Gå til innhold

Dekkfornyer spørsmål


J. Larsen

Recommended Posts

J. Larsen

Heisann!

Jeg har da et par spørsmål angående dekkfornyere og lurer på om noen kloke hoder kan hjelpe meg.

Til helgen skal jeg vaske bilen og da skal jeg ta alt. Pusse metalldeler under og egentlig shine alt eksteriør. Jeg tenkte også da og bruke dekkfornyer på begge sidene av gummien. Da kom spørsmålet om veigrep inn. Jeg lurer på om det blir noe verre veigrep om jeg tar dekkfornyer på det synlige mønsteret. Ikke bak, men bare på den ytterste delen.

Også lurer jeg på om noen kan anbefale en god dekkfornyer da jeg fant ut at min er nesten tom. Jeg har et elsk, hat forhold til SV Pneu, da den er veldig dyr og holder ikke spesielt lenge, men resultatet er uten tvil et av de bedre.

Jeg ser etter en dekkfornyer som er gjerrig i bruk og som gir gode resultater.

Takk på forhånd for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veigrepet blir ikke påvirket om du har påført dekkfornyer på dekksidene eller ikke.

Bruker selv Qyeon Q2, som gir en veldig fin look. Har ikke prøvd den så mye enda så jeg kan ikke si noe om hvordan holdbarheten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Veigrepet blir ikke påvirket om du har påført dekkfornyer på dekksidene eller ikke.

Bruker selv Qyeon Q2, som gir en veldig fin look. Har ikke prøvd den så mye enda så jeg kan ikke si noe om hvordan holdbarheten er.

Nei, det vet jeg. Men jeg lurte på om veigrepet blir påvirket hvis en påfører dekkfornyer på selve mønsteret. Ca 1/4 del av det, på yttersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vet jeg. Men jeg lurte på om veigrepet blir påvirket hvis en påfører dekkfornyer på selve mønsteret. Ca 1/4 del av det, på yttersiden.

Hvem vet, men hva er vitsen? Det er jo borte i det bilen begynner å rulle omtrent.

Endret av Thomsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Jeg bruker CG new look trim gel. Foreløpig har den holdt i snart 3 mnd på min bil :)

Hvor mye koster en flaske?

Hvem vet, men hva er vitsen? Det er jo borte i det bilen begynner å rulle omtrent.

Nei, du har jo et poeng. Jeg tenkte at det ville være fint med en fin glans på dekkene og i mellom mønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndréE90

Hvor mye koster en flaske?

Nei, du har jo et poeng. Jeg tenkte at det ville være fint med en fin glans på dekkene og i mellom mønsteret.

Tror det var 150kr eller noe en stund siden jeg kjøpte den.

Veldig drøy i bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Takk for fine svar!

Etter å ha kikket litt på nettet og forhørt meg med en kamerat så landet jeg på Gyeon Q2. Gleder meg til å prøve det ut! Har brukt SV Pneu, før og ville derfor prøve noe som var rimeligere, men ikke så veldig mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det blir noe verre veigrep om jeg tar dekkfornyer på det synlige mønsteret.

Ja, det blir dårligere. Aldri aldri bruk gummifornyer på slitebanen eller overhode på mc-dekk.

Jeg er veldig godt fornøyd med Tyre fra Mitchell & King.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger Gtechniq T1 i flere lag, med 10 minutters mellomrom, så blir den blank. :)

Hvordan er holdbarheten på Gtechniq T1? Gir den brune dekksider på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir dårligere. Aldri aldri bruk gummifornyer på slitebanen eller overhode på mc-dekk.

Jeg er veldig godt fornøyd med Tyre fra Mitchell & King.

Burde ikke MC-dekk gå greit hvis man kun legger på dekksidene og ikke på slitebanen?

Mange sykler (spesielt chopper/custom) har ofte 12-14cm med dekkside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd er å ikke gjøre det, selv om du tror det kan gå bra.

Faren er stor for at vann eller kjemikalier finner veien ned på asfalten og kan bidra til at gummifornyeren kommer ned i slitebanen.

Kjører du mc selv? Det gjør jeg og enkelte ting sjanser du bare ikke på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på at dekkfornyeren kan finne veien mot kjøresporet gjennom dekket eller at dekkfornyeren kan "beade" vann og kjemikalier mot kjøresporet? Uansett kan vel det samme kan vel skje med bildekk, eller? Man har selvfølgelig annen vinkling og større kontaktflate på bildekk og jeg innehar dessverre ikke nok kunnskap om hvordan dekkfornyer reagerer med gummi, så jeg spør egentlig fordi jeg lurer.

Ja, jeg kjører MC selv. Jeg påførte dekkfornyer ca midt i sesongen i fjor og det gikk greit. Kan nevne at jeg ikke kjørte så mye i fjor og ikke kjører så hardt, så sannsynligheten for at noe kunne skje er selvfølgelig betraktelig mindre enn hos andre. Jeg var påpasselig med å ikke smøre dekkfornyer på eller for nært dekkbanen. Jeg følte meg ikke 100% sikker i gjerningsøyeblikket, men 13,6cm brun gummi tok nesten knekken på meg psykisk.. ;)

Edit:
Hvis din teori skulle skje, kan man sikkert få avkorting på forsikringen hvis de finner ut at du har fysisk har påvirket dekket/gummien slik at man kan få redusert grep. Og krasjer/velter selvfølgelig.

Endret av G-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får skure gummien skikkelig ren med SurfexHD eller tilsvarende, så blir den sort og pen igjen. :)

Grep på bil og mc kan dessverre ikke sammenlignes, og de fleste gummifornyere gjør overflaten glattere.

Kommer du borti et kumlokk eller litt veimerking i en sving kan det være nok.

Så mitt gode og velmenende råd er å aldri bruke det på mc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvordan er holdbarheten på Gtechniq T1? Gir den brune dekksider på sikt?

Nei - med forbehold. Ulike dekkfornyere reagerer ulikt med de forskjellige gummiblandingene i de forskjellige dekkene fra forskjellige produsenter. Jeg har personlig ikke sett noen bruning som følge av bruk av T1 på verken sommer- eller vinterdekk på egne biler med Uniroyal Rainsport 2 på sommer, eller Michelin X-ICE Xi2 eller Vredestein SnowTRAC3 på vinter.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...