CFM

Antonov AN225 - Oslo Lufthavn 19. juni 2014

26 innlegg i emnet

Da var det på tide å børste støvet fra teleobjektivet og ta frem gamle ferdigheter om flyfotografering. Ryktene har surret rundt lenge og endelig landet denne svære doningen for første gang på norsk jord; nærmere bestemt Oslo Lufthavn på bane 01L den 19. juni klokka 10:20.

Det samlet seg utrolig mange nysgjerrige rundt flyplassen for å se denne begivenheten. Været var også helt perfekt for bildetaking så dette kunne ikke bedre bli!

Etter å ha fulgt Antonoven på flyradaren fra sørenden av Sverige så forsvant den mellom Askim og Oslo en plass da den gikk under 10 000fot. Spenningen steg etterhvert som minuttene gikk og plutselig hylte en unge og da kom Antonoven til syne. For et beist!

Her er noen av bildene jeg tok i dag:
img2345.jpg

img2350.jpg

img2354.jpg

img2359.jpg

img2361.jpg

img2366.jpg

img2369.jpg

img2379.jpg

img2381.jpg

Så dro jeg en tur til "Vollen" for å ta noen bilder av flyet parkert:
img2388.jpg

img2404.jpg

Takk for titten! :)

17

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte bilder. Noen ganger, som nå, irriterer det med at jeg ikke har bosatt med litt nærmere der det skjer ting. Dette skulle jeg gjerne fått med meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heftig fly. Ser det på antall aksler at det er stort.

Som vanlig så tar du veldig flotte bilder Bjørn. Dette kan du. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svært fly!

Var vitne til en landing og take-off med en Lockheed c-5 Galaxy en gang og synes det var digert, men Antonoven er noe større ja..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sinnsykt med hjul på dette monsteret av et fly

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte bilder! Har en kompis som så på et slikt fly ta av med full last. Han var så sikker på at det skulle dra av rullebanen på slutten på grunn av vekten om bord :D

Mektige greier det dær!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lest om det, og jeg har sett tegninger og forklaringer opp gjennom åra. Helt siden barneskolen. Men jeg spør meg selv like herlig hver gang noe slikt dukker opp; Hvordan i helvete kan man ha så mange tonn glidende oppe i lufta uten at det detter ned? Det samme gjelder lasteskip. Jeg kommer nok til å være like imponert frem til jeg stryker med, haha :D

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

detta sier vel litt om hvor mye større en det meste detta er... syke greier.

kan jo bare stappe ett eller to allminnelige passasjerfly baki lissom.

post-4659-0-25809400-1403207542_thumb.pn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

WOW!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom rett over huset vårt:-) Fikk tatt en kjappt bilde.

post-1476-0-78405000-1403210347_thumb.jp

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

å du dæven døtte!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av eit beist av eit fly ja,verden største gitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte på tv'en at det trenger 3,6km rullebane for å ta av. Mål opp med tripptelleren i bilen neste tur hvor langt det faktisk er :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte bilder! Skulle gjerne vært der! B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer! For oss flyinteresserte var det en helt rå opplevelse ja! Er noe spesielt med verdens største. :)

Jeg har lest om det, og jeg har sett tegninger og forklaringer opp gjennom åra. Helt siden barneskolen. Men jeg spør meg selv like herlig hver gang noe slikt dukker opp; Hvordan i helvete kan man ha så mange tonn glidende oppe i lufta uten at det detter ned? Det samme gjelder lasteskip. Jeg kommer nok til å være like imponert frem til jeg stryker med, haha :D

Vi som har jobbet litt med fly er like imponerte hver gang vi og... :P

Men kjører man bil i 150-200km/t+ og stikker ut handa så skjønner man litt lettere hvordan flyene kan ta av. Det er enormt forskjell fra 100km/t og 250ish som flyene tar av i. (Kommer jo av at løft over en flyvinge bl. a. er basert på kvadratet av hastigheten. L = (1/2) d v2 s CL, hentet fra http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/WindTunnel/Activities/lift_formula.html.)

Endret av CFM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte bilder! Jeg så ankomsten i går og avgangen nå nettopp Once in a lifetime opplevelse :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for at du delte de flotte bildene med oss :) Ett sånt fly må jeg ha en gang ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fritt for å ikke detaile det! Yes, jeg var først. Sistemann har jobb til han går i grava :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjør flyet her i Norge egentlig?

Hvor stort er det i forhold til Airbus A380, tro..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flyet hentet forsvarsmateriell, blant annet en svær generator, hjem fra Afghanistan. :)

Fritt for å ikke detaile det! Yes, jeg var først. Sistemann har jobb til han går i grava :-)

Det trengs nok...

9076806.jpg?size=640x420

Endret av CFM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive