Gå til innhold

Første berøringsvask på 4 uker gammel bil :)


Mariusj84

Recommended Posts

Mariusj84

Supert forum med mye kunnskap :)

Som mange andre nybegynnere har jeg kjøpt min første nye bil( model s) og tenker å ta vare på den.

Hadde idag den første forsiktige berørings vasken.

Begynte med rim7 på felgene og så surfex hd på biln. Så hadde jeg en bil shampo på en "skum kanon?" Som fulgte med min nilfisk 145 bars HS. Kommer skum ut men dette er vel kanskje ikke en skum kanon slik dere skriver om? Lot det stå en liten stund før jeg spylte en kjapp runde med såpen enda koblet på HS.

Så etterpå spylte jeg av med rent vann. Så forsiktig meg vaske hanske og bøtte med gritguard.

Har jeg gjort noe feil her? :)

Jeg kjente nede på dørene og det var noen "nupper" der som jeg ikke hadde fått bort.

Skulle jeg brukt prickbort?

Så en video der de brukte korosoll for å fjerne slikt, men det skulle ikke på krom. Og jeg har krom rundt vinduer og under dørene. Så det er kanskje ikke så lurt?

Tørket forsiktig av biln med microfiber håndkle etter siste skylling.

Men etter en kjøretur hadde jeg masse striper av skittent vann som hadde rent nedover bilen.

Kom vel fram fra lyktene og bak skiltet.

Er det noen måte å unngå dette på?

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Listene på bilen trenger du ikke bekymre deg for, Korosol tar ikke knakken på dem.

Spyle GODT langs alle karrosseriskjøter etc. for å unngå "skittrenner"

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Men etter en kjøretur hadde jeg masse striper av skittent vann som hadde rent nedover bilen.

Kom vel fram fra lyktene og bak skiltet.

Er det noen måte å unngå dette på?

-Marius

Angående vann som renner, er det viktig å få tørket dette også etter vask. Hvis ikke vil det renne når du begynner å kjøre, også vil vannet tiltrekke seg støv som tørker med vannet og gjør at det ser skittent ut. Det jeg pleier å gjøre etter siste spyling er å åpne alle dører, panser, tanklokk osv., la det renne av seg noen minutter, så smelle alt ganske hardt igjen. Da "skvetter" det mye ekstra vann ut fra diverse plasser. Bakluka kan du godt tørke, også åpne/smelle igjen en ekstra gang, for å få ut alt vannet fra bakom skiltet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at alle utvendige paneler er tørket pleier jeg som Simen å åpne alle dører og lukke igjen for å få skvettet ut litt ekstra vann. Typisk at det ligger igjen en halvliter i både speil og bak skiltet...

Så tørker jeg over inni dørkarmer/dører, panser/motorrom, bakluke, tanklokk og ellers alt som er "innimellom". Drar godt over alle pakninger for å klemme ut vann som har kommet inn der.

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariusj84

Takker for svar! :)

Hvordan vasker dere inni dørkarmene uten å grise vann inni bilen?

Typiske "såpe flasker" som følger med HS, er det for å legge skum? Eller bare for å vaske/spyle med såpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takker for svar! :)

Hvordan vasker dere inni dørkarmene uten å grise vann inni bilen?

Typiske "såpe flasker" som følger med HS, er det for å legge skum? Eller bare for å vaske/spyle med såpe?

Dynker med Prickbort og Surfex, gnikker med børste og durer på med høyttrykkspyler på full pupp. Faktisk. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tørker av med tørkehåndkleet når det er blitt skikkelig fuktig. Går alltid greit det siden mine biler som regel aldri blir skikkelig skitne i karmene og jeg spyler veldig godt i i sprekker for å få bort såpa. På vinteren kan jeg finne på å finne fram APC-flaska og gi det en dusj i tillegg før tørk om det skulle bli for gale.

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...