra :)

Har dessverre ikke QD, men driver å lager en bestilling hos BN nå og skal legge dette til i kurven:) Er det noen som har noe anbefalinger der å komme med? Ser at mange synes at FK425 er bra..

Tusen takk for alle råd og tips..

FK #425 er meget bra. Det er faktisk denne jeg brukte når jeg fant ut at man kunne fjerne produktrester med QD. Brukte dette endel på den røde V70 som jeg tok nå sist.

Vil tro at årsaken til at du har produktrester som setter seg er fordi lakken ikke liker varme. Har du dette i bakhodet når du jobber så går jobben mye lettere.

Du kan godt ha press, men beveg maskinen fort over panelet når du kjører det groveste steget. Da rekker ikke lakken å bli varm.

Gjorde dette på denne bilen og det fungerte meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei.

Har ikke holdt på med dette så lenge, men har tatt mine egne biler, og noen andre for venner å kjente.

Har heller ikke tatt noen sorte biler, men nå skal jeg ta en sort Volvo V70 2010 mod om ikke så lenge.

Fra tidligere så har han vært uheldig å vasket den med urent vann så bilen ser ganske jævlig ut i sollyset.

Mye svirls.

Vaskedelen er ikke noe problem, men litt mere usikker på poleringsbiten.,

Skal selvfølgelig prøve meg frem litt, og normalt så har jeg pleid å bruke uber Orange, eller grønn med Menzena 2500 med 2-3 pass, og til slutt blå med Menzena 4000.

Er dette en grei start på sort volvo lakk å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre S Nilsen

Tok en sort v60 2011 modell dette var veldig har lakk syns jeg.Kjørt i børstemaskin den jeg tok og den så ikke ut.Hadde aldri kommet i mål med de komboene der hehe. mulig du må gå hardere til verks. Kommer jo ann på hvor dype riper og slikt det er.

Ble roterende på den jeg tok.

S8 tok vel en sort v70 her inne tror jeg og han var vel på fg400 med scholl pute mener jeg. Og 50timer på jobben han tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det hørtes bra ut. Funker det ikke så tar du deg tid til å komboteste litt så du finner et finsteg som avslutter godt nok, og et grovsteg som tar nok :)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...