Gå til innhold

Fiberarmert avretningsmasse til våtrom


_Makki_

Recommended Posts

_Makki_

Hei,

Vi spør jo om alt mulig rart på dette forumet så jeg tenkte å prøve meg og et avretningsmasse spørsmål.

Holder på med 2 bad prosjekter og det er på tide med å handle avretningsmasse. Det skal støpes over varmekabler som ligger over armeringenen og opp på sponplater.

Det finnes mye rart på markedet, alt fra 79kr/20kg til nesten 300kr/20kg..

Jeg har tidligere brukt f.eks Mapei sin Conplan ECO VR og Megaplan sin masse med forskjellige erfaringer.

Har sett at diverse butikker fører sine egne merker og det er liksom "denne som er best"..

Er det noen fagfolk her som kan uttale seg litt? Noen som kanskje jobber med dette daglig :)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg la et tynt lag avretningsmasse over kablene før vi støpte

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Jeg la et tynt lag avretningsmasse over kablene før vi støpte

Tror ikke jeg er helt med på den her ;)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Murerne våre bruker en del Hey'Di, men denne koster jo litt. Hvis du bruker anerkjente merker skulle det vel gå bra. Ville styrt unna de billigste. Lykke til. :)

Valget er ikke så enkelt da liksom alle merker er anerkjente :)

Vært innom en god del forskjellige butikker ifm med disse bad prosjektene, handlet diverse ting og spurt om avrettningsmasse.

Observerer stort utvalg i masser som er godkjente for bruk i våtrom men aldri fått noe konkret svar fra selgere.

Husker når jeg en gang vispet en billig masse fra Megaflis for en murer som var med meg og støpte. Spurte han om hvordan det var å jobbe med denne, han mente det var helt greit. Denne er jo godkjent i Norge for bruk i våtrom så jeg tenkte ikke så mye på det denne gangen.. Billig var den jo og.

Så for 4år siden brukte jeg Mapei sin masse som egentlig er over dobbel så dyr som denne fra Megaflis. For meg virka det som samme guffa, vispet den selv og han murer som var med og mente, "den er helt grei den"...

Denne gangen er jeg liksom veldig nysgjerrig hva det går i. Altså betaler man (som ellers i verden) mye mere ekstra for bare merkevare? :)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på siste posten din er, kanskje.

Som prosjektleder i et entreprenørfirma og utdannelse som byggmester og tømrer har jeg vært borti det meste.

På prosjektbasis så er det de store kjente merkene som leverer gang på gang, weber, mapei osv.

Men jeg må spørre deg en ting, er det bad eller er det toalet du skal rette av?

Grunnen til at jeg spør er at Produktene du ser på har endel forskjellige egenskaper.

Et bad skal som kjent ha fall, så tradisjonell avrettingsmasse trenger du ikke se etter lenger om det er bad du skal ha. Det er det billigste produktet, uansett merke.

Du er på jakt etter et produkt med avrettende egenskaper men som samtidig er formbar en viss tid slik at du kan lage det fallet du skal ha uten at det flyter ut igjen. Disse produktene ligger midt på treet i prisverden. Eksempel er weber 4319

La oss si at du fortsatt er på badet og har støpt ferdig fall, da må du vente minst en uke før du kan legge membran, for tilstrekkelig tørketid. Du kan derimot kjøpe en rapid versjon, eksempelvis weber 4320 eller 4040. Med disse produktene kan du legge membran etter 12 timer under visse forutsetninger. Disse produktene er, ja, de er de dyreste.

Da blir det litt opp til deg selv, har du tid til å vente, eller vil du betale litt ekstra for å bli ferdig før?

Skal du ha toalett uten sluk, er det bare å gi gass, billig avretningsmasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Svaret på siste posten din er, kanskje.

Som prosjektleder i et entreprenørfirma og utdannelse som byggmester og tømrer har jeg vært borti det meste.

På prosjektbasis så er det de store kjente merkene som leverer gang på gang, weber, mapei osv.

Men jeg må spørre deg en ting, er det bad eller er det toalet du skal rette av?

Grunnen til at jeg spør er at Produktene du ser på har endel forskjellige egenskaper.

Et bad skal som kjent ha fall, så tradisjonell avrettingsmasse trenger du ikke se etter lenger om det er bad du skal ha. Det er det billigste produktet, uansett merke.

Du er på jakt etter et produkt med avrettende egenskaper men som samtidig er formbar en viss tid slik at du kan lage det fallet du skal ha uten at det flyter ut igjen. Disse produktene ligger midt på treet i prisverden. Eksempel er weber 4319

La oss si at du fortsatt er på badet og har støpt ferdig fall, da må du vente minst en uke før du kan legge membran, for tilstrekkelig tørketid. Du kan derimot kjøpe en rapid versjon, eksempelvis weber 4320 eller 4040. Med disse produktene kan du legge membran etter 12 timer under visse forutsetninger. Disse produktene er, ja, de er de dyreste.

Da blir det litt opp til deg selv, har du tid til å vente, eller vil du betale litt ekstra for å bli ferdig før?

Skal du ha toalett uten sluk, er det bare å gi gass, billig avretningsmasse :)

Tusen takk for tips og råd :)

Det er snakk om 1 bad kombinert med vaskerom og toalett, 2 sluker hvor 1 til dusj med bunnprofil.

Bad nr 2 er kombinert med toalett - 1 sluk til badekaret.

Har sett på mange forskjellige masser nå men jeg går for Addaplan fiber denne gangen:

http://www.adda.no/produkter/?produkt=Addaplan+Fiber&id=17

Jeg har egentlig litt tid, så etter å ha sett litt på timeplanen så legger vi membran ca 30 timer etter at gulvet er støpt.

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adda, LIP, Dietermann, Rescon Mapei(eller er det bare mapei de heter nå?), så lenge du får armert avrettning skal det vel være gode greier.. Den glassarmerte massen skal vel også lede varmen fra varmekabler bedre enn ren nivelleringsmasse uten armering? Nå er det en GOD stund siden jeg drev med disse tingene selv. Men de fleste typene selvavrettende\selvnivellerende masser går FINT an å forme, ved å endre blandingsforholdet vann\masse.
Og som fyren over her sier..Tørketiden\herdetiden er VIKTIG.. La være å legge membran frem til du er HELT sikker på at alt er 100% "ferdig".

Er det du selv som skal "støpe" her nå? eller er det et annet firma som skal inn? I så fall har de HELT sikkert noen preferanser når det kommer til produkter. (alle vil bruke "sitt eget" merke).

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Addaplan Fiber har jeg fått veldig god pris på :)

Har også vurdert Optiform Fiber massen fra Monter men den ble en del dyrere enn Addaplan.

Mapei har jeg brukt før og det var gode greier men denne gangen ser det ut som at den koster nesten 100kr mere for en sekk..

Jada, jeg gjør jobben selv med en murer.

Har fuktmåler, vifter og mange muligheter for lufting og tørking så membran blir ikke lagt før det er 100% tørt.

Endret av _Makki_

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey'di Fiberplan Turbo kan man faktisk legge keramiske fliser, påstrykningsmembran og tette belegg etter ca. 4 timer. Til gjengjeld koster denne godt over 300,- for 25kg.

Min erfaring er at pris og herdetid gjerne henger sammen, men jeg har kun erfaring med Hey'di og Weber (tidl. Maxit (tidl. TM)). Det er ofte det kommer kunder til byggvarehus som skal pusse opp bad/toalett i løpet av en helg og derfor ikke har tid til å vente 1 døgn pr cm masse. Manglende planlegging og med en drage som puster deg i nakken er det ofte man velger et dyrere alternativ for husfredens skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Hey'di Fiberplan Turbo kan man faktisk legge keramiske fliser, påstrykningsmembran og tette belegg etter ca. 4 timer. Til gjengjeld koster denne godt over 300,- for 25kg.

Min erfaring er at pris og herdetid gjerne henger sammen, men jeg har kun erfaring med Hey'di og Weber (tidl. Maxit (tidl. TM)). Det er ofte det kommer kunder til byggvarehus som skal pusse opp bad/toalett i løpet av en helg og derfor ikke har tid til å vente 1 døgn pr cm masse. Manglende planlegging og med en drage som puster deg i nakken er det ofte man velger et dyrere alternativ for husfredens skyld..

120kr for 25kg er jeg fornøyd med.

Derfor har jeg valgt å sende dragen og ungen på ferie :)

Her er bildene fra av disse 2 "bad" da huset ble kjøpt og før alt ble revet :P

Fantastisk sant? :P

c7815aad73d078bb.jpg

842133738946xl.jpg

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte best lysekronen over badekaret jeg :P

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O'hoi, jeg tror jeg hadde blitt gal med den tapeten der på soverommet ;-)

Joda, jeg ville ha gjort det samme selv.. Jeg har det ikke så travelt. Kjøper man hus med behov for oppussing så går penga uansett hvor travelt man har det.

Enig der, speilet var stilig.. Kanskje ikke på et bad med moderne stil, men stue, gang etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg kjenner jeg har litt lyst på det speilet, men kjenner også at dragen kommer til å sløye meg med et yoghurtbeger hvis jeg plutselig dukker opp med det...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og råd :)

Det er snakk om 1 bad kombinert med vaskerom og toalett, 2 sluker hvor 1 til dusj med bunnprofil.

Bad nr 2 er kombinert med toalett - 1 sluk til badekaret.

Har sett på mange forskjellige masser nå men jeg går for Addaplan fiber denne gangen:

http://www.adda.no/produkter/?produkt=Addaplan+Fiber&id=17

Jeg har egentlig litt tid, så etter å ha sett litt på timeplanen så legger vi membran ca 30 timer etter at gulvet er støpt.

Membran etter 30 timer er altfor tidlig, om du bruker dette produktet over det hele, så er du helt på Max grensen hva gjelder tykkelse.

Jeg går da ut ifra at du skal har varmekabel?

15mm under kabel

20mm varmekabel med 10-12mm overdekning, dette gir topp sluk.

25mm minimumskrav til høydeforskjell mellom topp sluk og mulig vannrømning, gjerne en døråpning.

Da er du faktisk oppe i 60mm som er 15mm over anbefalt maks høyde i en omgang.

Du kan unngå de 15 mm under kabel med å bruke feks en sementbasert plate under, da kan du legge kabelen rett på.

Du må samtidig vurdere underlaget du skal støpe på, regner med soverommet har trebjelkelag, da bør du legge noe dødt materiale i bunn så det ikke er fare for oppsprekking.

Alle rom med sluk regnes som våtrom og om det er flere sluk, må det være fall mot hvert av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
_Makki_

Jeg gikk til slutt for Optiform sin fiber masse. Fikk den til ca 120kr for 25kg. Gikk totalt 17 sekker på bad nr2. Kan virkelig anbefale denne massen, veldig lite støv og fin å jobbe med.

dsc09905small.jpg

Lånte meg en Flex visp fra en kompis og det var helt kanon og jobbe med riktig utstyr :)

dsc09901small.jpg

Ventet i 6 dager før det ble lagt membran på gulvet..

Ellers så måtte jeg faktisk prioritere bad nr 2 nå da det viste seg at ungen kan komme ca 3 uker før termin som vi opprinnelig fikk beskjed om.

Helse Norge altså.. ;)

Dagens tilstand på bad nr 2. Fliser på gulv check, fliser på vegg check, fugen på gulvet check! TTT når er skal være nøye altså :)

I dag legger jeg fugen på vegg og fortsette med skråtak som jeg fortsatt ikke er fornøyd med. Sparkling og diverse + maling.

gopr1912small.jpg

  • DCN Poeng 2

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm den Flex visp såg jaggu hendig ut til slikt bruk! :)

Den er genial, blander 2-3 sekker av gangen lett med den der.

Brukt slik en de gangene jeg har støpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...