Gå til innhold
Aero

Knekt hjulbolt

Recommended Posts

Aero    125
Aero

Kjøpte en bil der forge eiger har knekt en hjulbolt framme. Han hadde prøvd og få den ut sjøl...men hadde herpet den so jævlig at verkstedet eg bruker ikkje klarer og få den ut. Så dei sa eg må bytte navet og alt de der. Men er det ikkje mulig å borre ut bolten og gjenge oppigjen hullet?

Dette blir vel punkt på eu kontrollen,og den skal inn til høsten :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Skal være fullt mulig å borre den ut, men den er nok ikke gjenget. Hjulbolter sitter bare på en flens med små tapper som gjør at den ikke går rundt når man skrur på mutteren.

Beste sjansen for å slippe å bytte nav, er nok å ta av navet som sitter på, og sette det i en presse. Da bør bolten komme ut ganske lett, uansett hvor "ødelagt" den er.

Du kan jo se på det som en ypperlig mulighet til å bytte hjullager da :)

Kommern ikke gjennom eu-kontrollen med -1 bolt, nei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Er ikkje bolter som sitter fast på navet, og hjulmutter. Dette er snakk om hjulbolter..så da er det jo gjenger i navet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Ahaa.. da missforstod jeg.

Hvis du tar av hjulet, er det nok "igjen" av bolten til at den stikker litt på utsiden av navet?

Isåfall vil jeg anbefale å gjøre et lite snitt i den med en vinkelsliper, varme bolten MASSE, og prøve å skru den ut med en skrutrekker.

Hvis det ikke stikker noe på utsiden av navet, ville jeg prøvt å først borret et lite hull gjennom hele bolten. Dette fjerner mye av styrken. Deretter ta et torx-bit og slå det alt du makter inn i bolten. Prøv så å skru ut bolten med bitset, etter at du har varma bolten så mye du klarer.

EDIT: Hvis du er heldig, får du skrudd den ut og du kan skru inn en ny. Hvis du ikke er så heldig, er gjengene kanakas.

Å gjenge opp dette er jeg skeptisk til, da det er hardt stål og bør jo tåle ganske mye.

Hvis du skrur noe selv er det ikke spesielt vanskelig å bytte nav på de fleste biler. Som sagt, gylden mulighet til å bytte hjullager :)

Endret av RuZleBiFf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Null problem å gjenge opp gjenger i nav for hjulbolter. :)

Bare unngå å bore de helt bort når du borer ut bolten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker    1 222
Concker

Er ikke noe problem å gjenge opp igjen i navet.

Det man må være obs på er at man ikke borrer for mye / skakt slik at du ikke får skikkelige gjenger etter bolten er ute.

Beste hadde vært å fått skrudd ut bolten, Forsøk med en grisepikk :)

Som vist her: http://bimmers.no/topic/643463-knekkt-hjulbolt-diy/

Endret av Concker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

har fundert på å bruke grisepikk og ja..men er det sånn at vist du knekker pikken inni bolten så har enn gjort tinga 500 ganger verre? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker    1 222
Concker

Tja, om det skjer kan du jo sveise på ei pipe eller lignende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

har fundert på å bruke grisepikk og ja..men er det sånn at vist du knekker pikken inni bolten så har enn gjort tinga 500 ganger verre? :P

Da sitter den såpass løst at det skal være mulig å få pirket den ut igjen med litt øm omgang med hammer og skrujern, tror jeg.

Og det Concker sa. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

får prøve med grisepikk. men burde vel unngå og bruke varme med tanke på hjul lager som skal overleve?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker    1 222
Concker

Varme ville jeg ikke brukt, da heller frysespray på området rundt (navet)

blir samme effekten men tryggere,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Salcin    5
Salcin

Nå er ikke jeg noe mekaniker, men ble litt nysgjerrig! Varme bolten? Da vil den jo utvide seg og bli desto "trangere"? Er det ikke bedre å bruke spray for å kjøle ned?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

tanken var å varme rundt navet,så det utvider seg..og varme opp bolten gjør de jo bare verre :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Varme hovedsakelig for å løsne opp i rust og andre ting som sitter fast, i tillegg så prøver man ofte å varme hovedsakelig mutteren (navnet i dette tilfellet) og ikke bolten.

Da vil mutteren utvide seg mer enn bolten.

Grunnen til at jeg ikke vil anbefale å gjenge opp, er som andre sier, det er veldig lett å gjøre uopprettelig skadd på gjengene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Varme hovedsakelig for å løsne opp i rust og andre ting som sitter fast, i tillegg så prøver man ofte å varme hovedsakelig mutteren (navnet i dette tilfellet) og ikke bolten.

Da vil mutteren utvide seg mer enn bolten.

Grunnen til at jeg ikke vil anbefale å gjenge opp, er som andre sier, det er veldig lett å gjøre uopprettelig skadd på gjengene.

Jo, men skader ikkje å prøve vist eg må bytte navet allikavel :) men har ordnet meg grisepikk så skal prøve det :) noen som veit kor langt inn eg bør borre hull til grisepikken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Bedre å ikke borre så langt, for da har du flere forsøk :)

Start med et lite borr, og øk hvis den ikle får tak.

Hvis grisepikken knekker, er det alltid verdt et forsøk å banke inn et bits :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Quattrokim    2
Quattrokim

Bor gjennom heile bolten, då har du muligheit til å dunke ut grisepikken når den knekker. For den kommer til å knekke, garantert. Eit lite triks er å varme opp bolten etter du har borret gjennom den, og la den kjøle seg ned igjen. Pøs på med rustløser og la den virke over natta. No kan du prøve med ein grisepikk. Når du gjer dette vil bolten krympe litt når den får kjølt seg ned igjen. Men det beste er som sagt før her å sveise på ein mutter/pipe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mykland    71
Mykland

Var det sånn at litt av bolten er utenfor navet? Visst den er det så ville jeg prøvd med en Wisegrip tang og og strammet den til slik at du akuratt får lukket den og pøser på med rustløser så skal den komme ;) Gjort dette flere ganger selv ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Var det sånn at litt av bolten er utenfor navet? Visst den er det så ville jeg prøvd med en Wisegrip tang og og strammet den til slik at du akuratt får lukket den og pøser på med rustløser så skal den komme ;) Gjort dette flere ganger selv ;)

Nei...forge eiger køddet det godt til da han prøvde å få den ut,så den er 1mm innenfor navet :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mykland    71
Mykland

Du kjenner ingen med sveiseutstyr? Visst du gjør så kan du punkt sveise litt slik at du får godt tak med en slik wisegrip tang, da får du også litt varme og den burde løsne med engang ;) Personlig liker jeg ikke å bruke grisepikken ;)

Endret av Mykland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig