Gå til innhold

Forskjell på Surfex og Autofoam ?


Kristofferfjell

Recommended Posts

Kristofferfjell

Hva er egentlig forskjellen på Autofoam og surfex hd ?

Tar ikke disse to på voksen/beskyttelsen?

Kan man bruke disse for.eks 2 ganger i uka uten at det gjør noe for bilens lakk ?

Er det vits å bruke noen av disse hvis det kun ligger litt trafikkfilm på bilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Hva er egentlig forskjellen på Autofoam og surfex hd ?

Autofoam er såpeutgaven til bruk i kanon. Den skummer mer enn surfexHD

Tar ikke disse to på voksen/beskyttelsen?

Som all såpe reduserer den litt på voksen. Hvor mye, avhenger av styrken på blandingen.

Kan man bruke disse for.eks 2 ganger i uka uten at det gjør noe for bilens lakk ?

Ja, det kan du. Produktene skader ikke lakken. Når vannet ligger flatt på lakken er det tid for et nytt lag voks. Det tar ikke så mange minutter å fornye voksbeskyttelsen.

Er det vits å bruke noen av disse hvis det kun ligger litt trafikkfilm på bilen ?

Ja, det er nettopp på den trafikkfilmen og generell møkk, som ikke er asfalt og sveverust, disse produktene er gode. Dog må man ofte også benytte seg av berøringsvask/håndvask for de siste restene av den hinnen som kan ligge igjen etter avspyling.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det nye sprøsmål :(

Hva menes med at vannet ligger flatt ?

Når bilen skal ha ny voksbeskyttelse, hvordan går man frem da ? Må en fjerne alt av den gamle voksen ?

Tror jeg blander litt med hva vokse og polere er:(

Hva er egentlig forskjellen på bone, vokse, polere, polish og når bør man gjøre dette og hvordan går man frem. Jeg har sett litt på tidligere tråder her (guide bilpleie for dummies) på forum uten å ha funnet ut 100% svaret på dette) ?

Endret av kenny28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig vask blir det smør på flesk, men før polering kan du bruke Prickbort og deretter sterk Surfex. Autofoam kan du legge oppå Prickbort hvis det tørker for fort. Er det svak Surfex spiller det ingen rolle om du bruker det eller Autofoam da de vil gjøre samme jobben. Jeg bruker Autofoam ved vanlig vask i stedet for Surfex ettersom det er mye raskere og enklere å legge på. :)

Det at vannet ligger flatt mener vi med at det ikke perler seg på lakken lenger.

Voks og lakkforsegling er kun en beskyttende hinne. Også kalt LSP (Last Step Product). Polering er enkelt forklart ripefjerning.

Om du bare skal legge et nytt lag LSP kan du først avfette med Prickbort for å ta asfaltflekker, deretter sterk Surfex (1:5), så Iron X eller lignende og deretter bøttevask.

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) når du bruker autofoam i beholderen til foam gun, fyller du hele med autofoam også bare justerer du med regulatoren på vann/såpe forhold? eller fyller du halve f.eks og en skvett med høytskummende såpe fra CG f.eks og resten med vann? :)

Endret av Majo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det nye sprøsmål :(

Hva menes med at vannet ligger flatt ?

Når bilen skal ha ny voksbeskyttelse, hvordan går man frem da ? Må en fjerne alt av den gamle voksen ?

Tror jeg blander litt med hva vokse og polere er:(

Hva er egentlig forskjellen på bone, vokse, polere, polish og når bør man gjøre dette og hvordan går man frem. Jeg har sett litt på tidligere tråder her (guide bilpleie for dummies) på forum uten å ha funnet ut 100% svaret på dette) ?

At vannet ligger flatt, betyr bare at det ikke lenger "beader" (se under). Det betyr at det er lite eller ingen beskyttelse (voks) igjen. Det har iallefall mistet den avstøtende effekten/beskyttelsen.

beading.jpg

Trenger ikke nødvendigvis fjerne gammel voks før ny påføring, det viktigste er vel at bilen er ren. Polere er noe helt annet, og bør gjøres med maskin om man skal korrigere lakken. (Dvs, fjerne vaskeriper og/eller andre riper)

Bone er vel noe man gjør på et gulv, under tvang fra en maktsyk sjersant i militæret :)

Endret av Thomsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt opp til hva du selv liker. For best effekt kan du bruke ren Autofoam og justere blandeskruen 2-3 fra sterkest blanding.

Ellers funker det også med 1-3cm Autofoam og resten lunka vann. Du kan helle i en skvett såpe også for mer skum, men blir det for mye skum vil ikke det være så effektivt. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt opp til hva du selv liker. For best effekt kan du bruke ren Autofoam og justere blandeskruen 2-3 fra sterkest blanding.

Ellers funker det også med 1-3cm Autofoam og resten lunka vann. Du kan helle i en skvett såpe også for mer skum, men blir det for mye skum vil ikke det være så effektivt. :)

Tusen takk CFM og generelt alle her inne på Detailersclub for at dere er så hjelpsomme og ikka bare skriver "bruk Google, dette har blitt det blitt skrevet om tidligere her inne, hadde du bare giddet å søke litt" o.s.v.

Jeg er HELT ny i "faget" og har prøvd å lese meg opp i kunnskap, men alt sitter ikke enda og jeg får ikke helt tak i det ennå, men det kommer seg :)

Hvordan legges nytt vokslag ?

Er polish det samme som voks ?

Hvor ofte/når ser en at det bør poleres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Hvordan legges nytt vokslag ?

Det legges vanligvis for hånd med en myk skumpute på ren nyvasket lakk

Er polish det samme som voks ?

Det kan det være fordi enkelte produkter er såkalte alt-i-ett (all-in-one). De både renser kjemisk som en polish og legger igjen en beskyttelse som en voks. Her på Detailers Club brukes som oftest polish og voks adskilt. Polishen har gjerne slipemidler i tillegg til kjemiske renseegenskaper. Det gjør at en både får renset lakken og fjernet riper. Enkelte slike polishprodukter har også voks i seg som legger igjen noe beskyttelse. Det beste er likevel å legge på en ren voks til slutt etter at man har tørket av polish. En ren voks gir gjerne lengst beskyttelse.

Hvor ofte/når ser en at det bør poleres ?

Å polere er som du ser et utrykk som kan bety flere ting. Snakker vi om maskinpolering med slipende polish, som de fleste detailere bruker, er svaret at det bør gjøres når lakken ser slitt ut. Her har riktig vaskemetode mye å si. Da legger man på en ren voks til slutt.

Hvis en med polering mener å kun rense lakken kjemisk og legge Voks/beskyttelse, er svaret når vannet ikke lenge løfter seg på lakken. Beskyttelsen man er ute etter innen bilpleie er "Lotuseffekt" som er "vannskrekk" sagt på en enkel måte. Det stammer fra Lotusblomstens evne til å frastøte seg vann og smuss.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Lsp er er det siste du beskytter lakken med enten det er voks eller en sealer. Wax og voks er det samme, sealer/sealant/lakkforsegling er en syntetisk miks som beskytter lakken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, men hva er egentlig forskjellen på voks og sealer/sealant/lakkforsegling ?

Når bør du bruke hvilken av disse to ?

Hvilke fordeler/bakdeler har de i forhold til hverandre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Takk igjen, men hva er egentlig forskjellen på voks og sealer/sealant/lakkforsegling ?

Når bør du bruke hvilken av disse to ?

Hvilke fordeler/bakdeler har de i forhold til hverandre ?

Forskjellen er i utgangspunktet at den ene er naturlig mens den andre er helsyntetisk. Når det er sagt, er begge bearbeidet og de fleste produkter er i gråsonen av det ene eller det andre.

Lakkforseglingen har tradisjonelt hatt litt lengre holdbarhet i forhold til voks, men forskjellene er små. Voks gir ofte tette vanndråper (beading), mens lakkforsegling gir lett avrenning av vann (sheeting). Begge er til for å la møkk slippe lett fra lakken så minst mulig sitter igjen når en håndvasker. Der av får man minimalt med riper.

Voks er ofte det kjappeste alternativet siden den sjelden trengs mer enn en time eller to med herding.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristofferfjell

Jeg vet ikke hvordan min bil er blitt behandlet tidligere(voks eller sealer), nettopp kjøpt ny bil som er 2 år gammel.

Tidligere i tråden ble det skrevet at en kan fint legge nytt voks lag oppå gammelt.

Kan det legges voks oppå sealer og omvendt uren å fjerne noe av det gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Jeg vet ikke hvordan min bil er blitt behandlet tidligere(voks eller sealer), nettopp kjøpt ny bil som er 2 år gammel.

Hvis bilen har skikkelig vannskrekk og du er fornøyd med finishen kan du bare fortsette å vaske til vannskrekken begynner å avta. Da er sannsynligvis eventuell beskyttelse så godt som borte, og det betyr ingenting hva som er brukt tidligere.

Tidligere i tråden ble det skrevet at en kan fint legge nytt voks lag oppå gammelt.

Hvis du synes lakken trenger en oppfrisking vil polish/lakkrens fjerne tidligere produkter. Det vil ofte også renseegenskapene i den nye voksen gjøre.

Kan det legges voks oppå sealer og omvendt uren å fjerne noe av det gamle?

Ny voks kan legges på gammel voks. Mest sannsynlig vil renseegenskapene i den nye voksen fjerne det som måtte være av gamle rester. Om det tidligere har vært sealer eller voks er av mindre betydning hvis det ikke er lagt nylig, Da bør voks legges over sealer og ikke omvendt.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig vask blir det smør på flesk, men før polering kan du bruke Prickbort og deretter sterk Surfex. Autofoam kan du legge oppå Prickbort hvis det tørker for fort. Er det svak Surfex spiller det ingen rolle om du bruker det eller Autofoam da de vil gjøre samme jobben. Jeg bruker Autofoam ved vanlig vask i stedet for Surfex ettersom det er mye raskere og enklere å legge på. :)

Det at vannet ligger flatt mener vi med at det ikke perler seg på lakken lenger.

Voks og lakkforsegling er kun en beskyttende hinne. Også kalt LSP (Last Step Product). Polering er enkelt forklart ripefjerning.

Om du bare skal legge et nytt lag LSP kan du først avfette med Prickbort for å ta asfaltflekker, deretter sterk Surfex (1:5), så Iron X eller lignende og deretter bøttevask.

Så til vanlig berøringsvask (f.eks sommervask) så holder det i utgangspunktet med bilt hamber foam såpe på foam gun på tørr bil. La det renne av og så spyle og så ta en berøringsvask? :)

Takker for gode svar!

Endret av Majo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til vanlig berøringsvask (f.eks sommervask) så holder det i utgangspunktet med bilt hamber foam såpe på foam gun på tørr bil. La det renne av og så spyle og så ta en berøringsvask? :)

Takker for gode svar!

Alt avhenger av bruken, dvs hvor skitten bilen er, og hvilken skitt den har på seg. Har du kjørt mye på nylagt asfalt, ville iallefall jeg brukt petroleumsbasert avfetting som forvask, fulgt av autofoam/surfex. Deretter håndvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer selv å legge et nytt lag voks før sommerferien, hvor det blir lite mulighet for "DCN vask". Den beader fortsatt greit etter jeg la AG HD før påskeferien, men tror ikke den holder til sept!

Kan jeg da kjøre en full "vaskepakke vinter" og legge et nytt lag HD wax på toppen, eller anbefales det å gå over med en fin rupes blanding først? Ikke behov for korrigering nå i hvertfall og lakken er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...