Gå til innhold

Stinker surt etter vannlekkasje


Gakkgakken

Recommended Posts

Gakkgakken

Har hat ikke mindre enn to vannlekkasjer i bila det siste året. Har stått vann nede i golvet over lengre perioder. Lekkasjene er fikset, men det stinker nå surt i bila. Har prøvd både rens med greenclean og våtsuger og lukt-vekk-produkter. Ingenting nytter. Lukta er nok trengt inn i alle slags krinker og kroker man ikke kommer til med vanlig rens og overflatebehandling med luktfjerningsstoffer. Er det ozon som er neste steg nå, eller er det andre ting som trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Nei, da må jeg nok rive om golvstoffet i halve bila. Det er jeg absolutt ikke kompetent til. Får det nok opp, men får det neppe pent tilbake og kommer til å bruke en måned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger nok enda en del vann i div. dempematerialer under mattene i bilen, disse må/burde nok skiftes eller taes ut å skylles og tørkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Med matter mener du gulvstoffet som dekker golvet av bila? Ja, jeg regnet nok med at dempematerialet var en del av problemet. Er jo ikke mulig å få renset det skikkelig der det ligger under stoffet. Skal jeg ta ut alt på golvet virker det jo som om jeg må demontere om trent alt inne i kabinen. Må jeg ut med stoler og slikt, skru av alt av plast rundt dørlister og girspaken etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med matter mener du gulvstoffet som dekker golvet av bila? Ja, jeg regnet nok med at dempematerialet var en del av problemet. Er jo ikke mulig å få renset det skikkelig der det ligger under stoffet. Skal jeg ta ut alt på golvet virker det jo som om jeg må demontere om trent alt inne i kabinen. Må jeg ut med stoler og slikt, skru av alt av plast rundt dørlister og girspaken etc.?

Det som ligger under gulvmattene i bilen ja, er gjerne en form for isolasjon med "sølvfolie" utpå, men det varierer litt fra bil til bil.

Må gjerne demontere en del ved vannlekasjer, hvor mye du må/burde demontere kommer an på hvor mye vann du har fått inn og hvor. Hvis ikke gulvmattene i bilen er delt opp i flere deler, må du sannsynligvis ut med stoler for å få ut mattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Skal se hva jeg kan gjøre. Av det jeg kunne se så var begge lekkasjene begrenset til golvet bak sjåførsetet. Er kun der jeg kjenner surlukt når jeg trykker nesa nedi. Er jeg heldig kan jeg lirke ut ting der. Men er det mulig å fjerne lukta fra mattene da uten å ta de ut rense/skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Hadde det samme problemet med en gammel Audi jeg hadde. Eneste løsning er å fjerne teppet og tørke, eventuelt bytte mattene under der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at all biler er litt forskjellige, men min i signatur vet jeg iallefall at har stedvis et ganske tykt lag med ganske kompakt skum som sitter fast i gulvteppe og gjør det ganske balete å få ut. Som regel må man løsne på både seter og trim ja og iallefall hos meg er teppe I to deler, en foran og en bak og den foran er montert før midtkonsollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Sett at det er tørt. Jeg tror faktisk det er det. Ble nok tørket når lekkasjen ble fikset. Den var under mattene. Hvordan blir man kvitt lukta? Må de rett og slett byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Den lukta kommer med 95% sikkerhet av at mattene er våte, ikke at de har vært våte.

Skru av litt interiørlist bak, løft på matta og sjekk. Mattene har et slags gummibelegg under som skal hindre vann i å trenge ned, samtidig er de gode på å holde fukt innesperret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skummet i dempematerialet har trekt vann tørker det sjelden opp av seg selv, det må demonteres og i værste fall skiftes da det fort blir både mugg og sopp under der, spesielt nå når det er varmt i været. I aller værste fall kan det også begynne å ruste under der hvis det er bart metall eller sprekk i lakk e.l. Jeg hadde uten tvil røsket ut alt å fått "kontroll på situasjonen", fuktskader kan på lik linje med hus gi store verditap på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Skal sjekke om jeg finner ut av åssen man demonterer baksete, lister og slikt så jeg får opp matta. Takker for råd så langt iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det derimot skulle være tørt der, er det i tilfelle ozon som gjelder.

Er det du selv som har utbedret lekkasje, eller er det verksted (og kanskje ifm garanti?) - i tilfelle verksted må det vel også gå an å reklamere, ihvertfall få de til å skru opp og verifisere at det er 100% tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Ozon om tørt. :)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...