Gå til innhold
thunstad

Komme igang - produktspørsmål

Recommended Posts

thunstad    34
thunstad

Trenger sårt en hobby og har fått interessen for bilpleie.
Er nytt forum medlem og forholdsvis fersk på bilpleie så trenger noen gode råd/tips/anbefalinger.
Er masse bra innlegg fra før her inne som jeg har lest, men en egen post med råd/tips og anbefalinger til akkurat mitt bruk fristet.

Her er noe av det jeg har fått med meg med fare for å ha misforstått.

NB! Forbered deg på mange spørsmål :)

Når det gjelder vask har jeg merket meg at mange kjører Prickbort fra under rutene og ned, deretter BH surfex HD blanding over hele bilen for så og skumme hele bilen med feks BH autofoam.
Er dette også noe man gjør for standard vask eller kun ved korrigering og voks eller kun ved vokslegging?

Tenker da på om denne metoden med disse produktene vil fjerne voks etter få vask.

Til felger brukes det ofte Rim 7 eller P21s.

Etter vask har jeg fått med meg at en runde med clay er et must før bruk av maskin.

Hvilket merke er det folk bruker mest?

Virker som de fleste kjører en 2 stegs behandling + voks og eventuelt 3 stegs på veldig ripete områder.

Er vel her jeg er litt usikker på hva jeg skal gå for.
Hvis man har enkelte litt dypere riper hvordan løser dere det?

Jeg har en Volvo V40 R -13 med sort safir metallic 452 lakk og helskinns seter også kommer fruen til å anskaffe seg en e-up i nærmeste fremtid.
Blir jo i hovedsak disse bilene jeg vil kose meg med så trenger derfor anbefalinger av maskin og produkter til dette formålet.

Som sagt blir det en personlig hobby og kan derfor se for meg at jeg kan bruke god tid på dette.

Hadde vært best og funnet en god allrounder.

Prismessig virker jo DAS-6 Pro som en bra maskin.

Med 74mm bakplate og 100mm puter som ekstra utstyr kommer man vel til på de alle fleste stedene.
Men så snakkes det varmt om Rupes og Flex maskinene både roterende og DA.

Jeg er meget usikker på dette med valg av maskin.

Ofte er jo det like greit å gå for en god maskin med engang.

Trenger altså i hovedsak anbefalinger av maskin, puter, produkt og voks til mitt forbruk, men kom gjerne med anbefalinger til hele bilen (vinduer, interiørplast, skinnseter)

På forhånd takk !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
shiznit    81
shiznit

Velkommen til galskapen :)

Vaskerutinene avhenger av behov, hvis det er sørpete vinterføre så bruker jeg prickbort og surfex/autofoam ved hver vask. På sommerstid bruker jeg prickbort hver 3-4 vask når jeg opplever nupper i lakken. En god lsp skal tåle flere måneder med en slik behandling.

Som du sier så kan det være like greit å gå for en skikkelig maskin først som sist. En DA vil nok være å foretrekke for en nybegynner. Rupes og flex er det som gjelder for de fleste her, selv om mye kan utrettes med en billigere das 6 pro. Går du for rupes får du med puter og polish på kjøpet. Ellers er polish fra menzerna og scholl og puter fra uber og scholl mye brukt her.

Anbefalinger av voks og andre produkter finner du masse av ved å søke. Selv bruker jeg hovedsaklig produkter fra Swissvax, Gtechniq og Rupes da dette fungerer for mine behov. Men du har et hav å velge fra, og ofte er det best (og dyrest) å finne sine favoritter gjennom testing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
thunstad    34
thunstad

De Rupes kittene ser jo veldig greie ut for en fersking som meg.

Bestiller man en ekstra av alle putene i kittet har man jo en bra start.

Da har man i hvert fall produkter og padder som matcher hverandre.

Skal vel mye til for å feile der. Hvis man ikke er farge blind da :)

Nå har faktisk Rupes fått ganske mange maskiner å velge mellom også, men som allrounder tror jeg kanskje 15 er den mere rette for meg.

Den nye 12 ser også grei ut, men litt usikker på om den er ok som allrounder eller som bare en tilleggs maskin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Trenger sårt en hobby og har fått interessen for bilpleie.
Er nytt forum medlem og forholdsvis fersk på bilpleie så trenger noen gode råd/tips/anbefalinger.
Er masse bra innlegg fra før her inne som jeg har lest, men en egen post med råd/tips og anbefalinger til akkurat mitt bruk fristet.

Her er noe av det jeg har fått med meg med fare for å ha misforstått.

Velkommen til forumet :)

NB! Forbered deg på mange spørsmål :)

Når det gjelder vask har jeg merket meg at mange kjører Prickbort fra under rutene og ned, deretter BH surfex HD blanding over hele bilen for så og skumme hele bilen med feks BH autofoam.
Er dette også noe man gjør for standard vask eller kun ved korrigering og voks eller kun ved vokslegging?

Tenker da på om denne metoden med disse produktene vil fjerne voks etter få vask.

Prickbort er sterkt og ikke voks-vennlig, så denne bør ikke brukes med mindre ny voks skal legges. Mange som kun bruker dette før og etter vinteren i forbindelse med polering.

Husk å kjøpe vaske-utstyr i tillegg :)

Til felger brukes det ofte Rim 7 eller P21s.

Vil anbefale iron-x eller Dodo Juice Ferrous Dueller (eller annet som er laget for å fjerne metall-partikler) i tillegg til f.eks P21S som er "felg-såpe"

Etter vask har jeg fått med meg at en runde med clay er et must før bruk av maskin.

Hvilket merke er det folk bruker mest?

Dette trur jeg er "hipp-som-happ". Bestill clay fra samme sted du bestiller de andre produktene dine.

Her får du gjøre en vurdering om du vil ha noe clay-lube, eller om du bare vil bruke vann

Virker som de fleste kjører en 2 stegs behandling + voks og eventuelt 3 stegs på veldig ripete områder.

Er vel her jeg er litt usikker på hva jeg skal gå for.
Hvis man har enkelte litt dypere riper hvordan løser dere det?

Siden du har så nye biler kan det godt hende at 1 steg er nok. Det kommer ann på hvor godt du behandler de :)

Dype riper fjernes gjerne med våtsliping. Små kitt kjøpes for litt over hundre kroner.

Jeg har en Volvo V40 R -13 med sort safir metallic 452 lakk og helskinns seter også kommer fruen til å anskaffe seg en e-up i nærmeste fremtid.
Blir jo i hovedsak disse bilene jeg vil kose meg med så trenger derfor anbefalinger av maskin og produkter til dette formålet.

Som sagt blir det en personlig hobby og kan derfor se for meg at jeg kan bruke god tid på dette.

Hadde vært best og funnet en god allrounder.

Prismessig virker jo DAS-6 Pro som en bra maskin.

Med 74mm bakplate og 100mm puter som ekstra utstyr kommer man vel til på de alle fleste stedene.
Men så snakkes det varmt om Rupes og Flex maskinene både roterende og DA.

Jeg er meget usikker på dette med valg av maskin.

Ofte er jo det like greit å gå for en god maskin med engang.

Tror du blir veldig fornøyd med DAS-6-Pro. DA-maskin er et fint sted å starte, og du kan heller bare kjøre flere runder hvis du ikke får rettet opp alt.

Trenger altså i hovedsak anbefalinger av maskin, puter, produkt og voks til mitt forbruk, men kom gjerne med anbefalinger til hele bilen (vinduer, interiørplast, skinnseter)

Menzerna og scholl er veldig populære produkter her. Flere av nettbutikkene som har pakker med de midlene du trenger, til god pris.

Scholl-pads er gode og billige.

Voks kommer ann på pris. Jeg er fornøyd med PolishAngel Master Sealent. Den er ganske billig, men er en sealer, ikke en voks. Forskjellene finner du her:

Skinnseter er det ingen som slår swissvax. Kjøp "skinn-settet" til 700kr og du har alt du trenger.

Interiørplast tror jeg også er litt "hipp-som-happ". Kjøp et produkt fra den nettbutikken du ender opp å handle hos.

Vinduer renses med en glassrens fra "hvem som helst". Utvendig er veldig mange fornøyd med RainX.

På forhånd takk !

Håper dette er litt hjelp på veien.

I de fleste tilfellene handler det om å finne produkter du synes er gode å bruke :)

Endret av RuZleBiFf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
shiznit    81
shiznit

Ikke enig i det du sier om prickbort. Hvis man kun skulle brukt det før ny voks så betyr det to ganger i året for min del, og det er så definitivt ikke ofte nok. Jeg får voks til å vare en hel vinter selv om jeg bruker prikbort ca hver 10 dag. Så veldig slem kan den ikke være.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonkanon    48
jonkanon

Hvis du blir bitt av basillen og det ikke er noen vei tilbake så vil du fort oppdage behovet for flere maskiner.. Det er mange tråder her på forumet som diskuterer maskinvalg, og mange finner en Rupes 15 til en svært god allrounder. Dersom en har lyst til å føle at en har ambisjoner så vil da 2 maskiner være bedre enn 1. Et tips da er en Rupes 21 som en kan sette en rupes 15 bakplate på, og ha en mindre maskin som rupes mini, eller duetto for de trange plassene.Så skal det også nevnes at dette er langt over hva du trenger for å kunne polere dine 2 biler. Men mange her inne på forumet liker å tro at vi har ambisjoner, meg selv inkludert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Ikke enig i det du sier om prickbort. Hvis man kun skulle brukt det før ny voks så betyr det to ganger i året for min del, og det er så definitivt ikke ofte nok. Jeg får voks til å vare en hel vinter selv om jeg bruker prikbort ca hver 10 dag. Så veldig slem kan den ikke være.

Enig.

Prickbort er vel av de vennligere petroleumsbaserte avfettingene. Som vil svekke LSP, men det fjernes jo ikkje med en påføring.

Har samme erfaring som deg, å det brukes ofte gjennom høst,vinter og vår. Men etter behov.

Ellers finner trådstarter voks og sealer i alle priser og holdbarheter, collinite er slager med tanke på pris og holdbarhet, sjølv om eg er storfornøyd med SV shield.

Av vindusforseglinger har eg sluttet med Rain-x pga holdbarhet, Gtechniq sine varer mye lengre,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Da beklager jeg dette. Ikke meningen å drive med vranglære :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
thunstad    34
thunstad

Hvis du blir bitt av basillen og det ikke er noen vei tilbake så vil du fort oppdage behovet for flere maskiner.. Det er mange tråder her på forumet som diskuterer maskinvalg, og mange finner en Rupes 15 til en svært god allrounder. Dersom en har lyst til å føle at en har ambisjoner så vil da 2 maskiner være bedre enn 1. Et tips da er en Rupes 21 som en kan sette en rupes 15 bakplate på, og ha en mindre maskin som rupes mini, eller duetto for de trange plassene.Så skal det også nevnes at dette er langt over hva du trenger for å kunne polere dine 2 biler. Men mange her inne på forumet liker å tro at vi har ambisjoner, meg selv inkludert :)

Har tittet på den løsning om 21 med 15 bakplate også, men lurer da på om ikke en 12 hadde vært greiere å begynne med. Er det ikke slik at man tar et lite område om gangen uansett når man korrigerer/polerer? en 21 går sikkert fortere.

Er fortsatt veldig åpen ifht maskin.

Det med tro om ambisjoner kjøper jeg. Mange eksempler på det selv utenom bilpleie :)

Det med surfex HD og prickbort har jeg fått med meg. Altså at den er forholdsvis skånsom ved vettug bruk.

Når det gjelder produkter som Iron-X og Korossol etc er det produkter dere kun bruker før claying/polering etc?

Regner med at samme gjelder for felger også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonkanon    48
jonkanon

Ja det er ingen fare at en ikke skaffer seg den råeste maskinkomboen umiddelbart. Det å lære seg opp på teknikk og sine egne biler trenger ikke bli en voldsom affære.

Metallpartikkelfjernere er også noe som brukes stort sett ved korrigering, du skal ha lakken så ren og fri for forurensing som mulig før maskinpolering. men skal du ta en grundig vask er dette steget også inkludert.

Veiene slites hele året men etter piggdekksesongen er det sikker lurt med en runde Korrosol el. På felger kan en ta en hyppigere runde med disse. det er jo kult å se bleedingeffekten som plutselig dukker opp på de en trodde var en ren felg.

Endret av jonkanon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
thunstad    34
thunstad

Ja når man trenger såpass mye annet utenom maskin for min del blir det fort litt for dyrt med noe annet enn en maskin i starten.

Er vel bare å lese mere og la tenkeboksen jobbe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
thunstad    34
thunstad

Driver å ser litt på Krauss 900W.

I pakken fra Scandic Shine er det scholl s17, s40, orange og lilla puter.

Siden jeg for det meste vil korrigere/polere en volvo v40 sort safir metallic -13 og en e-up hvit -14 er det noen som har erfaringer med scholl puter og middel som kan gi meg noen anbefalinger.

Jeg aner ikke om disse bilene har hard lakk eller ikke.

God Helg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 294
ØHN

Driver å ser litt på Krauss 900W.

I pakken fra Scandic Shine er det scholl s17, s40, orange og lilla puter.

Siden jeg for det meste vil korrigere/polere en volvo v40 sort safir metallic -13 og en e-up hvit -14 er det noen som har erfaringer med scholl puter og middel som kan gi meg noen anbefalinger.

Jeg ville byttet ut S17 og S40 med S03Gold og S30+. Bruk lilla puter til S03Gold og Orange puter til S30+

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig