ynor

Tips for maskinpolering av 2008 BMW 530xd

Heisann,

Jeg er helt fersk mtp. maskinpolering, men har lest mye her på forumet om detailing og korrigering før jeg forsøkte meg på dette.

Jeg har en 2008 BMW 530xd i sort metallic, og fant raskt ut at min tidligere handpoleringsrutine med de sedvanlige Autoglym-produktene ikke holder mål på denne steinharde lakken som er preget av endel swirls og enkelte RDS. Jeg gjorde et forsøk i fjor rett før vinteren med å kjøpe meg en Dewalt roterende (NAF tilbud) med Autoglyms proffserie, men det virker som AG ikke er grov nok for å gjøre helt de store underverkene på denne lakken.

Etter nitidig lesing på forumet så jeg at mange bruker Scholl S3 på gul pad som steg 1, og deretter Scholl S30 på orange pad som steg 2, hvilket jeg forsøkte med meget godt resultat. Dessverre fikk jeg bare tatt panseret og fronten på bilen grunnet tidspress, og bestemte meg for å gjøre et nytt fullverdig forsøk neste år.

Jeg synes Dewalt-maskinen var fin å jobbe med, uten at jeg har noe sammenlikningsgrunnlag forøvrig. Startet på 600 rpm, kjørte opp til 1600 rpm og avsluttet igjen på 600 rpm etter at det bare var olje igjen av Schollen. Brukte vel 4-5 passes x 3 på S3 og 4-5 passes x 2 på S30 hver for seg, og avsluttet det hele med Autoglym HD wax. Alt av swirls var borte, og stort sett det meste av RDS uten våtsliping.

Jeg oppdaget etterhvert at det var antydning til hologrammer i enkelte belysninger, og søker råd hos dere om hva jeg kan gjøre for å unngå dette da det nå er tid for å gjøre en skikkelig shining av bilen.

Har syslet med tanken på å kjøpe en oscillerende maskin, og kanskje veksle mellom roterende og DA:

1) Scholl S3 på gul pad på roterende

2) Scholl S3 på gul pad på DA

3) Scholl S30 på orange pad på roterende

4) Scholl S30 på orange pad på DA

5) Wipedown, vask og voksing med Autoglym HD Wax

Kunne dette være en god prosedyre for å unngå hologrammer? Andre tips?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nødvendig å kjøre 4 steg mener jeg. Kjør 1 steg med roterende on du ønsker det, og sliter du å kjøre holofritt, så avslutter du med DA på steg2 med s30 på orange.

Wipedown er for å sjekke etter holo, litt lite poeng å ta etter endt polering da du er ferdig med hele bilen før du oppdager feilen og må starte på nytt. Ta wipedown når du leter etter en holofri kombo til steg 2, når den er funnet så kjører du på denne kombo.

Endret av tr86
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nødvendig å kjøre 4 steg mener jeg. Kjør 1 steg med roterende on du ønsker det, og sliter du å kjøre holofritt, så avslutter du med DA på steg2 med s30 på orange.

Wipedown er for å sjekke etter holo, litt lite poeng å ta etter endt polering da du er ferdig med hele bilen før du oppdager feilen og må starte på nytt. Ta wipedown når du leter etter en holofri kombo til steg 2, når den er funnet så kjører du på denne kombo.

Takk for tilbakemeldingen :-)

Så du foreslår S3 på gul og roterende, deretter S30 på orange og DA?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du foreslår S3 på gul og roterende, deretter S30 på orange og DA?

Det er nesten garantert bankers, men går ann og avslutte holofritt med roterende også, men går litt mer på teknikk, pass,lakkhardhet.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nesten garantert bankers, men går ann og avslutte holofritt med roterende også, men går litt mer på teknikk, pass,lakkhardhet.

Takk for svar :-)

Jeg tror jeg går for roterende på S3 og gul pad da dette virker meget effektivt, samt DA på S30 og orange pad da jeg ikke har god nok teknikk med roterende for å avslutte holofritt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive