• 0
Nordeng

RUPES Bigfoot LHR 12E vs LHR 15ES

Spørsmål

Etter å ha registrert med på siden her har interessen for dette "faget" bare blitt større og større, og nå tenker jeg å gå til innkjøp av min første poleringsmaskin.

Jeg tenker at maskinen burde være en best mulig allrounder i og med at dette blir min første og eneste maskin enn så lenge.

Jeg har lest veldig mye bra om RUPES maskinene og produktene dems, så da vil jeg gjerne høre hva dere tenker?

Maskinene jeg har sett på er fra Bilnerden;

LHR12

LHR15

Hva er hovedforskjellene på disse og hvilken burde jeg gå for?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

28 svar til spørsmålet

• 0

Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt Duetto. En god allrounder, lett å håndtere og gir gode resultater. Samt at du sparer litt penger i forhold til LHR 15. Veldig mange som liker Duetto når de har prøvd den litt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

''sparer'' bare 200 kr da, siden LHR15 er på tilbud nå. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Skal den brukes til mer enn bil, ville jeg valgt Duetto. Med den kan man pusse, slipe og polere de fleste materialer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takk for tilbakemeldinger, virker som Duetto er den rette.

Maskinen jeg kjøper kommer bare til å bli brukt på bil :)

Hvis jeg kjøper Duetto Deluxe kitet til Bilnerden, er det noe mer jeg burde ha/kjøpe ekstra av?

Ser det er fire forskjellige midler med i kitet til LHR15, hva er det som følger med der og ikke med Duettoen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Forskjellen er vel grønn pad og hvit pad (nest groveste og fineste)

Samt grønn medium polish og hvit diamond gloss ultrafin polish.

Veldig ofte holder blå og gul, men jeg hadde nok vurdert et par ekstra av pads, og diamond gloss liker jeg faktisk veldig godt:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hva bruker folk for å tørke av polishen? Sprayer dere på noe, eller kun mikrofiber? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hva bruker folk for å tørke av polishen? Sprayer dere på noe, eller kun mikrofiber? :)

Normalt brukes kun tørr ren mikrofiberklut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Endte opp med dette, gleder meg til å prøve :)

1 stk. RUPES BigFoot LHR 12E Duetto - Deluxe Edition Kit

1 stk. GYEON Q2M Iron - 1 liter

1 stk. RUPES Diamond Gloss – Ultrafin

3 stk. RUPES Ultrafine Finishing Pad

1 stk. RUPES Coarse Cutting Pad

1 stk. RUPES Fine Polishing Pad

1 stk. Owatrol Polytrol
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei, er i samme situasjon og vurderer nå akkurat de samme maskinene som deg. Tenkte først en brukt maskin men ser at det mange forlanger for brukte maskiner ikke er så langt fra prisen på ny når rabattavtaler og mva er fratrukket. Men jeg er også litt i tvil om type maskin fordi jeg har en 08 Audi A6 som jeg hører har en spesielt hard lakk.

Blir spennende å se om du blir fornøyd med valget ditt, lykke til! :)

Endret av gimo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei, er i samme situasjon og vurderer nå akkurat de samme maskinene som deg. Tenkte først en brukt maskin men ser at det mange forlanger for brukte maskiner ikke er så langt fra prisen på ny når rabattavtaler og mva er fratrukket. Men jeg er også litt i tvil om type maskin fordi jeg har en 08 Audi A6 som jeg hører har en spesielt hard lakk.

Blir spennende å se om du blir fornøyd med valget ditt, lykke til! :)

Jeg ville handlet Bigfoot 21 for best korrigeringsevne. Det trenger du. Du kan handle deg Bigfoot 15 bakplate til 21 maskinen som passer mindre puter.

Bestill opp ekstra antall grove blå puter og ei flaske blå grov polish. Et par ekstra gule puter og ekstra gul polish er også en fordel.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

.

Jeg ville handlet Bigfoot 21 for best korrigeringsevne. Det trenger du. Du kan handle deg Bigfoot 15 bakplate til 21 maskinen som passer mindre puter.

Bestill opp ekstra antall grove blå puter og ei flaske blå grov polish. Et par ekstra gule puter og ekstra gul polish er også en fordel.

Det blir nok Bigfoot 21 med de to bakplater på meg da. Har du erfaring med Audi-lakken ØHN? Den er ikke veldig stygg men jeg kan se vaskeriper over stort sett hele bilen. Hvilke produkter er best? Har lest litt her på forumet og sett mange anbefalinger på Scholl 30+/40 og Menzerna, eller er de som følger med Bigfoot maskinen like bra? Var forresten ikke meningen å "kuppe" tråden her, sorry. :)

Endret av gimo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

.

Det blir nok Bigfoot 21 med de to bakplater på meg da. Har du erfaring med Audi-lakken ØHN? Den er ikke veldig stygg men jeg kan se vaskeriper over stort sett hele bilen. Hvilke produkter er best? Har lest litt her på forumet og sett mange anbefalinger på Scholl 30+/40 og Menzerna, eller er de som følger med Bigfoot maskinen like bra? Var forresten ikke meningen å "kuppe" tråden her, sorry. :)

Du kan prøve med gul/gul Rupes først. Sannsynligvis må du bruke blå blå for å fjerne nok innen du blir pensjonist. Et godt alternativ til Rupes gul som siste finish, er S30+ på Orange Scholl/Uber. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Oslo Motorshow er like rundt svingen, og jeg mistenker at det vil komme et og annet tilbud på Rupes den helga.

Har i dag Das 500W-DA og tenkte anskaffe en Rupes.

21'ern er overkill tror jeg, så valget står mellom 15 og 12/Duetto.

Jeg er ingen storforbruker, pleier egen bil, familiebil ++, så valget må stå litt i forhold til bruksomfang.

Bør jeg gå for 15, og så bruke den gamle DA'en til småting (har liten plate til den) eller er Duettoen helt fin til allround?

Gjerne innspill/råd fra folk som har kjenskap til både 15 og 12.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har ikke prøvd noen av de selv, men er i samme situasjon ang. valget. Har bestemt meg for duetto som en god allrounder! Må sies at jeg har flex roterende fra før.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg bruker for det meste 21, og så bruker jeg spotpad på spesielt trange områder.
Nå har jeg fått 75E i tillegg, så den kommer nok til å ta seg av trange områder.

LHR15 er nok den maskinen som blir minst brukt for min del.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Magne: om jeg har bare 15, hvordan vil det funke på smalere partier, f.eks støtfangere og slikt?

Knot eller greit nok?

Jeg har jo den gamle DA'en, så den er backup med liten plate.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Oslo Motorshow er like rundt svingen, og jeg mistenker at det vil komme et og annet tilbud på Rupes den helga.

Har i dag Das 500W-DA og tenkte anskaffe en Rupes.

21'ern er overkill tror jeg, så valget står mellom 15 og 12/Duetto.

Jeg er ingen storforbruker, pleier egen bil, familiebil ++, så valget må stå litt i forhold til bruksomfang.

Bør jeg gå for 15, og så bruke den gamle DA'en til småting (har liten plate til den) eller er Duettoen helt fin til allround?

Gjerne innspill/råd fra folk som har kjenskap til både 15 og 12.

Duetto er det som er "inn" akkurat nå på forumet, sikkert en konge maskin om du tenker å våtslipe hele biler. Da den er i utgangspunkter egentlig en "dyrere Das 500" og vil kun erstatte Das 500 med 5,5" pads, Du må forsatt bruke Das maskinen med liten bakplate på små og trange steder, ja om du ikke er klar til å kjøpe en mini med det samme. Selv har jeg mini, solgte nylig min 15, da jeg har 21 med liten bakplate. Mini og duetto kan sammenlignes i størelse og minien er en bra maskin ikke det, men jeg liker bedre 15 og 21. Jeg synes de (15-21) er bedre og lettere å jobbe med, føler at knappene er mer på riktig plass og enklere å bruke.

Så vis du skal våtslipe så kjøper du Duetto eller så kjøper du deg en Bigfoot 21 med liten bakplate da den korigerer bedre og raskere en de andre.

1412486_580494975332552_1467506559_o.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Magne: om jeg har bare 15, hvordan vil det funke på smalere partier, f.eks støtfangere og slikt?

Knot eller greit nok?

Jeg har jo den gamle DA'en, så den er backup med liten plate.

15 og 12\duetto har jo samme puter, bare 3 mm forskjell på utkast.

Eg gikk for 21, sammen med 15 bakplate\puter for og kunne ta store flater\ medium, men bruker mini for de smalere plassene.

En ting er jo knapper og grep på 15\21 kontra duetto.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Solgte akkurat 15 til dynafit her på forumet da jeg vil ha muligheten til å slipe. For deg tror jeg 15/duetto og mini/krauss med spotpad er mer enn nok

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg må vel fylle inn at dersom du ikke skal slipe hele paneler, bare diverse riper etc. så er mini/75E et vel så godt redskap.
Man får 80mm siaair slipepapir som passer denne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive