sandie

Reperasjon av småskader i lakken?

Bilen min har sølv metallic lakk og jeg lurte på om man kan bruke fargepenn/lakkstift til å reparere disse småskadene med, eller om det finnes bedre alternativer.

Jeg ser de har noen hos Biltema her, men de har flere typer av sølv metallic. Hvordan finner man riktig penn til bilens farge?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontakter forhandler og bestiller en der, alternativt kjører innom en velrenommert lakksjappe og får dem til å scanne lakken og blande 10ml til deg basert på det de finner. Jeg hadde gjort det siste, siden lakk forandrer karakter og farge over tid. Dette har jeg sett på mine egne biler, Batmobilen min var sølv før, og flekklakk fra forhandler var en helt annen nyanse enn det som var på bilen. Samme med konebilen, den medfølgende flekklakken er ikke i nærheten av samme nyanse som lakken på bilen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min har sølv metallic lakk og jeg lurte på om man kan bruke fargepenn/lakkstift til å reparere disse småskadene med, eller om det finnes bedre alternativer.

Jeg ser de har noen hos Biltema her, men de har flere typer av sølv metallic. Hvordan finner man riktig penn til bilens farge?

www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Fargepenn-367430/

I linken over står det en link til finn din fargepenn. Men hvis jeg ikke husker feil funker den ikke på mobilbrowser. Ellers så funker den ikke i det hele tatt. Går du i butikk har de et hefte du kan bla i. Uansett så er det litt bingo hvor bra du treffer på farge. I tillegg til det sagt over her er det ofte flere forskjellige nyanser innen samme fargekode. På min bil var det fire.

Og så er det jo litt avhengig av størrelse på skade og hvilke krav du har til sluttresultat. Metallic er vanskelig da metallicflakene aldri legger seg på samme måte ved påføring med pensel contra spray. Er det litt størrelse på skaden er derfor spray fra en skikkelig sjappe som har scannet fargen best. Og da bør du jo avslutte med 2k klarlakk og. Akkurat lakk utbedring med boks finnes det mye gode guider på her inne.

Forøvrig har biltema flere farger på boks enn som lakkpenn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive